Web Analytics Made Easy - Statcounter

این که دلار رفته بالای چهار هزار تومن و صدایی از جایی در نمیاد نشون میده که کفن پوشای زمان احمدی نژاد همه آتئیست شدن.

گروه دانشگاهخبرگزاری دانشجو-راضیه سادات طاهریان، چند صباحی است که قیمت دلار به صورت روزانه افزایش پیدا کرده و حتی طی روزهای گذشته قیمت دلار از مرز 4 هزار تومان هم گذشت تا برای اولین بار ارزش پول ایران در برابر دلار به کمترین میزان خود در تاریخ برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه تلاش می شد این افزایش ناگهانی قیمت دلار را ناشی از افزایش تقاضا برای پیاده روی اربعین جلوه کند اما روند افزایش قیمت دلار از اواسط تابستان آغاز شده بود و حتی برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند که دولت باید این افزایش قیمت را مدیریت کند.


واکنش کاربران فضای مجازی به ویژه دانشجویان بسیار جالب بود؛ حامد پهلوانی یکی از فعالان فضای مجازی در توئیتی نوشت: «روحانی هم به قیمت دلار حساسه هم به فساد! جالبه که هر دوی اینها توی دولت دارن اوج می گیرن»


این اظهار نظر در حقیقت گریزی به شعارهای روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری می زند؛ روحانی یکی از برزگترین دغدغه‌های خود را در انتخابات مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده بود؛ وی پیش از اینکه بتواند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند از افزایش قیمت دلار به شدت گلایه کرده و اعلام کرده بود جلوی آن را می گیرد اما اکنون که در پنجمین سال ریاست جمهوری به سر می‌برد هنوز نتوانسته است قیمت دلار را کنترل کند و از طرف دیگر فسادهای اقتصادی زیادی میان اطرافیان وی کشف شد.

اسماعیل معنوی هم به یکی از تصاویر معروف در فضای مجازی که یکی از هواداران روحانی یک دلار را کنار یک هزار تومانی قرار داده بود اشاره کرده و نوشته است: «امروز قیمت دلار از 4000 تومان هم گذشت. حالا فهمیدم چرا این بنده خدا اسکناس ها رو با 4 انگشت داره نشون میده، دلاری 4 هزار!»


این تصویر و نظیر آن در ایام انتخابات برای نشان دادن عدم تسلط دولت دهم در کنترل دلار استفاده می‌شد و طرفداران روحانی با قراردادن یک اسکناس یک دلاری در کنار پول ایران به بی‌ارزش شدن پول ایران اشاره می‌کردند.

یکی دیگر از کاربران در توئیتر نوشته بود: «دلار از مرز 4 هزار تومان گذشت؛ چرا دولت هیچ اقدامی نمی‌کنه و اجازه می‌دهد اینچنین رشد قیمت وجود داشته باشه، آیا دولت در فکر تامین کسری بودجه است؟»


حدود دو سال پیش بود که شاهد یک افزایش نسبی قیمت دلار بودیم اگرچه آن زمان هم برخی این افزایش قیمت را ناشی از افزایش تقاضا می‌دانستند اما عده ای از کارشناسان به جد معتقد بودند دولت برای جبران کسری بودجه خود دلارهایی را که با قیمت کمتری به صورت چمدانی به عنوان دارایی های کشور دریافت کرد وارد بازار کرده و با دردست گرفتن قیمت دلار سعی در جبران کسری بودجه خود داشته است.

هانی هاشمی هم در توئیتی نوشته بود: این که دلار رفته بالای چهار هزار تومن و صدایی از جایی در نمیاد نشون میده که کفن پوشای زمان احمدی نژاد همه آتئیست شدن.

وحید روحی اما تحلیلی متفاوت در توئیت خود دارد؛ وی در این توئیت می نویسد: «دلار شاید از 4000 تومان که در چند روز گذشته بدان رسیده کمتر شود؛ اما کف قیمت آن در آینده نه چندان دور حداقل همان 4000 تومان خواهد بود.


روحی به تحلیل عمده کارشناسان اقتصادی درباره وضعیت قیمت دلار در ماه‌های آینده دارد؛ پیش از این پیش‌بینی کارشناسان افزایش ناگهانی قیمت دلار بود که به نظر می‌رسد این پیش‌‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل شده است؛ در ادامه تحلیل ها از روند افزایشی قیمت دلار ساکن شدن نرخ دلار روی 5 تا 6 هزار تومان بود!

برخی کاربران هم با نگاه طنز به مساله قیمت دلار پرداخته‌اند و به شیوه یکی از کانال‌های معاند نظام که همه اتفاقات کشور را به هدف مورد نظر خود پیوند می‌زند با مساله افزایش قیمت دلار برخورد کرده است؛ مجتبی آزاد در توئیتی این موضوع را به موشک‌های سپاه که بر سر داعش فرود آمد تشبیه کرده و نوشته است:«مساله اصلی من اینه که چرا سپاه موشک زد دیرالزور تا دلار بشه 4000 »

در موضوع افزایش قیمت دلار اگرچه هر کس از نظر خود به آن پرداخته است اما حقیقت اصلی این است که بعد از رکود سنگینی که دامن اقتصاد کشور را گرفته، شوک افزایش قیمت دلار می‌تواند ضربه نهایی را به پیکره اقتصاد وارد کند؛ موضوعی که نیازمند نظارت و رسیدگی دولت است تا مانع فاجعه جدیدی در اقتصاد کشور شوند.



منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۴۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم فروشی و گران‌فروشی محصولات سلامت‌محور خط قرمز است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رستمی، سرپرست اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه کم فروشی و گران فروشی خط قرمز سازمان غذا و دارو است، گفت: با توجه به تغییر مؤلفه‌های تأثیر گذار بر قیمت فرآورده‌ها، تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را به منظور حفظ زنجیره تأمین و با رویکرد حمایت از مردم مدیریت کنیم.

وی افزود: سیاست ارزی شیرخشک اطفال سال گذشته از ارز ۴۲۰۰ به ارز ترجیحی نوع دوم ۲۸۵۰۰ تومانی تغییر پیدا کرد و متعاقباً قیمت‌های جدید ابلاغ شد با توجه به اینکه قیمت افزایش پیدا کرده بود سازمان غذا و دارو بخش عمده‌ای از مابه التفاوت این افزایش قیمت را تحت پوشش یارانه ارزی قرار داد.

سرپرست اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در خصوص فرآورده‌های وارداتی، پس از عبور بیش از ۶ ماه از طرح که با مدیریت خوبی به نفع مردم انجام شد و فرآورده‌های که با ارز قبلی تأمین شده بودند، با قیمت قبلی به فروش رسید می‌توانیم به تدریج قیمت جدید را ابلاغ کنیم. لذا، اگر چه به طور طبیعی افزایش قیمت وجود دارد، اما مردم هم تأیید خواهند کرد که نسبت به تورم و افزایش قیمت محصولات دیگر، محسوس نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • پژو پارس، ۱۵۰میلیون تومان گران شد/ وزیر صمت واکنش نشان داد
  • سیگنال جدید طلا به سکه؛ بازار از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟
  • طلا باز هم گران شد/ ورق در بازار سکه برگشت
  • همه چیز، هر چیزی که قابلیت افزایش قیمت دارد، گران‌تر می‌شود
  • همه چیز در مورد گران‌ترین و ارزان‌ترین جت‌های شخصی
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳/ طلا گران شد، سکه عقب رفت
  • کم فروشی و گران‌فروشی محصولات سلامت‌محور خط قرمز است