Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@12:10:10 GMT

پیوند کمبود خواب و دیابت نوع 2

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۱۴۹۱

همه ما می دانیم که سابقه خانوادگی، به همراه رژیم غذایی و میزان وزن، می توانند بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیرگذار باشند. اما آیا می دانستید که عادات خواب شما نیز می توانند در این زمینه موثر باشند؟ بله این مساله درست است. در حقیقت، کمبود خواب اغلب نادیده گرفته می شود، اما یک عامل خطرآفرین بزرگ برای ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیابت نوع 2 به واسطه سطوح بیش از اندازه زیاد گلوکز (یا قند) در خون شکل می گیرد و حطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از "اسلیپ فاندیشین"، تصور پیوند بین کمبود خواب و ابتلا به بیماری دیابت می تواند دشوار باشد. اما دلیل اصلی این که کمبود خواب می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد از کنترل خارج شدن سطوح هورمونی انسان است. کمبود خواب مزمن موجب کاهش ترشح انسولین (هورمونی که قند خون را تنظیم می کند) پس از غذا خوردن در بدن می شود. در همین حال، ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، در بدن افزایش می یابند، که به بیدار ماندن شما کمک کرده، اما شرایط را برای انسولین به منظور انجام وظیفه موثر دشوار می سازند. بر همین اساس، مقدار بیش از اندازه ای از گلوکز در جریان خون باقی می ماند، که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

این آثار در افرادی که بین چهار و نیم تا شش ساعت در هر شب می خوابند، مشاهده شده اند. به طور ویژه، میزان خواب عمیق - که به عنوان بهترین مرحله خواب برای احیا و ترمیم بدن شناخته می شود - به نظر می رسد نقش مهمی در حفظ حساسیت به انسولین و کنترل قند خون ایفا می کند.

افزون بر این، کمبود خواب می تواند اشتها را افزایش داده و سطح سیری شما را کاهش دهد، که هوس برای غذاهای کربوهیدارتی و شیرین را افزایش می دهد. با گذشت زمان، غرق شدن در این هوس های غذایی یا به طور کلی، پرخوری می تواند اختلال در سطوح انسولین و قند خون و همچنین وزن بدن را موجب شود. به خاطر داشته باشید که چاقی یکی از عوامل خطرآفرین اصلی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است. هنگامی که با کمبود خواب مواجه هستید، بیشتر احساس خستگی می کنید و کمتر تمایل دارید ورزش کنید، که این شرایط نیز مشکل آفرین است، زیرا ورزش منظم به مدیریت وزن و کنترل قند خون کمک می کند.

خوشبختانه، اگر کمبود خواب شما تنها چند روز ادامه داشته باشد، با دو شب خواب کامل و خوب (نزدیک به 10 ساعت در هر شب) این آثار معکوس خواهند شد و سطوح انسولین می توانند بهبود یابند.

زمانی که برای انجام وظایف کاری خود پیش از به پایان رسیدن مهلت مقرر یا موقعیت های اضطراری خانوادگی مجبور هستید چند شب را تا دیر وقت بیدار بمانید، این خبر خوبی است. اما این کار را به یک عادت تبدیل نکنید. در بلند مدت، بهترین گزینه خواب شبانه به میزان هفت تا نه ساعت است تا توانایی ارائه عملکرد مطلوب را داشته و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 و دیگر مشکلات سلامت را کاهش دهید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشکاران بیماران خاص اردبیل ۱۵ مدال کشوری کسب کردند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، تقی پیرموذن با اشاره به اهم فعالیت‌های هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان اردبیل، افزود: این ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی موفق به کسب ۱۵ مدال رنگارنگ در مسابقات کشوری شدند.
وی گفت: کسب ۲ مدال نقره توسط تیم دیابت استان در مسابقات کشوری گرگان، کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز توسط تیم ام اس در مسابقات کشوری رامسر و کسب یک مدال نقره و پنج مدال برنز توسط تیم تالاسمی در مسابقات قهرمانی کشور بوشهر از جمله مدال‌های کسب شده توسط ورزشکاران بیماران خاص و پیوند اعضا استان اردبیل است.
سرپرست هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان اردبیل گفت: اعزام ۲ داور خانم به کلاس داوری دو و میدانی فدراسیون، اعزام یک مربی خانم به کلاس مربیگری دارت در استان‌های قم و آذربایجان غربی، حضور مربی آقا در کلاس مربیگری تنیس روی میز و حضور ورزشکار پیوند اعضای استان اردبیل در تیم ملی فوتبال را از دیگر اقدامات هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان ذکر کرد.
پیرموذن اظهار کرد: بیماران در ۶ گروه ورزشی شامل بیماران دیابتی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، هموفیلی و همودیالیزی و پیوندی‌ها شامل پیوند کلیه، کبد، قلب، پانکراس و مغز استخوان عضو این هیات ورزشی هستند و در ۱۶ رشته ورزشی که با تشخیص پزشک معالج به آنها تجویز می‌شود، تحت نظر پزشک مربوطه فعالیت می‌کنند و برخی از بیماران نیز در چند گروه ورزشی فعال هستند.
وی گفت: ورزشکاران فعال در این هیات ورزشی بر اساس جدول سالانه مشخص شده از سوی فدراسیون در ۶ گروه و در رشته‌های مختلف تمرینات ورزشی را برای کسب آمادگی کامل انجام و به مسابقات استانی و کشوری اعزام می‌شوند.
سرپرست هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان اردبیل با بیان اینکه ورزش، لازمه سلامتی و نشاط بیماران خاص و پیوند اعضا است، اضافه کرد: حفظ سلامتی و بازیابی توانمندی‌های بیماران خاص و پیوند اعضا با کمک فعالیت‌های ورزشی و ایجاد شور و نشاط و ارتقای سطح امید و زندگی از جمله اهداف فدراسیون و هیات استان است.

دیگر خبرها

  • ۳ راهکار ساده و مهم برای اینکه بتوانیم لاغر شویم
  • اهدای عضو مسافر تهرانی در رشت
  • ورزشکاران بیماران خاص اردبیل ۱۵ مدال کشوری کسب کردند
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • اهدای عضو یک تهرانی در رشت
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیری مرموز سرطان
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید