Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز(19 مهر) پارلمان، با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد، گفت: در این جلسه آقای ظریف و معاونانش سه موضوع را مطرح کردند.

وی با اشاره به یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد، اتفاقات سوریه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس موضوع همه‌پرسی عراق و حواشی و جوانب آن و برجام را از دیگر نکات مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر امورخارجه دانست و گفت: موضوع سوریه و حضور نیروهای دولتی این کشور در دیرالزور و عکس‌العمل‌هایی که بعضا برخی کشورها درباره سوریه داشتند و نیز ثابت شدن حقانیت مردم این کشور پابرجا شده است، بحث‌های مختلفی در این باره مطرح شد.

نعمتی اضافه کرد: در این جلسه مطرح شد که با توجه به فضایی که در آن قرار داریم و در مذاکرات آستانه هم مورد تأکید قرار گرفته بود این بود که حقانیت مردم سوریه و ماندن آقای بشار اسد برای همه به اثبات رسیده است.

وی یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس را در حوزه تحولات عراق و موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و گفت: در این جلسه مطرح شد که رایزنی‌های سه‌جانبه بین ایران و ترکیه و حکومت مرکزی عراق برقرار است، البته مذاکرات چندجانبه نیز به غیر از مذاکرات سه‌جانبه ادامه دارد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: بحثی که وجود دارد این است که بالاخره مردم کردستان عراق به خوبی می‌دانند که نزدیک‌ترین دوست و برادرشان ما هستیم و در مقطعی هم دیدیم وقتی داعش حمله کرد، هیچ کسی به داد مردم این منطقه نرسید که در ادوار مختلف هم همین طور بوده که هرگاه ظلمی به اطراف شده است، ما میزبان آنها بوده‌ایم، به‌طوری که در حال حاضر نیز مردم عراق در برخی استان‌های غربی ما حضور دارند.

نعمتی تصریح کرد: این مسئله دارای اهمیت است که ما با مردم کردستان عراق دوست هستیم، البته از نظر شخصی یک فرد گله‌مندیم، ما گله‌مندیم که فردی بخواهد به سبک و سیاق خودش تصمیم بگیرد، قطعا این تصمیمات برای منطقه کردستان عراق و مردم عراق پسندیده نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است به صورت هیجانی اتفاقاتی بیافتد، اما آنچه که نظام و کشور ما به دنبال آن است، بحث حاکمیت دولت عراق بر اساس قانون اساسی است، ما برای مرزهای قانونی عراق احترام قائلیم.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس را در حوزه برجام اعلام کرد و افزود: مباحثی پیرو موضوعی که ترامپ در سازمان ملل متحد مطرح کرد و یا بحث‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها مطرح کرده در این جلسه مطرح شد و این موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

نعمتی ادامه داد: در این جلسه بر روی این موضوع بحث شد که سناریوهای مختلفی که ممکن است چه خود آقای ترامپ و چه سنای آمریکا و چه کنگره داشته باشند، ما در قبال آنها سناریوهای مختلف را به صورت الزامی و عملی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در ادامه این جلسه موضوع موضوع همدلی بین دولت و مجلس و قوای دیگر مطرح شد که خوشبختانه در این جلسه هم به این موضوع خیلی خوب پرداخته شد و بسیاری از نمایندگان بر این نکته تاکید داشتند که فرامین مقام معظم رهبری در این زمینه باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

نعمتی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم سپاه پاسداران، گفت: سپاه متعلق به همه مردم ایران است و در خانواده‌ای کسی را پیدا نمی‌کنید که یک بسیجی یا پاسدار در آن نباشد، این موضوعی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند سپاه را تحریم کنند که در این صورت باید همه ملت ایران را تحریم کنند.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد آمریکایی‌ها از برجام خروج کنند، باید هزینه‌اش را نیز پرداخت کنند، بنابراین اگر اینها بخواهند این کار را انجام دهند، طبیعتا مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه اروپا و کشورهایی که برجام را امضا کرده‌اند باید هزینه‌اش را پرداخت کنند، در ضمن اگر در کنار این اتفاقات، مجامع بین‌المللی بخواهند سکوت کنند، ما هم اقدامات متقابل خود را خواهیم داشت.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در پایان درباره نتایج جلسه شب گذشته هیئت نظارت بر حُسن اجرای برجام، خاطرنشان کرد: در این جلسه سناریوهای مختلفی که برای مقابله با آمریکا مطرح شده، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف: ایران آمادگی هرگونه اقدام متناسب با تصمیمات آمریکا درباره برجام را دارد
یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که وزیرامورخارجه در جلسه غیرعلنی امروز (چهارشنبه) مجلس تاکید کرد که ایران آمادگی انجام هرگونه اقدام متناسب با تصمیمات آمریکا نسبت به برجام را دارد.

محمدجواد جمالی در گفت‌وگویی در توضیح جلسه غیرعلنی امروز (چهارشنبه) مجلس گفت: بیشتر مباحث مطروحه از سوی آقای ظریف مربوط به سخنرانی پیش روی رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و موضع‌گیری ترامپ در این‌باره بود.

وی توضیح داد: آقای ظریف در این‌باره تصمیمات احتمالی ترامپ درباره برجام را برای نمایندگان مطرح کرد و درعین حال گفت که هیچ کدام از این موارد ممکن است به صورت صد در صد رخ ندهد. پس نمی توان قاطعانه گفت که هرکدام از تصمیمات احتمالی پیش‌روی ترامپ اجرایی می شود یا خیر.

جمالی افزود: براساس توضیحات ارائه شده ممکن است ترامپ در سخنرانی خود ادعا کند ایران به تعهداتش در برجام عمل نکرده یا اینکه روح برجام را نقض کرده است. البته این گمانه زنی‌ها براساس صحبت‌هایی که از گوشه و کنار شنیده می شود، را می توان مطرح کرد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصرح کرد: آقای ظریف در این جلسه گفت که ناراحتی و عصبانیت ترامپ به این دلیل است که جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه بسیار مقتدر بوده و رئیس‌جمهور آمریکا از این اقتدار ناراحت است.

وی افزود: آقای ظریف تاکید داشتند همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه تصمیم آمریکا متعهد بوده و آمادگی دارد. بررسی های لازم نیز صورت گرفته و نگرانی نیز وجود ندارد.

جمالی گفت: آقای ظریف به این نکته اشاره کرد که ایران در مورد هرکدام از این تصمیمات احتمالی اعلامی آمریکا برنامه‌ بالقوه‌ای دارد که بتواند واکنش مناسب داشته باشد.

جمالی در پایان گفت که قرار بود جلسه امروز حول محور بررسی همه پرسی اقلیم کردستان عراق برگزار شود که با توجه به سخنرانی پیش روی آقای ترامپ بیشتر بحث جلسه به موضوع برجام و تصمیمات احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص یافت.

قدردانی کریمی‌قدوسی از ظریف/ دلداری برجامی وزیرخارجه

فارس درباره حاشیه های جلسه امروز مجلس گفت:

آنطوری که نمایندگان گفته‌اند، ظریف به صراحت می‌گوید «نگران نباشید؛ مشکلی برای کشور به وجود نمی‌آید؛ حتی اگر آمریکا کارشکنی هم بکند بازار و شرایط کشور را با همکاری یکدیگر مدیریت می‌کنیم»

اظهارات ظریف به پایان می‌رسد، جواد کریمی قدوسی نزد وزیر خارجه می‌رود و با وی مصافحه و از مواضعش تقدیر می‌کند.

وزیر خارجه با لبخندی واکنش نشان می‌دهد «خدایا! این چه روزی است که آقای کریمی قدوسی از ما تشکر می‌کند»؛ کریمی قدوسی هم اینگونه به ظریف پاسخ می‌دهد «ما اگر انتقادی هم کردیم برای اصلاح بوده است وگرنه سعی می‌کنیم منصف باشیم»

منتقدان دیگر هم نزد وزیر خارجه می‌روند «آقای ظریف! بر مواضعت برای تامین منافع کشور بایست، ما هم حمایتت می‌کنیم»

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟

به گزارش همشهری آنلاین از نیویورک، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

کد خبر 846806 برچسب‌ها توافق هسته‌ای ایران خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دیدار های منتخب مردم استان سمنان در انتخابات مجلس خبرگان
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است
  • بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • امکانات نیروی انتظامی باید بهبود پیدا کند
  • همه سناریوهای احتمالی را در سطح عملیاتی بررسی می‌کنیم