Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-مدیر اجرایی کمپین بین المللی امحاء سلاح های هسته ای می گوید به گواه جامعه بین المللی، ایران به همه تعهدات برجامی خود پایبند است، از این رو از آمریکا می خواهیم تا برای جلوگیری از تنش ها ضمن تایید پایبندی تهران، به این توافقنامه احترام بگذارد. اعضای کمپین بین المللی امحاء سلاح های هسته ای 'آیکان' در پی دریافت جایزه صلح نوبل روز دوشنبه با شرکت در یک نشست خبری به همراه اعضای گروه بین المللی زنان حامی صلح و آزادی، به تشریح برنامه ها و مواضع خود در قبال سلاح های هسته ای و امنیت زنان پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار ایرنا از بئاتریس فین پرسید با توجه به اخباری که درباره تصمیم دولت آمریکا بر تایید نکردن پایبندی ایران به برجام شنیده می شود، به نظر شما چنین تصمیمی درباره برجام که به گواه جامعه بین المللی قدمی مهم و موثر برای منع گسترش سلاح های هسته ای محسوب می شود، چه تاثیری در اعتبار چنین تلاش هایی خواهد گذاشت و آیا چنین رویکردی موجب ناامیدی سایر کشورها به مشارکت در این تلاش ها نخواهد شد؟
فین در پاسخ با تایید این که طبق اخبار منتشر شده، دولت آمریکا احتمالا در نظر دارد از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کند بصراحت گفت: آمریکا با چنین تهدید ها و رویکرد هایی سبب تنش های بیشتری خواهد شد که جهان متلاطم و ملتهب امروز به آن ها نیازی ندارد.
مدیر اجرایی 'آیکان ' با تاکید بر این که چنین اقدامی، تاثیرات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد تاکنون هیچ مدرکی دال بر عدم پایبندی ایران به این توافقنامه جهانی دیده نشده است و آژانس بین المللی انرژی هسته ای و سایر طرف های این توافقنامه نیز بارها بطور متفق گفته اند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.
وی تصریح کرد: ما بطور جدی از دولت آمریکا می خواهیم تا برای جلوگیری از هرگونه درگیری یا تنش بیشتر، به تایید پایبندی ایران به برجام ادامه بدهد و به آن پایبند بماند .

**مقاومت کشورهای هسته ای در برابر محو سلاح
بئاتریس فین مدیراجرایی این کمپین در تشریح مواضع آن گفت برخلاف تلاش هایی که تاکنون در این جهت صورت گرفته است، نباید انتظار نتایج یک شبه ای را از این کمپین ها داشت.
وی اضافه کرد طبیعی است نمی توان انتظار داشت دارندگان زرادخانه های نیرومند هسته ای، یک شبه همه زرادخانه های خود را از میان بردارند.
مدیر اجرایی کمپین بین المللی امحای سلاح های هسته ای ادامه داد به دلیل مقاومت هایی که از سوی کشورهای هسته ای در مقابل این کمپین وجود داشته است، 'آیکان' محور اصلی تلاش های خود را به جای تاکید بر مضرات داشتن این سلاح ها، برتبلیغ و نشان دادن مزایای مختلف کنار گذاشتن آن ها متمرکز کرده است.
فین افزود: الگویی که در این کمپین ها برای زدودن جهان از سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد، الگوی تلاش برای مین زدایی در همه کشورها بوده است که در ابتدا مقاومت های شدیدی از سوی بسیاری از کشور ها در مقابل آن صورت می گرفت اما به تدریج بر کشورهای حامی این تلاش ها افزوده شد و همچنان نیز در حال افزایش است.

**زرادخانه های رژیم صهیونیستی، چالشی بزرگ
یکی از خبرنگاران با اشاره به تلاش های ' آیکان' در جهت ایجاد منطقه خاورمیانه عاری ازاین سلاح ها، پرسید که با وجود رژیم صهیونیستی و زرادخانه های هسته ای آن در خاورمیانه، هیچ کسی در مورد آن ها حرفی نمی زند، چگونه انتظار به ثمر رسیدن چنین تلاش هایی را دارند؟
جیم رایت مدیر آسیا و اقیانوسیه این کمپین در پاسخ به این سوال گفت: هدف نهایی این کمپین، هسته ای زدایی جهانی است. بنابراین تلاش های این کمپین، فعالیت های بین المللی است؛ در 100 کشور جهان نمایندگانی دارد و تاکنون از همه کشورهای خاور میانه خواسته است تا به مطالبات خود در جهت رسیدن به منطقه ای عاری از این سلاح ها ادامه دهند.
وی افزود: گرچه ترغیب اسرائیل به عضویت در معاهده منع گسترش یا محو سلاح های هسته ای یک چالش بزرگ محسوب می شود اما تلاش این کمپین در این جهت است که با تقویت این دیدگاه در سطح جهانی، کسانی را که حاضر به قبول چنین رویکردی نیستند، تحت فشار بگذارند و در نهایت وادار به پیروی از این حرکت جهانی بکنند.
بئاتریس فین هم در این باره گفت: این کمپین به این نتیجه رسیده است، به جای جلوگیری از کشورها برای دسترسی به این سلاح ها، باید این سلاح ها را در چشم جهانیان نا خواستنی و منفور کرد.

**خلاصی از سلاح های هسته ای، بدون استثنا
یکی دیگر ازاعضای این نشست در پاسخ به سوالی در رابطه با معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای که به معنی مجوزی برای کشورهای دارای این سلاح ها به حفظ زرادخانه های آن هاست، اظهار کرد: این یک تعبیر نادرست و تعمدی از سوی پنج کشور بزرگ دارنده سلاح های هسته ای در مورد ان پی تی و معاهده خلع سلاح است.
ری اکسن تصریح کرد: هدف منع گسترش از ابتدای امضای این معاهده، خلاصی کامل از شر این سلاح ها بدون استثنا در مورد کشور خاصی بوده و هست.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۲۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، جهادگر جهاد دانشگاهی استان اردبیل عنوان برگزیده شصت و دومین سال آئین جایزه نوبل ایرانی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳، را کسب کرد.

سید کریم تهامی، عضو جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در جمع ۴۳ نخبه برگزیده کشور نامزد دریافت جایزه نوبل ایرانی «جایزۀ البرز ۱۴۰۳» در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی شد.

جایزه البرز نخستین و باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور با بیش از نیم قرن قدمت است که از سال ۱۳۴۲ با هویت مستقل عنوان‌دار جایزه نوبل ایرانی است.

لازم به ذکر است مراسم اهدای جایزه نوبل ایرانی با حضور مقامات عالی کشور روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای تهران به صورت زنده برگزار خواهد شد.

کد خبر 6085732

دیگر خبرها

  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد