Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز گفت: در دیداری که با سازندگان مستند آلبرتا داشتم آن‌ها در خصوص مشکلاتشان با من حرف زدند که یکی از مباحث مطرح شده توسط ان‌ها شکایت وزارت بهداشت از این گروه مستندساز بود. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در ویژه برنامه از تهران تا تورنتو که با موضوع مهاجرت دانشجویان توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد گفت: در دیداری که با جوانان آرمان مدیا یا همان سازندگان مستند آلبرتا داشتم آن‌ها در خصوص مشکلاتشان با من حرف زدند که یکی از مباحث مطرح شده توسط ان‌ها شکایت وزارت بهداشت از این گروه مستندساز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به گفته آن‌ها در مستندی که در آن برخی مشکلات جامعه پزشکی مطرح شده بود وزارت بهداشت از این گروه شکایت کرده است که در دادگاه بدوی و تجدید نظر این گروه تبرئه شده بودند، ولی پس از آن وزارت بهداشت پرونده را به دادگاه کارکنان دولت فرستاده بود که در نتیجه محکومیت آن‌ها را به دنبال داشته است.
میرسلیم گفت: براساس رای دادگاه کارکنان دولت گروه آرمان مدیا به ۷۰ ضربه شلاق و یک سال حبس محکوم شده است که آن‌ها از من درخواست کمک کردند. با این وجود من به آن‌ها گفتم بهتر بود که پیش از هر اقدامی با وزارت بهداشت هماهنگی به عمل می‌آوردید در هر حال این مستند موجب ناراحتی جامعه پزشکی شده است اگر چه واقعیت هایی را نیز مطرح کرده اید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من از گروه آرمان مدیا به خاطر ساخت مستند آلبرتا تشکر می‌کنم تصریح کرد: از زمان تاسیس دانشگاه تهران تاکنون ۹۰ سال می‌گذرد سوال این است که هدف آموزش عالی در کشورمان چه بوده است اگر هدف تامین نیازهای کشور و تربیت نیروهای متخصص در زمینه‌های خدماتی و تولیدی بوده خوب است.
وی با طرح این سوال که امروز نیاز کشور ما چیست؟ تصریح کرد: ۱۲ سال پیش سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور نوشته شد. براساس این سند کشورمان در سال ۱۴۰۴ باید به رتبه اول منطقه در بخش‌های مختلف دست یابد. بحثی که وجود دارد این است که ما نتوانسته ایم به اهداف تعیین شده در این سند دست پیدا کنیم در واقع هر سال از اهدافی که تعیین شده دورتر شده ایم. دلیل این مشکل هم این است که ما تحریم‌ها را پیش بینی نکرده بودیم.
میرسلیم گفت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله پیش بینی شده که کشورمان از لحاظ اقتصادی به رتبه نخست منطقه دست یابد سوالمان این است که آیا رسیدن به این جایگاه کار ساده‌ای است؟ قطعا کار ساده‌ای نیست شاید برنامه را بلند پروازانه نوشته باشند اگر چه شاید شما به عنوان یک جوان بگویید که برنامه بلند پروازی چه اشکال دارد ما می‌توانیم به این اهداف برسیم. اما حرف ما این است که اگر امروز کشورمان در بین کشورهای منطقه در حوزه‌های مختلف در جایگاه اول تا سوم باشد با یک یا حسین دیگر می‌توانیم به اهداف چشم انداز برسیم، اما اگر رتبه ما ۱۴ یا ۱۵ باشد آن وقت دیگر فاصله مان برای رسیدن به اهداف چشم انداز زیاد می‌شود و اینجاست که مسئولیت دانشگاه افزایش می‌یابد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افغانی‌ها برادران ما هستند، اما واقعیت این است که نمی‌توانیم با کارگران افغانی به اهداف چشم انداز برسیم تصریح کرد: اشتغال یعنی قدم گذاشتن در جهت رفع نیازهای کشور، نه این که با پول نفت درآمدی به دست بیاوریم و زندگی کنیم این اشتغال نیست.
وی خاطر نشان کرد: من خودم در خارج از کشور بوده و آثار جنگ جهانی دوم را دیده ام سوال این است که هدف ما از مهاجرت به خارج از کشور چیست اگر هدف کسب علم باشد خوب است و حتی زمانی این کسب علم واجب می‌شود، ولی مسئله این است که قبل رفتن باید تکلیف خود را روشن کنیم و ببینیم برای چه می‌خواهیم برویم.
میرسلیم با اشاره به اینکه برخی‌ها برای کسب و کار، برخی‌ها برای راحتی و خوش بودن و برخی‌ها هم مهاجرت می‌کنند تا یاد بگیرند و برگردند افزود: در زمان تحصیل من در خارج از کشور دوستان ویتنامی و چینی نیز در کنار ما بوده اند واقعیت این است که حضور آن‌ها برای تحصیل هدفمند بود و می‌دانستند که برای چه به آنجا آمده اند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز چین اقتصاد دوم جهان است و به زودی به اقتصاد نخست تبدیل می‌شود و قطعا این جایگاه به راحتی به دست نیامده اظهار داشت: ۱۷ درصد دانشجویان چینی در خارج از این کشور درس می‌خوانند در حالی که تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج یک درصد است بحث این است که چینی‌ها برای تحصیل دانشجویان خود در خارج دارای معماری هستند و براساس این معماری توانسته اند به این جایگاه برسند با این وجود ما امروز تازه می‌خواهیم در منطقه به جایگاه نخست دست پیدا کنیم و این هم کار خیلی سختی است.
وی با اشاره به اینکه امروز کسانی را به خارج می‌فرستیم که حاضر نیستند به کشور بازگردند، چون به آن‌ها احساس غرور دست داده است اظهار کرد: اگر می‌خواهید برای تحصیل به خارج از کشور بروید این سوال را از خود بپرسید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید و به دنبال چه دستاوردهایی هستید و می‌خواهید با این دستاورد‌ها چه کاری انجام دهید درواقع این همان تعهد. است.
میرسلیم با اشاره به اینکه امروز در کشورمان در را بر روی دانشجویان خارجی نبسته ایم و امروز شاهدیم از دیگر کشور‌ها برای تحصیل به ایران می‌آیند اضافه کرد: اگر بتوانیم خاطرات خوبی برای این دانشجویان رقم بزنیم برای آینده سیاسی کشورمان خوب است از طرفی خودمان نیز باید از فرصت تحصیل در خارج از کشور استفاده کنیم، ولی این موضوع باید هدفمند باشد. حرف من این است که اگر کسی برای تحصیل به کاسترو آلمان می‌رود پایان نامه‌ای که در آنجا ارایه می‌دهد باید براساس نیازهای کشورمان باشد نه این که موضوع پایان نامه اش چیزی باشد که گره‌ای از صنعت خودروسازی کاسترو حل کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امروز عقب ماندگی کشورمان در حوزه فناوری بیشتر از عقب ماندگی در حوزه تولید علم است.
وی با بیان اینکه امروز جز شما دانشجویان چه کسی می‌خواهد این کشور را آباد کند و اهداف برنامه چشم انداز را محقق سازد تصریح کرد: قطعا ما با افغانی‌ها نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم بحثی که وجود دارد این است یکی از آقایان گفته بود که باید مدیر از خارج وارد کنیم که من وقتی این را شنیدم گفتم خاک بر سر ما که باید از خارج مدیر وارد کنیم البته این را هم گفتم که بهتر است به جای همین آقای وزیر وزیری را از خارج بیاورند.
میرسلیم گفت: امروز ساختن یک نظام و کشوری که از جنگ آسیب دیده و از طرفی با عناد دشمنان روبه روست از ساختن کشوری که تن‌ها از جنگ آسیب دیده دشوارتر است واقعیت این است که ما امروز با این مشکل مواجه هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه باید مسئله آموزش را در کشور جدی بگیریم اظهار کرد: استاد بقال نیست که از او طلب نمره می‌کنیم و اگر این گونه باشد مطمئن باشید به انحراف رفته ایم.
وی با بیان اینکه اگر هدف ما از دانشگاه آمدن تن‌ها مدرک گرفتن باشد باز هم به انحراف رفته ایم تصریح کرد: متاسفانه ما دانشگاه‌ها را برای تولید مدرک درست کرده ایم و خیلی از دانشگاه‌ها الان کارشان فقط گرفتن پول و دادن مدرک است به عنوان نمونه زمانی که دانشگاه آزاد فعالیت خود را آغاز کرده بود از من خواستند برای تدریس به یکی از دانشگاه‌ها بروم در پایان ترم ۱۸ نفراز دانشجویان من که در مجموع تعداد آن‌ها ۲۰ نفر بود نتوانستند نمره امتحان را کسب کنند که در نهایت از من پرسیدند که چرا این گونه شده است که من در پاسخ گفتم آیا من نتوانستم به خوبی به دانشجویان درس را ارایه بدهم و بعد پرسیدم آیا سوالات امتحانی را به خوبی طرح نکرده ام که در پاسخ گفتند ما از دانشجویان پول می‌گیریم تا مدرک بگیرند با این وجود من به آن‌ها گفتم بقال نیستم و من به دانشجویان مخلص درس می‌دهم به همین دلیل دیگر به آن دانشگاه نرفتم.

میرسلیم با اشاره به اینکه وقتی ۴۵ درصد از درآمد دانشجویان ایرانی خارج از کشور به عنوان مالیات از آن‌ها اخذ می‌شود مطمئن باشید که از این دانشجویان سواستفاده‌های دیگری نیز می‌شود تصریح کرد: معماری غربی‌ها برای جذب دانشجویان ایرانی خیلی جالب است، چون آن‌ها آدم‌های با سواد را که در کشورمان برای آن‌ها هزینه شده جذب و از آن‌ها بهره برداری می‌کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کسانی که مهاجرت کرده و می‌گویند ما در ایران جایگاهی نداریم که بخواهیم برگردیم حرف مفت می‌زنند، چون اگر آن‌ها عرضه داشتند برمی گشتند و این جایگا ه. را برای خود می‌ساختند در هر حال معتقدم اگر تحصیلات عالی در خارج از کشور با هدف تعهد و کسب دستاورد باشد ما را به نتیجه مطلوب می‌رساند.

لازم به ذکر است؛ پیش از سخنرانی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف دیگر سخنران این برنامه مستند میراث آلبرتا ۳ که در آن به موضوع مهاجرت دانشجویان ایرانی پرداخته شده است پخش شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۴۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش جام جم آنلاین،حمیدرضا محمدحسینی از ثبت نام دکتری بدون آزمون استعداد‌های درخشان سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با سراسر کشور در این استان خبر داد و گفت: متقاضیان ثبت نام بدون آزمون ویژه استعداد‌های درخشان مقطع دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از روز شنبه یکم اردیبهشت ماه تا روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ثبت‌نام کنند. وی اظهارکرد: داوطلبان با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس http://www.azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت داشتن شرایط ویژه استعداد‌های درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته / محل‌های درخواستی اقدام کنند. مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند. وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۳ هزار دانشجوی دختر و پسر در دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند، عنوان کرد: ۴۱۸ نفر از این تعداد در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • تحصیل در خارج از کشور، مطمئن‌ترین روش مهاجرت
  • تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد
  • سردار شفائی: تمرکز دشمن مقابله با انقلاب و ضربه زدن به ایران در جنوب شرق کشور است
  • تمرکز تروریست‌‌ها در جنوب شرق کشور برای ‌ضربه زدن به ایران
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران