Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش خبرنگار ایران اکونومیست؛ پرویز افشار روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در مدت یاد شده موفق به کشف بیش از 395 کیلو گرم کشفیات انواع مواد مخدر شده ایم که در پاره ای موارد رشد برخی از مواد همچون مورفین، شیره، تریاک رشد داشته است.
وی ادامه داد: البته در برخی مواد مخدر همچون هروئین و حشیش کشفیات رشد قابل ملاحظه ای نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عملکرد دستگاههای مقابله ای با مواد مخدر در حوزه کشفیات نیز افزود: در شش ماهه نخست سال جاری، وزارت اطلاعات با 80 درصد رشد، بیشترین عملکرد را داشته است و البته عملکرد نیروی انتظامی طی سالجاری 9 درصد رشد داشته است.
افشار بااشاره به کشف انواع مشتقات دارویی و آمپول های مخدر هم گفت: رشد این کشفیات هم قابل ملاحظه بوده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه از کاهش 25 درصدی درگیری عوامل انتطامی با قاچاقچیان و باندهای بزرگ مواد مخدر خبر داد و افزود: امسال همچنین به موفقیت های بزرگ انهدام باندهای بزرگ قاچاق نائل آمده ایم.
وی گفت: طی مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان کشف و ضبط خودروهای حامل مواد مخدر قاچاق و انواع سلاح و ابزار و ادوات تروریستی 18 درصد رشد داشته است. همچنین شاهد افزایش 8 درصدی دستگیری متهمان در حوزه مواد مخدر بوده ایم.
افشار با اشاره به ساماندهی معتادان متجاهرهم گفت: با اقدامات انجام شده در 6 ماهه امسال 12 هزار و 343 معتاد متجاهر ساماندهی شده اند و اکنون بیش از هفت هزار نفر از این معتادان در مراکز بهبودی تحت پوشش ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر اقامت دارند.
وی اظهار کرد: از مجموع افراد متجاهر دستگیر شده مشخص شد که 3 هزار و 900 نفر معتاد نیستند و افراد آسیب پذیر خیابانی و بلامکان و یا کار هستند.
وی با اشاره به ارتباط قاچاق مواد و گروه های تروریستی هم گفت: درموردی شاهد بودیم که با درگیری عوامل انتظامی و اطلاعاتی با قاچاقچیان مواد مخدر و انهدام یک باند بزرگ قاچاق در سراوان در شرق کشور ، تعداد زیادی اسلحه، کلاشینکف، آر پی جی و سایر مهمات آکبند کشف شد که این نشان از نزدیکی ارتباط قاچاقچیان مواد مخدر با عوامل تروریستی دارد که البته گزارش آن به مراجع ومبادی بین المللی ارجاع شد.
افشار درباره مرگ و میر معتادان متجاهر در سال جاری هم گفت: بررسی ها نشان می دهد که در سه ماهه و 4 ماهه سال 96 آمار مرگ و میر معتادان متجاهر تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.
ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به بالا بودن ورود ماده مخدر حشیش به کشور، گفت: این محصول در گلخانه کاشت می شود و مردم باید آن را بشناسند.
افشار با اشاره به برنامه های آموزشی در حوزه مواد مخدر اظهارداشت: 6 هزار و 300 روحانی و مداح تحت پوشش طرح های تخصصی برای مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته اند.
وی به هفته پیشگیری از اعتیاد در مدارس اشاره کرد و گفت: از 22 آبان به مدت یک هفته این طرح در تمامی مدارس و همه مقاطع تحصیلی اجرا می شود که جا دارد از همکاری آموزش و پرورش در این زمینه تشکر کنم که همیشه یاور ما در اجرای برنامه های فرهنگی بوده است.
افشار از تشکیل کانون های دانشگاهی در حوزه مبارزه با اعتیاد خبر داد وگفت: در مدت 18 ماه 122 کانون در دانشگاه ها راه اندازی شده است و قول گرفته ایم تا پایان سال در بقیه دانشگاه ها کانون هایی را دایر کنیم که گردانندگان آن خود دانشجویان هستند و درباره پیشگیری از اعتباد کار انجام می دهند.
وی در ادامه از انعقاد تفاهم نامه هایی با سایر دستگاه های اجرایی برای مبارزه با مواد مخدر خبرداد .
افشار با بیان اینکه 7 هزار و 516 مرکز در حوزه درمان معتادان فعالیت می کنند، افزود: علاوه بر این 301 تیم سیار هم به معتادان خیابانی خدمات ارائه می دهند . تعداد زیادی از این مراکز به متادون درمانی و افزایش خدمات مجهز شده اند.
وی ادامه داد: 77 مرکز نگهداری شبانه برای خدمات رسانی به معتادان در کشور فعال است اما هنوز به تعداد ایده ال نرسیده ایم.
وی با اشاره به فعالیت سازمان های مردم نهاد در حوزه پیشگیری ومقابله با مواد مخدر هم گفت: خوشبختانه مردم خود با مشارکت در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی را به ثمر می رسانند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای بهبود یافتگان حوزه اعتیاد 4 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده ایم .
وی در خصوص بیمه اعتیاد، گفت: در سال 96 بودجه به 79 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است در حال حاضر دستور العمل اجرایی آن نوشته شده ولی همچنان بر اساس دستورالعمل سال قبل کار انجام می شود هر آنچه در کمیته درمان در برنامه ریزی انجام می دهند باید مصوب شود که اگر انجام شده جای تشکر و قدردانی دارد.
افشار با تاکید بر اینکه درمان اعتیاد رایگان نمی شود هم افزود:با اعتبار 79 میلیارد تومانی نمی شود همه معتادان را زیر پوشش قرار داد سرانه بیمه باید در سال 22 میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا بتوانیم به اجرای برنامه هایمان برسیم.
وی با بیان اینکه مراکز ماده 16 باید در اختیار بهزیستی باشد افزود: تاکنون 18 مرکز در اختیار این نهاد قرار گرفتند و 2 مرکز دیگر هم تا پایان ماه به بهزیستی واگذار می شود.
وی ادامه داد: هم اینک 5 مرکز برای نگهداری زنان فعال است و طبق قرار باید 8 مرکز برای نگهداری زنان داشته باشیم که 3 مرکز دیگر هم باید تجهیز شود. همچنین دو مرکز هم برای زنان باردار در نظر گرفته شده است که به زنان معتاد باردار خدمات رسانی می کند.
افشار در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره نحوه پذیرش معتادانی که زخم باز دارند، گفت: بله این افراد در مراکز ماده 16 پذیرش نمی شوند و قبلا باید این افراد تحت درمان در مراکز وزارت بهداشت قرار گیرند و بعد پذیرش شوند.
وی درباره کاشت گل و ورود آن به کشور، تاکید کرد: کاشت وسیع گل در ایران به هیچ عنوان گزارش نشده و دهیاران در دورترین روستاهای کشور تحت آموزش قرار گرفته اند، اما کشفیات سه ماه اخیر حشیش و ماری جوانا قابل توجه است.
وی ادامه داد:هنوز سهم واردات حشیش زیاد است باید مردم کاملا این موضوع را بشناسند چون کاشت این محصول در گلخانه انجام می شود و باید آن را بشناسند. خود شاه دانه در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ما با جهاد کشاورزی تعامل کرده ایم که درباره کاشت این بذر حساسیت های لازم را بکار ببند.
افشار گفت: طرح ساماندهی معتادان مهم است اما باید قبل از ایجاد معتادان متجاهر برای آن برنامه ریزی کرد. مراکز ماده 16 که ماشین لباسشویی نیست که این افراد را ظرف سه ماه بازسازی و سالم سازی کند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه درمان اعتیاد طولانی مدت و زمان بر است، اظهار داشت: فرد معتاد باید همیشه یک یاور و بازدارنده داشته باشد از این رو به همه شبکه ها و افرادی که فقط و فقط مطالبه شان جمع آوری معتادان است، می خواهیم که در بعد پیشگیری هم مطالبه داشته باشند و ما را یاری کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره عملکرد سامانه دات ایسم هم گفت: اطلاعاتی که وارد سامانه دات ایسم می شود با یک مهندسی معکوس بازیابی می شود. این یک نقص است که با وزارت بهداشت، درمان قرار گذاشته ایم تا ساز و کاری فراهم شود که درمانگر به صورت اف لاین هم بتواند با این سامانه در ارتباط باشد. این سازو کارها باید انجام بشود و تمام سعی و تلاش ما هم این است که این اتفاق بیفتد.
افشار با اشاره به اینکه برای ما ایجاد فرصت درمان برای زنان معتاد متجاهر بسیار مهم است و حتی اگر بودجه کمی هم داشته باشیم برای درمان زنان معتاد متجاهر تلاش می کنیم گفت: زنان معتاد کیان خانواده را تهدید می کنند از این رو با قضات هم هماهنگ شده تا درباره انتقال زنان معتاد متجاهر به زندان هایی که بودجه و ظرفیت لازم را دارند اقدام کنند.
وی به برگزاری جلسه آسیب های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری هر 6 ماه یک بار باید دستگاه های ذی ربط با برنامه ها ی جدید و دستاوردهای جدید در جلسه حضور داشته باشند. هدف گذاری برنامه ششم، توسعه و کاهش 5 درصدی اعتیاد برنامه سنگینی است در حالی که اعتیاد در جهان در حال گسترش است.
وی در باره اجرای طرح کرامت نیز گفت: سال گذشته در فلاورجان که مرکز هدف بود اولین جلسه طرح کرامت برگزار شد و روسای کمیته ها همه خوشبختانه حضور داشتند 63 مصوبه داشتند که همه اجرایی شده اند. گزارش طرح کرامت هست و هدف آن ایجاد اشتغال برای معتادان بهبود یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از گزارش شبکه خبر درباره معتادان خیابانی گفت: صدا و سیما از دستگاه های عضو ستاد است. مشارکتش در مبارزه با مواد مخدر قابل تقدیر است. درباره گزارشی که شبکه خبر پخش کرد نگاه توهین آمیز نبود چون بسیار فی البداهه و غیرمستقیم بود و نباید چهره معتادان نمایش داده می شد.
وی گفت: اعتراضاتمان را به صورت علمی و مکتوب به مدیر شبکه خبر ارسال کردیم و امیدواریم که در برنامه های رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد. هر چند درباره ادبیات گزارشگر برنامه هم ابراز تاسف خودمان را اعلام کردیم.
افشار درباره انواع مواد مخدر جدید هم گفت: تعداد مواد محرک جدید، زیاد است. در حقیقت مواد مخدر جدید در کشورها جزو لیست خاصی نیستند چون شیوع آنها در هر کشور با کشور دیگر فرق دارد. ما در کشورمان این طور برنامه ریزی کرده ایم که اگر ماده ای وارد شد و شیوع پیدا کرد حتما درباره آن قانون و شفاف سازی های لازم انجام شود.
وی در عین حال افزود: بر اساس آخرین گزارش ها چند نوع ماده جدید شناسایی شده اما هیچ کدامشان فراگیر نشده است. این مواد توسط مسافرهایی وارد کشور می شوند و اگر فراگیر شود باید با آن مقابله شود. تا کنون هیچ ماده مخدر جدیدی ثبت نشده این امیدواری را می دهم که هیچ ماده مخدر جدیدی در کشور ثبت نشده است.
وی درباره میزان موفقیت مراکز اقامتی ترک اعتیاد که یک ماه تا سه ماه بیشتر نیست، گفت: میزان موفقیت این مراکز 10 تا 15 درصد است. بعد از خارج شدن از این مراکز معتادان باید به گروه های بهبود یافته وصل شوند.
افشار درباره کمپ های ترک اعتیاد هم گفت: باید بگوییم که آیین نامه مجوزهای آنها اینطور بود که مجوز به بهبود یافته ها اختصاص پیدا می کرد که اصلا درست نبود از سال 95 باید یک تیم تخصصی پزشک و روان شناس و کادر درمان با یک فرد بهبود یافته برای درمان جهت دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند. اما کمپ های غیرمجاز زیادی داریم که بدون مجوز هستند و افراد در بافت های مسکونی و باغات کلان شهرها اقدام به ایجاد کمپ کرده اند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: رویکرد ستاد نسبت به فعالیت این کمپ ها بسیار سختگیرانه است، در تهران و کرمانشاه در کمپ های غیر مجاز قتل اتفاق افتاده که قطعا پلمپ شده اند. همه کمپ ها باید مجوز قانونی فعالیت داشته باشند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۱۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت شدید جوان مشهدی در پی بلع مواد مخدر

به گزارش قدس خراسان، سرهنگ عبدالرضا خجسته اظهار کرد: شب گذشته مرد جوان به علت مسمومیت شدید ناشی از مواد مخدر به یکی از مراکز درمانی شهر مشهد منتقل و موضوع از طریق عوامل انتظامی به مرکز ۱۱۰ گزارش شد.

فرمانده انتظامی ثامن مشهد بیان کرد: با حضور ماموران کلانتری امام رضا(ع) در بیمارستان مشخص شد، جوانی ۲۵ ساله که از یکی از استان‌های جنوب شرق کشور قصد انتقال مواد مخدر به روش بلعی به شهر مشهد را داشت، به علت بازشدن بسته‌های مواد مخدر دچار مسمویت شدید شده بود.

وی ادامه داد: مرد جوان پس از انتقال به اتاق عمل با تلاش کادر درمان از مرگ حتمی نجات یافت و ۱۲۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک از معده‌اش خارج شد.

خجسته بیان کرد: پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شد و متهم تا بهبودی در بخش مراقبت‌های ویژه و زیر نظر پلیس بستری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دستگیری ۴۵ مجرم با اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی در نوروز
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  • واکنش رائفی‌پور به قتل حجت‌الاسلام اکرمی در ماهشهر
  • کشف بیش از ۱۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران
  • مسمومیت شدید جوان مشهدی در پی بلع مواد مخدر
  • اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اهواز
  • انواع داروی مخدر از یک عطاری کشف و ضبط شد
  • کشف و ضبط انواع داروی مخدر از یک عطاری
  • کشف ۶۳۸ کیلو و ۵۶۱ گرم انواع مخدر در لرستان
  • کشف انواع دارو‌های مخدر از یک عطاری