Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این که قیمت تولید هر لیتر بنزین بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود، اظهار کرد: با وجود این که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود، اما این قیمت از قیمت‌های بین‌المللی بنزین ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهرخ خسروانی با بیان این که هزینه تمام شده قیمت هر لیتر بنزین بستگی به فرآیندی دارد که در پالایشگاه‌ها طی می‌شود، توضیح داد: هرچقدر میزان ضریب پیچیدگی در پالایشگاه بالاتر باشد پالایشگاه مذکور استفاده بهتری در فرآیند تبدیل نفت خام به فرآورده های با کیفیت می‌کند. به عبارت دیگر ضریب پیچیدگی بالاتر در یک پالایشگاه به معنی هزینه تمام شده پایین‌تر است.

وی با اشاره به پالایشگاه اراک گفت: پالایشگاه اراک دارای دو فاز است. فاز نخست آن در دهه ۷۰ راه‌اندازی شد و ضریب پیچیدگی این فاز پایین است، اما فاز دوم آن در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد که از ضریب پیچیدگی بالاتری برخوردار است. به عبارت دیگر میزان نفت کوره در فاز یک در ازای ۱۰۰ واحد نفت خام ۲۶ درصد است که این میزان در فاز دو به زیر ۱۰ درصد رسیده است. به عبارت دیگر بیش از ۹۰ درصد فرآورده‌های تولید شده در فاز دوم پالایشگاه اراک از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که ضریب پیچیدگی بالا هزینه تولید را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: اراک بهترین پالایشگاه کشور بوده و ضریب پیچیدگی آن بالا است و به همین دلیل سودآورترین پالایشگاه کشور محسوب می‌شود؛ این در حالی است که ضریب پیچیدگی پالایشگاه آبادان پایین است و هزینه تولید همه محصولات این پالایشگاه از جمله بنزین بالاتر است.

خسروانی در مورد هزینه تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: میزان تولید بنزین در این پالایشگاه هنوز حسابداری مالی نشده است.

وی با بیان این که مابه‌التفاوت هزینه تولید بنزین در کشور یا واردات بنزین به کشور و قیمتی که بنزین به مردم عرضه می‌شود به صورت یارانه به پالایشگاه‌ها پرداخت می‌شود، ادامه داد: قیمت هر لیتر بنزین وارداتی ۱۷۰۰ تومان است و از طرف دیگر قیمت تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های داخلی بیشتر از قیمتی است که به مردم عرضه می شود و این مابه التفاوت به صورت یارانه به پالایشگاه ها پرداخت می‌شود.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان قیمت نفتش را افزایش داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، عربستان قصد دارد تا قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش دهد. قیمت رسمی فروش نست سبک عرب احتمالاً ۷۰ تا ۹۰ سنت افزایش یافته و به ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان / دبی می‌رسد که بالاترین رقم از ماه ژانویه است.

اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) فرآوری نفت خام «آپر زاکوم» را در پالایشگاه نوسازی شده روایس آغاز کرده و صادرات درجات متوسط ترش نفت را کاهش داده است.

تغییر در مواد خام اولیه پالایشگاه ادنوک باعث شده صادرات نفت خام موربان در آوریل به رکورد ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز برسد که قیمت نفت خام ترش سبک را پایین آورده است.

کد خبر 6094031 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۵درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • فروش ۳ تن طلا در ۲۲ حراج/امروز چقدر شمش فروش رفت؟+قیمت
  • عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین