Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@14:24:08 GMT

طراحي دکوراسيون به سبک آرت دکو

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۹۵۷۴

طراحي دکوراسيون به سبک آرت دکو

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از حميد پاشايي: آرت دکو يا هنر تزئيني نوعي جنبش هنري است که در مدت زماني ما بين دو جنگ جهاني اول و دوم آغاز شد و در زمينه هاي مختلف طراحي هنري شکل گرفت. اين دوره تاريخي به عنوان زماني شناخته مي شود که چندان خبري از ابزار تکنولوژيک و نوآورانه امروزي نبود و در عين حال هنرمندان اين عرصه علاقه زيادي به معرفي خودشان به عنوان هنرمنداني نوگرا با تفکرات مدرن داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر دوي اين ويژگي ها در هنر طراحي داخلي و دکوراسيون به سبک آرت دکو بازتاب پيدا مي کند. اما آرت دکوي امروزي در دکوراسيون منزل و طراحي داخلي، ضمن هماهنگي با نوآوري هاي عصر امروز، فاکتورهاي اين جنبش هنري را نيز در دل خود نگاه داشته است. در ادامه به برخي از ويژگي هاي اين سبک هنري در طراحي دکوراسيون مي پردازيم.

استفاده از رنگ هاي شاخص
آرت دکو هنري ساکن و آرام نيست. توانگرايي در قالب تجملات، مي تواند اصلي ترين ويژگي اين نوع هنر باشد که موجب مي شود المان هايي هيجاني و انرژيک در تمام جنبه هاي آن نمود پيدا کنند. از جمله اين المان هاي پر انرژي مي توان به طيف رنگ هاي شاخص و هيجاني اشاره کرد.
به اين ترتيب وقتي طيف رنگي مورد نظر خود را انتخاب مي کنيم، دو نوع رويکرد را مي توانيم در پيش داشته باشيم. رويکرد اول استفاده از خانواده رنگ هاي خنثي است. بر همين اساس از رنگ هايي همچون سفيد و کرم، قهوه اي شکلاتي و مشکي به عنوان محور اصلي پالت رنگي استفاده مي شود و در کنار آن رنگ هاي گرم را نيز مي توان به کار برد.

اما رويکرد دوم در انتخاب رنگ هاي آرت دکو، ما را از قيد و بندها رها مي کند و براي ديوارها، مبلمان، پوشش کف، و همچنين وسايل از رنگ هاي خالص و شاخص استفاده مي شود. به عنوان مثال مي توان به عميق ترين طيف رنگ هاي زرد، قرمز، سبز و آبي اشاره کرد. براي آنکه بتوانيد از اين رويکرد به نحو احسن بهره گيريد، بهتر است انتخاب خود را معطوف به سه يا چهار رنگ خاص کنيد و از آنها با درجات مختلف در تمام گوشه و زواياي اتاق استفاده نماييد.
به کارگيري مبلمان طرح دار
استفاده از مبلمان با شکل و طرح هاي خاص يکي از مهم ترين ويژگي هاي سبک آرت دکو در طراحي دکوراسيون است. شکل هاي خميده و با گوشه و زواياي برجسته در پايه ها و پشتي مبلمان و صندلي هايي که قرار است فضاي اتاق را پر کنند از جمله المان هاي اصلي اين نوع سبک هنري به شمار مي رود. در عين حال توجه به ابعاد و اندازه مبلمان هم يکي از فاکتورهاي مهم طراحي دکوراسيون به سبک آرت دکو مي باشد.

اگرچه اغلب سبک هاي مدرن گرايش زيادي به سمت مينيماليسم و ظرافت هاي طراحي دارند اما آرت دکو گاهي به شکل ويژه اي بر ابعاد درشت و چشمگير تمرکز دارد. به همين دليل اگر مي خواهيد پيرو اين سبک هنري باشيد، نبايد چندان خودتان را درگير کم حجم بودن و کوچک بودن ابعاد مبلمان کنيد. به علاوه از آنجا که آرت دکو تاکيد بسيار زيادي روي تجمل گرايي و توانگرايي دارد، نبايد از به کارگيري رنگ هاي درخشان و طرح هاي بديع براي اسباب و وسايل اتاق ها دريغ کنيد.
وجود الگوهاي هندسي
در دکوراسيون اتاق هايي که به سبک آرت دکو طراحي شده اند، وجود الگوهاي هندسي و نقش هاي منظم، يکي از عمده ترين عناصر است. اگر بخواهيد اين سبک هنري را به طور کامل در طراحي داخلي پياده کنيد، اين الگوهاي هندسي مي توانند روي کفپوش هاي اتاق، روي ديوارها يا هر کجاي ديگري پياده شوند.

آرت دکو به دنبال جلب نظر مخاطب به يک ويژگي شاخص و منحصر بفرد است. به همين دليل وجود الگوهاي هندسي خاص مي تواند بهترين گزينه براي اين امر باشد. مي توانيد گستره ديد خود را اندکي وسيع تر کنيد، و علاوه بر نقوش شکل بسته روي کفپوش ها و ديوارها، به اجزاي کوچکتري از دکوراسيون اتاق هم متمرکز شويد. به عنوان مثال پتوهايي با طرح ها و نقش و نگارها خاص يا حتي بالش ها و کوسن هايي که طرح هاي هندسي خاص را در بردارند مي توانند از جمله اين موارد باشند. همين شکل و شمايل خاص مي تواند به تنهايي يکي از عوامل تجمل گرايي و خاص بودن که از جمله مهم ترين شاخصه هاي آرت دکو مي باشد را محقق سازد.
تاکيد بر وسايل مختص به يک دوره زماني خاص
در آرت دکو نيز همچون بسياري از موارد ديگر، اسباب و وسايل اتاق، بيانگر نوع ديدگاهي هستند که در طراحي داخلي مد نظر قرار گرفته است. به منظور همخواني و هماهنگي بيشتر با اين سبک هنري، بايستي کليه اجزاي دکوراسيون با ظواهر و جزئيات طراحي شده در دهه هاي 1920 و 1930 همخواني داشته باشد. به همين دليل تصوير پيکره هاي انساني در کنار شمايل حيوانات و همچنين رد نور تند آفتاب در طرح هاي ظاهري وسايل همراه با المان هاي فرهنگي نوين که با سنت هاي مصر باستان و مردم بومي آمريکايي در هم تنيده شده است، از جمله مهم ترين طرح ها و نقوشي است که در سبک هنري آرت دکو عموميت پيدا مي کند.

همچنين از جمله مهم ترين متريال هاي به کار رفته در آرت دکو مي توان به يشم، عاج و سنگ هاي بلوريني اشاره کرد که در تزئينات دکوراتيو تجمل گرايانه به کار مي روند و در کنار رنگ هاي نقره اي و کروم جلوه پيدا مي کنند. براي آنکه اين ظاهر پر زرق و برق آرت دکو بهترين نمود را پيدا کند، مي توانيد از آيينه کاري ها و وجود شيشه ها و لامپ هاي نوراني هم در کنار ترکيبات دکوراتيو بهره گيريد.
آرت دکو رگه هايي از نگاه به فرهنگ گذشته را در خود جاي مي دهد و در کنار تمايل به مدرنيته گاهي المان هاي سنتي را نيز در دل خود به همراه دارد و به عرصه ظهور درمي آورد. اگر چه آرت دکو ريشه در سال هاي دور دهه 20 و 30 ميلادي دارد، اما نسبت به رويکرد هاي امروزي طراحي دکوراسيون چندان قديمي نيست و سعي مي کند با تمايل خود به شاخص بودن و ايجاد تمرکز بصري از طريق رنگ هاي خاص و اجزاي دکوراتيو ويژه، با زندگي مدرن نيز همراه باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۹۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با بیان اینکه باید سند چشم‌انداز بلند مدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود گفت: استان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی مقدم امروز در نشست هم‌اندیشی و صمیمی با فعالین حوزه زیارت و گردشگری گفت: هتل‌داران و فعالین این حوزه به عنوان بازوی توانمند مدیریت استان در موضوع جذب گردشگر هستند.

وی با اشاره به اهمیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران افزود: این 2 مکان مقدس سهم چشم‌گیر و مهمی در مسائل جذب گردشگران داخلی و خارجی در قم دارند.

حسینی عنوان کرد: مسئله افزایش گردشگر و توسعه زیرساخت‌های این حوزه همواره مورد تاکید استاندار قم بوده و ما باید با همکاری سرمایه‌گذار‌های فعال در حوزه گردشگر برنامه‌های متنوعی را طراحی کنیم.

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با بیان اینکه این استان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد، گفت: در راستای افزایش گردشگر باید یک سند چشم‌انداز موثر و بلند مدت طراحی شده تا سهم قم در مسائل جذب گردشگر تا سه برابر افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • مسابقه طراحی قطار در ازبکستان
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • خانه ای با دکوراسیون ورزشی! (عکس)
  • افزایش کارایی توربین بادی با بال پرنده
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • تم بنفش برای دکوراسیون اشرافی، نظرتان چیست؟ (عکس)
  • ترندهای دکوراسیون داخلی در سال ۲۰۲۴