Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز |

با پهلوگیری یک کشتی نفتکش 183 متری با ظرفیت 25 هزار تن در بندر خلیج فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

به گزارش مارین نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال 96 موضوع خدمات دهی و پذیرش کشتی های تانکر نفتکش بالای 25هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اله مراد عفیفی پور افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای استفاده بهینه از اسکله ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی (MARONI) در اسکله های 56 و 57 بندر خلیج فارس پهلو گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله های بندر خلیج فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی بود که با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک کش های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از این کشتی های با طول حداکثر 125 متر و ظرفیت 3 هزار تن در بندر خلیج فارس پهلو گرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آنها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله ها می شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.

به گفته عفیفی پور، کشتی نفتکش مارونی با حدود 183 طول و بیش از 31 متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و 25هزار و 738 تن ظرفیت دارد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی 200 تا 280 تن در ساعت در حال انجام است و پیش بینی می شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بندر خلیج فارس با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار متر مکعب نگهداری فرآورده های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت اینگونه محموله های تجاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.

عفیفی پور در ادامه بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن ها را از جمله فرآورده های نفتی دانست که عملیات تخلیه و بارگیری آنها در این بندر انجام می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: بندر خلیج فارس با احتساب اراضی پشتیبانی آن دارای 320 هکتار وسعت و 9 پست اسکله به طول مجموع 1200 متر است.

پهلوگیری نفتکش 25 هزار تنی در بزرگترین بندر تجاری کشورکلیک و کشیدن برای جابجایی

لازم به ذکر است، بندر خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرار گیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین همجواری با پالایشگاه ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می شود.

پهلوگیری نفتکش 25 هزار تنی در بزرگترین بندر تجاری کشورکلیک و کشیدن برای جابجایی

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۷۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، زاهدی سفیر تاجکستان در ایران گفت: دورنمای کشور تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خیلی روشن و‌امید بخش است و باور داریم که این بندر یکی از صحنه‌های همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان برای رونق تجارت و حمل ونقل است.

معاون وزیر حمل و‌نقل و‌سفیر تاجیکستان در ایران افزود: درگذشته ما ازتوانمندی‌ها و‌ظرفیت‌های بندرچابهار خیلی شنیده بودیم، اما امروز با سفر به این بندر برای ما مشخص‌شده که چابهار در زمینه سرمایه گذاری، از ظرفیت بالای برخوردار است.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران، افزود: سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد که در آن سفر تفاهم نامه همکاری‌هایی برای مراودات تجاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان، با محوریت بندر چابهار به امضا رسید که امروز برای اجرایی کردن این تفاهم نامه‌ها ما به بندر چابهار سفر کرده ایم تا ضمن بررسی فرصت‌های تجاری در بندر چابهار، زمینه را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.

همچین شایسته مرادزاده معاون‌حمل و نقل کشور تاجیکستان در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که مردمانش با مردم ایران غرابت فرهنگی دارند، یک‌ بندر جدید و‌مفیدی برای رونق تجارتِ دو کشور است که همکاری دوکشور برای کشور تاجیکستان بسیارخوب است.

وی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که در خشکی محصور است، نزدیکترین مسیر برای تجارت کالا است و از مسیر دریا به دیگر نقاط دنیا است.

شایسته مرادزاده بیان کرد: کشور تاجیکستان برای داشتن یک مرکز لجستیکی در بندر چابهار، برنامه ریزی‌هایی پیش بینی کرده است که امیدواریم مفید واقع شود.

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • رونمایی از تصویر سازی گرافیکی میرمهنای بندر ریگی در بوشهر
  • ◄ صادرات یک میلیون تن مواد معدنی به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست