Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- هنرمند طراح و گرافیست، معتقد است: تا زمانی که خود هنرمند از واقعه بزرگی چون عاشورا درک کامل و درست نداشته باشد، نمی‌تواند آثاری موفق خلق کند؛ ضمن اینکه تا خودش از موضوع آگاهی کامل نداشته باشد، مسلما به مخاطب هم نمی‌تواند خوب منتقل کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری هوزه هنری، هادی مهاجری هنرمند طراح و گرافیست که خود در دوره‌های قبلی سوگواره هنر عاشورایی شرکت داشته و برای یازدهمین دوره از این سوگواره هم آثاری آماده ارائه کرده است، درباره اینکه هم‌زمان با ایام محرم و برگزاری یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی، هنر تجسمی چقدر می‌تواند در انتقال پیام عاشورا موثر باشد، اظهار کرد: واقعیت این است که خیلی از مسائل را می‌توان از طریق هنر شفاف‌تر، روشن‌تر و قابل فهم‌تر برای مردم بیان کرد؛ ضمن اینکه ما در این زمینه با اقشار مختلفی سر و کار داریم که هرکدام به نوعی گفتمان خاص خودشان را می‌طلبند اما متاسفانه ما همه را به یک شکل می‌بینیم؛ در حالی که اشتباه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: به طور مثال می‌توان در این زمینه از نمادهای سنتی بومی استفاده کرد ولی ما می‌بینیم که یک سری از سنبل‌ها در این حوزه مدام تکرار می‌شوند و به نظرم در این زمینه به بن‌بست رسیده‌ایم. ما شیوه‌های سنتی زیادی از مراسم سوگواری داریم که برای مردم خیلی جذابیت دارند ولی از آن ها آگاهی ندارند؛ بنابراین می شود از طریق پوستر خیلی راحت و بهتر آن ها برای مردم نمایش داد، شاید این شیوه برای خود مخاطب هم راحت‌تر باشد و سریع‌تر پیام را درک کند.

مهاجری سپس پیرو همین بحث درباره اینکه چگونه می‌توان اثری خلق کرد که در عین هنری بودن، جنبه کاربردی هم داشته باشد تا مردم در آیین‌هایشان از آنها استفاده کنند و فقط به گالری‌ها محدود نشود، توضیح داد: در گام نخست مهم این است که اولا یک هنرمند چطور می‌تواند چنین اثری را خلق کند که در توضیح آن باید گفت، مطالعه، شناخت و موشکافی ریشه‌ها خیلی می‌تواند به یک هنرمند کمک کند و زمانی هم که موضوع را کامل درک کند و ریشه‌یابی کند، مطمئنا می‌تواند اثری خلق کند که مردم هم با آن ارتباط برقرار کنند. به اعتقاد من کاری ماندگار می‌شود که با تحقیق و مشاهده کردن همراه باشد تا برای مردم هم قابل درک باشد.

این هنرمند گرافیست همچنین در زمینه اینکه شاخصه‌های اصلی یک اثر عاشورایی چیست، بیان کرد: این گونه کارهای به دلیل اینکه دلی است، به نظرم باید شیوه عزاداری‌هایمان به شکلی باشد که در آثار هنری‌مان بتوانیم مطلب را برسانیم و در از طرفی در شان آن مقام باشد؛ چراکه واقعه عاشورا خیلی در طول تاریخ مشخص بوده و هست، بنابراین باید سعی کنیم جایگاه مسئله حفظ شود.

او در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ماه محرم و واقعه عاشورا یک واقعه واحد و متعیین است، چگونه می‌تواند در یک اثر هنری تجسمی از کلیشه‌ها دور شود، خاطرنشان کرد: به نظرم باید مطالعه در این زمینه بیشتر شود و به نوعی به ریشه‌ها و اصل قضیه برگردیم و کمی بیشتر کنکاش کنیم تا به اصل هدف برسیم و اینکه اصلا قیام عاشورا برای چه بوده است، اگر این کارها را انجام بدهیم قطعا می‌توانیم بهتر کار کنیم. متاسفانه به قدری در این زمینه خرافات و حواشی زیاد شده است که اصل قضیه عاشورا و پیغام اصلی در حاشیه گم شده است؛ در حالی که اصل قضیه باید سرلوحه همه ما قرار بگیرد. به اعتقاد من اصل حقیقت آنطور که باید از قشر هنری به آن بپردازیم، خیلی کم‌رنگ‌تر نمایش داده شده است و بیشتر به سمت حواشی رفته است؛ ضمن اینکه یادمان نرود این گونه وقایع را اول خودمان به عنوان هنرمند باید کامل بشناسیم و سپس به مردم بشناسانیم.

مهاجری در پایان گفت: متاسفانه سال گذشته نتوانستم به شکلی خوب برنامه‌هایم را در همین زمینه نمادهای عاشورایی اجرا کنم، بنابراین در دهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی شرکت نکردم اما امسال با تحقیق بیشتر روی عزاداری‌های مختلف و همراه با تلفیقی از خوش‌نویسی، کاری جدید و کمتر دیده‌ شده‌ای را طراحی کرده‌ام که شاید بتواند به فرهنگ این موضوع کمک کند. در دوره نهم از سوگواره هنر عاشورایی مقام اول را کسب کردم. امسال هم حدود 5 کار آماده کرده‌ام که می‌خواهم از میان آن ها دو اثری را که صلاحیت بهتر و شان و مقام بهتری را برساند، انتخاب کنم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۳۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود

رئیس اتاق استان کرمان گفت: تحمیل مالیات و عوارض جدید زمینه مشارکت مردم را از بین می‌برد و زمینه جذب تسهیلات برای تامین مالی از بازار سرمایه باید فراهم شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سید مهدی طبیب‌زاده صبح امروز در نود و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان، مهدی بخشی دادستان و جمعی از مسئولین استان و نمایندگان صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و اصناف کرمان برگزار شد، اظهار داشت: همراهی مدیران استانی در سال گذشته اتفاقات خوبی در قالب شورای گفت‌وگو رقم زد و در سطح کشوری توانستیم رتبه اول را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما در سال جاری این است که چگونه زمینه مشارکت مردم را در سال جهش تولید با مشارکت مردم فراهم کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی این فرمان را صادر کردند و باید موانع پیش رو در جهت جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه تامین مالی یکی از ارکان مشارکت مردم از طریق سرمایه‌های خرد و کوچک مردمی است، ادامه داد: دشواری تامین مالی از سیستم بانکی کاملاً روشن است؛ بنابراین اتکای ما به بازار سرمایه است و اگر بتوانیم آن را به خوبی آگاهی بدهیم می‌توانیم موفقیت‌هایی داشته باشیم.

طبیب‌زاده با بیان اینکه رئیس سازمان بورس کشور 24 و 25 اردیبهشت‌ماه با یک تیم کارشناسی به کرمان سفر می‌کنند، افزود: طی این دو روز دوره‌های آموزشی در کرمان نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه باید زمینه جذب تسهیلات را برای تامین مالی از بازار سرمایه فراهم کرد، گفت: همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان 24 تا 27 اردیبهشت ماه در کرمان برگزار می‌شود و امیدواریم در این همایش به نتایج لازم برای توسعه اقتصادی در استان برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه موانع جلب مشارکت مردم برای تحقق شعار سال احصا شده است، ادامه داد: این موارد به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ساز و کار موجود بازار یکی از موانع است که با مداخله دولت و قیمت گذاری دستوری انجام می‌شود، افزود: تحمیل هرگونه مالیات و یا عوارض جدید می‌تواند زمینه مشارکت مردم را از بین ببرد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • دستگیری ۲ پزشک قلابی طب سنتی در رشت
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • بارسلونا و نشان دادن رگه‌هایی از تیکی تاکا پس از مدت‌ها + عکس