Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:24:18 GMT

آلوی ملحمدره برند جهانی شود

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۱۹۴۰۲

آلوی ملحمدره برند جهانی شود

اسدآباد - ایرنا - مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور با اشاره به ارزش افزوده بالای محصول آلو گفت: آلوی ملحمدره باید برند سازی شده و در بازارهای جهانی توزیع و به فروش برسد.

به گزارش ایرنا، اصغرنوراله زاده روز پنجشنبه درآیین شکرگزاری برداشت آلو در روستای ملحمدره اظهار کرد: محصولات محلی این روستا به ویژه آلو که مهمترین مزیت کشاورزی ملحمدره است قابلیت ورود به بازارهای جهانی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: آلو می تواند مکمل صنعت گردشگری ملحمدره باشد و بیشترین سود و ارزش افزوده را نصیب باغداران زحمتکش این روستا کند.
نوراله زاده گفت: صنعت بسته بندی آلو در این روستا خالی است و باید در این زمینه تصمیم های جدی اخذ شود و از عرضه فله ای و باز این محصول جلوگیری شود.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: فرآوری محصولات آلو در کارگاه های کوچک و محیط خانگی باید ساماندهی شده و در قالب محصولاتی همچون لواشک، مارمالاد، خشکبار و رب و چاشنی تهیه و بسته بندی شود.
وی خاطرنشان کرد: صندوق کارآفرینی امید آمادگی اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی کارگاه های بسته بندی و فرآوری بهداشتی آلو در ملحمدره را دارد.
نوراله زاده به راه اندازی فروشگاه های عرضه محصولات ملحمدره تاکید کرد و افزود: پس از بسته بندی محصولات فرآوری شده آلو باید در همین روستا عرضه شود و مرکز اصلی فروش و دپوی محصول در ملحمدره باشد و با این اقدامات می توان به جهانی شدن آلوی ملحمدره امیدوار بود.
** اختصاص سه میلیارد ریال برای توسعه گردشگری ملحمدره
فرماندار اسدآباد نیز در این آیین به توسعه گردشگری ملحمدره تاکید کرد و گفت: امسال سه میلیارد ریال توسط میراث فرهنگی و گردشگری و امور روستایی استانداری همدان برای تکمیل زیرساختهای گردشگری اختصاص یافته است.
حسین افشاری بر مشارکت و همکاری اهالی مردم برای توسعه و عمران روستا تاکید و افزود: معماری پلکانی و سنتی روستا، باغهای میوه و طبیعت بکر این روستا نعمت های الهی است و برای حفظ و حراست از آنها باید کوشید.
افشاری ساخت و ساز خانه ها به سبک شهر را آفت این روستا دانست و گفت: بخشداری به شدت بر اینگونه ساختمان سازی که مخالف قوانین و مقررات است برخورد خواهد کرد.
فرماندار اسدآباد به اهالی هشدار داد: هرگونه ساخت و ساز باید با مصالح بومی وهمسان با بافت سنتی روستا باشد و همه باید به الگوهای میراث فرهنگی و گردشگری در این راستا تمکین کنند.
** مهاجرت از ملحمدره متوقف شود
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت روستاها گفت: روستای هدف گردشگری ملحمدره باید مهاجر پذیر باشد و کوچ مردم این روستا باید متوقف شود.
اکبر رنجبرزاده ایجاد شغل برای جوانان و تامین معیشت این قشر را تنها راه ماندگار کردن مردم در روستاها دانست و افزود: دولت و مجلس عزم جدی برای رونق اشتغال روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان دارد.
وی با اشاره به تولید محصولات کشاورزی ارگانیک و سالم در روستای ملحمدره گفت: از تمام ظرفیت های روستای ملحمدره برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری استفاده شود تا این روستا همچنان روستای گردشگری بماند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: صندوق کارآفرینی امید 15 میلیارد ریال تسهیلات برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک به متقاضیان اسدآبادی پرداخت کرده و امسال نیز از شغل های خرد و کوچک در روستاها حمایت می کند.
روستای ملحمدره در 6 کیلومتری اسدآباد و از روستاهای هدف گردشگری استان همدان است.
سالانه سه هزار تن آلو در اسدآباد تولید می شود که بخش عمده آن در روستای ملحمدره است.
آیین شکرگزاری برداشت آلو هرسال در روستای ملحمدره برگزار می شود.
اسدآباد با 100 هزار جمعیت در 45 کیلومتری همدان واقع شده است.
7527/2087
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار: زهرا پیرنیا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۹۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است

کیومرث حبیبی به تشریح برنامه های دولت برای ایجاد زیرساخت های ثبت جهانی در روستای پالنگان پرداخت و گفت: حدود سه سال است که در حال تلاش برای ثبت جهانی این روستا هستیم و ایجاد زیرساخت ها نیز یکی پس از دیگری انجام می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: بر اساس دستورالعمل‌ها اقداماتی مانند رمپ معلولین، سنگ‌فرش راه و ... باید ایجاد شود.

وی گفت: رویدادمحوری یکی از پارامتر‌های اصلی در ثبت جهانی روستاهاست که تاکنون سابقه برگزاری یک رویداد با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر جز در پالنگان، در هیچکدام از روستا‌های کاندید ثبت جهانی برگزار نشده است.

حبیبی با اشاره به رفع مشکل ۳۰ ساله شبکه فاضلاب روستای پالنگان، بیان کرد: لوله لازم برای اجرای این پروژه خریداری شده و ظرف یکی دو سال آینده اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان، جاده دسترسی روستا نیز توسط راهداری و با مشارکت مردم در حال تعریض است ضمن اینکه کل جاده دسترسی نیز با توجه به برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی پالنگان در دستور کار است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل روشنایی روستای پالنگان مرتفع شده و احداث چند چشمه سرویس بهداشتی هم در برنامه قرار دارد، ادامه داد: همچنین در روستای تاریخی گردشگری پالنگان یک زمین فوتسال یا زمین محصور فوتبال گل کوچک احداث می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان با بیان اینکه دنبال نورپردازی آثار تاریخی هستیم گفت: اگر بتوانیم این روستا را در گان‌های مختلف به عنوان ثبت جهانی ثبت کنیم می‌توانیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.

 روستای پالنگان جز ۸ استان کاندید برای ثبت جهانی است و براساس امتیاز‌هایی که یونسکو اعلام کرده، پالنگان و ابیانیه دو روستای اول از این هشت روستای انتخاب شده هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • تحویل ماشین آلات جدید به شهرداری‌های آذربایجان شرقی
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی