Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد – ایرنا – شهر یزد در تیرماه امسال با تلاش ها و پیگیری های دولت تدبیر و امید، جهانی شد تا افتخاری بزرگ نصیب این شهر و مردمانش شود.

روز دوشنبه 17 مهرماه گام دوم برای درآمدزایی پایدار در یزد برداشته شد و با حضور محب خدایی معاون گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ، شهر یزد به عنوان پایلوت نخستین شهر گردشگر کشور مصوب و معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مصوبه بعد از پیشنهاد شهردار یزد که پیشتر شهردار ضلع دیگر مثلث گردشگری کشور ( فارس ، اصفهان و یزد ) بوده مطرح شد .
جمالی نژاد در دیدار با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به اینکه شهر جهانی یزد دارای بافت تاریخی به هم پیوسته و به طور عمده دست نخورده است و فراهم کردن امکانات مورد نیاز گردشگر در بافت تاریخی امکان پذیر است، درخواست داریم شهر یزد به عنوان پایلوت شهر جهانگردی کشور معرفی شود.
هر چند که در سال های اخیر برنامه ریزی های منسجمی در حوزه گردشگری استان انجام شد که مهمترین نتیجه آن ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به عنوان تنها شهر ثبت شده در یونسکو دارای سکنه با بافتی به هم پیوسته بوده است .
از سوی دیگر با برنامه ریزی های سازمان میراث فرهنگی کشور و تبلیغات گسترده ای که شد در مرکز ایران یک مثلث گردشگری شامل اصفهان ، فارس و یزد تشکیل شده ولی مقصد اصلی گردشگران خارجی که عمدتا در قالب تور وارد ایران می شوند دو ضلع اصفهان و شیراز است .
در حالی که عمده آثار این شهرها تک بنا شده و بافت منسجم تاریخی و قدیمی آن با سکنه و به قولی بافت زنده ندارند در حالی که بافت تاریخی یزد ، یک‌دست و به هم پیوسته است .
از سوی دیگر استان یزد ظرفیت های دیگری هم در بخش های طبیعی همچون کویرنوردی و روستاهای هدف گردشگری دارد.
میراث فرهنگی با همکاری بخش خصوصی می تواند در کویر اطراف یزد ، کویر بافق و حتی مناطق کویری اردکان با ایجاد کمپ های گردشگری زمینه رشد گردشگر را در این استان فراهم کند .
این ظرفیت در استان های همجوار همچون اصفهان و کرمان هم وجود دارد ولی می توان با طرح های جدید و برنامه ریزی های مدون ، یزد را به عنوان الگو در حوزه گردشگری داخلی و خارجی مطرح کرد.
یکی دیگر از جنبه های دارای ظرفیت پذیرش گردشگر در استان یزد مراسم های معنوی و مذهبی و عزاداری محرم و صفر است که هر ساله مشتاقان زیادی را ازسراسر ایران و کشورهای جهان به حسینیه ایران جذب می کند.
و امروز دو گام اساسی در حوزه گردشگری برداشته شده هم در عرصه جهانی شهر یزد معرفی شده و هم در عرصه داخلی به عنوان نخستین شهر گردشگر کشور مصوب شده است از این رو ادامه کار نیازمند تلاش بیشتر مسئولان در جذب اعتبار بیشتر در کنار تشویق بخش خصوصی به تقویت زیرساخت هایی همچون هتل است.
ضمن آنکه بخش مهم تبلیغات و اطلاع رسانی در عرصه ملی و بین المللی باید به صورت جدی و با هر مقدار هزینه که نیاز است مدنظر باشد و میراث فرهنگی نیز تعامل بیشتری را با آژانس های مسافرتی برای هدایت مستقیم تورهای گردشگری به استان یزد داشته باشد.
* خبرنگار ایرنا مرکز یزد
1968/ 6197 انتشار: فلاح
@irnayazdd

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۷۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با اشاره به اینکه شهر تاریخی بلقیس اسفراین دومین بنای خشتی و گلی ایران محسوب می‌شود، از ریزش بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین رحمانی مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با اشاره به ریزش بخشی از دیواره بنای تاریخی بلقیس پس از مرمت اظهار کرد: این نگرانی طی دو سه سال گذشته وجود داشت که بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی ریخته شود و حتی مکاتبات لازم نیز انجام شد، اما به علت عدم اختصاص اعتبار بحث‌های علاج بخشی صورت نگرفت.

وی افزود: ۱۶۰ متر مربع از دیوار مرمت شده ریزش پیدا کرد و نگرانی برای ریزش بخش‌های دیگری از دیوار مرمت شده هنوز وجود دارد.

رحمانی ادامه داد: متاسفانه طی دو سال اخیر هیچ اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص نیافته و مقداری اعتبار ملی اختصاص یافته که صرف پرداخت حقوق کارکنان شده است.

وی در ارتباط با ریزش بخش‌های مرمت شده این دیوار توضیح داد: متاسفانه مرمت غیراصولی سبب شد تا این مشکل به وجود آید بطوریکه بخش‌های مرمتی در پایین دیوار ۱۰ سانتی‌متر و در بالاترین ارتفاع هفت تا ۸۰ سانتی‌متر بوده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین بیان کرد: برای مرمت یک بنای تاریخی در ابتدا باید مطالعات لازم انجام شود که چه مصالحی برای آن بنا نیاز است و از مصالحی که در آن بنا به کار رفته استفاده شود و یا شبیه آن.

وی خاطرنشان کرد: به هنگام مرمت این بنای تاریخی از خشت خام و بر روی آن اندود کاهگل استفاده شده که نباید این مصالح به کار می‌رفت. در دوران صفویه، ایلخانی و سلجوقیان از کاهگل در ملات استفاده نمی‌کردند که در این بنا استفاده شده است.

رحمانی تصریح کرد: از سوی دیگر در زمان ساخت این بنا، سازندگان آن به خوبی می‌دانستند که در این منطقه موریانه وجود دارد و خطر موریانه زدگی بنا را تهدید می‌کند بنابراین از کاهگل استفاده نکرده بودند که در مرمت استفاده شده است.

وی گفت: موریانه زدگی و فرسایش، استفاده از خشت و سنگینی بنا سبب شد تا بخش‌هایی از دیوار مرمت شده دومین بنای خشتی و گلی ایران فروریزد.

به گفته رحمانی برای مرمت این شهر تاریخی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

دیگر خبرها

  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • افتتاح ۴ پروژه در بافت و تحول در اشتغال منطقه توسط گروه مالی گردشگری
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • ظرفیت های ویژه کرمانشاه در بحث گردشگری بافت تاریخی و خوراک
  • بیشه خرم‌آباد از بین ۸ روستای گردشگری کشور برای ثبت جهانی انتخاب شد
  • کارخانه احیای استیل فولاد بافت، شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد
  • آمار آتش سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته
  • کارخانه احیاء استیل فولاد بافت شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد