Web Analytics Made Easy - Statcounter

خالی‌شدن ۲۵ درصد ظرفیت مرغداری‌های سبزوار زنگ خطری برای این صنعت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، صنعت مرغداری از مهمترین زیرساخت‌های توسعه در صنعت کشاورزی و غذایی هر کشوری محسوب می‌شود. سبزوار از مهمترین شهرستان‌هایی است که در زمینه صنعت مرغداری و تولید خوراک دام و طیور پیشگام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 339 واحد واحد مرغ گوشتی با مجوز و بدون مجوز و 13 واحد مرغ تخم‌گذار در این شهرستان فعال هستند که 25 درصد نیاز گوشت استان خراسان رضوی و 12 درصد تولید گوشت کشور را تامین می‌کنند.

دو شرکت تعاونی مرغداران گوشتی و تخم‌گذار نیز در این شهرستان فعال هستند. با وجود فعال و پویابودن صنعت مرغداری در سبزوار، 25 درصد از ظرفیت مرغداری‌های این شهرستان خالی است که زنگ خطر مهمی برای آینده این صنعت در شهرستان محسوب می‌شود. از مجموع مرغداری‌های شهرستان بیش از 100 واحد مرغداری در بخش ششتمد فعال هستند.

سایه سنگین دلالان بر مرغداری‌ها

امیرحسین نودهی از مرغداران فعال در صنعت مرغداری است که بیش از 30 سال از عمر خود را صرف این صنعت کرده است.

وی بیان می‌کند: بازار خریدوفروش مرغ با مشکلات زیادی روبه‌رو است و افزایش قیمت ذرت و سویا و سوءاستفاده دلالان از اوضاع نابسامان بازار سبب شده تا سود اصلی این صنعت همیشه به جیب دلالان برود.

وی با بیان اینکه مرغداران نقدینگی لازم برای خرید جوجه و آذوقه لازم را ندارند و مجبورند برای تأمین سویا و ذرت به سمت دلالان بروند، تصریح کرد: برای مثال اگر قیمت خرید جوجه یک‌روزه را یک هزار و 180 تومان در نظر بگیریم، قیمت آذوقه آن یک هزار و 400 تومان در هر کیلو برای پرورش دهنده است.

نودهی قیمت تمام‌شده مرغ گوشتی زنده را چهار هزار و 600 تومان بیان کرد و گفت: به لحاظ اینکه دلالان از ابتدای دوره آذوقه موردنیاز را در اختیار مرغدار قرار می دهند لذا قیمت مرغ را با کسر 25 درصد از قیمت اصلی خریداری می‌کند و این نوع فرآِیند خریدو فروش برای مرغدار توجیه اقتصادی ندارد. با توجه به این موضوعات مرغداران خواستار افزایش قیمت مرغ گوشتی زنده هستند تا بتوانند با مشکلات مالی که با آن روبه رو هستند کنار بیایند.

عدم ثبات قیمت‌ها در بازار مرغ

علی‌اکبر حسینی‌زورآبادی از دیگر مرغداران فعال در صنعت مرغداری سبزوار است. وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های طیور با قیمت تمام‌شده همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در پایان هر دوره جوجه‌ریزی و تولید مرغ گوشتی سود چندانی عایدمان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عدم ثبات در بازار قیمت مرغ نیز مشکلات زیادی را برای مرغداران به‌وجود آورده عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار وظیفه تعیین قیمت مرغ در بازار را برعهده دارد و با این وجود هیچگاه قیمت ثابتی برای عرضه مرغ زنده و مرغ کشتار شده به بازار ارائه نمی‌شود.

حسینی با بیان اینکه عدم ثبات قیمت‌ها سبب شده تا مرغداران نتوانند در هر دوره جوجه‌ریزی کنند، افزود: مرغداران زیادی به دلیل همین عدم ثبات قیمت در بازار فروش ورشکسته شده‌اند و نتوانسته‌اند از پس هزینه‌های مالی برآیند.

خالی بودن 25 درصد از ظرفیت مرغداری‌های سبزوار

مدیر شبکه دامپزشکی سبزوار نیز با بیان اینکه هم اکنون 25 درصد از ظرفیت مرغداری‌های این شهرستان خالی از ظرفیت است، تصریح کرد: سنتی‌بودن، کمبود تجهیزات، فرسودگی و فقدان رقابت در بازار، تعطیل و عدم ثبات قیمت‌ها از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا 25 درصد از ظرفیت مرغداری‌های سبزوار خالی شود.

ولی الله جغتایی با بیان اینکه مرغداران با مشکلات دیگری از جمله مبارزه با بیماری‌های مختلف طیور از جمله نیوکاسل روبه‌رو هستند، عنوان کرد: این 25 درصد ظرفیت خالی متوجه مرغدارانی است که توان رقابت با بازار را ندارند.

وی با بیان اینکه حدود 100 واحد مرغداری در شهرستان با مشکلات و مانع مختلف مالی روبه‌رو هستند، گفت: سنتی بودن واحدهای مرغداری از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا مرغداران نتوانند در بازار با یکدیگر رقابت کنند.

جغتایی با بیان اینکه هم اکنون 40 درصد از مرغداری‌های شهرستان مکانیزاسیون شده‌اند، افزود: با مکانیزه شدن مرغداری‌ها ظرفیت جوجه‌ریزی در هر دوره از یک هزار به یک هزار و 500 قطعه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت جوجه در ایام تابستان و زمستان نیز روی جوجه‌ریزی مرغداری‌ها تاثیر می‌گذارد، افزود: اگر صنعت مرغداری سبزوار با همین رویه پیش برود درآینده شاهد مشکلات زیادی خواهد بود.

پرداخت تسهیلات برای نوسازی واحدهای مرغداری

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با بیان اینکه این شهرستان از نظر تولید گوشت مرغ مقام نخست در این استان را دارد، اظهار داشت: سالانه 36 هزار تن گوشت مرغ در شهرستان تولید می‌شود که برابر با تولید 25 درصد از تولید استان است.

منصور برغمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 279 واحد مرغداری دارای پروانه در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند که ظرفیت تولید پنج میلیون و 272 هزار و 303 قطعه مرغ در هر دوره برابر با 21 میلیون جوجه در هر سال را دارد.

وی با اشاره به خالی‌بودن 25 درصد از ظرفیت مرغداری‌های شهرستان افزود: در راستای حفظ و افزایش تولید گوشت مرغ در شهرستان، تسهیلات ویژه‌ای به این افراد پرداخت می‌شود.

برغمدی با اشاره به معرفی 71 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی عنوان کرد: بالغ بر 170 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت به این افراد درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به صنعتی شدن 50 درصد مرغداری‌های منطقه گفت: تصریح کرد: سایر مرغداران متقاضی نیز می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار و تشکیل پرونده از این تسهیلات بهره مند شود.

مدیر جهادکشاورزی سبزوار تاکید کرد: یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی در حوزه دام و طیور حذف دلالان است؛ متاسفانه زحمت را مرغدار متحمل می‌شود اما سود نهایی به واسطه‌گران می‌رسد؛ در راستای حذف این افراد پیگیر تقویت شرکت تعاونی مرغداران هستیم؛ این شرکت‌ها باید زنجیره تولید خود را از پرورش، کشتار، ذخیره و صادارت فعال کنند.

برغمدی اظهار داشت: همچنین مرغداران باید بر افزایش کیفیت در تولید مرغ با وزن کمتر که حرف نخست را در رقابت صادرات می‌زند تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تأمین سوخت مرغداری‌ها در فصل زمستان بسیار دشوار است در هر دوره 45 هزار لیتر سوخت در مرغداری‌ها مصرف می‌شود که این رقم در فصل سرما افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر بحث جایگزینی گاز با گازوئیل مطرح است؛ به لحاظ اینکه گازدار کردن واحدها نیازمند صرف هزینه 200 میلیونی است و معمولاً تأمین این هزینه از عهده مرغداران خارج است.

نوسازی مرغداری‌ها

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: شهرستان سبزوار سهم بسزایی در تامین گوشت مرغ مورد نیاز استان و کشور را دارد.

احمد برادران با بیان اینکه نشست‌های مختلفی برای حمایت از فعالان عرصه تولید مرغ گوشتی در شهرستان برگزار شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 2 شرکت تعاونی مرغ و 2 کشتارگاه صنعتی طیور در شهرستان فعال هستند که زمینه رشد مناسب برای توسعه تولید گوشت مرغ در سبزوار را به وجود آورده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 10 کارخانه خوراک طیور، یک کارخانه تولید مکمل خوراک طیور، یک واحد مزرعه مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه کشی در شهرستان افزود: با توجه به ظرفیت زنجیره تولید گوشت مرغ در سبزوار، توسعه صنایع فرآوری، مزارع پرورش مرغ گوشتی، پرداخت تسهیلات و استمهال تسهیلات واحدهای مرغ گوشتی مشکل‌دار در دستور کار قرار گرفته است.

برادران با اشاره به کیفیت مرغ تولید شده در سبزوار افزود: در حال حاضر مرغ شهرستان به سایر نقاط استان و کشور صادر می‌شود و برنامه‌ریزی شد تا بتوان مرغ مازاد تولیدی در شهرستان را به سایر کشورهای همسایه نیز صادر کرد. هر واحد مرغداری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای 12 نفر ایجاد شغل کرده که باید با تقویت و بهینه‌سازی، کاهش مصرف انرژی و بالا‌بردن کیفیت و کاهش تلفات ناشی از تعطیلی واحدها جلوگیری شود.

انتهای پیام/

R41347/P41362/S6,1188/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۵۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا

بریتانیا با ارائه طرحی با امکان تقویت ۲۵ میلیارد پوندی زنجیره تأمین برق فراساحلی خود، از یک برنامه رشد صنعتی برای سه‌برابر کردن ظرفیت تولید طی ۱۰ سال آینده خبر داد. افزایش اشتغال و سود اقتصادی از جمله مزایای پیاده‌سازی این طرح است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت بادی فراساحلی بریتانیا از طرح رشد صنعتی برای ایجاد شغل، توسعه زنجیره تأمین سه‌گانه و تقویت ۲۵ میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا رونمایی کرد که نحوه سه‌برابر کردن ظرفیت تولید باد دریایی را طی ۱۰ سال آینده تعیین می‌کند.

صنعت بادی فراساحلی بریتانیا در حال حاضر ۳۲ هزار کارمند دارد و هر مزرعه بادی بزرگ جدید آن دو تا سه میلیارد پوند به اقتصاد کشور می‌افزاید. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ اشتغال در این بخش به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد و تا سال ۲۰۴۰ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید بادی فراساحلی فرصت اقتصادی به ارزش ۹۲ میلیارد پوند برای بریتانیا ایجاد کنند.

اقدامات تعیین‌شده در برنامه رشد صنعتی (IGP) از ۱۰ هزار شغل اضافی در سال پشتیبانی و اقتصاد بریتانیا را تا سال ۲۰۳۵ تا ۲۵ میلیارد پوند بیشتر تقویت می‌کند. استقرار توربین باد در دریا نیز به پنج تا شش گیگاوات در سال افزایش خواهد داشت.

برق فراساحلی در بریتانیا

بریتانیا دومین رتبه جهانی را در احداث پروژه‌های بادی دریایی دارد. امروزه محدودیت‌های زنجیره تأمین در بسیاری از اجزای کلیدی مورد نیاز در مزارع بادی فراساحلی در بازار جهانی احساس می‌شود، بنابراین طرح ارائه‌شده کارخانه‌های استراتژیک جدید و قابلیت‌های تولیدی را شناسایی می‌کند که بریتانیا باید برای محافظت در برابر خطرات زنجیره تأمین و تقویت رشد اقتصادی ایجاد کند. این طرح همچنین پنج حوزه فناوری کلیدی را شناسایی می‌کند که بریتانیا باید سرمایه‌گذاری در آن‌ها را در راستای تضمین ارزش برای صنعت خود در اولویت قرار دهد. این حوزه‌ها شامل طراحی و ساخت پره‌های بادی دریایی و برج‌های توربین، پایه‌ها، کابل‌ها و سایر اجزای کلیدی و خدمات برای پروژه‌های داخل و خارج از کشور است.

علاوه بر این، طرح رشد جدید همچنین پتانسیل صنعت را برای هدایت نوآوری فناوری، تسریع استقرار و کاهش بیشتر اثرات زیست‌محیطی با استفاده از فناوری‌های اتوماسیون و هوش مصنوعی در پروژه‌های جدید برجسته می‌کند و برنامه‌هایی را برای گسترش امکانات آزمایشی برای فناوری‌های پیشرفته مانند مواد جدید برای تیغه‌ها دارد، همچنین به‌عنوان بخشی از تمرکز بر تحقیق و توسعه در یک مؤسسه فناوری پیشرفته جدید بالقوه و یک مرکز نوآوری ملی جدید، طرح‌هایی را برای سکوهای بادی شناور در دریا تنظیم کرده است.

هدف این طرح ارائه یک چشم‌انداز مشترک است که به صنعت، دولت‌های سراسر بریتانیا و سایر سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را برای تقویت مشاغل سبز و تولید در بریتانیا هماهنگ کنند و در نظر دارد به بخش خصوصی کمک کند نزدیک به سه‌میلیارد پوند بودجه را در سراسر کشور بسیج کند. طرح رشد صنعتی بریتانیا بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای تقویت سرمایه‌گذاری در بریتانیا در زمینه افزایش رقابت جهانی برای فناوری انرژی پاک است.

کد خبر 745689

دیگر خبرها

  • قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • تولید در واحدهای صنعتی استان سمنان کمتر از توان واقعی است
  • ۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • احداث ۸ واحد جدید مرغداری در شهرستان فنوج
  • مس رفسنجان در سوارکاری هم تیمداری می‌کند