Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کلید مشکل مسکن در ایجاد تعادل میان مباحث بالادستی مسکن مانند رشد جمعیت شهری و مهاجرت و مسائل از این دست خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، سید کمال الدین شهریاری در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران از نظر مسکن چه به لحاظ کیفی و چه کمی جزء بهترین کشورها قرار دارد گفت: قبل از انقلاب، بعد از آمریکا رتبه دوم سرانه مسکن در دنیا را داشته است ولی در حال حاضر در بخش مسکن با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی آمار تعداد واحدهای مسکونی موجود در کشور را ۲۵ میلیون و معاون مسکن این وزارتخانه نیز آن را ۲۷ میلیون اعلام کرده است در حالی که تعداد خانوارها ۲۴ میلیون خانواده است. اما در هر دو صورت دو میلیون واحد مسکونی خالی و دو میلیون مسکن دوم داریم.

شهریاری ادامه داد: بنابراین تعداد واحد های مسکونی از خانوارها کمتر است که از عدم تناسب بین عرضه و تقاضا برمی گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مشکل مسکن در فیزیک ساخت و ساز در بخش مسکن نیست بلکه در اقتصاد مسکن است. برای حل این مشکل باید شهرسازی و مشکلات بالادستی مسکن را حل کرد.

وی درباره مشکلات بالادستی مسکن گفت: مباحثی همچون رشد جمعیت، جمعیت شهری، جمعیت روستایی، مهاجرت، توازن منطقه ای، اقتصاد شهری، اقتصاد روستایی، برنامه ریزی مسکن، حاشیه نشینی، جامعه هدف، تفکیک جامعه هدف و ...ازمهمترین مسائل بالادستی بخش مسکن هستند که به دلیل غفلت از آنها در برنامه ریزی مسکن در سالهای گذشته با مشکل بخش مسکن در حال حاضر مواجه شدیم.

شهریاری با اشاره به آمار اولین سرشماری نفوس و مسکن در ایران در سال ۱۳۳۵ اظهار داشت: براساس این سرشماری جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر بود که ۱۳ میلیون نفر جمعیت روستایی و ۶ میلیون نفر جمعیت شهری محاسبه می شد. به این معنا که تناسب جمعیت شهری به روستایی ۳۰ به ۷۰ بود. اما در سرشماری سال ۹۵، این نسبت عکس شد و تناسب جمعیت شهری به روستایی ۷۰ به ۳۰ درصد است.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: در سال ۱۳۳۵، تعداد شهرهای ایران ۱۹۹ شهر بود که در حال حاضر به ۱۳۰۰ شهر افزایش یافته است. چه کسی گفت که باید این اتفاق بیفتد این نسبت جمعیت شهری به روستایی را چه فرد یا دستگاهی طراحی و کنترل کرد. آیا الزامات ۱۳۰۰ شهر در کشور و تمهیدات موردنظر برای آمادگی برای رسیدن به این جمعیت اندیشیده شده بود.

وی با اشاره به قانون تعاریف شهرسازی اظهار داشت: براساس این قانون، تعداد زیادی از روستاهای کشور به شهر تبدیل شدند. اگر در حال حاضر جمعیت کشور را به تعداد شهرها تقسیم کنیم، به طور متوسط جمعیت هر شهر رقمی بین ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر خواهد بود اما جمعیت پایتخت ۲۰۰ برابر متوسط جمعیت شهری کشور است.

شهریاری خاطرنشان کرد: شهرداران تراکم فروخته اند و با استفاده از درآمد آن اتوبان همت را ساخته اند. بعد دیدند اتوبان همت به دلیل افزایش جمعیت قفل شد، باز هم تراکم فروختند و نیایش را ساختند و این روند بارها و بارها ادامه داشت. به طوری که به جمعیت شهرها در طی سالهای گذشته اضافه واز جمعیت روستاها کاسته شد. به گونه ای که در حال حاضر نسبت جمعیت شهری ایران به روستایی آن از کشورهایی مانند سوئیس و هلند نیز بیشتر است. آیا این یک مزیت است که به آن افتخار می کنیم.

وی درپایان تأکید کرد: برای حل مشکل مسکن باید به این مسائل بالادستی پرداخته و به این پرسش ها پاسخ دهیم.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه رایزنی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با نیرو‌های مسلح برای ساخت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن

عطاء اله اکبری  در دیدار با سردار اسلامی رئیس املاک و اراضی ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور و روسای ادارات املاک و واگذاری نیرو‌های مسلح ارتش، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از همکاری و تعامل دو جانبه این اداره کل با نیرو‌های مسلح با توجه به شرایط خاص منطقه در جهت تامین مسکن نیرو‌های مسلح در سنوات گذشته بر توجه و همکاری این نیرو‌ها به ویژه ارتش جمهوری اسلامی در حال حاضر بر تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در این استان تاکید کرد.

وی با توجه به تلاش ۲ سال گذشته در خصوص الحاق زمین به شهر زاهدان به میزان ۲۶۷ هکتار و تخصیص ۵۰ درصد این اراضی به عنوان سهم اداره کل راه و شهرسازی استان از اراضی ارتش واقع در جنوب شهر زاهدان و پیگیری ستاد کل نیرو‌های مسلح بر دریافت اذن فرمانده معظم کل قوا که منجر به دستور معظم اله در پایان سال گذشته شد افزود: انتظار می‌رود در حال حاضر که اذن معظم اله صادر و از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح به فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ابلاغ شده است مراحل انتقال سند مالکیت یعنی ۵۰ درصد اراضی الحاقی نیز به این اداره کل تا دو هفته آینده انجام شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه مراحل الحاق، تهیه طرح جامع، تفصیلی، تفکیکی و آماده سازی این اراضی تهیه و در کمیسیون ماده پنج نیز مصوب شده است بلافاصله جهت امر مسکن مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن این استان اختصاص خواهد یافت.

اکبری در این دیدار هرگونه همکاری فی ما بین را منوط به توجه نیرو‌های مسلح به خصوص از اراضی ارتش جهت تامین بخشی از زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد.

سردار اسلامی رئیس املاک و اراضی ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور نیز در این نشست از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در جهت تامین زمین مسکن نیرو‌های مسلح به ویژه نیرو‌های مرزبانی، انتظامی و سپاه پاسداران و نیز صدور سند مالکیت از اراضی در اختیار مالکیت این ارگان‌ها تشکر و قدردانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شده است
  • امسال در قم هر ماه ۳۵۰ واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود
  • چند نفر در ایران مستاجر هستند؟
  • ۶.۵ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند/ تامین مسکن در اولویت دولت
  • آغاز آماده سازی زمین های نهضت ملی مسکن در سمنان
  • سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران
  • حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه
  • ادامه رایزنی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با نیرو‌های مسلح برای ساخت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن
  • افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن
  • پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان