Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-06@00:45:52 GMT

ناامیدی مرکل از سوسیال دموکراتها

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۹۶۱

ناامیدی مرکل از سوسیال دموکراتها

مرکل از شکل دهی دولت با حزب سوسیال دموکرات عملا ناامید شده و این به معنای قرار گرفتن حزب سوسیال دموکرات در مسند حزب اصلی اپوزیسیون دولت ائتلافی است. به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان رسما آغاز مذاکره با احزاب لیبرال دموکرات و سبز را برای تشکیل دولت ائتلافی اعلام کرده است. این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که میان حزب دموکرات مسیحی و حزب خواهر خوانده آن یعنی سوسیال مسیحی نیز در این خصوص هماهنگی کامل وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، ائتلاف موسوم به جاماییکا، میان چهار حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، لیبرال دموکراتها (دموکراتهای آزاد) و حزب سبز شکل خواهد گرفت. با این حال صدر اعظم آلمان در این مسیر با موانعی رو به روست که عبور از آنها چندان آسان و ساده به نظر نمی رسد.
نخستین مانع، به سیاستهای مرکل در قبال پناهجویان باز می گردد. منابع خبری اعلام کرده اند که مرکل در راستای جلب حمایت حزب سوسیال مسیحی، تصمیم گرفته است در خصوص پذیرش پناهجویان محدودیتهایی اعمال کند. مرکل سرانجام موافقت کرد تا سقفی بر پذیرش مهاجران و پناهجویان در این کشور اعمال شود و سالانه تنها ۲۰۰ هزار پناهجو در آلمان پذیرش شود. این نخستین عقب نشینی مرکل در برابر احزاب کوچک محسوب می شود. مرکل به خوبی می داند که اگر این اقدام را صورت ندهد، با مخالفت حزب سوسیال مسیحی در تشکیل دولت ائتلافی مواجه خواهد شد. با این حال، دردسرهای مرکل در این خصوص همچنان به قوت خود باقیست. حزب سبز، به طور کلی مخالف سیاست ایجاد محدودیت برای پذیرش پناهجویان می باشد. از این رو صدر اعظم آلمان کار سختی را در اقناع حزب سبز برای اتخاذ تصمیم اخیر خود دارد. در این میان، امکان تغییر تصمیم مرکل وجود ندارد و شاید او مجبور شود برای کسب رضایت حزب سبز، امتیازات بزرگی را به این حزب دهد. اعطای این امتیازات نیز به طور طبیعی، قدرت مانور مرکل در معادلات سیاسی و اقتصادی در برلین را طی ۴ سال آینده کاهش خواهد داد.

نکته دیگر اینکه چیدن پازلی به نام ائتلاف جاماییکا، پیچیدگی های خاص خود را در سرزمین ژرمنها دارد. در چینش این ائتلاف، مرکل عملا با چهار حزب رو به روست که هر یک درخواستهای خاص خود را از صدر اعظم آلمان دارند. از سوی دیگر، برخی از این خواسته ها، در تعاض با اصول حزب دموکرات مسیحی می باشد. ضمن آنکه اعطای امتیازات خاص به هر یک از احزاب دخیل در شکل دهی دولت ائتلافی، منجر به نارضایتی احزاب دیگر می شود. در چنین شرایطی، حفظ دولت ائتلافی (در صورتی که ائتلاف جاماییکا شکل گیرد)، از تاسیس و شکل دهی آن سخت تر است. بدون شک در آینده اختلافاتی در حوزه سیاست خارجی، معادلات امنیتی و مناسبات اجتماعی آلمان پدید می آید که در آن، شاهد اختلاف حزب سبز با دیگر احزاب ائتلافی هستیم. حزب سبز، به طور کلی تا کنون در موضع حزبی اپوزیسیون در مقابل مرکل قرار داشته است.

نکته آخر اینکه مرکل از شکل دهی دولت با حزب سوسیال دموکرات عملا ناامید شده است. این به معنای قرار گرفتن حزب سوسیال دموکرات در مسند حزب اصلی اپوزیسیون دولت ائتلافی است. پس از سوسیال دموکراتها، حزب «جایگزینی برای آلمان» نیز به عنوان حزبی وابسته به جریان راست افراطی، نهایت تلاش خود را جهت به چالش کشیدن ائتلاف جاماییکا صوت خواهد داد. بدیهی است که در چنین شرایطی مرکل به عنوان صدراعظم آلمان، راه بسیاری سختی را جهت حفظ دولت ائتلافی خود خواهد داشت. مسیری که پیمودن ۴ ساله آن دشوار به نظر می رسد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه شبکه «سی.ان.ان» گزارش کرد: گسترش خشم دانشجویان آمریکایی به خاطر سرکوب دانشجویان معترض حامی فلسطین توسط پلیس در ضمن ادامه حمایت‌های «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه باعث رویگردانی رای‌دهندگان جوان و به اصطلاح نسل «زد» از او با نزدیک شدن به موعد انتخابات ۲۰۲۴ شده است.

«حسن پیرعلی»، یکی از جوانان مسئول تبلیغات انتخاباتی در حمایت از جو بایدن در دانشگاه «ویک فورست» در کارولینای شمالی گفت: «اگر بخواهم از خودروهای برقی و تغییرات آب‌وهوایی حرف بزنم یک دانشجو از من می‌پرسد پس موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر بمباران غزه چه می‌شود؟ آن وقت مجبورم بگویم در این مورد قادربه کمک نیستم.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که «یهودستیزی و سخنان نفرت انگیز در دانشگاه‌های آمریکا جایی ندارد»، اما از حق اعتراض مسالمت آمیز دفاع کرد.

سی‌.ان.ان گزارش داد وخامت وضعیت در نوار غزه با توجه دسترسی بسیاری از جوانان آمریکایی به گزارش‌های در لحظه درباره جنگ در این باریکه از طریق رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یک نگرانی بزرگ سازمان‌ها و گروه‌های حامی جو بایدن در مبارزات انتخاباتی از جمله سازمان‌های دموکرات، گروه‌های لیبرال خارج از حزب و دیگر متحدان او شده و آنها نگران رویگردانی شدید رای‌دهندگان جوان از شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

یک مثال بارز این نگرانی‌ها بیانیه منتشر شده از سوی یکی از گروه‌های دموکرات حامی بایدن به نام «دموکرات‌های کالج‌های آمریکا» است. این سازمان در بیانیه خود نوشت: «کاخ سفید استراتژی اشتباه در آغوش کشیدن بنیامین نتانیاهو را در پیش گرفته و به پایگاه حامیان خودش و همه رای‌دهندگانی که می‌خواهند این جنگ پایان یابد کم محلی می‌کند.  باید هر چه بیشتر این مساله تصریح شود که درخواست برای آزادی فلسطینی‌ها به معنی یهودستیزی نیست.»

سی.ان.ان بیانیه سازمان «دموکرات‌های کالج‌های آمریکا» را که سالهای زیادی زیر نظیر کمیته ملی حزب دموکرات فعالیت کرده جسورانه دانسته که به طور بالقوه می‌تواند جایگاه این سازمان نزد رهبران ارشد حزب دموکرات را به خطر بیندازد.

اما یکی از گلایه‌های اصلی این سازمان این است که ظاهرا رئیس جمهور آمریکا نمی‌خواهد بفهمد رویکردش در قبال سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین و ادامه دادن به حمایت‌های نظامی از رژیم صهیونیستی چطور کار این سازمان و حامیان دیگر جو بایدن برای انجام تبلیغات انتخاباتی به نفع این نامزد دموکراتها در انتخابات ۲۰۲۴ را به ویژه در میان قشر جوانان و دانشجویان سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • ماجرای جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
  • دلیل منع ورود پزشک فلسطینی به اروپا
  • تظاهرات حامیان فلسطین در برلین
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو
  • دانشجویان یهودی و مسیحی در حال حمایت از مردم غزه‌اند
  • دشمنانی که به دنبال ناامیدی مردم ایران بوند در حال نابودی هستند