Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا - زماني نه چندان دور روستاها قلب اقتصاد ايران بودند اما با تغيير ساختارهاي اقتصادي، نقش آنها در اقتصاد کاهش يافت و پيامدهايي ازجمله مهاجرت و حاشيه نشيني درپي داشت ولي با اجراي طرح‌هايي درسال‌هاي اخير تلاش شد روستاها جايگاه گذشته خود را در توسعه و آباداني کشور بازيابند.

به گزارش ايرنا، به‌رغم تلاش براي توسعه زيرساخت‌هاي رفاهي مناطق روستايي کهگيلويه و بويراحمد در سال‌هاي اخير، اما رشد حاشيه نشيني و کاهش جمعيت روستاها حکايت از نياز مبرم براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي در اين مناطق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس اطلاعات سرشماري عمومي نفوس و مسکن سال 1390، 52 درصد از جمعيت استان در مناطق شهري زندگي مي‌کردند و به اين ترتيب براي نخستين بار جمعيت شهري اين استان از ساکنان روستانشين آن پيشي گرفت.
روند کاهش جمعيت روستايي در سرشماري عمومي نفوس و مسکن 1395 نيز افزايش يافت به‌طوري که براساس اين سرشماري 44 درصد جمعيت استان در روستاها زندگي مي‌کنند که جمعيت روستايي استان نسبت به سرشماري پيش از آن چهار درصد کمتر شد.
دليل عمده کاهش جمعيت روستايي، مهاجرت آنان به شهر اعلام شده است که اين پديده افزون بر آسيب به توليد ملي سبب ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي فراواني ناشي از گسترش حاشيه نشيني در اطراف شهرها مي‌شود.
کهگيلويه و بويراحمد داراي يک هزار و 676 روستاي داراي سکنه است.
**حاشيه نشيني زاييده مهاجرت روستائيان به شهرها
معاون عمراني استاندار کهگيلويه و بويراحمد گفت: 158 هزار نفر از جمعيت شهرهاي ياسوج، دوگنبدان و دهدشت در سکونتگاه‌هاي غير رسمي و بافت‌هاي فرسوده حاشيه شهرها زندگي مي‌کنند که مهاجرت از روستا به شهر مهمترين دليل آن است.
پژمان نيک اقبالي افزود: بيش از يک هزار هکتار سکونتگاه غير رسمي و بافت فرسوده در شهرهاي بزرگ کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد.
وي بيان کرد: 77 هزار نفر در سکونتگاه‌هاي غيررسمي حاشيه شهرها که بيشتر در ياسوج است، 79 هزار نفر در بافت‌هاي فرسوده شهري بيشتر در دوگنبدان و 2 هزار 260 نفر در بافت‌هاي تاريخي شهر دهدشت زندگي مي‌کنند که نيازمند تلاش براي بهبود شاخص‌هاي زندگي هستند.
براساس آمار، يک هزار و 170 هکتار سکونتگاه غيررسمي،168 هکتار بافت فرسوده و 38 هکتار بافت تاريخي در کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه شهر ياسوج با 50 سال سابقه شهرنشيني هم اکنون حدود 200 هزار نفر در شهر و اطراف آن سکونت دارند گفت: مهاجرت روستائيان به شهر از دلايل اصلي اين مشکل است.
معاون عمراني استاندار کهگيلويه و بويراحمد بيان کرد: با وجود تلاش‌هاي فراوان براي توسعه زيرساخت‌هاي زندگي در روستاها مردم به شهر مهاجرت مي‌کنند که ايجاد اشتغال در روستاها از برنامه‌هاي جدي دولت براي رفع اين معضل است.
نيک اقبالي تصريح کرد: دستگاه‌هاي خدمات رسان شهري ياسوج براي 134 هزار نفر جمعيت اعتبار دريافت مي‌کنند در شرايطي که به 200 هزار نفر خدمت مي‌کنند که اين امر باعث کمبود اعتبار در برخي بخش‌هاست.
وي گفت: فرسودگي ساختمان ها، ساخت و سازهاي غيراصولي، نبود معابر و ديگر خدمات شهري از مشکلات مردم در سکونتگاه‌هاي غيررسمي و بافت‌هاي فرسوده است.
مهريان، مادوان، بلهزار، اکبرآباد از جمله مناطق حاشيه شهر ياسوج هستند.
وي با اشاره به آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي کاهش جمعيت روستايي بر برنامه ريزي بهتر براي رفع اين معضل تأکيد کرد.
** انتخاب 91 روستا براي توسعه همه جانبه
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کهگيلويه و بويراحمد گفت: 91 روستاي اين استان در شهرستان‌هاي هشت گانه و بر اساس مزيت‌هاي موجود در آنها براي توسعه همه جانبه انتخاب شده‌اند.
حسن نوروزي اظهار داشت: شيوه نامه توسعه همه جانبه اين تعداد روستاي کهگيلويه و بويراحمد تدوين شده است.
وي افزود: کار مطالعاتي براي شناسايي قابليت‌هاي اين 91 روستا نيز به‌زودي آغاز مي‌شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کهگيلويه و بويراحمد بيان کرد: بين اين روستاها مناطق داراي ظرفيت گردشگري در اولويت توسعه همه جانبه قرار دارد.
نوروزي عنوان کرد: بر همين اساس تاکنون 10 روستاي داراي مزيت گردشگري در کهگيلويه و بويراحمد شناسايي شده و تعيين 10 روستاي ديگر نيز در حال پيگيري است.
وي ابراز داشت: مهم‌ترين مؤلفه‌هاي انتخاب 91 روستاي کهگيلويه و بويراحمد براي توسعه همه جانبه شامل بالاي 20 خانوار بودن، مهاجر فرستي پايين و مهاجرپذيري بالا، اجرا و يا مطالعه طرح هادي و بالا بودن نرخ بيکاري است.
نوروزي گفت: اين اقدام مهم بر اساس برنامه ششم توسعه کشور و با هدف افزايش توليد، درآمدزايي و ايجاد اشتغال در مناطق روستايي کهگيلويه و بويراحمد و کاهش مهاجرت روستائيان به شهرها انجام مي‌شود.
** افزايش زيرساخت‌هاي رفاهي روستاها
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي کهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان بهره‌مندي از آب آشاميدني سالم در روستاهاي اين استان در چهار سال اخير با هشت درصد رشد از 54 درصد به حدود 62 درصد رسيد.
فيض الله پاسره اظهار داشت: 70 طرح آبرساني روستايي با اعتباري افزون بر 430 ميليارد ريال ظرف چهار سال گذشته دولت يازدهم در کهگيلويه و بويراحمد به بهره‌برداري رسيده است.
وي افزود: اين تعداد طرح آبرساني در بيش از 260 روستاي اين استان عملياتي شد.
پاسره بيان کرد: اين تعداد روستا بيش از 12 هزار و 850 خانوار روستايي در قالب 51 هزار و 89 نفر را شامل مي‌شود.
وي ابراز داشت: در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملي حدود 380 ميليارد ريال براي اجراي طرح‌هاي عمراني به کهگيلويه و بويراحمد اختصاص يافت.
پاسره گفت: در اين راستا 18 مجتمع بزرگ آبرساني و 7 طرح تک روستايي براي 480 روستا با جمعيتي افزون بر 107 هزار نفر تعريف و عملياتي شد.
155 روستاي کهگيلويه و بويراحمد در دولت يازدهم از نعمت آب آشاميدني سالم برخوردار شدند.
18 مجتمع آبرساني روستايي در کهگيلويه و بويراحمد در حال احداث است که حدود 470 روستاي فاقد آب آشاميدني سالم با جمعيتي افزون بر 107 هزار نفر را شامل مي‌شود.
براساس آمار شرکت توزيع نيروي برق کهگيلويه و بويراحمد، تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار اين استان از نعمت برق برخوردار هستند.
677 روستاي زير 20 خانوار با 9 هزار و 711 خانوار تا پايان سال 1395 هم در کهگيلويه و بويراحمد از نعمت برق برخوردار شد.
براساس آمار 97 درصد مناطق روستايي کهگيلويه و بويراحمد از نعمت برق بهره مند هستند.
مديرعامل شرکت گاز کهگيلويه و بويراحمد گفت: از سال 1392 تاکنون حدود 18 هزار خانوار روستايي از نعمت گاز برخوردار شدند که اين ميزان معادل 47 درصد از کل عملکرد اين شرکت از ابتدا تاکنون بوده است.
رحمان خادم افزود: جمعيت بهره‌مند از گاز روستايي کهگيلويه و بويراحمد در دولت يازدهم بيش از 60 هزار نفر است.
وي با اشاره به اينکه ٧٥درصد از روستاهاي واجد شرايط اين استان از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: اين ميزان در شهرستان گچساران ١٠٠درصد، بويراحمد ٨١درصد، کهگيلويه ٤٦درصد، باشت ٨٥درصد، دنا ٨١درصد، چرام ٨٦درصد، بهمئي ٣٩درصد و لنده ٦٧درصد است.
** راهکارهاي ايجاد اشتغال در روستاها
استاندار کهگيلويه و بويراحمد با اشاره به ظرفيت‌هاي استان در بخش کشاورزي گفت: توسعه زير ساخت‌هاي اين بخش زمينه ساز توليد و اشتغال در روستاهاست.
علي محمد احمدي اظهار داشت: منابع آبي، خاکي و طبيعي ثروت اصلي استان است و بايد در اولويت برنامه‌هاي توسعه‌اي قرار گيرند.
وي بر برنامه ريزي و تمرکز بر روي ظرفيت‌ها و توجه به زيرساخت‌هاي حوزه کشاورزي از سوي مسئولان تأکيد کرد.
احمد بيان کرد: بايد از ظرفيت‌هاي منابع طبيعي به‌خوبي حفاظت و از اين منابع خدادادي با برنامه ريزي در چرخه توليد استفاده کرد.
احمدي با اشاره به اينکه کهگيلويه و بويراحمد از منابع آبي کمترين بهره را دارد افزود: بهره برداري اصولي از اين منابع راهبردي و مساله آب و سازه‌هاي مخزني و بهره گيري از روان آب‌ها بايد به‌صورت نوين اجرايي شود.
استاندار کهگيلويه و بويراحمد بر برنامه ريزي جديد در خصوص افزايش توليدات باغي و زراعي، گياهان دارويي، شيلات، فرآوري محصولات باغي و دامي و کيفيت بخشي به آنها با خلق ارزش افزوده نيز تأکيد کرد.
احمدي تصريح کرد: در توسعه بخش کشاورزي ريل گذاري و برنامه ريزي جديد براي افق پنج ساله بايد اجرايي شود.
وي هموار کردن مسير سرمايه گذاري و تسهيل امور در بخش‌هاي مختلف کشاورزي، توجه به توليدات کشاورزي در روستاها، حرکت به سمت صنعتي شدن، توليد محصولات ارگانيک، تسريع در پيشرفت طرح‌هاي توليدي و اشتغالزائي، فرآوري و نگهداري توليدات بخش‌هاي مختلف کشاورزي و باغي و دامي با توجه به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را از مهم‌ترين برنامه‌هاي افق پنج ساله اعلام کرد.
احمدي تصريح کرد: تلاش جهادي مسئولان، روحانيون، نمايندگان ولي فقيه در بخش‌ها و دستگاه‌هاي اجرائي در راستاي فرهنگ سازي کار و تلاش و ايجاد اشتغال بخصوص در حوزه کشاورزي ضروري است.
وي گفت: پرداخت تسهيلات کوچک به بخش کشاورزي براي توليدات خانگي با توجه به ظرفيت‌ها و مزيت‌هاي بومي هر منطقه بايد با برنامه ريزي اصولي نيز اجرايي شود.
استاندار با اشاره به اينکه اشتغال مهمترين رکن کاري همه دستگاه‌هاي اجرائي استان بخصوص کشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، گردشگري، تعاون کار و رفاه اجتماعي است ،افزود: همه دستگاه‌هاي اجرائي براي ايجاد اشتغال پايدار، توليد و درآمد، برنامه‌هاي خود را بازآرائي کنند.
احمدي تأکيد کرد: با ترکيب برنامه ششم توسعه و ديگر برنامه‌ها، برنامه پنج ساله در بخش کشاورزي از نيمه دوم امسال تدوين و وارد فاز اجرايي شود.
** گردشگري روستايي
معاون گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد هم گفت که تا پايان سال جاري 14 اقامتگاه بومگردي در روستاهاي اين استان ايجاد و راه اندازي مي‌شود.
قبادي اظهار داشت: کارهاي مقدماتي براي راه اندازي 50 اقامتگاه بومگردي در کهگيلويه و بويراحمد انجام شده و آماده پرداخت تسهيلات بانکي به متقاضيان بخش خصوصي هستيم.
وي بيان کرد: مهم‌ترين هدف ساخت و راه اندازي اين تعداد اقامتگاه بومگردي در کهگيلويه و بويراحمد دستيابي به توسعه پايدار در جوامع بومي و روستايي عشايري است.
وي افزود: خدمات بومگردي شامل توليد و عرضه صنايع دستي بومي، پخت و ارائه غذاهاي بومي و نوشيدني‌هاي محلي، برگزاري مراسم‌هاي آييني و سنتي و آشنايي با ديگر ويژگي‌ها و جذابيت‌هاي گردشگري مناطق روستايي است.
استان کهگيلويه و بويراحمد با يک درصد مساحت ايران بيش از 713 هزار نفر جمعيت دارد.
گزارشگر: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: مسعود عليزاده
8143/6110/1662
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۸۵ برنامه به مناسبت دهه کرامت در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود

رئیس شورای تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای ۲۸۵ عنوان برنامه با مشارکت و همکاری ۲۷ نهاد مختلف به مناسبت دهه کرامت در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سید جواد خاضع، امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در نشست ستاد دهه کرامت کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: دهه کرامت امسال با ۲۸۵ برنامه مذهبی، فرهنگی، هنری و ورزشی در این استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دهه کرامت با مشارکت و همکاری ۲۷ نهاد مختلف برگزار خواهد شد، افزود: برخی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر برای برگزاری در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت دهه کرامت امسال شامل جشن‌های سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، محافل قرآنی، برپایی نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعزام مبلغ به مناطق محروم و کم‌برخوردار، راه‌اندازی کاروان‌های شادی در سطح شهرهای مختلف استان، توزیع بسته‌های معیشتی، برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی، همایش دختران مسجدی، تجلیل از دختران برتر مسابقات هنری و نشست‌های تخصصی برای معرفی هر چه بیشتر فضائل اخلاقی و ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) نیز از دیگر برنامه‌های مهم پیش‌بینی شده برای برگزاری در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان به مناسبت دهه کرامت امسال خواهد بود.

وی تصریح کرد: تعامل، همکاری و هم‌افزایی هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای بهینه‌تر برنامه‌های دهه کرامت امسال به‌ویژه جشن‌های سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) ضروری است.

کد خبر 747278

دیگر خبرها

  • کنگره ۲ هزار شهید؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • چهارم اردیبهشت ؛ روزی به نام رادیو
  • ۲۸۵ برنامه به مناسبت دهه کرامت در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت هفته معلم اجرا می‌شود
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • تصادف ۳ خودرو با ۳ کشته در مسیر یاسوج به اصفهان
  • بازگشایی مرتفع‌ترین جاده برف گیر ایران در شهرستان دنا