Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-دبير انجمن علمي شنوايي شناسي ايران، گفت: يکي از علل اصلي کم شنوايي به ويژه در ايران، ارثي است و بايد قبل از اقدام به بارداري مشاوره ژنتيک و آزمايش‌هاي غربالگري ژنتيکي صورت پذيرد.
به گزارش خبرگزاري آريا،حميد جليلوند در پاسخ به اين سؤال که چند درصد مردم ايران از سمعک استفاده مي‌کنند، افزود: آمار دقيق و مستند در اين زمينه وجود ندارد، اما مي‌توان گفت تنها درصد کمي از افراد کم شنواي بزرگسال در کشور از سمعک استفاده مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي، در توضيح اينکه چرا افراد کم شنوا کمتر از سمعک استفاده مي‌کنند، گفت: گران بودن هزينه‌هاي سمعک و خدمات آن و همچنين رغبت نداشتن براي استفاده از سمعک، باعث شده است تا اين افراد کمتر از سمعک استفاده کنند.
استاديار دانشکاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، ادامه داد: آمار جهاني نشان مي‌دهد، از هر هزار تولد يک تا دو نفر کم شنوا به دنيا مي‌آيند که در ايران حداقل پيش بيني مي‌شود که حداکثر 3 تا 4 نفر در هر هزار تولد کم شنوا باشند، البته آمار افراد کم شنوا در بزرگسالان بيشتر از اين خواهد بود، چون افزايش سن، بيماري‌ها و آلودگي صوتي و شغل، در ايجاد کم شنوايي تأثير دارد.
جليلوند افزود: با توجه به پيشرفت‌هايي که در علم اديولوژي صورت گرفته است امکان تشخيص کم شنوايي، علت آن و ميزان ضايعه و مکان آن در همان بدو تولد وجود دارد، به طور کلي بهتر است کم شنوايي را قبل از 6 ماهگي تشخيص بدهيم و درمان را بلافاصله شروع کنيم.
وي گفت: بهترين راه پيشگيري از کم شنوايي، قرار نگرفتن در معرض سر و صدا‌هاي بلند همچون سر و صدا‌هاي صنعتي و شهري است و بايد آلودگي صوتي کنترل شود و با مشاهده کمترين علائم کم شنوايي به ويژه در هنگام بيمار شدن بايد به متخصص شنوايي مراجعه کرد.
جليلوند ادامه داد: همچنين افراد بايد وضع شنوايي خود را به صورت سالانه چک کنند و براي اين کار مي‌توانند به کلينيک‌ها و مراکز شنوايي سنجي مراجعه کنند تا متخصصان شنوايي وضع سيستم شنوايي افراد را ارزيابي کنند، البته در کشور ما، وضع شنوايي نوزادان در همان اوايل تولد بررسي و کنترل مي‌شود و خانواده‌ها بايد در اين زمينه دقت کنند و آزمايش‌ها را به طور کامل انجام دهند و حتي در سطوح مدرسه و در سطح استخدام، آزمايش‌هاي شنوايي به صورت سالانه انجام مي‌شود.
دبير انجمن علمي شنوايي ايران در پاسخ به اين سؤال که چه کساني بايد نگران کم شنوايي و ناشنوايي خود باشند، گفت: به طور معمول کساني که در خانواده‌هاي خود افراد کم شنوا يا ناشنوا دارند و کساني که پدر و مادر با هم نسبت فاميلي دارند به ويژه فاميل نزديک، همچنين کساني که از دارو‌هاي اتوتوکسيک و آسيب رسان به سيستم شنوايي استفاده مي‌کنند و نوزاداني که با عوامل خطر همچون کم وزني، زردي يا کمبود اکسيژن دنيا مي‌آيند، کساني که در معرض سر و صداي صنعتي هستند و حتي صدا‌هاي انفجاري همچون ترقه که در چهارشنبه سوري خيلي شايع است، اثرات جبران ناپذيري بر سلامت گوش دارد.
وي ادامه داد: يکي از علل اصلي کم شنوايي به ويژه در ايران، ارثي است و بايد قبل از اقدام به بارداري، مشاوره ژنتيک و آزمايش‌هاي غربالگري ژنتيکي صورت پذيرد.
جليلوند در خصوص اهميت آزمايش‌هاي غربالگري، گفت: آزمايش‌هاي غربالگري شنوايي در بدو تولد بايد پيگيري شود، اين آزمايش‌ها ارزان، سريع و خيلي مؤثر هستند، متأسفانه برخي از خانواده‌ها اين آزمايش‌ها را در بدو تولد جدي نمي گيرند و پيگيري نمي‌کنند، اين در حالي است که علائم کم شنوايي در نوزادان نامحسوس و پنهان است و اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود، اثرات بسيار مخرب روي مغز کودک و عملکرد اجتماعي، تحصيلي، هوشي و ارتباطي او در جامعه خواهد داشت و هزينه‌هاي سنگيني بر جامعه و دولت تحميل خواهد کرد، در حالي که با تشخيص به موقع و درمان از همان اوايل تولد، باعث مي‌شود کودک کم شنوا همچون يک کودک سالم رشد کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جوزف استیگلیتز، استاد دانشگاه کلمبیا و اقتصاددان برنده جایزه نوبل که به عنوان یکی از مهم‌ترین روشنفکران یهودی در سراسر جهان شناخته می‌شود، به خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره آنچه در محوطه دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد، گفت: دانشگاه کلمبیا در نیویورک، پس از دو هفته تظاهرات حامی فلسطین که الهام‌بخش سایر دانشگاه‌های این کشور بود، تحت مداخله اداره پلیس (NYPD) قرار گرفت.
 
استیگلیتز تصریح کرد: دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت نیستند. آنها نسبت به آنچه در جهان رخ می‌دهد، احساس همدردی می‌کنند. چه کسی پس از دیدن آن عکس‌ها و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد؟
 
وی در ادامه اظهار داشت: آنچه مرا ناراحت کرد این بود که برخی از سیاستمداران، به ویژه جمهوری خواهان، از این فرصت برای ادامه جنگ علیه دانشگاه‌ها استفاده کردند. به عنوان مثال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تلاش کرد تا 30 درصد بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها را کاهش دهد. قدرت آمریکا در نوآوری، به ویژه تحقیقات دانشگاه‌ها نهفته است. چرا می خواهید این را تضعیف کنید؟ این نشان دهنده تنگ نظری و سطحی نگری برخی در حزب جمهوری خواه است. طنز این است که آنها دوست دارند ما به دانشجویان یاد دهیم که در مورد امور کاوش کنند؛ اما زمانی که دانشجویان این کار را انجام می‌دهند، اغلب نتیجه‌ای متفاوت با موقعیتی که سیاستمداران محافظه کار می‌خواهند، دارد.
 
"نمونه بارز دخالت در آزادی تحصیلی"
وی درخواست مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان برای استعفای مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا را «نمونه بارز دخالت در آزادی آکادمیک» توصیف کرد.

استیگلیتز با تاکید بر اینکه این یک مداخله بزرگ در آزادی تحصیلی است، گفت که این وضعیت از دهه 1950 تاکنون دیده نشده است.

وی اظهار داشت که چنین مداخله ای آزادی آکادمیک را که یکی از کنترل ها و تعادل های لازم برای عملکرد نظام دموکراتیک است، تضعیف می کند. استیگلیتز هشدار داد: «این چیزی است که ما باید از آن بترسیم.»
 
استاد دانشگاه کلمبیا گفت: هیچ سیاستمداری از نظارت مصون نیست. این بخشی از روند دموکراتیک ما است. آزادی و دموکراسی ما تقریباً از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

 

دیگر خبرها

  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود
  • دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • تولد ستاره خوشتیپ پرسپولیسی در کنار پدرش + عکس
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • بازگشت به دنیای صدا