Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:21:53 GMT

اعتیاد مانع جدی در مسیر پیشرفت جامعه

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۰۷۵

اعتیاد مانع جدی در مسیر پیشرفت جامعه

تهران- ایرنا- اعتیاد به مواد مخدر از مخرب ترین آسیب های اجتماعی به شمار می رود که جامعه را تهدید می کند و بنیان خانواده ها را متزلزل می سازد. این معضل مانع جدی برای توسعه کشورها است و شکوفایی حوزه های مختلف را میان خواهد برد، به همین جهت باید با اتحادی همگانی به مبارزه با آن پرداخت تا اینگونه اجتماعی پویا و شاداب را شاهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه 19 مهر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، نیازمند برنامه ریزی کارآمد
اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین معضل های دنیای کنونی به شمارمی رود و آسیب های آن چنان گسترده است که می‌توان از آن به عنوان هیولای بزرگ زندگی بشری یاد کرد. ترک مواد مخدر با دشواری فراوانی همراه است و پیامدهای بسیاری برای جامعه به دنبال دارد. به همین جهت بایستی به صورت دقیق و کارآمد به بررسی ابعاد آن پرداخت تا راه های پیشگیری و کنترل آن را به درستی بدست آورد.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «55‌درصد معتادان شاغل هستند» نوشت: میزان مصرف موادمخدر، میان افرادی که شاغل نیستند، بیشتر است، اما اکثر مراجعه‌کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد شاغل هستند. با این وجود، ویژگی ‌های برخی محیط‌ های کاری با افزایش استفاده از موادمخدر مرتبط است. مصرف و سوء‌ مصرف مواد در محیط کار بر عملکرد کارمندان، کارگران و تولید تاثیر معکوس دارد. با توجه به اینکه افراد بالغ 60‌درصد ساعات بیداری خود را در محیط کار می‌گذرانند، بنابراین محیط‌های کار از نظر تاثیر بر سلامتی کارکنان برای ارتقای سلامت حائز اهمیت هستند. افراد جوان و میانسال که در محیط‌های کاری مشغول هستند، در اعمال و اجرای سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و بهداشتی جامعه موثرند. بنابراین سلامتی و نشاط این گروه ضامن سلامتی، رفاه اقتصادی و امنیت جامعه است. بهبود محیط کار جزئی حیاتی از برنامه‌های جامعه به‌منظور تغییردادن نگرش به مصرف موادمخدر است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: برخی باور‌های نادرست در سال‌های اخیر باعث شده برنامه ‌ریزی‌ های مناسبی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام نشود. بسیاری از برنامه‌ریزان در گذشته بر این باور بوده‌اند که اعتیاد به موادمخدر در سنین جوانی شروع می‌شود و افراد بیکار و مجرد را تهدید می‌کند، اما شاغلان و متاهلان در معرض این بلای خانمانسوز نیستند. بررسی‌های جدید حکایت از این دارد که این آسیب اجتماعی اقشار مختلف جامعه، ازجمله افراد شاغل و متاهل را نیز تهدید می‌کند؛ آسیبی که خود می‌تواند به آسیب‌های دیگر از جمله طلاق منجر شود، یا ابعاد اقتصادی را با پایین‌آوردن راندمان کاری و بیکاری افراد تحت تاثیر قرار دهد. 55‌درصد معتادان شاغل هستند. اعتیاد به‌عنوان معضلی که از نظر بیش از 90‌درصد خانواده ‌های ایرانی اصلی ‌ترین آسیب اجتماعی کشور است، به ‌رغم تلاش ‌هایی که در راستای کنترل و کاهش آن صورت گرفته، همچنان سالانه افراد زیادی را به دام می‌اندازد.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «تاثیر مواد محرک بر جرایم خشن» آورده است: اعتیاد با گستره‌ای از آسیب ‌های‌اجتماعی دیگر در ارتباط است و باعث بروز آسیب‌های‌اجتماعی متعدد می‌شود. یکی از این آسیب‌ها خشونت در انواع مختلف آن است. خشونت‌هایی مانند خشونت‌های فیزیکی، کلامی و پرخاشگری ‌های رخ‌داده در جامعه می‌تواند ناشی از مصرف موادمخدر باشد. بخشی از مواد و به‌ویژه مواد محرک ایجاد‌کننده خشونت و پرخاشگری ‌های شدید هستند. افراد با مصرف متان‌فتامین یا شیشه مبادرت به قتل‌های فجیع و خشن می‌کنند و این‌مثال یکی از بارزترین نمونه‌های ارتباط بین مصرف مواد و به‌ویژه مواد‌محرک جدید و نوظهور با خشونت و پرخاشگری است. هنگامی که افراد به مصرف موادسنتی، محرک یا جدید نیاز دارند، و به‌دلایل مالی یا عدم اجازه برای مصرف موادمخدر امکان مصرف برای آنها فراهم نمی‌شود، از سر نیاز به مصرف به خشونت مبادرت می‌کنند. کنترل خشونت باید همراه با اقدام هماهنگ با مراجع قضائی باشد. به‌عنوان‌مثال در مواردی که کودک ‌آزاری و همسر آزاری جدی است، جداکردن کودک از فرد مصرف‌کننده مفید است. علاوه بر این باید امکانات درمانی را برای فرد معتاد تامین کنیم و دسترسی آسان و ارزان او به درمان را افزایش دهیم تا فرد تشویق به درمان شود. از سوی دیگر خانواده‌ افراد معتاد که در معرض خشونت‌های شدید قرار دارند، باید با مداخلات مددکار‌اجتماعی و پیگیری‌های صورت‌گرفته مداوم تحت چترهای حمایتی بهزیستی قرار بگیرند و فرد معتاد نیز کنترل شود.

روزنامه «شهروند» با انتخاب گزارشی با عنوان «نگاه متفاوت به معتاد» می نویسد: محمد ثقفی از کارتن‌خوابی به کارخانه‌داری رسید. جوان ٣٧ساله‌ای که از سال‌های نوجوانی گرفتار اعتیاد شده بود. یک روز تصمیم بزرگی گرفت و آن بازگشت دوباره به زندگی سالم بود. محمد ثقفی که سال‌ها درگیر اعتیاد بود و روزهای سختی را در زندگی‌اش پشت سر گذاشته، حالا دو کارخانه بزرگ تشک و مبل‌سازی دارد. البته نکته‌ای که او را از خیلی کارفرماها متمایز می‌کند، این است که حدود 90‌درصد از 150 کارگری که در کارخانه او کار می‌کنند، قبلا معتاد و کارتن‌خواب بوده‌اند. اینها بعد از این‌که ترک اعتیاد کرده‌اند، محمد ثقفی آنها را که گذشته‌ای مشابه خودش داشته‌اند، استخدام کرده است.

در ادامه آمده است: آن‌ طور که خودش می‌گوید، بعد از این ‌که سال ‌ها درگیر اعتیاد بود و بارها برای ترک اعتیاد اقدام کرد اما موفق نشد. بالاخره یک روز تصمیم جدی می‌گیرد به هر نحوی که شده، اعتیادش را کنار بگذارد و درنهایت هم موفق می‌شود خودش را نجات دهد و هم صدها جوانی که مثل خود او درگیر این بلای خانمانسوز بوده‌اند. ثقفی می‌گوید که بعد از ترک اعتیادش، کارگاه کوچک برادرش که قبلا هم در آن کار می‌کرده را گسترش می‌دهد و ده پانزده کارگر این کارگاه را به ١٥٠ کارگر می‌رساند و در کمتر از دو‌سال محصول این کارگاه، یکی از برندهای معتبر کشور می‌شود و درنهایت یک خط تولید مبل هم راه می‌اندازد. ثقفی در مورد انگیزه‌هایش برای استخدام کسانی که گذشته‌ای شبیه خودش دارند، توضیح می‌دهد که سعی کرده با این کار کسانی را که شاید به گمان خودشان به آخر خط رسیده بودند، به زندگی عادی برگرداند.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «کشفیات سه ماهه اخیر حشیش و ماری ‌جوانا» به گفت وگو با پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و نوشت: ماجرای گزارش زنده از معتادان خیابانی که هفته گذشته از سوی شبکه خبر پخش شد به حاشیه نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم کشیده شد. به‌ طوری‌که عده‌ای از خبرنگاران نسبت به آنچه که بی‌اخلاقی رسانه ملی در گزارش از معتادان خیابانی خوانده می‌شد و نحوه مواجهه گزارشگر با این افراد انتقاد کردند. هفته گذشته، گزارشگر شبکه خبر با حضور در جمع معتادان خیابانی گزارش زنده‌ای از فرعی‌های مناطق جنوبی تهران همچون شوش و مسگرآباد از صدا و سیما پخش کرد تا متولیان کنترل اعتیاد را به پاسخ درباره علت حضور معتادان خیابانی وادارد. در بخشی از این گزارش تصویری، گزارشگر میکروفون به دست گرفته بود و در امتداد کوچه راه می‌رفت که یکی از معتادان در حال مصرف مواد مخدر را به سؤال و جواب مجبور کند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: این آمار نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر معتادان در کشور در مقایسه با آمار مشابه سال قبل، تفاوت قابل ملاحظه‌ای نداشته است و البته باید گفت که آمار مرگ و میر معتادان در سال گذشته، نسبت به سال قبل از آن با افزایش همراه بود.کاشت وسیع گل در ایران به هیچ عنوان گزارش نشده و دهیاران در دورترین روستاهای کشور تحت آموزش قرار گرفته‌اند، اما کشفیات سه ماه اخیر حشیش و ماری جوانا قابل توجه است. هنوز سهم واردات حشیش زیاد است باید مردم کاملاً این موضوع را بشناسند چون کاشت این محصول در گلخانه انجام می‌شود و باید آن را بشناسند. خود شاهدانه در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد ما با جهاد کشاورزی تعامل کرده‌ایم که درباره کاشت این بذر حساسیت‌های لازم را به کار ببندد.

** توسعه گردشگری زمینه ساز تحقق طرح های زیرساختی
گردشگری در دنیای کنونی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است و به عنوان یکی از سودآورترین صنعت ها شناخته می شود که می تواند سبب تحول در عرصه اقتصادی شود و کشورها را با تحول و دگرگونی همراه سازد. به همین دلیل باید کوشید، با اقدام ها و برنامه ریزی های مناسب در جهت رونق این مهم گام برداشت تا به هدف های مطلوب در این زمینه دست یافت.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «درآمد نامعلوم ایران از گردشگری: 8 یا 6 میلیارد دلار؟» نوشت: در آخرین گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران در سال گذشته 4 میلیون و 924 هزار گردشگر داشته که این میزان 5.6 درصد کمتر از سال 94 بوده، با آنکه در این گزارش به درآمد ایران از محل جذب گردشگر اشاره‌ای نشده، اما مسئولان و کارشناسان کشورمان تاکید دارند که گردشگریِ ایران در سال 95، حدود 8 میلیارد دلار درآمد داشته است. سازمان جهانی جهانگردی میزان هزینه‌کرد هر گردشگر در منطقه جنوب آسیا که ایران را جزو آن حساب می‌کند، 1220 دلار تعیین کرده که حتی اگر به ساده‌ترین شکل محاسبه شود، درآمد ایران در سال 95 از محل ورودِ 4 میلیون و 924 هزار گردشگر خارجی، حدود 6 میلیارد دلار می‌شود، نه 8 میلیارد دلار! در گزارش سالانه سازمان جهانی جهانگردی با آن که تعداد گردشگرانِ ورودی به کشور در سال 2016 (95 ـ 94) با محاسبه «ورود روزانه از مرزها» 4 میلیون و 942 هزار نفر با رشد منفی 5.6 درصد نسبت به سال قبلِ آن (2015) ثبت شده، اما بخش درآمد گردشگری برای سال 95 خالی گذاشته شده است.

در ادامه می خوانیم: با توجه به این که مسئولان روی موضوع اشتغالزایی و تبیین جایگاه گردشگری در اقتصاد کشور، درآمدزایی و ارزآوری گردشگری تاکید دارند، باید درنظر بگیرند تا زمانی که حساب‌های اقماری گردشگری یا TSA با روش‌های استاندارد تولید نشود، امکان ارزیابی دقیق اثرات گردشگر و سهم آن در اقتصاد کشور وجود ندارد. بیش از 15 سال است تلاش می‌شود حساب اقماریِ گردشگری راه‌اندازی شود، از زمان تنظیم برنامه توسعه ملی گردشگری ایران؛ حتی مطالعات اولیه آن انجام شد، جدول‌ها و مدل‌های محاسبه هم استخراج شد، در فاصله سال‌های 90 و 91 هم به صورت پایلوت طرح آزمایشیِ آن برای گردشگری داخلی توسط مرکز آمار ایران اجرا شد.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «7 مدل مدیریت مقاصد اکوتوریسم» نوشت: در دنیا مدل‌های گوناگونی برای مدیریت مناطق طبیعی و توسعه گردشگری در آنها در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب به طرح 7 مدل می‌پردازیم که می‌تواند الگوی خوبی برای مقاصد اکوتوریستی ایران باشد. مدل اداره و مالکیت با جامعه محلی: در این الگو در واقع بنگاه‌های اقتصادی مالک و گرداننده پروژه اکوتوریستی از خود جامعه میزبان- جامعه بومی مرتبط با مقصد اکوتوریسم- شکل می‌گیرند و با ارائه خدمات و تامین تسهیلات لازم اعم از اقامت، حمل‌ونقل، غذا، راهنما، محصولات بومی و صنایع‌دستی و... جامعه بومی را در منافع حاصل از اکوتوریسم سهیم می‌کنند. به ‌واسطه این الگو افراد بومی به ‌صورت مستقیم در اداره پروژه اکوتوریسم منطقه سهیم خواهند بود و نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

در ادامه می خوانیم: با وجود اینکه تجربه این مدل در بسیاری از کشورها، با اقبال سیاسی و اقتصادی همراه بوده، تاکنون میزان بهره‌گیری از آن به نسبت بازخوردهای موفقیت‌آمیزش، کم بوده است. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد کاربرد این مدل در مقیاس جهانی رشد قابل‌توجهی داشته است. در این مدل، مالکیت منابع متعلق به دولت و مدیریت آن تمام و کمال برعهده یک هیات نمایندگی یا یک شرکت دولتی است که موظف است قسمت عمده‌ای از سرمایه بهره‌برداری را از منبع هزینه‌های پرداخت‌شده از سوی کاربران یا بازدیدکنندگان مقصد اکوتوریسم و بخشی از آن را نیز از کمک‌های مالی اهدایی- حمایتی تامین کند. این منبع حمایتی اغلب برای هزینه‌های بزرگ صرف می‌شود. خدمات گردشگری عموما با همکاری مشترک بنگاه‌های اقتصادی یعنی بخش خصوصی و شرکت‌ های نیمه‌ خصوصی تامین می‌شود.

روزنامه «گسترش تجارت» با درج گزارشی با عنوان «وزنه گردشگری خروجی به جذب گردشگران خارجی چربید!» می نویسد: 9میلیون و 196 هزار و 140 نفر در سال گذشته از ایران به خارج از کشور سفر کردند و در 5 ماه نخست امسال نیز 3 میلیون و 474 هزار و 692 نفر از کشور خارج شده‌اند، این در حالی است که آمار گردشگران ورودی به ایران در سال گذشته بیش از 5 میلیون نفر بوده و به عقیده بسیاری از جمله زهرا احمدی‌پور، رئیس پیشین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این آمار درست نیست. توازن گردشگری منفی است و 4 میلیون اختلاف بین گردشگری ورودی و خروجی کشورمان وجود دارد. این بدان معناست که بسیار بیشتر از آنچه ارز وارد کشور شود ارز از کشور خارج می‌شود و البته در این بین گردشگران داخلی هیچ تقصیری ندارند چراکه به عقیده کارشناسان، نبود امکانات گردشگری به میزان کافی، نامناسب بودن خدمات گردشگری، نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی در زمینه جاذبه‌ها و امکانات گردشگری مناطق مختلف ایران موجب شده گردشگران داخلی با احتساب ارزان‌تر بودن سفرهای خارجی به نسبت خدمات‌دهی و امکانات، دیگر کشورها را به مقصدهای داخلی ترجیح دهند.

در ادامه آمده است: به عقیده کارشناسان گردشگری، نبود امکانات و خدمات‌رسانی نامناسب برای جذب گردشگران ورودی یکی از مواردی است که منجر شده توازن گردشگری در ایران منفی شود.
برای ایجاد توازن مثبت نمی‌توان مرزهای کشور را بست و به مردم گفت، حق ندارید از کشور خارج شوید. ایرانی‌ها نیز تمایل به سفر کردن به خارج از مرزهای کشور و دیدار از دیگر کشورها دارند. ایرانی‌ها تمایل بسیاری به سفرهای تفریحی و مذهبی دارند و هرسال آمار سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به مکه و کربلا افزایش می‌یابد و این نیز امری طبیعی است.

** کودکان؛ آینده سازان جامعه
کودکان آینده سازان و گنجینه های ارزشمند یک جامعه محسوب می شوند که در صورت رشد و پرورش مناسب می توانند سبب پیشرفت و توسعه سرزمین خویش شوند. دولت ها برای پویایی و شکوفایی این سرمایه های اجتماعی بایستی به برنامه ریزی های بلندمدت کارشناسانه روی آورند تا در پرتو آن به آرمان ها و هدف های مطلوب خود دست یابند.


روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «کودکان کار و خیابان جمع‌آوری نمی‌شوند» نوشت: در پی اجرای ناموفق طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان که مشکلاتی را به‌ دنبال داشت و باعث انتقاد و اعتراض کارشناسان حوزه اجتماعی و رسانه‌ها شد دیروز مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خروج کودکان کار و خیابان از شمول مصوبه جمع‌آوری فوریت‌های خدمات اجتماعی تهران خبر داد. به گزارش «ایران»،کردونی مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه مطابق بیانات رهبر معظم انقلاب مسئولان ذیربط با آسیب دیدگان اجتماعی باید به مثابه عاِئله خود رفتار کنند، اظهار داشت: در مواجهه با کودکان کار و خیابان باید رویکرد عائله محوری مبنای تمام سیاست‌ها باشد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: در اجرای مصوبه فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران حدود 10 درصد افرادی که جمع‌آوری شده بودند کودکان بودند که 170 نفر آنها به مرکز یاسر بهزیستی فرستاده شدند که از این تعداد 40 نفر ایرانی ومابقی اتباع بودند. با فعالتر شدن دبیرخانه شورای حمایت اجتماعی کودکان و مشارکت ساختارمند سازمان‌های مردم نهاد سیاست‌های حمایتی از کودکان کارو خیابان هدفمند‌تر اجرا خواهد شد. در چند روز اخیر بحث جمع‌آوری کودکان کار و خیابان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و جامعه داشت که این مسأله باعث شد تا مرجع ملی حقوق کودک به عنوان یک نهاد نظارتی به این مسأله ورود پیدا کند. به همین منظور در جلسه‌ای که با نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط برگزار شد، ابتدا تاریخچه این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت کل اعضا به این جمع‌بندی رسیدند که کودکان چه ایرانی و چه خارجی و کلاً آنهایی که متکدی یا غیر‌متکدی هستند از موضوع آسیب‌های اجتماعی خارج شوند زیرا خصوصیات و ماهیت کودکان به شکلی است که باید مشکلات و مسائل آنها را در جایگاه خودشان بررسی کرد.

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «کودکان، چالش‌ها و راهکارها» که به قلم سلمان قادری مددکار اجتماعی نگاشته شد، آورده است: هرساله و با فرارسیدن مهرماه و آغاز سال تحصیلی، شاهد رویداد دیگری هستیم که می‌تواند به‌گونه‌ای مکمل گشایش مدارس در زندگی کودکان باشد. روز جهانی کودک، که مصادف با 8 اکتبر یا 16 مهر است و در کشور ما بدین مناسبت، هفته‌ای نیز به نام کودک نامیده می‌شود، روزی منحصربه‌فرد و ویژه برای کودکان و نوجوانان است تا یک‌بار دیگر اولیا و مربیان پیمان مجددی بر اهمیت دوران کودکی و کودکان ببندند و ثابت کنند که کودکان ارزشمندند و نباید فراموش شوند. هرساله در چنین روزی همایش‌ها و برنامه‌های متعددی برای گرامی‌داشت کودکان در سراسر جهان برگزار می‌شود و کودکان نیز در آن مشارکت فعالی دارند تا ثابت کنند که جهان نیز به آن‌ها تعلق دارد و آن‌ها مالکان آینده آن هستند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: امروزه در جهانی مخاطره‌آمیز زندگی می‌کنیم. جهان ناامنی که قربانیان اصلی آن کودکان‌اند. جنگ‌ها، حوادث طبیعی، مهاجرت و آوارگی، فقر و خشونت‌های اجتماعی، قاچاق و برده‌داری مدرن، دسترسی نابرابر به امکانات آموزشی و درمانی و بهداشتی، سوءتغذیه و مرگ تنها بخشی از مشکلاتی است که امروزه میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان تهدید می‌کند. امروزه کودکان از قربانیان اصلی تجاوز و آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، خشونت‌های خانگی، بهره‌کشی و... محسوب می‌شوند و چنین تأثیراتی عمدتاً پایدار خواهد بود. آن هم درحالی‌که بسیاری از کشورها درگیر منازعات داخلی هستند و سایه وحشت تروریسم، سلطه‌گری و جنگ بر سر منابع طبیعی، نفت و ثروت جهان را تکه‌پاره کرده است. درواقع جهان ما بدترین دوران خود را از زمان پیدایش سپری می‌کند. زیرا نابودی جهان و بسیاری از مردم و ساقط‌شدن آن‌ها از هستی بسیار محتمل‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. گسترش رقابت‌های تسلیحاتی، فقر، گرسنگی و مرگ‌ومیر زنان، کودکان و جوانان (علی‌رغم گسترش فناوری) به‌خوبی گواه این مدعاست.

روزنامه «جام جم» با درج گزارشی با عنوان «ازدواج کودکانه» می نویسد: معصومه زیرچشمی نگاه می‌کند و ناخن انگشت اشاره‌اش را می‌جود. مضطرب است. مادر معصومه نمی‌داند چند ساله است. او هیچ وقت مدرسه نرفته و سواد ندارد،‌ ولی زن جوانی است شاید 30 ساله. نوزاد در آغوشش ونگ می‌زند و مثل مار به خودش می‌پیچد. معصومه اما به گریه‌های او بی‌اعتناست و غصه‌دار. یکی از زن‌ها می‌گوید می‌خواهند شوهرش بدهند و معصومه بغض می‌کند که نمی‌خواهم. او کلاس هفتم است، یکی از دخترهای روستای سامانی زهک، دختری سیاه چشم با آرزوهای بزرگ. دل معصومه با رشته تجربی است و می‌خواهد دکتر شود، ولی در روستای سامانی کمتر کسی است به آرزویش نخندد. این خنده‌ها ریشه آرزوهای خیلی از دختران را زده، خیلی‌هایشان در کودکی بی‌رویا شده‌اند و فقط یک چشم‌انداز مقابلشان دارند؛ بودن در کنار مردی و مادر‌شدن، مکرر، پیاپی، تا جان در بدن دارند.

در ادامه آمده است: زنی سیاه‌چرده، چین به پیشانی می‌اندازد و متعجب می‌گوید درس به چه دردشان می‌خورد، باید زودتر ردشان کرد و زنی دیگر می‌پرسد اگر شوهر نکنند چه کار کنند. انیسه اما مصمم است و مادری همراه دارد. او کلاس هشتم است. شاگرد زرنگ این حوالی و مشتاق پزشک شدن، جراح مغز و اعصاب، اما پدر انیسه چهار سال قبل برای کار به یزد رفت و دیگر برنگشت. او دستشان را در پوست گردوی زندگی گذاشت. حالا آنها مانده‌اند و ماهی 180 هزار تومان یارانه برای خوردن و پوشیدن و تیمار شدن و هزار خرج ریز و درشت. تحصیل نخستین چیزی است که در روستاهای سیستان کنارش می‌گذارند. فقر پا بیخ گلوی خیلی‌ها گذاشته و همین خیلی‌ها برای کم کردن نان خورهای خانه، دخترها را زود به خانه بخت می‌فرستند. داستان فقر اما با این کار تمام که نه، فقط از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل می‌شود و از نسلی به نسلی دیگر سرایت می‌کند، ‌یک دور باطل.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شاهرودی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با استاندار سمنان به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه پیشرفت باید در چهار چوب‌های فرهنگی و دینی اتفاق بیفتد، ابراز داشت: برای تحقق این مهم نیازمند به تدوین پیوست‌های فرهنگی هستیم.

وی ضمن بیان اینکه دچار تضاد بین توسعه غربی و پیشرفت اسلامی هستیم، افزود: برای گذار از این مرحله باید مدل اسلامی مبتنی بر پیشرفت برنامه ریزی و در دستور کار قرار گیرد.

منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه ریل پیشرفت استان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد، ابراز داشت: می‌توانیم در این زمینه به الگو سرآمد برای کل کشور تبدیل شویم.

میرباقری شاهرودی ضمن بیان اینکه برای تحقق این مهم تشکیل اتاق فکر با حضور هیأت‌های اندیشه ورز ضروری است، تصریح کرد: مباحث فرهنگی و دینی باید مشخص و پیشرفت و توسعه بر بستر آنها صورت گیرد.

وی ضمن بیان اینکه الگو سرمایه داری یکی از مباحثی که باعث تضعیف بیش از پیش قشر ضعیف و متوسط مردم خواهد شد، افزود: این الگوها باید به تدوین پیوست‌های فرهنگی منتهی شود.

کد خبر 6087766

دیگر خبرها

  • اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مسیر رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری