Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک روزنامه آمريکايي نوشت: مشکل واقعي برنامه هاي دونالد ترامپ در سياست خارجي چيست؟ شايد او هيچ برنامه اي ندارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ديويد اگناتيوس، در گزارشي در روزنامه واشنگتن پست (آمريکا)، نوشت:
منتقدان از گزافه گويي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، شکايت داشته اند؛ اما برخي از خودي ها و نزديکان وي در کنگره نگران مسئله اي هستند که کمتر به چشم مي خورد؛ ديوان سالاري پوچ و از درون تهي که در توسعه و اجراي راهبردها آهسته عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منتقدان مي گويند که دولت ترامپ در موضوعات مهمي همچون افغانستان، ايران، سوريه، عراق و روسيه به تشريح برنامه هايي شفاف و نظام مند براي دستيابي به اهداف مورد نظر نپرداخته است. حتي در مواردي همچون کره شمالي که به نظر مي رسد راهبرد ديپلماتيک منسجمي وجود دارد، رئيس جمهور در بيشتر اوقات با توفان هايي که در صفحه خود در «توئيتر» و يا سخنراني هاي خصوصي خود به پا مي کند، به آن ضربه مي زند.
به گفته يکي از مقامات باسابقه، از آن جا که بسياري از مناصب سياسي مهم در وزارت امور خارجه همچنان خالي مانده اند، فرايند ميان سازماني که براي تصميم گيري و اجراي سياست ها در نظر گرفته شده باشد، «ساختگي و بي اساس هستند». ديپلمات هاي اروپايي مي گويند از دشواري يافتن مقاماتي در دولت ترامپ که بتوان با آن ها درباره نگراني هاي مشترکي مانند سوء رفتارهاي ايران، سياست گذاري کرد، به ستوه آمده اند.
به نظر مي رسد ترامپ به طور غيرعادي و زيرکي خاصي از بسياري از سمت هاي سياسي خالي خرسند است؛ از قرار معلوم متوجه نيست که سمت هاي خالي مانع از اقدام نتيجه بخش مي شود. «ترامپ در مصاحبه اي با «فوربس» که در روز سه شنبه منتشر شد، اين طور به خود باليد که «من معمولاً قصد ندارم انتصابات زيادي انجام دهم؛ کاري که معمول است؛ زيرا به آن ها نيازي نداريد.»
صريح ترين انتقادهاي حزب جمهوري خواه از سوي سناتور جان مک کين (از آريزونا) و سناتور باب کورکر (از تنسي)، به ترتيب رئيس کميته نيروهاي مسلح و رئيس کميته روابط خارجي، مطرح شده است. مک کين هفته گذشته گفت نبود هيچ توضيح علني از سوي دولت درباره اين که چگونه مي خواهد راهبرد خود را در افغانستان اجرا کند، «به هيچ وجه پذيرفتني نيست». کورکر روز يکشنبه با اين هشدار که ترامپ «در راهي گام بر مي دارد که سرانجام آن جنگ جهاني سوم است»، سرخط خبرها را از آن خود کرد؛ اما انتقاد جدي تر وي به کاخ سفيد اين بود که بيش از آن که شبيه مجموعه اي سياست گذار به نظر برسد، به «نمايشي از واقعيت» مي ماند.
استفن هادلي که مشاور امنيت ملي جورج دبليو بوش، رئيس جمهور اسبق آمريکا، بود، گفت: «آن ها ميز را چيده اند؛ اما هنوز کار سياست ها و راهبردها کاملاً تعريف شده را به انجام نرسانده اند.» وي اين طور استدلال کرد: «اين دولت، دولتي متفاوت است و فرايند انتقال که به طور معمول ٦ تا ٨ ماه طول مي کشد، در اين دولت به احتمال زياد ١٢ تا ١٤ ماه زمان خواهد برد. براي اين دولت، انتصاب افراد در سمت هاي بسيار مهم سياسي و فعال کردن فرايند ميان سازماني در مسيري که براي کار لازم است، نيازمند چنين زمان طولاني است.»
دولت بازنگري دقيقي در سياست افغانستان انجام داد و ترامپ نتايج آن را در سخنراني ٢١ اوت خود اعلام کرد و مضامين آشناي فشار بر پاکستان، ارتقا وضعيت حکومت داري در افغانستان، افزايش آرام تعداد نيروها و جستجوي راه حلي سياسي را پيشنهاد کرد. اما اين اهداف چگونه محقق خواهند شد؟ مک کين در ٣ اکتبر انتقاد کرد: «در شش هفته از زماني که رئيس جمهور [نتايج بازنگري] را اعلام کرد، اين کميته و کل کنگره هنوز در جريان جزئيات بسيار مهم اين راهبرد نيست.»
اين نبود شفافيت در راهبرد مربوط به ايران نيز ديده مي شود. دولت از روز تحليف از مقابله با نفوذ ايران در خاورميانه سخن گفته است. اما بخش زيادي از اين سياست صرف مسئله اي شده است که اکنون ديگر مشکل به شمار نمي رود: توافق هسته اي که ايران به آن متعهد است؛ اما ترامپ مي خواهد هر طور شده، آن را تأييد نکند.
يکي از کارمندان عالي رتبه سنا گفت: «در موضوع ايران، نکته جالب توجه اين است که آن ها همان کاري را انجام مي دهند که دولت قبلي انجام مي داد؛ تنها در جهت عکس. آن ها به جاي تمرکز روي مقابله با نفوذ ايران در منطقه، توافق ايران را محور قرار مي دهند؛ حالا با نگاهي منفي به جاي نگاه مثبت دولت قبل»
در گزارش هفته پيش کاخ سفيد براي خبرنگاران از تلاش تازه اي براي سخت گيري بيشتر در مقابل حزب الله گفته شد؛ اما جزئيات چنداني درباره آن ارائه نشد. اين گزارش دو صفحه اي که مي شد آن را از «ويکي پديا» نيز جمع آوري کرد، فهرستي از عمليات حزب الله و دو کيفرخواست اخير عاملان حزب الله را که در آمريکا بوده اند و به خارج سفر کردند؛ اما «هيچ تهديد مهمي» براي آمريکا ايجاد نکرده اند، شامل مي شد. روز پنجشنبه با پيشنهاد پاداش ٥ ميليون دلاري و ٧ ميليون دلاري براي فردي که درباره اين دو عامل حزب الله اطلاعاتي بدهد، بر شدت تلاش بر ضد حزب الله افزوده شد.
انفعال سياست ها در مورد سوريه از همه جا روشن تر است؛ در اين کشور جنگ داخلي خونباري که اتفاق افتاد موجب شد بسياري دولت اوباما را «ناتوان» بنامند. پس از نزديک به ٩ ماه، ترامپ هنوز درباره برنامه اي براي عراق يا سوريه به نتيجه نرسيده است؛ به ويژه در اين مسئله مهم که آيا بايد اندک نيروهاي باقيمانده آمريکايي در آن جا را رها کرد يا خير. کارمند جمهوري خواه عالي رتبه سنا گفت: «در سوريه و عراق، راهبرد الگويي يکنواخت دارد.»
يکي از مقامات عالي رتبه دولت به بسياري از انتقادها پاسخ داد و گفت نسخه طبقه بندي شده راهبرد افغانستان حاوي تمام جزئياتي است که منتقدان به دنبال آن هستند و راهبرد کلي ايران نيز به زودي اعلام مي شود. اما اين مقام دولتي اذعان کرد هنوز درباره سوريه «به جمع بندي نرسيده ايم».
شايد توهين ها و ناسزاگويي هاي ترامپ ما را از مسئله مهم تر و اساسي تر سياست خارجي دور کرده است: در برخي مسائل مهم، وقتي پاي برنامه هاي واقعي به ميان مي آيد، دست ما خالي است.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۹۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، «انگاته روبارد» وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی که برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 امیرعبداللهیان در این دیدار توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

«انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزارش تصویری | در دانشگاه های آمریکا چه می گذرد
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟