Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@06:15:56 GMT

رمزگشايي از 17 راز باستاني

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۲۳۷۱۸

رمزگشايي از 17 راز باستاني

خبرگزاري آريا - وبسايت گجت نيوز - آرش صابري: کاوش در گذشته و يافته‌هاي تاريخي مي‌تواند ما را در پي بردن به اسرار آنان ياري کند. حال باستان شناسان در آستانه رمزگشايي از 17 راز باستاني شگفت انگيز هستند.
آثار برجسته تاريخي، همواره افسانه‌هايي را با خود به همراه دارند که با کاوش در ميان آنان، سوالات بسياري پيرامون آن‌ها مطرح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برخي از اين اکتشاف‌ها با وجود آنکه اهميت عمده‌اي در باستان‌ شناسي دارند، در واقعيت رمز و راز پيچيده‌تري را در پشت پرده مخفي کرده‌اند. اين دسته از اسرار، از جمله موارد بي‌پاسخي هستند که باستان‌شناسان را با سوالات بي‌پاسخ بسياري رو به رو مي‌کنند. از داستان مرموز مردمان دريا (Sea People) گرفته تا ساختارهاي سنگي باستاني عظيم در اردن و سوريه و يا معماهاي بسيار در مورد فراعنه مصر، همگي اسرار باستاني بسياري را در خود نهان ساخته‌اند. در اين مطلب به بررسي 16 راز باستاني مي‌پردازيم که باستان‌شناسان تا حد بسياري به حل معماي آنان نزديک شده‌اند.
1- مردمان دريا چه کساني بودند؟

در حدود 3200 سال قبل، گروهي از مردم که دانشمندان امروزي آنان را تحت عنوان «مردمان دريا» مي‌شناسند، به شهرها و تمدن‌هاي سراسر مديترانه شرقي يورش برده و ناآرامي‌هاي بسياري را به پا کردند. در پي اين حملات، بسياري از شهرها نابود شد و گنجينه‌هاي بسياري در اين ميان به غنيمت برده شدند. با نابودي شهرها و تمدن‌ها، مردمان دريا که از ساکنين نواحي درياي اژه بودند، در خاورميانه مستقر شدند.
حفاري‌هاي باستان‌شناسان در شهرهاي مرتبط با مردمان دريا و مطالعه در متون باستاني همچنان ادامه دارد. در اکتبر 2017، باستان‌شناسان موفق به کشف يک کتيه عظيم سنگي شدند که در آن به مردمان دريا اشاره شده است. اين کتيبه در شهر Beyköy و در کشور ترکيه پيدا شد، احتمالا داستان‌ رازآلود مردمان دريا را به شکل شفاف‌تري براي ما تشريح خواهد کرد.
2- آثار مردان قديم توسط چه کساني ساخته مي‌شد؟

باديه‌نشينان خاورميانه در اوايل قرن بيستم، براي نخستين بار اصطلاح «آثار مردان قديم» (The Works of the Old Men) را مطرح کردند. اين کشف باستاني، مجموعه‌اي از ساختارهاي سنگي را شامل مي‌شود که در اردن، سوريه و عربستان سعودي پيدا شده‌اند. مشاهده مفهوم اصلي اين ساختارها بر روي زمين، امري دشوار است؛ اما اشکال مختلف آنان را مي‌توان به راحتي از هواپيما و يا تصاوير ماهواره‌اي ديد. اين دسته از ساختارهاي سنگي، معمولا به علت شکل و شمايل ظاهري‌شان، اسامي مختلفي را به خود مي‌گيرند که از حمله آنان مي‌توان به بادبادک‌ها، چرخ‌ها، دروازه‌ها و … اشاره کرد.
تحقيقات باستان‌شناسان بر روي اين ساختارهاي سنگي همچنان ادامه دارد و اخيرا نيز گروهي از محققان در تلاش هستند مقاله‌ جديدي در مورد اين ساختارها در عربستان سعودي را منتشر کنند.
3- آيا اتاق‌هاي مخفي در دل هرم جيزه قرار دارند؟

تحقيقات انجام گرفته به کمک «پروژه اسکن اهرام» (Scan Pyramids Project) نشان مي‌دهد که 2 حفره ناشناخته در دل هرم بزرگ جيزه قرار دارد. هرم جيزه بزرگ‌ترين هرم ساخته شده توسط مصريان باستان بوده که در حدود 4500 سال قبل براي فرعون خوفو (Khufu) ساخته شد.
يک حفره در گوشه شمال شرقي حرم واقع شده و ديگري در طرف شمالي اين هرم قرار دارد.
برخي از دانشمندان ضمن تحقيق و بررسي اين مسئله، به نتايجي باورنکردني دست يافته‌اند. گفته مي‌شود که اين حفره‌هاي خالي، در واقع همان اتاق‌هاي مخفي در دل هرم بزرگ جيزه هستند. کارشناسان سعي دارند با اسکن دقيق ساختار اين هرم، پرده از اين راز باستاني بردارند.
4- آيا مقبره‌هاي سلطنتي در دره پادشاهان مخفي شده‌اند؟

دره پادشاهان از 16 الي 11 قرن پيش از ميلاد مسيح، به عنوان محلي براي دفن پادشاهان مصري مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بسياري از اين مقبره‌ها در عهد باستان مورد سرقت واقع شدند که از جمله اين موارد مي‌توان به نابودي کامل آرامگاه توت‌عنخ‌آمون (Tutankhamun) در سال 1922 اشاره کرد.
باستان‌شناسان معتقدند که تعداد ديگري از اين مقبره‌ها، هنوز در دره پادشاهان بوده و تاکنون کشف نشده‌اند. تحقيقات کارشناسان با استفاده از اسکن‌هاي رادار نيز نشان مي‌دهد که در اين محل، ممکن است چندين آرامگاه ديگر هم وجود داشته باشد. اگرچه هنوز مشخص نيست که مقبره کدام‌ پادشاه باستاني در اين محل به صورت مخفي باقي مانده، اما پيش‌بيني مي‌شود که اين آرامگاه متعلق به همسر پادشاه توت‌عنخ‌آمون باشد. به گفته کارشناسان، احتمالا در آينده‌اي نزديک از اين راز باستاني نيز رمزگشايي خواهد شد.
5- چه کسي طومارهاي درياي مرده را نوشت؟

طومارهاي درياي مرده (the Dead Sea Scrolls) شامل هزاران تکه متن 2000 ساله است که در 12 غار و حوالي قمران در اسرائيل کشف شد. اينکه چه کسي کتيبه‌هاي درياي مرده را نوشته، همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. اما نظريه اکثريت کارشناسان بر اين است که فرقه‌اي تحت عنوان اسني‌ها (Essenes) در اسرائيل، نويسنده آنان هستند و پيش از فرار از ارتش روميان باستان، اين کتيبه‌ها را در غارها مخفي کرده‌اند.
با اين وجود، نظريه‌هاي ديگري نيز براي اين کتيبه‌ها پيشنهاد شده‌ است. حتي گروهي از محققان بر اين باور هستند که شمار قابل توجهي از اين کتيبه‌ها در قمران نوشته نشده و احتمالا از مناطق ديگري از اسرائيل و يا فلسطين به اين غارها راه يافته‌اند. باستان‌شناسان با بررسي مناطق اطراف قمران، غارهاي ناشناخته ديگري را براي کشف يافته‌هاي بيشتر مورد بررسي قرار داده‌اند. اخيرا نيز گروهي از کارشناسان خبر از کشف يک غار جديد در اين منطقه دادند که احتمالا راه تازه‌اي براي رمزگشايي از اين راز باستاني به شمار خواهد رفت.
6- قديمي‌ترين اثر مسيحي چيست؟

در حال حاضر، قديمي‌ترين اثر مسيحي شناخته شده، پاپيرو و کتيبه‌اي قديمي است که در قرن دوم ميلادي (يک قرن بعد از وفات حضرت مسيح) نوشته شده‌اند. بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته، قدمت تاريخي قطعه‌اي از انجيل يوحنا که هم‌اکنون در کتابخانه جان رايلند (John Rylands Library) در دانشگاه منچستر نگهداري مي‌شود، به نيمه ابتدايي قرن دوم ميلادي برمي‌گردد. با اين حال، گروهي از باستان‌شناسان بر اين عقيده هستند که شايد اين قطعه از انجيل يوحنا، در تاريخ ديگري نگاشته شده باشد!
يک گروه از دانشمندان شامل دنيل والاس (Daniel Wallace) به عنوان يکي از اساتيد مطالعات عهد جديد در کتابخانه الهيات دالاس (Dallas Theological Library)، مطالعات خود را به طور جدي بر روي انجيل مرقس آغاز کرده‌ و مي‌گويند که ممکن است قدمت اين انجيل به قرن اول ميلادي تعلق داشته باشد. در سال 2015، يکي از محققان متوجه شد که اين پاپيروس، قسمتي از ماسک يک موميايي مصري بوده است.
گفته مي‌شود که اين متن به زودي در قالب يک کتاب مخصوص با هدف بررسي پاپيروس‌هاي باستاني در کالکشن موزه‌ها به چاب خواهد رسيد. کارشناسان اميدوار هستند که به زودي پرده از اين راز باستاني نيز برداشته شود.
7- منطقه کشتي‌راني وايکينگ‌ها در شمال آمريکا کجا بود؟

وايکينگ‌ها در سال 1000 ميلادي به شمال آمريکا رسيده و اقامت کوتاهي در L’Anse aux Meadows و جزيره نيوفاندلند (Newfoundland) داشتند. آن‌ها سپس به قطب شمال کانادا رفته و چندين مرتبه در لابرادور (Labrador) و ساحل شمالي جزيره نيوفاندلند توقف کردند. دانه‌هاي کشف شده از گردوي سفيد در اين مناطق نشان مي‌دهد که آنان به مناطق جنوبي‌تري هم کشتي‌راني کرده‌اند، اما موقعيت دقيق آن هنوز مشخص نيست.
علاوه بر منطقه L’Anse aux Meadows، سه محل احتمالي وايکينگ‌ها نيز اخيرا توسط دانشمندان حفاري شده تا آثار به جاي مانده از وايکينگ‌ها مورد بررسي دقيق‌تر قرار گيرد. دانشمندان همچنين سعي دارند با بهره‌گيري از تصاوير ماهواره‌اي، زيستگاه‌هاي وايکينگ‌ها در آمريکاي شمالي را به طور دقيق‌تري مشخص کنند.
8- فلسطيني‌هاي باستان چه افرادي بودند؟

فلسطيني‌هاي باستان در حدود 3200 سال قبل به منطقه شام رسيدند؛ جايي که شامل مردماني از اسرائيل، فلسطين و لبنان بود. تاريخ به آنان روي خوشي نشان نداده و تمام چيزي که از آنان مي‌دانيم، نوشته‌هاي باستاني از تمدن‌هاي مصري، آشوري و از همه مهم‌تر، کتاب مقدس عبري است. همين امر سبب شده که فلسطيني‌ها، شهرت نامناسبي کسب کنند. امروزه واژه «فلسطين» در لغت فردي را توصيف مي‌کند که رويکردي خصمانه داشته و از فرهنگ و هنر اطلاعي ندارد. با اين حال، کاوش‌هاي باستاني در شهر‌هاي جت (Gath) و اشکلون (Ashkelon) ادامه دارند تا بتوان شناخت دقيق‌تري از فلسطيني‌‌هاي باستان پيدا کرد.
9- نوشته‌هاي رازآلود دره ايندس حاوي چه پيامي هستند؟

تمدن دره ايندس (Indus Valley) که گاها با نام تمدن هاراپا (Harappa) نيز شناخته مي‌شود، در حدود 4000 سال قبل و در منطقه پاکستان، هند، افغانستان و ايران امروزي شروع به رشد کرد. يافته‌هاي تاريخي نشان مي‌دهند که تغييرات اقليمي نقشي پررنگ در فروپاشي اين تمدن داشته است. مردم دره ايندس، با خط ناشناخته‌اي مي‌نوشتند که هنوز براي بسياري از متخصصين ناشناخته بوده و به عنوان يکي از 16 راز باستاني به شمار مي‌رود.
تعداد قابل توجهي از مردمان اين تمدن، در بين‌النهرين زندگي کرده و از آنان در متون باستاني اين منطقه با نام «ملوحا» (Meluha) نيز ياد شده است. باستان‌ناسان حفاري مناطق نزديک به خليج فارس و کشور عراق را براي پرده‌برداري از اين راز باستاني آغاز کرده‌اند. محققان اميدوار هستند تا در نهايت بتوانند يک نسخه ديگر از اين متن را در زباني قابل فهم پيدا کنند.
10- علت ساخت بناي استون هنج چه بود؟

بررسي و تحليل‌هاي صورت گرفته بر روي بناي استون‌ هنج و منظره اطراف آن، اطلاعات کاملا جديدي را به باستان‌شناسان نشان داده است. کارشناسان اخيرا متوجه شده‌اند که استون‌هنج، قسمتي از يک چشم‌انداز مقدس و باستاني است که زيارتگاه‌ها و ساير بناهاي ساخته شده از چوب يا سنگ نيز شامل آن هستند. هم‌ترازي شگفت‌انگيز سنگ‌هاي اين بنا و چشم‌انداز اطراف آن، به باستان‌شناسان کمک مي‌کند تا به زودي از علت ساخت اين بناي باستاني پرده‌برداري کنند.
کارشناسان بر اين باورند که چشم‌انداز مقدس حوالي اين بنا، پيش از ساخت استون‌هنج شروع به رشد کرده و هزاران سال قدمت دارد. با آنکه هنوز اطلاعات چنداني از اين بنا در دسترس نيست؛ باستان‌شناسان اميدوار هستند تا در نهايت بتوان روزي از اين راز باستاني رمزگشايي کرد.
11- ريش سياه چه شکلي بود؟!

ادوارد تيچ (Edward Teach) ملقب به ريش سياه (Blackbeard)، يکي از دزدان دريايي بدنام انگليسي بود که در درياي کارائيب فعاليت مي‌کرد. اين لقب، بخاطر ريش بلند و سياه و ترسناکش به او داده شده بود. وي يکي از معروف‌ترين دزدان دريايي تاريخ است که سوابقي همچون غرق کردن تعداد بسياري از کشتي‌ها در درياي کارائيب را در کارنامه خود دارد. کشتي جنگي او فرانسوي او «انتقام ملکه ان» (Queen Anne’s Revenge) نام داشت و به ابزارهاي پيشرفته‌اي مجهز بود.
در طي دهه گذشته، باستان‌شناسان در ميان بقايا و خرابه‌هاي اين کشتي قديمي، به جستجوي اطلاعات دقيق‌تري از او و خدمه‌اش پرداختند. يافته‌ها نشان مي‌داد که فعاليت‌هاي پزشکي بسياري بر روي اين کشتي در حال انجام بوده و تحقيق و بررسي بر روي بقاياي اين کشتي همچنان ادامه دارد.
12- محتويات دست‌نوشته‌هاي ووينيچ شامل چه چيزهايي است؟

دست‌نوشته‌هاي ووينيچ (Voynich Manuscript) يک کتاب نقاشي شده اسرارآميز است که در اروپا يافت شد. گفته مي‌شود که اين کتاب، در قرن 15 يا 16 ميلادي نوشته شده، اما زبان و الفباي آن هنوز به عنوان يک راز باستاني باقي مانده است.
اين کتاب، در دانشگاه ييل (Yale University) نگهداري شده و به عنوان يکي از کتاب‌هاي اسرارآميز تاريخ از آن ياد مي‌شود. کتاب دست‌نوشته‌هاي ووينيچ، شامل نوشته‌هايي زيبا و نقاشي‌هاي اسرارآميز از گياهان و زنان برهنه بوده که 6 قرن قبل در قالب زبان و الفبايي ناشناخته به اين کتاب تبديل شده است. تاکنون حتي متخصصين رمزنگاري نيز نتوانسته‌اند از محتويات اسرارآميز اين کتاب قديمي رمزشگايي کنند.
13- آيا موميايي‌ها مي‌توانند از درون قبر، ناقل يک بيماري کشنده باشند؟

آبله نام يک نوع بيماري واگيردار بود که در دهه 70 ميلادي ريشه‌کن شد. امروزه تنها چند آزمايشگاه در ايالات متحده و روسيه وجود دارند که نمونه‌هايي از اين ويروس را نگهداري مي‌کنند. با اين حال، باستان‌شناسان همچنان به کشف موميايي‌هاي قديمي از نقاط مختلف جهان ادامه مي‌دهند. همين امر سبب شده که نگراني‌ها در مورد شيوع يک بيماري جديد به بيشترين مقدار خود برسد.
در سال 2011 کارکنان ساخت و ساز در نيويورک، يک تابوت آهنين را کشف کردند که موميايي زني در آن نگهداري مي‌شد. آثار موجود بر روي پوست او نشان مي‌داد که علت مرگ وي، بيماري آبله بوده است. باستان‌شناسان سريعا با مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري تماس گرفتند تا از امکان واگيردار بودن اين بيماري توسط موميايي مذکور، اطلاع پيدا کنند. دانشمندان در نهايت به اين نتيجه رسيدند که اين موميايي، هيچگونه خطري را ندارد. اما با اين حال، پزشکان مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري، در همکاري نزديک با باستان‌شناسان سعي دارند از ريشه‌هاي قديمي‌تر اين بيماري اطلاع يافته و اين احتمال را مورد بررسي دقيق‌تري قرار دهند.
14- تمدن‌هاي باستاني، چگونه از خشکسالي‌هاي شديد جان سالم به در مي‌بردند؟

آب و هواي گرم و رشد فزاينده خشکسالي براي جوامع مدرن، يک مشکل اساسي به شمار مي‌رود. باستان‌شناسان در مراکز مختلف از سراسر جهان، سعي دارند که يک راز باستاني را رمزگشايي کنند: تمدن‌هاي باستاني، چگونه از خشکسالي‌هاي شديد جان سالم به در مي‌بردند؟
براي مثال در حدود 4000 سال پيش، خاورميانه با خشکسالي شديدي دست و پنجه نرم مي‌کرد. بعضي از جوامع، شهرهاي جديدي را در نزديکي مناطق پرآب احداث کرده و بدين طريق زنده مي‌ماندند. تحقيقات باستان‌شناسان نشان مي‌دهد که جمعيت‌هاي باستاني جنوب غربي آمريکا نيز با روندي مشابه، محل زندگي خود را به مناطقي تغيير مي‌دادند که آب‌هاي زيرزميني همچنان در آنجا قابل برداشت بود.
15- گنجينه‌هاي باستاني را چگونه در بازار سياه به فروش مي‌رسانند؟

فشارهاي قانوني و متخصصان امنيتي که در مراکز دولتي و سازمان‌هاي تحقيقاتي مشغول به کار هستند، بر اين باورند که سازمان‌هاي جاسوسي و گروهک‌هاي تروريستي، بودجه مورد نياز خود را با غارت اموال و فروش آثار تاريخي در بازار سياه تامين مي‌کنند. اما روش‌هاي آنان براي فروش اين آثار، بسيار پيچيده‌تر از آن است که پيش‌بيني مي‌کنيم!
باستان‌شناساني که در دانشکده‌هاي مطالعات شرقي آمريکا (American Schools of Oriental Research) مشغول هستند، اطلاعات ماهواره‌اي و همچنين ساير اطلاعات موجود را به طور دقيق مورد بررسي قرار مي‌دهند تا از شيوه‌هاي مختلف تروريست‌ها براي درآمدزايي اطلاع يابند. در برخي موارد اين گروه‌هاي تروريستي همچون داعش، به مردم اجازه مي‌دهند که مراکز تاريخي را غارت کرده و آنان را در بازار سياه به فروش برسانند. سکه‌هاي طلا که به کمک فلزياب‌ها پيدا مي‌شوند، از معمول‌ترين اين فعاليت‌ها هستند که غارتگران علاقه بسياري را نيز به آن نشان مي‌دهند.
برخي سازمان‌ها در اروپا و آسيا، به عنوان واسطه عمل کرده و آثار به غارت برده شده را به مرزها برده و در ازاي اين کار کسب درآمد مي‌کنند.
16- جنگجوي عصر آهن، چگونه از برخورد تير بر ستون فقراتش جان سالم به در برد؟

آسيب‌هاي وارد شده بر جنگاوران باستاني، آن هم بدون دسترسي به تجهيزات مدرن پزشکي، چگونه درمان مي‌شد؟ به بيان ديگر، چه نوع آسيبي در عهد باستان، بدون نياز به تجهيزات پزشکي و به صورت طبيعي بهبود پيدا مي‌کرد؟ باستان‌شناسان به حفاري‌هاي خود در سراسر کره زمين مشغول بوده و يافته‌هاي خود را با تجهيزاتي پيشرفته مورد بررسي قرار مي‌دهد. اکتشاف‌ اخير باستان‌شناسان، يک راز بستاني عجيب و غريب به شمار مي‌رود!
محققان اخيرا توانسته‌اند که جسد يک جنگجوي کشته شده در قزاقستان را کشف کنند که قدمت آن به 2000 سال قبل برمي‌گيردد. تحقيقات آنان نشان مي‌دهد که اين جنگجو در زمان خود، هدف اصابت يک تير آهنين در ستون فقرات خود قرار گرفته و از آن جان سالم به در برده است! دانشمندان پيش‌بيني مي‌کردند که چنين ضربه‌اي قادر است بلافاصله فرد مورد هدف را بکشد؛ اما حداقل در اين يک مورد شرايط به نحو ديگري رقم خورده بود!
17- اولين برخورد انسان خردمند با مردمان باستاني چگونه بود؟

انسان خردمند (Homo Sapiens) نام تنها نژاد باقي‌مانده از انسان‌هاي عهد قديم است که هنوز بر روي کره زمين زندگي مي‌کند. اين نژاد از انسان، 300 هزار سال است که بر روي زمين حضور داشته و تمامي نژادهاي ديگر نظير نئادرتال‌ها، انسان فلورسي و … در حال حاضر منقرض شده‌اند.
پرسش اساسي باستان‌شناسان بدين شرح است که چرا تمامي نژاد‌هاي قبلي انسان منقرض شده و در مقابل، هم‌اکنون 7 ميليارد انسان خردمند بر روي زمين زندگي مي‌کنند؟ تحقيقات اخير دانشمندان نشان مي‌دهد که انقراض انسان فلورسي، همزمان با حضور يافتن انسان خردمند در قلمروي آنان آغاز شد. گفته مي‌شود که انسان خردمند، نقش چشم‌گيري در انقراض اين نژاد از انسان‌ها ايفا کرده است.
با اين حال، يافته‌هاي دانشمندان نشان مي‌دهد که انسان خردمند، حاصل توليد مثل انسان فلورسي و نئادرتال است و مشخصات DNA او، سازگاري بيشتر با طبيعت و ايمني بدني بالاتري را نشان مي‌دهد. اين اکتشافات به خودي خود مي‌تواند از يک راز باستاني پرده‌برداري کند! محققان معتقدند که برخورد اوليه انسان خردمند با اين دو نژاد از مردمان باستاني، به صورت صلح‌آميز بوده که در نهايت منجر به انقراض اين دو گونه و پرورش نژاد جديدي از انسان‌ها شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۳۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یادبود دهمین سال درگذشت استاد باستانی پاریزی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این برنامه که به میزبانی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می‌شود، سید مصطفی محقق محقق داماد و دکتر ژاله آموزگار سخنرانی می‌‌کنند. همچنین سبمین فصیحی و حسن باستانی راد از دیگر سخنرانان این برنامه خواهند بود. 

در بخش دیگری از برنامه سید عباس دعایی دببر همایش «آینه دار دوران» و ویژه برنامه‌های «تا صد سالگی استاد»، گزارشی از روند انجام برنامه‌ها ارائه خواهد کرد و از پوستر این برنامه رونمایی می‌شود.

پخش پیام تصویری منصوره اتحادیه، حسن انوری، داریوش رحمانیان و روزبه زرین‌کوب و نیز پیش نمایش فیلم «یاد و یادبود»، گزیدهیلم‌های تازه یافته از استاد باستانی پاریزی که با تلاش سید جواد میرهاشمی و حسن نیکبخت تهیه شده از دیگر بخش‌های این برنامه است.

در ادامه حمید باستانی، گزارشی از روند وضعیت کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های و تازه‌های نشر آثار دکتر ابراهیم باستانی پاریزی را ارائه خواهد کرد.

همچنین در بخش دیگری از برنامه، هشتاد و سومین زادروز زنده یاد محمود دعایی، همراه و دوست نزدیک استاد باستانی گرامی داشته می‌شود.

همزمان با این برنامه، آثار نقاشی، خوشنویسی و پوستر  آینه دار دوران با موضوع استاد باستانی پاریزی به نمایش گذاشته می‌شود.

یادبود استاد باستانی پاریزی، پنج‌شنبه، سی‌ام فروردین، ساعت ۴ عصر، در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رمزگشایی از سکوت و استیصال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • فصل ایران باستان «سلمان فارسی» کلید خورد
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • برگزاری یادبود دهمین سال درگذشت استاد باستانی پاریزی
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • طرز تهیه کباب باستانی با گوسفند 17 کیلویی (فیلم)
  • رمزگشایی ۹ فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری
  • نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد (فیلم)
  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان