Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@09:45:21 GMT

مردی که به چندین هنر آراسته‌ است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۶۷۳۸

رویداد۲۴-نامش با فرهنگ و هنر گرانسنگ و فروزان ایران در پیوند است. از اهالی امروز است و در عین حال، پایبند به حرمت پیشاهنگان و میراث ماندگار پیشینیان. بابل، زادگاه اوست. پیش از مهاجرت به تهران، سال‌ها این مسیر را به شوق خوشه‌چینی از محضر بزرگان طی کرده، مسیری مشحون به چشم‌اندازهای شگرف و شورآفرین و در این میان، دماوند نمادی از شکوه فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم زرخیز و پر گهر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. قلم است این به دست سعدی در؟ / یا هزار آستین در دری

این نبات از کدام شهر آرند/ تو قلم نیستی که نیشکری

نامش با فرهنگ و هنر گرانسنگ و فروزان ایران در پیوند است. از اهالی امروز است و در عین حال، پایبند به حرمت پیشاهنگان و میراث ماندگار پیشینیان. بابل، زادگاه اوست. پیش از مهاجرت به تهران، سال‌ها این مسیر را به شوق خوشه‌چینی از محضر بزرگان طی کرده، مسیری مشحون به چشم‌اندازهای شگرف و شورآفرین و در این میان، دماوند نمادی از شکوه فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم زرخیز و پر گهر...

در بابل، جرعه نوش دریای دانش و فضیلت استاد رجبعلی شعبانپور و رضا ثقفی است و بعدها در تهران، برخورداری از تعالیم بزرگانی همانند استادان حسین میرخانی، غلامحسین امیرخانی، محمدرضا شجریان، احمد عبادی، زیدالله طلوعی و حسین عمومی را موهبتی بزرگ می‌‌داند که هر یک بر غنای فرهنگ و هنر این دیار افزوده، تنها بخشی از کارنامه پر برگ و بار و درخشان اوست، که در واقع همان جامعیت را آیینه‌داری می‌کند و بازتاب آن را در نوشته‌ای از شاعر پرآوازه معاصر، زنده یاد فریدون مشیری چنین می‌خوانیم: «مهدی فلاح را این روزها می‌بینم که با علاقه بسیار می‌نویسد و می‌نویسد. زیر و بم‌ها و ظرافت‌های گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی را می‌شنود و می‌شنود. سه تارش را ساعت‌ها در برمی‌گیرد و می‌نوازد و می‌نوازد و می‌خواند و می‌خواند...

و این همان راهی است که هر پوینده‌ای را -که به هنری عشق می‌روزد- به کمال می‌رساند. همه هنرمندان بزرگ، همه لحظات زندگی‌شان را در راه فراگیری هنر نثار کرده‌اند و هنر هم، برابر این فداکاری، به آنان زندگی بخشیده است؛ زندگی همیشگی»

افزون بر اینها، باید از فعالیت استاد در تذهیب و نقاشی و عکاسی گفت، اما این همه، تنها یک سوی ماجراست که انتقال اندوخته‌ها برای او اهمیتی وافر دارد. دست استاد سبز است و توان رویاندن دارد و همیشه به جوانه‌های سبز می‌اندیشد. فعالیت مؤثر آموزشی او همواره ثمربخش بوده و کم نیستند شاگردان سختکوش وی که امروز در زمره نام‌آوران عرصه هنر خوش درخشیده‌اند. باری، همراهی سالیانه همسر فرهیخته و فرزندان هنرمند استاد با او، در واقع همراهی با فرهنگ و هنر ایران است و درخواست فراوان مهدی فلاح در میان هنرمندان معاصر ایران، با ویژگی جامعیت هنری، جایگاهی والا و ممتاز دارد.

تخصص او در دو حوزه خوشنویسی و موسیقی هیچ‌گاه مانع ژرف‌اندیشی وی در پهنه‌های شگفت آفاق فرهنگ و هنر نبوده که این پشتوانه ارزشمند ضامن دلبستگی به دستاورد نوابغ سرزمین ما و تأمل بیشتر در این گنج شایگان شده و حاصل کار البته در آثار فاخر و شورانگیز او نمایان است. آثار استاد فلاح در عالم خوشنویسی از آلبوم «قاصدک» تا «گلرخان سیه‌چشم»، کتاب دیوان حافظ، سیاه مشق‌ها و... و در حوزه موسیقی از «بیکران» تا «گون»، «سفر عشق»، «بهار دلکش»، «بهانه تو» و... به‌علاوه برگزاری چندین نمایشگاه خوشنویسی و کنسرت در داخل و خارج از کشور حائز اهمیت است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۶۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیین‌های نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.

وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، براساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • هنری که لاکچری شده!
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت