Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@19:33:25 GMT

توضیحات آب منطقه ای گلستان درباره یک گزارش

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۳۳۰۰

توضیحات آب منطقه ای گلستان درباره یک گزارش

گرگان- شرکت آب منطقه ای استان گلستان در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر توضیحاتی ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت آب منطقه ای استان گلستان در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان «اراضی کشاورزی گلستان آب را می بلعد/جای خالی برنامه مدیریت جامع آب» پاسخی را به این خبرگزاری ارسال کرد که در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتراما پیرو انتشار خبری با موضوع «اراضی کشاورزی گلستان آب را می بلعد/جای خالی برنامه مدیریت جامع آب» در تارنمای خبری آن خبرگزاری به تاریخ ۹۶/۷/۱ با شناسه ۴۰۹۳۲۶۸ نظر به ضرورت درج توضیحاتی در خصوص برخی مطالب مطروحه در خبر مذکور، موارد مشروحه ذیل به استحضار می رسد؛ خواهشمند است در راستای تنویر افکار عمومی و طبق قانون مطبوعات دستور فرمایید بخش­هایی از این توضیحات در آن رسانه منتشر گردد:

پتانسیل منابع آب استان معادل دو میلیارد و ۴۸۵ میلیون متر مکعب (در خبر فوق به اشتباه دو میلیون و ۴۸۵ متر مکعب درج گردید) می باشد که شامل یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون متر مکعب آب سطحی (به اشتباه ۱ میلیون و ۲۲۵ متر مکعب درج شده) و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی (به اشتباه ۱ میلیون و ۲۵۰ متر مکعب درج شده است) است.

وزارت نیرو در سطح ملی و شرکت­‌های آب منطقه‌­ای در سطح استان­‌ها، به عنوان متولی تخصیص و صدور مجوز بهره برداری از منابع آب، مسئول جمع آوری و ارائه آمار و اطلاعات منابع و مصارف آّب در کشور هستند. به همین منظور علاوه بر بررسی و جمع­ بندی مجوزهای بهره ­برداری صادره به تفکیک نوع منبع و نوع مصرف آب، هر ۵ سال یکبار به صورت دوره ­ای آماربرداری سراسری از منابع و مصارف آب در تمامی استان های کشور انجام می گیرد. بر اساس منابع آماری مذکور، از مجموع پتانسیل آب اعلام شده، حجم دو میلیارد و ۹۴ میلیون متر مکعب در استان بهره ­برداری می شود که ۸۷ درصد آن به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است.

از منظر وظیفه ­مندی، تامین آب برای مصارف مختلف به عهده وزارت نیرو و در استان­ ها به عهده شرکت ­های آب منطقه ­ای است و بخش ­های مختلف مصرف از قبیل کشاورزی، شرب، صنعت، خدمات و گردشگری به عنوان مشترکین و بهره برداران بخش آب می­باشند و هر یک از این مصارف متولی خاص خود را دارند. لذا بدیهی است افزایش بهره وری در مرحله تأمین آب به عهده شرکت­ های آب منطقه ای و در مرحله مصرف به عهده متولیان هر یک از بخش های مصرف است. بر همین اساس تدوین و اجرای برنامه های کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی به عهده سازمان جهاد کشاورزی، در بخش شرب به عهده شرکت ­های آبفا و آبفار و در بخش صنعت به عهده شرکت شهرک­ های صنعتی و یا اداره کل صنعت، معدن و تجارت است.

بر اساس نظریه پایه توسعه استان و نیز اسناد بالادستی و همچنین با توجه به شرایط و ظرفیت های استان گلستان، کشاورزی محور توسعه استان بوده است. اجرای این سند در دهه­ های گذشته موجب شده که بخش کشاورزی به عنوان بزرگ­ترین مصرف کننده آب در استان و حتی کشور قلمداد شود.

بدیهی است تدوین و اجرای برنامه های کاهش تلفات آب در مزارع کشاورزی و بهینه ­سازی مصرف آب در بخش کشاورزی می ­تواند نقش چشمگیری در مدیریت مصرف آب استان و کشور داشته باشد. لذا پیاده ­سازی الگوی کشت متناسب با اقلیم و ظرفیت منابع آب استان ها، یکی از این راهکارهاست که در برنامه ششم توسعه مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در همین راستا سیاست­ های وزارت نیرو و این شرکت در استان گلستان در بخش تامین آب جلوگیری از کشت شالی با استفاده از آب زیرزمینی بوده است. این مخالفت دو بعد دارد یکی بعد مدیریتی و دیگری بعد فنی و کارشناسی است.

از منظر مدیریتی اینکه آب های زیرزمینی جزو منابع آب با ارزش بالا هستند لکن با توجه به نحوه کشت و آبیاری اراضی شالیزاری، تبخیر و تلفات آب بسیار بالاست بنابراین با توجه به محدودیت منابع آب در استان و حساسیت سفره ­های آب زیرزمینی، کشت شالی با استفاده از آب زیرزمینی از منظر مدیریت منابع آب منطقی نیستند و از دیدگاه فنی و کارشناسی، شالی در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی با نیاز آبی مشابه خود، دارای دوره آبیاری کوتاه تری است. یعنی در زمان کمتری حجم زیادی آب از آبخوان تخلیه می شود و این مساله موجب بروز شوک و استرس به سفره آب زیرزمینی می­شود و پیامد آن بروز و یا تشدید پدیده فرونشست در دشت و سفره­های آب زیرزمینی می­باشد. وقوع پدیده فرونشست باعث نابودی آبخوان و به خطر افتادن سرمایه گذاری­های انجام شده مبتنی بر آب زیرزمینی می گردد و علاوه بر این خطراتی از قبیل وقوع سیلاب، شوری اراضی، تخریب سازه ها و غیره را نیز به دنبال دارد.

همچنین ظرفیت سالانه تولید آب سطحی و زیرزمینی رابطه مستقیمی با بارش دارد. سال آبی گذشته بدلیل وقوع خشکسالی و کاهش شدید بارندگی، پیش­بینی کاهش ظرفیت تولید رواناب رودخانه ­ها و کاهش ظرفیت آبدهی سفره ­های آب زیرزمینی، قبل از شروع کشت تابستانه در قالب گزارشی اطلاع رسانی و نیز در قالب بروشور و خبر به صورت کاغذی و الکترونیکی در تمامی روستاها اطلاع رسانی و اخطاریه لازم داده شد. متاسفانه کشاورزان محترم بدون توجه به تمامی اخبار و اخطاریه ها، صرفاً به دلیل اقتصادی اقدام به کشت گسترده و بی­رویه شالی در سطح استان نمودند که به دلیل عدم توان رودخانه­ها و منابع آب زیرزمینی در تامین آب شالیزارهای استان، بخش زیادی از زراعت­ ایشان خشک شد و متحمل خسارت شدند. گرچه کشاورزان عزیز می توانستند با کنترل و برداشت در حد پروانه صادره، مدیریت مصرف داشته باشند که موجب خسارت نشود.

در بخش­هایی از خبر مذکور بیان شده است که در کنار کاهش بارندگی و تغییر اقلیم برنامه­ های درست و اصولی در حوزه مدیریت و پخش سیلاب، آبخیز داری و سدسازی و ... در گلستان نداریم و نیز در بخشی مجزا با عنوان «گلستان برنامه های جامع مدیریت آب ندارد» مطالبی ارائه شده است که در این خصوص توضیحات زیر ارائه می شود:

عملیات آبخیزداری و پخش سیلاب از وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. لکن در حوزه سدسازی در استان در حال حاضر حدود ۱۳ سد مخزنی بزرگ در حال بهره برداری است و تعداد چهار سد در دست اجرا و سه سد نیز مطالعات آن خاتمه یافته و آماده اجرا است. تقریباً بر روی تمامی رودخانه ­­های استان مطالعات امکان­سنجی احداث سد انجام گرفته است و تمامی سدهای احداث شده و نیز در دست احداث و یا آماده احداث، قبل از آنکه عملیات اجرایی آن­ها شروع شود، مطالعات امکان­سنجی، پیش شناخت، مرحله اول و مرحله دوم آنها انجام می شود که این فرآیند حدود ۸ الی ۱۰ سال و در مواردی بیش از این به طول می انجامد و پس از اخذ تاییدیه فنی مطالعات مذکور و نیز اخذ مجوزهای لازم از قبیل محیط زیست، پدافند غیرعامل، تخصیص آب و ... از نهادهای ذیربط، اجازه اجرای آن ها از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صادر می ­شود.

در مطالعات جامع آب استان که حدود چهار دهه قبل توسط مشاورین انجام گرفته و در سال ۱۳۷۰ توسط یکی از شرکت ­های مهندسی مشاور بزرگ و صاحب نام کشور بازنگری شد این سدها مورد توجه بوده­اند و در تهیه سند توسعه آب استان، تهیه سند آمایش استان، طرح جامع آب شرب و صنعت استان و طرح جامع مدیریت سیل استان که در دهه اخیر انجام شده­اند بهره­برداری و برنامه ریزی منابع آب این سدها به عنوان یکی از مولفه ­های اصلی در تامین آب استان به طور خاص پرداخته شده است. بر اساس اسناد فوق نیازها و کمبودهای آب استان در مصارف مختلف به تفکیک تا افق ۱۴۵۰ مشخص و راهکارهای تامین نیازها با استفاده از تمامی ظرفیت­های منابع آب متعارف و نامتعارف استان و یا استفاده از منابع آب مازاد استان­های همجوار احصاء شده و تمامی طرح های آب استان نیز بر اساس این اسناد، تنظیم و مدیریت می­شوند.

در خصوص استفاده بهینه از منابع آب و کاهش هدر رفت آب در حوزه وظایف وزارت نیرو اقداماتی از قبیل نصب کنتورهای هوشمند، اجرای شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی، اجرای برنامه های آموزشی و آگاهی­بخشی، برگزاری مستمر جلسات کمیته مصرف بهینه آب کشاورزی و کارگروه­ رهاسازی آب سدها با هماهنگی نمایندگان و دستگاه­های ذیربط و اجرای مصوبات آنها، ایجاد تشکل های آب بران، تحویل حجمی آب و نیز سایر برنامه­ها و اقدامات انجام می­گیرد و نمونه شاهد اینکه با وجود کاهش شدید نزولات جوی در سال آبی ۹۶ – ۹۵ با مدیریت درست بر منابع آب استان، کمترین تنش اجتماعی را شاهد بودیم.

علی نظری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان

توضیحات مهر

ضمن تقدیر از توضیحات آب منطقه ای گلستان به استحضار می رساند ارقام مذکور در گزارش از طریق روابط عمومی آب منطقه ای گلستان تهیه شده و تمام مستندات آن موجود است.

از سوی دیگر یکی از نکاتی که در گزارش بر آن تاکید شده عملکرد جزیره ای دستگاه ها در بخش آب است و همانطور که در توضیحات آب منطقه ای آمده و در گزارش هم به آن اشاره شده تمام وظیفه مندی در این حوزه بر عهده آب منطقه ای گلستان نهاده نشده است.

همچنین در این گزارش تاکید شده بود بیشترین حجم مصرف منابع آبی استان در بخش کشاورزی و هدر رفت آب در این حوزه فصل مشترک صحبت های کارشناسان و مسئولان است و نداشتن برنامه مدیریت جامع مصرف آب نکته ای بود که در نظرات کارشناسان این حوزه بر آن تاکید شده بود و از صحبت های رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گلستان به نظر می رسد همچنان گلستان دارای یک طرح جامع مصرف آب نیست و سندهای مختلفی در این حوزه تدوین شده و نیازمند آن است که ارتباط منسجم و لازم بین این اسناد و دستگاه دخیل در این حوزه با مدیریت آب منطقه ای گلستان تدوین شده و به اجرا گذاشته شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه به ‌طور متوسط سه‌ هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

علی دیانتی افزود: بیشترین قارچ خوراکی استان در شهرستان ارومیه و به مقدار ۹۰۰ تن تولید می شود و عمده قارچ خوراکی تولیدی در استان از نوع دکمه ای است.

دیانتی اظهارکرد: ۶۸ واحد تولیدی قارچ در استان وجود دارد که بیش از ۲۰۰ نفر در این واحدها اشتغال دارند.

وی گفت: سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم است که این مصرف سرانه برای استان حدود یک تا ۱.۵ کیلوگرم برآورد می شود.

دیانتی افزود: امسال یک واحد تولیدی قارچ دکمه ای به ظرفیت ۵۰۰ تن در سال در شهرستان ارومیه در دست ساخت است که پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

وی، با بیان اینکه تولید و پرورش این محصول بیشتر در سالنهای سرپوشیده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی با معرفی جهت دریافت تسهیلات بانکی احداث و یا سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی قارچ خوراکی از این واحدها برای توسعه و تداوم تولید حمایت می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: اغلب بذر مورد نیاز برای این اقدام تولیدی در واحدهای دانش بنیان تولید، آماده سازی و در اختیار پرورش دهندگان قرار داده می شود.

دیگر خبرها

  • ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی
  • تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • رتبه برتر خبرنگار ایمنا در جشنواره مطبوعاتی «قاصد آب»
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای
  • لایروبی انهار کشاورزی در تالش