Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت وگویی دینی، که به مناسبت هفتم تیرماه سالروز شهادت مظلومانه شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران شان در دفتر حزب جمهوری اسلامی انجام شد، با اشاره به مفهوم واژه «ترور»، اظهار کرد: ترور واژه ای لاتین و مفهومی مدرن بوده و معنای دقیق آن، کشتار افراد بی گناه و غیرنظامی برای ایجاد وحشت و ترس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ترور روشی است که در دنیای مدرن برای به دست آوردن اهداف سیاسی طراحی می شود، افزود: ترور، طبیعتا با مفاهیم دیگر مثل جنگ یا جنگِ آزادی بخش یا دفاع از معتقدات و دفاع از وطن متفاوت است به همین دلیل شاید نزدیک ترین واژه در دین اسلام که شباهت به مفهوم ترور داشته باشد، مفهوم «فتک» است و در حدیث از معصوم(ع) از آن نهی شده است، یعنی کشتن ناگهانی و غافلگیرانه افراد بی گناه که در اسلام به شدت نهی شده است.

کوشکی در ادامه گفت: بنابراین، چنین عملی در اسلام ممنوع است که به طور ناگهانی به فردی بدون اینکه اطلاع و امکان دفاع داشته باشد، حمله شود. اما مهمترین نگاهی که در اسلام مانع از آن می شود که ترور در فرهنگ دین ما راه بیابد و معنا داشته باشد این است که اسلام می پذیرد سرنوشت هر جامعه ای را باید مردم آن جامعه تعیین کنند و اگر مسیر غلطی را هم انتخاب کردند باید راهنمایی شوند. به همین دلیل است که ترور در اندیشه اسلام وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اسلام معتقد است مردم این حق را دارند که مسیر حق و باطل را خودشان انتخاب کنند و اگر مسیر باطل را انتخاب کردند، دستور دین آن است که باید راهنمایی شوند. با چنین زوایه ای اصلا ترور در اندیشه اسلام جایگاهی ندارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فاجعه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ توسط گروهک منافقین و اقدامات ددمنشانه گروه تروریستی داعش در منطقه با داعیه اسلام و مسلمانی در امروز جهان اسلام، گفت: هر دو این گروه ها ادعای اسلامیت داشته و دارند. سازمان منافقین، همان طور که این اسم را مردم ایران برای توصیف این گروه به کار بردند، خود را مسلمانِ پیش رو می دانستند.

کوشکی تاکید کرد: گروهک منافقین باقی مردم را مسلمان ارتجاعی و خودشان را مصداق بارز دموکراسی می دانستند و می گفتند ما تنها کسانی هستیم که اسلام را با دموکراسی آمیختیم و دموکرات ترین مسلمان ها هستیم و غیر از ما همه عقب مانده و ارتجاعی هستند و با این نگاه هزاران نفر را به شهادت رساندند.

وی گفت: اما اصل مطلب آن است که قدرت های بزرگ جهانی در آن مقطع زمانی برای شکست انقلاب اسلامی از این نیروها حداکثر بهره برداری را کردند چنان که در حادثه هفتم تیر، طراحی آن حادثه تروریستی و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و نوع مواد منفجره و سمی اصلا در توان نیروهای مجاهدین خلق نبود و قطعا طراحی و ساخت بمب و جزئیات فنی حادثه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ قطعا از سوی سرویس های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: در فاجعه انفجار دفتر حزب جمهوری، منافقین و آن فرد (کلاهی) مجری بودند و اما طراحی از سوی قدرت های سلطه گر جهانی بود که می خواستند به اهداف شان برسند و این نیروها را به خدمت گرفتند.

وی ادامه داد: یک زمان مجاهدین خلق و یک زمان داعش دست به اقدامات تروریستی زدند در حالی که هر دو ادعای مسلمانی داشتند. بارها ذیل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون اشاره به داعش کرد. بارها بین ترامپ و کلینتون این مساله مطرح شد که داعش مخلوق دست آمریکا و اسراییل است که با استفاده از جهل و رفتارهای غیرعقلانی گروهی از مسلمانان، جهان اسلام را درگیر جنگ داخلی کند و مانع از شکل گیری انقلاب اسلامی و تفکر دینی در جهان اسلام می شود و البته این بهانه ای برای اسلام ستیزی در کل جهان نیز شده است.

کوشکی در ادامه به شخصیت و منش آیت الله شهید بهشتی که دشمن را به ترور و حذف فیزیکی ایشان وا داشت، ابراز کرد: شهید بهشتی نماد یک مسلمان انقلابی بود انقلابی به معنای یک انسان انقلابیِ طراز و شاخص.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی از صراحت و عقلانیت انقلابی برخوردار بود و به بهانه اینکه مسئولیت و مدیریتی را در کشور بر عهده گرفته است و مسئولیت دارد تن به مصلحت اندیشی های منفعت طلبانه نداد. یعنی صراحت انقلابی را هرگز از دست نداد و در عین حال معتقد بود و انقلابی گری را عین عقلانیت می دانست و با عقلانیت انقلابی مسائل را پیش می برد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: شهید بهشتی دقیقا به دلیل همین انقلابی بودن مورد آماج ترور شخصیتی قرار گرفت قبل از آنکه ترور جسمی شود. او آبرویش را با خدا معامله کرد و در طول دو سال نخست انقلاب اسلامی شاید هیچ شخصیتی مثل او ترور شخصیت نشد چون عقلانیت انقلابی را توامان را داشت و معتقد بود که انسان انقلابی انسانی است که عقلانیت انقلابی دارد و با این عقلانیت، در مسیر پیشبرد آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی حرکت کرد.

شبستان

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۴۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر بیمارستان امداد و سوانح شهید بهشتی سبزوار گفت: بخش های درمانی این بیمارستان در سالیان اخیر بهسازی شده بود اما تعویض نشدن در پنجره های آهنی و قدیمی بخش های جراحی عمومی و جراحی ارتوپدی، منجر به ناخرسندی مصدومان و همکارانی بود که در این مرکز به خدمت مشغول بودند.

  سیدمحمد میری امروز در جمع خبرنگاران افزود: به دنبال بازدید خیر نیک اندیش حوزه سلامت حاج حسن سعادت منش از این بیمارستان، وی همه هزینه اصلاح و تعویض در و پنجره های فرسوده بیمارستان را پذیرفت و با اختصاص یک میلیارد ریال به این امر خداپسندانه، تمام در و پنجره های این مرکز تعویض و یا به صورت استاندارد اصلاح شد.   بیمارستان امداد و سوانح شهید بهشتی سبزوار با قدمتی بیش از نیم قرن با ۱۲۰ تخت بستری، علاوه بر ارائه خدمات بخش سوانح و تصادفات، خدمات درمانی مختلفی را به بیماران ارائه می دهد.   دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶ بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی و ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌ های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی می‌ دهد.   سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول