Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارشناسان صنعت برق و انرژي معتقدند که ايران در طول يک سال خورشيدي داراي بيش از 300 روز آفتابي يا به عبارت ديگر، به طور متوسط داراي حدود 2800 ساعت خورشيدي است؛ امري که سرمايه‌گذاري در آن مي‌تواند زمينه ساز تحولي بنيادي در اقتصاد انرژي کشور و البته زدودن چهره آلودگي از شهرهاي ايران از جمله شهرهاي تهران، خوزستان، مشهد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باشد.
به گزارش ايسنا، باتوجه به پتانسيل‌هاي بالاي انرژي تجديدپذير در ايران بايد تاکنون شاهد پيشرفت‌هاي بيشتري در اين حوزه مي‌بوديم اما موانع متعددي براي ارتقا اين انرژي وجود داشت و اين در حالي است که آلمان با دارا بودن کمتراز نيمي از روزهاي آفتابي ايران، هم اکنون بيش از 70 هزار مگاوات ظرفيت نصب شده خورشيدي دارد، همچنين ايران از جمله معدود کشورهاي دنياست که داراي شدت انرژي بالاتر از سطح متوسط جهاني است.
از سوي ديگر آمارها نشان مي‌دهد ايران از نظر شدت مصرف انرژي، 2.5 برابر متوسط جهاني و 10 برابر کشورهاي اروپايي شدت مصرف انرژي دارد.به همين خاطر به نظر مي‌رسد توسعه انرژي‌هاي نو در کشور مي‌تواند در حل بسياري از مشکلات مربوط به اقتصاد انرژي و مشکلات اجتماعي و بهداشتي مؤثر باشد. خوشبختانه دولت در سال‌هاي اخير اين امر مهم را درک کرده و با پيوستن به توافقنامه پاريس در سال 2015، عملاً گام بزرگي در راستاي ايفاي مسئوليت اجتماعي و تعهدات جهاني خود برداشت.
گزارش‌ها حاکي از اين است که وزارت نيرو برنامه دارد در راستاي اجراي تعهدات کشور در توافقنامه پاريس و اسناد بالادستي کشور از جمله برنامه ششم توسعه، در 5 سال آينده ميزان توليد برق از انرژي‌هاي نو در کشور را به حدود 5000 مگاوات و سهم انرژي‌هاي پاک (با احتساب انرژي برق آبي) در سبد انرژي کشور را تا پايان برنامه ششم به 26 هزار مگاوات برساند.
البته در سال‌هاي اخير در حوزه توسعه انرژي‌هاي پاک در کشور قدم‌هاي بسيار بزرگي برداشته شده است، قدم‌هايي که از چشمان تيزبين آژانس بين المللي انرژي نيز دورنمانده و باعث شد تا در گزارش اخير اين سازمان، ايران فعال‌ترين کشور خاورميانه در حوزه توسعه انرژي‌هاي نو لقب بگيرد.
جالب اينکه در قالب اجراي همين سياست‌ها، اخيراً اين وزارتخانه قراردادي را با يک شرکت انگليسي براي توليد حدود 600 مگاوات نيروگاه خورشيدي در يکي از استان‌هاي جنوبي کشور امضا کرد که در صورت ساخت، در نوع خود مي‌تواند يکي از بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي خورشيدي جهان لقب گيرد.همچنين چندي پيش يک شرکت نروژي قراردادي براي ساخت يک نيروگاه 120 مگاواتي خورشيدي با ايران امضا کرده که قابليت افزايش تا 500 مگاوات را دارد.
علاوه بر اين قرار است در طي 10 سال آينده يک شرکت ايتاليايي با سرمايه گذاري بالغ بر 1.5 ميليارد دلار اقدام به ساخت يک نيروگاه خورشيدي 1000 مگاواتي در ايران کند؛ نيروگاهي که اگر احداث شود مي‌تواند بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي کشور لقب گيرد.
در همين رابطه عدنان امين مدير کل آژانس بين المللي انرژي‌هاي تجديدپذيرمعتقد است که ايران بازار آينده انرژي است و زمينه‌هاي سرمايه گذاري فراواني در بخش انرژي‌هاي تجديد پذير در ايران وجود دارد.
وي با بيان اينکه اتحاديه اروپا ارزش زيادي براي ظرفيت‌هاي ايران قائل است و به همين خاطر، فرصت و زمينه مناسبي را فراهم خواهد کرد تا سرمايه گذاران خارجي بتوانند در بازار انرژي ايران سرمايه گذاري کنند بر اين باور است که با همکاري متقابل مي‌توان به اهداف بزرگ رسيد و سوخت يا موتور دسترسي به اهداف جهان را فراهم کرد.
به‌گفته وي، اگر سياست دقيقي در پيش گرفته شود مي‌توان هزينه انرژي‌هاي تجديد پذير در ايران را کاهش داد به‌طوري‌که هزينه توليد انرژي خورشيدي در ايران مي‌تواند تا 45 درصد کاهش يابد.
همچنين هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به پتانسيل‌هاي بالاي انرژي تجديدپذير در ايران گفت که براساس مطالعات صورت گرفته حداقل به طور ميانگين 15 هزار مگاوات ظرفيت کاملا اقتصادي براي نصب نيروگاه بادي در ايران وجود دارد.
وي با بيان اين‌که وزارت نيرو برنامه‌هاي متعددي را براي ارتقاء توليد انرژي‌هاي تجديدپذير در نظر گرفته است، تصريح کرد: در طول سه سال گذشته علاوه بر فضا و بستر مناسب قوانين و مقرراتي با بهره‌گيري از تجربه کشورهاي پيشرفته در اين زمينه تدوين شده است.
فلاحتيان با اشاره به تعرفه‌گذاري مناسب در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير، ادامه داد: خريد انرژي تجديدپذير به صورت تضميني در يک دوره 20 ساله صورت مي‌گيرد و بايد گفت وجود اين قوانين و مقررات و شرايط جغرافيايي ايران روز به روز ما را به دستيابي بيشتر به استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير نزديک‌تر مي‌کند.
به گفته معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، براساس پيش‌بيني‌هاي وزارت نيرو در طول 10 سال آينده 7500 تا 10 هزار مگاوات از توليد برق کشور به انرژي‌هاي تجديدپذير اختصاص مي‌يابد.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت نيرو براي جلب سرمايه‌گذار در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير، اظهار کرد: تعرفه‌ها در اين بخش از ثبات کامل برخوردار است و هر کس که بخواهد به اين عرصه وارد شود اين اطمينان را به طور کامل مي‌دهيم که استراتژي‌هاي راهبردي در اين حوزه توام با رونق فضاي کسب‌وکار باشد.
فلاحتيان با بيان اين‌که وزارت نيرو قصد دارد اين مساله رابه عنوان تعرفه‌هاي درازمدت تلقي کند، ادامه داد: بي‌شک هيچ ريسکي به دنبال سرمايه‌گذاران تجديدپذيرها نخواهد بود.
در حال حاضر کل ظرفيت نصب شده نيروگاهي کشور 77 هزار مگاوات مي‌رسد که از اين ميزان حدود 400 مگاوات آن مربوط به انرژي‌هاي نو بوده و بيش از 60 هزار مگاوات آن مربوط به نيروگاه‌هاي حرارتي است.
آمارها نشان مي‌دهد سهم انرژي‌هاي پاک در کشور حدود 6 درصد (با احتساب نيروگاه‌هاي برق آبي) از کل توليد برق در کشور را در بر مي‌گيرد و حدود 90 درصد از نيروگاه‌هاي توليد برق کشور، حرارتي است که از اين ميان بيش از 90 درصد از سوخت مصرفي آن‌ها از گاز تأمين مي‌شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت کشوری که تمام برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایندیپندنت، آلبانی، بوتان، نپال، پاراگوئه، ایسلند، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۹۹.۷ درصد برق مصرفی خود را با استفاده از انرژی زمین گرمایی، آبی، خورشیدییا بادی تولید کرده اند.

داده‌هایسازمان بین‌المللی انرژی (IEA) و سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) همچنینحاکی از آن است ۴۰ کشور دیگر در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، حداقل ۵۰ درصد برق مصرفی خود را از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر تولید کردند.     

«مارک جکوبسن» «Mark Jacobson» استاد دانشگاه استنفورد که این داده‌ها را منتشر کرده است، گفت: ما به فناوری‌های معجزه آسا نیاز نداریم.

وی افزود: باید با برق رسانی به همه چیز و تامین برق با فناوری‌های «باد، آب و خورشید» (WWS) که شامل باد خشکی، فتوولتائیک خورشیدی، نیروی خورشیدی متمرکز، برق زمین گرمایی، برق آبی کوچک و برق آبی بزرگ می‌شود، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را متوقف کنیم.

جکوبسن درباره این پروژه توضیح داد:کشور‌های دیگری مانند آلمان نیز می‌توانند ۱۰۰ درصد برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر را طی مدت کوتاهی مصرف کنند.

آمار منتشر شده توسط سازمان بین المللی انرژی در ژانویه نشان می‌دهد انگلیس در سال ۲۰۲۲، ۴۱.۵ درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیرتولید کرده که ۱۰.۵ درصد بیشتر از سال قبل است.

در اسکاتلند، فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر معادل ۱۱۳ درصد از کل مصرف برق کشور در سال ۲۰۲۲ را تولید کردند.

«کلر مک» «Claire Mack»، مدیر اجرایی شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر اسکاتلند، گفته است: این ارقام رکوردشکن، نقطه عطفی در حرکت اسکاتلند به سوی کربن صفر است و به وضوح پتانسیل عظیم منابع انرژی تجدیدپذیر در سطح جهانی ما را نشان می‌دهد.

در حالی که بیشترین برق اسکاتلند از نیروی بادیتولید می‌شود، محققان پیش‌بینی می‌کنند انرژی خورشیدی در دهه‌های آینده بر منابع برق جهانی تسلط پیدا خواهد کرد.

در سال‌های اخیرنرخ بهره وری سلول‌های خورشیدی به دلیل استفاده از یک ماده به اصطلاح معجزه آسا به نام پروسکایت افزایش قابل توجهی یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هفت کشوری که تمام برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کنند
  • سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند چه می‌شود؟
  • تخصیص ۴۵ میلیارد برای ساخت پنل خورشیدی در تنگستان
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • دولت رفع ناترازی در تولید برق را پیگیری می‌کند + فیلم
  • هشت‌هزار مگاوات برق برای جبران ناترازی وارد مدار شده است
  • سفر رئیس جمهور به استان سمنان/ جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی
  • بهره‌برداری از طرح تکمیل آبرسانی به گرمسار و نیروگاه خورشیدی
  • مشکل ناترازی برق در کشور را رفع می کنیم
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت