Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، نود و ششمین جلسه شورای علمی راهبردی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضاء پیرامون معرفی اعضای جدید شورای تخصصی علوم اجتماعی و بررسی پیشنهاد ارائه واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر هیئت حمایت درباره دستور جلسه مربوط به معرفی اساتید جدید به شورای تخصصی علوم اجتماعی در حوزه‌های مرتبط با این شورا گفت: دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی که دارای پنج شورای تخصصی علوم رفتاری، اجتماعی، عقلی، نقلی و معماری و هنر است؛ با توجه به تنوع موضوعی طرح نامه‌های واصله و همین طور به‌ منظور افزایش مشارکت اساتید بیشتر به پیشنهاد شورای تخصصی علوم اجتماعی اقدام به دعوت از چند استاد تمام و دانشیار به عنوان عضو پیوسته این شورا کرده است.

وی ادامه داد: امید است با افزوده شدن این اساتید طرح نامه‌های واصله با سرعت بیشتر، ارزیابی و تعیین تکلیف شود.

در ادامه این نشست، دستور جلسه دوم مبنی بر پیشنهاد ارائه واحد درسی نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت که مطابق این پیشنهاد هدف از این واحد درسی «آشنایی با ایده، نظریه و نظریه پردازی» و «آماده شدن دانشجویان برای ارائه نظریه‌ در قالب رساله دکتری» است.

پس از آن اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ مهیا نبودن متون و ادبیات این سرفصل درسی، ارجحیت کارگاه آشنایی با نظریه پردازی بجای ارائه واحد درسی، تعیین دو واحد درس اختیاری در مقاطع دکتری به این نام، تدریس محتوای مباحث نظریه پردازی در درس روش تحقیق از جمله این موضوعات بود.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه طی سخنانی گفت: در مقطع فعلی با ارائه این پیشنهاد به شورای تحول علوم انسانی مخالفم، چرا که معتقدم در حال حاضر ابزار آموزش از قبیل منابع موثق و دسته اول و همچنین ادبیات و چارچوبی منسجم برای تهیه کتاب آموشی این درس وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم سه دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دانشگاه عالی دفاع ملی که نمایندگان‌شان در جلسه حاضرند در کارگروه‌هایی به‌صورت جداگانه اجرای آن در دانشگاه‌های خود را بررسی و در صورت امکان به‌ صورت نمونه پیاده‌سازی کنند و پس از آن با بررسی عملکرد و بازخورد تصمیم‌گیری‌های کلان‌تر صورت بگیرد.

آیت‌الله رشاد رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره نیز در این جلسه با مثبت برشمردن مباحث و نظریات تحلیلی اعضا پیرامون این پیشنهاد گفت: اصل اقدام، اقدام خوبی است، به شرطی که اسباب و لوازم آن مهیا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دانشگاه‌های نامبرده شده بهتر است یک تیم اجرایی قوی که شامل اساتید و صاحب‌نظران برجسته حوزه علوم انسانی باشند اقدام به تعریف سرفصل دروس و مباحث پیرامون آن ورزند و وظیفه برنامه ریزی و اجرا را بر عهده گیرند.

تسنیم

115

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ «برنامه‌ریزی، مدلسازی ریاضی و استفاده بهینه از منابع محدود و انرژی با هدف بالابردن سود و کاهش هزینه‌های کارخانجات صنعتی» درراستای ارائه خدمات به واحدهای تولیدی و صنعتی تعبیه شده تا به این ترتیب واحدهای صنعتی بتوانند با هزینه حداقلی و سود حداکثری بیشترین کمک را به واحدهای تولیدی ارائه کنند.

یک هسته فناور درصدد است با ارائه راهکارهای مبتنی بر روش‌ها و مدلسازی‌های ریاضی علاوه بر تشخیص و ارزیابی نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی و صنعتی، راهکارهایی را برای پیشگیری از ناکارآمدی این واحدها ارائه کند.

در سالی که به «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده، این شیوه می‌تواند در تولید حداکثری با حداقل منابع (منابع محدود) بخشی از مشکلات اقتصادی که مرتبط با تولید است را برطرف کند.

هسته فناور «بهینه‌ساز گلستان» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان به مدیریت سیما مددی به سمتی حرکت کرده که بتواند ظرفیت‌های ناشناخته واحدهای تولیدی و صنعتی را شناسایی کرده و الگوهای پیش‌بینی نشده تر استفاده شده را در قالب مدلسازی ریاضی ارائه کند.

خبرنگار خبرگزاری آنا درراستای آشنایی بیشتر با این هسته فناور، گفت‌و‌گویی با مددی رئیس این هسته فناور ترتیب داده است.

مددی که عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، دکتری ریاضی کاربردی (گرایش تحقیق در عملیات و بهینه‌سازی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) را دارد، دارای چندین مقاله علمی ـ پژوهشی، کنفرانس‌های علمی ملی و بین‌المللی و ISI در زمینه تحقیقاتی تحلیل پوششی داده‌ها، بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی تولید است.

ارزیابی نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی و صنعتی

مدیر این هسته فناور با ۲۰ سال سابقه تدریس دروس ریاضی و تحقیق در عملیات رشته‌های ریاضی، صنایع و مدیریت، فعالیت علمی خود را در سال ۱۳۸۲ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان آغاز کرد.

مددی با بیان اینکه در دی‌ ۱۴۰۲ قرارداد هسته فناور در مرکز رشد مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان منعقد شد، اظهار کرد: این قرارداد با حمایت مرکز رشد در چارچوب ارائه خدمات در زمینه برنامه‌ریزی تولید و مدلسازی ریاضی برای ارائه خدمات به واحد‌های تولیدی، صنایع یا خدماتی در راستای بهبود عملکرد کارایی و استفاده بهینه از منابع تحت اختیار منعقد شده است.

وی متذکر شد: این هسته فناور درراستای ارتقای صنایع تولیدی استان گلستان با مشاوره و برنامه‌ریزی تولید به مدیران این حوزه کمک می‌کند تا حداقل هزینه یا بیشترین سود را در تولید داشته باشند.

فعال حوزه فناوری متذکر شد: همچنین ارزیابی واحد‌های تولیدی ـ خدماتی، یافتن نقاط ضعف و قوت واحد‌ها و ارائه راهکار و پیشنهادها برای رفع ناکارایی واحدها از فعالیت‌های این هسته است.

مددی یادآور شد: از آنجا که این هسته فناور در ابتدای مسیر خود بوده، امید است مورد اعتماد واحد‌های تولیدی و خدمایی تصمیم‌گیرنده قرار بگیرد تا در جهت ارتقای صنایع فعال در استان گلستان مثمر باشد.

وی توضیح داد: براساس قرارداد، مبلغ ۱۰ درصد از قرارداد منعقد شده با دستگاه‌ها حق‌السهم دانشگاه خواهد بود و بر خود لازم می‌داند به‌عنوان مدیر هسته فناور از تلاش‌های دکتر دادگر مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان به‌دلیل راهنمایی و حمایت‌های زیاد کمال قدردانی کنم.

مدیر این هسته فناور تأکید کرد که پیشنهاد می‌‌کنیم درراستای رشد مراکز رشد در دانشگاه‌ها ارتباط بیشتری با صنایع و کارگاه‌های تولیدی و خدماتی ایجاد شود تا دغدغه مدیران این بخش‌ها شناسایی و درراستای رفع این دغدغه، مسائل طراحی شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ ۸.۴۲ هزار سمنانی را تحت پوشش خواهد برد
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»
  • شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • یک فعال کارگری: پیشنهاد ترمیم حق مسکن کارگران در نشست غیررسمی وزارت کار مطرح شده
  • یک پیشنهاد جدید برای تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳