Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدایت خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به مشکلات برخی شرکت‌های پتروشیمی و لزوم پشتیبانی مجلس و کمیسیون انرژی برای خروج از این وضعیت گفت: به هر حال اگر در هر صنعتی به‌دنبال ایجاد تحرک اقتصادی، تولید و متعاقباً اشتغال‌زایی باشیم، باید سرمایه‌گذاری کنیم و سرمایه موردنیاز را از جایی تامین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که در بسیاری از کشورهای جهان این سرمایه از طریق سیستم بانکی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر بانک‌ها سرمایه موردنیاز را با سود اندک در اختیار تولیدکننده و بخش خصوصی قرار می‌دهد و این تولیدکنندگان نیز از آنجا که وام‌هایی با سود اندک دریافت کرده‌اند، در عرصه عمل به توفیقاتی دست یافته و ضمن توسعه تولید، اشتغال‌زایی نیز می‌کنند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس همچنین با اشاره به امکان تامین سرمایه موردنیاز شرکت‌های پتروشیمی از طریق فاینانس یادآور شد: این فاینانس می‌تواند از منابع داخلی یا خارجی تامین شود اما متاسفانه در برخی موارد دستگاه‌ها و افراد فاقد اهلیت و تخصص نسبت به تاسیس شرکت‌های پتروشیمی اقدام می‌کنند که این مسئله کار را برای شرکت‌های پتروشیمی وابسته به بخش خصوصی واقعی دشوار می‌سازد.

وضعیت پتروشیمی‌ها در قیاس با دیگر صنایع مساعد است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این‌که صنعت پتروشیمی ایران در قیاس با صنایع مشابه در وضعیتی مساعد قرار دارد، گفت: درحالی که بسیاری از صنایع ازجمله صنایع فولاد، حفاری و دیگر صنایع عمدتاً در وضعیتی نابه‌سامان قرار دارند، وضعیت عمومی صنایع پتروشیمی به‌دلیل آن‌که قیمت خوراک‌شان مناسب است و قادر به صادرات و فروش محصولات خود به کشورهای خارجی هستند، نسبتاً مساعد است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شرکت پتروشیمی فارابی و مشکلات این شرکت گفت: متاسفانه آن‌چه به‌عنوان بخش خصوصی می‌شناسیم، به‌نوعی زیرمجموعه شرکت‌های دولتی همچون بانک‌ها یا صندوق بازنشتگی نفت هستند و تعداد شرکت‌های خصوصی به‌معنای دقیق کلمه بسیار اندک است که این معدود شرکت خصوصی پتروشیمی نیز به‌دلیل همین وضعیت رقابت نابرابر و عدم حمایت‌های بانکی دچار مشکل می‌شوند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تاکید کرد: درمجموع مشکلات این شرکت‌های پتروشیمی مشابه است و عمدتاً یا در بحث قیمت خوراک یا صادرات و وارد کردن ارز به کشور با مشکلاتی روبرو هستند اما خوشبختانه وضعیت پتروشیمی‌ها در قیاس با دیگر صنایع مساعد است.

هیچ منعی در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی فارابی وجود ندارد

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که باتوجه به تهیه طرح توسعه‌ای در شرکت پتروشیمی فارابی و لزوم جذب ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که ۸۵ درصد از این مبلغ نیز ازطریق فاینانس خارجی دو شرکت آلمانی و چینی تامین شده، آیا منعی برای این شیوه جذب سرمایه وجود دارد، گفت: هیچ منعی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ازسوی این شرکت و به‌طور کلی در صنایع پتروشیمی وجود ندارد و اتفاقاً این اقدامی مثبت است.

این نماینده مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که این صنایع باید به‌دنبال سبد سرمایه‌گذاری بروند و به بیان دیگر بخشی از منابع موردنیاز را از بانک‌ها تامین کنند، بخشی را از مردم و قسمتی از این منابع موردنیاز را نیز از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین کنند.

سود بالای وام‌‌های بانکی پتروشیمی‌ها را دچار ورشکستگی می‌کند

وی با بیان اینکه قطعاً باید بخشی از این منابع از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین شود، یادآور شد: با این همه، تمامی این اقدامات صرفاً هنگامی جواب می‌دهد که سودی که در ازای این وام‌ها از شرکت‌های پتروشیمی دریافت می‌شود، به میزانی باشد که این شرکت‌ها دچار مشکل نشده و احیاناً ورشکست نشوند.

خادمی در پایان تصریح کرد: معمولاً سود وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی مناسب و اندک است ولی وام‌هایی که از بانک‌های داخلی دریافت می‌شود، عمدتاً آنقدر زیاد است که این شرکت‌ها را دچار مشکلات اساسی می‌کند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی

حاتم طهماس‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر با اهداف و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات جامعه عشایری و حفظ و احیا و معرفی فرهنگ، هنر، آداب و سنن و صنایع دستی و نمایش جایگاه بی بدیل جامعه عشایری در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم ساختن آشنایی اقوام و تبادل افکار و تجارب عشایر کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: جشنواره با حضور و مشارکت ۷ استان گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و کرمانشاه اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: در این جشنواره ۷ کشور شامل افغانستان، مغولستان، ترکمنستان، عراق قزاقستان، ترکیه، پاکستان و نیجریه حضور خواهند داشت.

طهماس پور گفت: در جشنواره دو روزه شهر جعفرآباد صنایع دستی، پخت غذای سنتی، محصولات عشایر، لباس سنتی، آیین‌های موسیقی، رقص و عاشیق و بازی‌های بومی و محلی شامل چلینگ آغاجی، قییش کوتی، اسب سواری، شتر کوچ برتر برای عموم به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 6088139

دیگر خبرها

  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی جمع آوری می شوند
  • مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • جمع‌آوری مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی
  • مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • خداحافظی همیشگی پرسپولیس و استقلال با پدر!