Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سيستم‌هاي نظارتي در خواب خرگوشي فرو رفته اند و اگر بخواهيم به صورت موثر با فساد مبارزه کنيم، نبايد مبارزه با اين معضل را سياسي بدانيم.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، اخبار مربوط به فساد برخي از مسئولين اجرايي کشور باز هم به تيتر يک رسانه هاي کشور بدل شده است؛ در همين خصوص پرويز سروري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو، ضمن اشاره به افزايش فساد درباره علت بوجود آمدن اين پديده شوم در سيستم اجرايي کشور گفت: واقعيت اين است که ما سيستم مشخصي را براي مبارزه با فساد تعيين نکرده ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال رانت، امروز بيشترين سهم را در بين باقي مدل‌هاي فساد دارا ميباشد و به همين دليل شاهد هستيم که وابستگان به مقامات روانه زندان مي‌شوند و يا مورد بازجويي قرار مي‌گيرند. اين اتفاقات نشان مي‌دهد که فقدان يک سيستم نظارتي يا حتي آلوده شدن سيستم‌هاي نظارتي موجب مي‌شود که يک نفر تنها به دليل داشتن رابطه فاميلي با يک مقام عالي رتبه نظام، ثروت‌هاي باد آورده اي را جمع کند.
وي همچنين در خصوص بر خورد مسئولين با فساد در افراد نزديک به خود گفت: برخي مسئولين به جاي آنکه علي‌وار رفتار کنند و در صورت آلوده شدن حتي نزديکانشان به فساد و ويژه خواري با آنها همانند بقيه متخلفان برخورد کنند، شاهد هستيم که از آن افراد حمايت نيز کرده اند. به همين دليل است که به عنوان مثال زماني که مهدي جهانگيري دستگير مي‌شود، معاون اول رييس جمهور که مسئوليت ستاد مبارزه با فساد را نيز بر عهده دارد، به جاي پاسخگويي درباره علت بروز فساد در نزديکانش، آنرا تسويه حساب سياسي مي‌داند. مسئله آن جايي سخت مي‌شود که شخصي از موقعيت خود سوء استفاده کرده است و قانون در حال برخورد با اوست و در عين حال مورد حمايت تمام عيار نيز هست. همين روال در موضوع برادر آقاي رييس جمهور نيز صادق است. زماني که شما ميبينيد دختر يکي از وزرا اقدام به وارد کردن کالاي قاچاق مي‌کند، و سران کشور از اين کار او حمايت نيز مي‌کنند، ديگر نمي‌شود با فساد در کشور مبارزه کرد.
سروري همچنين درباره راهکارهاي برخورد با اينگونه معضلات در کشور گفت: برخورد بايد به گونه اي باشد که ديگر کسي جرات انجام فساد را به خود ندهد و براي ديگران هم درس عبرت شود ولي زماني که ما شاهد هستيم يک مفسد را با 50 ميليارد وثيقه آن هم توسط يکي از وزرا آزاد مي‌کنند، ديگر نبايد توقعي داشت تا عزمي براي مبارزه با فساد ايجاد گردد. بايد اقدامات اساسي صورت گيرد، قانون هم وجود دارد ولي به اين علت آنکه که دستگاه‌هاي مجري مايل به انجام آن نيستند و برخي از اشخاص داراي نقش نظارتي، خود فاسد هستند، اين معضل حل نمي‌شود. بايد در ابتدا سيستم نظارتي را بازخواست کرد. امروز بايد مجلس شوراي اسلامي پاسخ دهد که براي مبارزه با فساد چه اقدام عملي انجام داده است. در اصل سيستم نظارتي در خواب خرگوشي فرو رفته است.
عضو سازمان ديدبان سازمان شفافيت همچنين افزود: معضل ديگري که وجود دارد اين است که مسئله مبارزه با فساد را نبايد جناحي و سياسي کرد. فساد در هر محلي و در هر شخصي بايد برخورد شود ولي امروزه سياسي شده است، به عنوان مثال افراد در جناح‌هاي مختلف تنها براي افشاي فساد در جناح مقابل تلاش مي‌کنند و به هيچ وجه راضي به افشاي فساد در جناح خود نيستند. مبارزه با فساد نبايد دست آويز نگاه‌هاي سياسي باشد و تنها براي تخريب استفاده شود. همه مسئولين بايد از خود آغاز کنند و در هر سطحي حتي در نزديکانشان اگر فسادي مشاهده کردند به مبارزه با آن بپردازند.
وي همچنين در مورد عملکرد سازمان ديده بان شفافيت در برخورد با فساد اداري افزود: آن چيزي که در کل وجود دارد، اين است که با توجه به اينکه سازمان به صورت مردم نهاد فعاليت مي‌کند و امکانات محدودي دارد ولي با توجه به عملکردي که در اين مدت کوتاه از آن شاهد بوديم، نشان داده است که از بسياري از دستگاه‌هاي نظارتي که با بودجه‌هاي فراوان فعاليت مي‌کنند، عملکرد بهتري داشته است. امروز اگر گزارش عملکرد اين سازمان را منتشر کنيم بسياري از دستگا‌ههاي نظارتي خجل خواهند شد که اين سازمان با نيروهاي اندک و همچنين عدم حمايت‌هاي مالي، چندين پروژه بزرگ را به نتيجه رسانده اند و نشان داده است که اگر عزم براي مقابله با فساد باشد و افرادي که با آن مبارزه مي‌کنند نيز سالم باشند، مي‌توان با فساد برخورد کرد.
111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۷۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با ۳۶۰ واحد صنفی متخلف در طرح نظارتی رمضان و نوروز زنجان

ایسنا/زنجان معاون بازرسی و نظارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: از ابتدای اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و عید نوروز در استان، برای ۳۶۰ واحد صنفی متخلف پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل صمت، اسماعیل مسلمی اظهار کرد: در قالب اجرای این طرح نظارتی که از ۷ اسفندماه در استان آغاز شده تاکنون از ۲۹۴۶ واحد صنفی و خدماتی در سطح استان بازرسی به‌عمل آمده است.

وی افزود: در این طرح که با همکاری بازرسان جهاد کشاورزی و اتاق اصناف در حال اجراست، ۳۶۰ پرونده به ارزش بالغ بر ۷ میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

این مسئول تصریح کرد: گران‌فروشی با ۸۰ مورد، کم فروشی و تقلب ۲۸ مورد، عدم درج قیمت ۱۲۲ مورد، عدم صدور فاکتور ۵۸ مورد، حراج غیرقانونی ۱۷ مورد و نداشتن پروانه کسب ۵۳ مورد بیشترین عناوین تخلف شناسائی شده در این مدت است.

معاون بازرسی و نظارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: این طرح نظارتی تا پایان ماه مبارک رمضان در سطح استان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آذر ۱۴۰۲؛ مبارزه با فساد با طعم چای دبش/ پروژه آخر: تطهیر ساواک جهنمی
  • روسیه: فرانسه مبارزه با تروریسم را از اوکراین شروع کند
  • وصول بیش از۱۷۵۴ میلیارد ریال در حق صندوق دولت با پیگیری‌های دستگاه قضا
  • پیشنهاد ادغام مراجع نظارتی دولت
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال 
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال
  • برخورد با ۳۶۰ واحد صنفی متخلف در طرح نظارتی رمضان و نوروز زنجان
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • برخورد با ۳۶۰ واحد صنفی متخلف در استان زنجان