Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيروت-ايرنا-«ميخائيل عوض» نويسنده و تحليلگر لبناني در گفت و گو با ايرنا ضمن بعيد دانستن خروج واشنگتن از برجام گفت که اين اقدام بيش از همه به آمريکا و وجهه اين کشور در عرصه بين المللي آسيب خواهد زد.

گفت و گو با ميخائيل عوض که از تحليلگران شناخته شده لبناني است در شرايطي انجام گرفت که قرار است «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا به زودي استراتژي اين کشور در قبال ايران و توافق هسته اي را به صورت رسمي اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين تحليلگر لبناني، حملات اخير دولتمردان آمريکايي عليه ايران را بيش از هر چيز «هياهو» دانست که منجر به تصميم عملي نخواهد شد. به گفته عوض، در صورتي که آمريکا بخواهد عليه برجام اقدامي انجام دهد، کشورهاي اروپايي و روسيه با اين تصميم همراهي نخواهند کرد. وي همچنين استفاده از گزينه نظامي عليه ايران را بعيد دانست.
در ادامه متن کامل گفت و گوي ايرنا با اين تحليلگر لبناني مي آيد:
*ايرنا: چه سناريوهاي احتمالي درباره نحوه برخورد دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با مساله هسته اي ايران مطرح است؟
**عوض: به نظر من تنش آفريني تبليغاتي و حملات رسانه اي با هدف راضي ساختن يک عده که در دشمني با ايران منافع مشترک دارند مطرح ترين سناريو در حال حاضر است. اين سناريو از حد هياهو فراتر نخواهد رفت و منجر به تصميم گيري هاي عملي نخواهد شد چون امضاي توافق هسته اي در زمان اوباما برآمده از سيستم و نهادي بود که امروز هم عملا پشت سياست هاي ايالات متحده قرار دارد و اجازه خروج از آن را نخواهد داد چون خروج از توافق هسته اي ايران را به سمت دستاوردهاي پيشرفته تر هسته اي سوق مي دهد. گذشته از اينکه لغو توافق هسته اي تاثير بدي در وجهه آمريکا مي گذارد اما ضرري از آن متوجه ايران نمي شود به ويژه اينکه تهران اقدام به خروج از اين توافق يا لغو آن نخواهد کرد.
*ايرنا: بنابراين شما معتقديد که مساله از حد تنش تبليغاتي فراتر نمي رود؟
**عوض: بله اينطور فکر مي کنم. اين باور زماني در من تقويت شد که وزير دفاع آمريکا تصريح کرد که لغو توافق هسته اي با منافع ملي آمريکا سازگار نيست. نمي توان اهميت پنتاگون در تصميم گيري هاي آمريکا را ناديده گرفت بلکه برعکس، پنتاگون در اين قضيه حرف آخر را ميزند و موفق شد نوعي کودتا عليه تيم اطرافيان ترامپ تشکيل دهد و شخصيت هاي اصلي اين تيم را به حاشيه براند. فکر مي کنم ترامپ قدرت سرکشي در برابر پنتاگون را ندارد براي همين به احتمال زياد تصميم گيري در اين موضوع را به کنگره واگذار خواهد کرد. ترامپ با اين شيوه مشکل پاسخگويي به راي دهندگاني که به آنها وعده لغو توافق هسته اي و تضعيف توان هسته اي و نظامي ايران را داده بود حل مي کند.
*ايرنا: آيا مي توان بر موضع اروپا که مخالف لغو توافق هسته اي است حساب کرد؟
**عوض: واقعيت آن است که اروپا هم مانند ايالات متحده در وضعيت عدم تعادل به سر مي برد به ويژه اينکه تحولات بين المللي نقشه هاي آنها را به هم زده است. براي همين نيز شاهد موضع گيري هاي متناقض زيادي از هر دو طرف هستيم. بايد قبول کنيم که آمريکا و اتحاديه اروپا تغيير کرده اند. اما در خصوص توافق هسته اي من فکر مي کنم اگر آمريکا تصميم به خروج از اين توافق بگيرد کشورهاي اروپايي سرکشي خواهند کرد و در اين زمينه با چين و روسيه همراه خواهند شد. معتقدم واشنگتن توان تحت فشار گذاشتن طرف هاي اروپايي را ندارد.
*ايرنا: آيا ممکن است اوضاع به سمت گزينه نظامي پيش برود يا اينکه اين احتمال به هيچ وجه وارد نيست؟
**عوض: هرگونه گزينه نظامي را بعيد مي دانم و فکر مي کنم جمهوري اسلامي ايران ديپلماسي مثبت خود را حفظ خواهد کرد و اقدام به لغو توافق هسته اي نخواهد کرد. ايران با اين کار فرصت بهانه جويي را از دست آمريکا مي گيرد. همچنين روابط ايران با روسيه نيز باعث تقويت موقعيت ايران در هرگونه رويارويي آتي با واشنگتن مي شود.
انتخاب گزينه نظامي از سوي آمريکايي ها تصميم احمقانه اي خواهد بود و من آن را فرضيه قابل اعتنايي نمي دانم چون در آمريکا دولت موسسات حکمفرماست و منافع و توازن هاي موجود اجازه دست زدن به «جنون تابستانه» را که در بين آمريکايي ها معروف است نمي دهد.
*ايرنا: نقش اسرائيل در همه اين جريانات چيست به ويژه اينکه گفته مي شود اسرائيل باعث تشديد لحن ترامپ شده است.
**عوض: من در مساله روابط بين اسرائيل و آمريکا نظر خودم را دارم و معتقد نيستم که اسرائيل آمريکا را اداره مي کند. رژيم صهيونيستي ابزاري در دست سياستگذاران آمريکايي است. امروز اين ابزار کارآيي خود را از دست داده و نمي تواند نقش محوله را به درستي انجام دهد. اسرائيلي ها حرف هاي زيادي مي زنند اما قدرت انجام آن را ندارند. به نظر من رژيم صهيونيستي توان تاثيرگذاري بر تصميم هاي آمريکا و پنتاگون را ندارد.
خاورم*388*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۴۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!

جانتان گرینبلات، سیاستمدار و مشاور اوباما مدعی شد ‏همانگونه که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب‌الله دارد، گروه‌های دانشجویی یهودی و فلسطینی نیز نیروهای نیابتی ایران در دانشگاه‌ها هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • ببینید | تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!
  • ستاره سابق رئال: رفتم چون دیگر فوتبال را نمی‌خواستم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه