Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محمدامين فرشادمهر در ضميمه طنز روزنامه قانون نوشت:
چند روز پيش مجمع عمومي سازمان ملل با حضور نمايندگان کشورهاي مختلف برگزار شد. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري آمريکا که يکي از حاضران در اين جلسه بود، بعد از مظنه کردن قيمت ساختمان سازمان ملل، چشم و ابرو نازک کردن براي نمايندگان ساير کشورها و انجام حرکات نماديني مانند محکم دست دادن، مچ انداختن، کمربندبازي به منظور قدرت نمايي و شيرين بازي، پشت تريبون رفت و به سخنراني پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما مساله بسيار جالب، نحوه ترجمه همزمان صحبت‌هاي ترامپ از شبکه خبر بود که علاوه‌بر زنده، به شکل زننده‌اي متعهدانه انجام شد. قسمت‌هايي از ترجمه صحبت‌هاي ترامپ را مي‌خوانيم:
Trump: hi
مترجم: ملت ايران ملت با نشاطي است. مطمئنا من هم مثل هر آدم مطرح ديگري در دنيا يک رگ و ريشه ايراني دارم که متاسفانه هرچه تزريقاتچي کاخ سفيد روي ساعدم مي‌زند، پيدايش نمي‌کند.
Trump: what?!
مترجم: من اين مسير را از کاخ سفيد تا اينجا کوبيده‌ام فقط به عشق يک چيز؛ آن هم اين است که با صداي بلند بگويم خيلي مخلصم.
Trump (poker face): hoooo dari chi tarjome mikoni?!
مترجم: رفقا! اصلا اين حرف‌هاي سياسي رو ول کنيد؛ چيه بابا تا دور هم جمع ميشيم راجع به کار حرف مي‌زنيم! عه آقا نادر شما چرا؟! الان به ملانيا ميگم يه سيني چايي بياره.
Melania: chaiidi amoo joon!
مترجم: باشه عشقولي الان مي‌آرم.
گفتني است مترجم مذکور راجع به اندک تغييراتي که در متن صحبت‌هاي ترامپ داده بود نيز توضيح قانع‌کننده‌اي داد و گفت: «به‌خاطر اينکه حرف‌هاي ترامپ خلاف واقعيت بود، من عين همان را ترجمه نکردم».
يعني انشاا... اگر اين استدلال براي همه مترجمان مقبول بيفتد، شاهد انقلاب جديدي در ترجمه آثار خارجي خواهيم بود.
مثلا در ترجمه جديد پينوکيو، به خاطر اينکه دروغگويي بدآموزي دارد، پسرک چوبي قصه هي مي‌آيد راستش را مي‌گويد و دماغش به دليل رطوبت هواي شهرشان درازتر مي‌شود. يا ترجمه قصه شنل قرمزي به دليل اينکه اساسا مقوله آدمخواري براي گروه سني الف مناسب نيست، به اين شکل مي‌شود: دختري به نام شنل تيم ملي‌اي، با گذر از راهي طولاني و جنگل، به خانه مادربزرگش مي‌رسد. اما به محض اينکه درِ خانه را باز مي‌کند، مادربزرگ و گرگ مهربان بدون خجالت از سن و سال‌شان مي‌پرند جلويش و با خواندن «هپي برث دي تو يووو» تولدش را تبريک مي‌گويند! يا در کارتون تام و جري به دليل اينکه ترويج خشونت بد است، قصه به‌اين شکل ترجمه مي‌شود: تام گربه‌اي است خام گياهخوار که با جري، موشي مُوَجه و گربه‌دوست، سال‌ها به خوبي و خوشي زندگي مي‌کنند. تنها مشکل و جدل زندگي‌شان هم اين است که وقتي تلفني مي‌خواهند از هم خداحافظي کنند، هرکدام به آن يکي مي‌گويد اول تو قطع کن! همين.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد

 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر حمایت خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام و تاکید کرد: برخی از سیاستمداران یهودی در ایالات متحده پشت (رژیم) اسرائیل را خالی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز همچنین بار دیگر به شدت از تظاهرات‌های ضد صهیونیستی اخیر در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انتقاد کرد و مدعی شد که شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها، شست وشوی مغزی شده‌اند.

ترامپ در ادامه با حمله به چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و بلندپایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا که پیشتر با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواستار استعفای او شده بود، گفت: من دارم می‌بینم سیاستمداران یهودی (در آمریکا) پشت اسرائیل را خالی کرده‌اند. من این را می‌بینم، شما هم می‌بینید.

وی با اعلام حمایت دوباره از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از اقدامات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت از (رژیم) اسرائیل انتقاد کرد و مدعی شد که دولت بایدن به اندازه کافی از این رژیم حمایت نمی‌کند.

ترامپ افزود: الان هیچ‌کس نمی‌داند ایالات متحده در کجا ایستاده است و به نظر من بایدن در کنار (رژیم) اسرائیل نایستاده و با این کار اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ترجمه و شرح «فصوص الحکم» به قلم علی شالچیان منتشر می‌شود
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه