Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@06:17:44 GMT

پيامدهاي اقدام يکجانبه آمريکا عليه برجام

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۲۵۶۴۳

پيامدهاي اقدام يکجانبه آمريکا عليه برجام

خبرگزاري آريا- واشنگتن بدون ذکر موردي از نقض توافقنامه هسته اي از طرف تهران، با تصميم در مورد تاييد نکردن اين توافقنامه شک و ترديد عميقي را نسبت به انگيزه هاي خود ايجاد مي کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري شين‌هوا در گزارشي از پکن به قلم شي جياومنگ در مورد تصميم آمريکا در قبال توافق هسته اي ايران نوشته است:
انتظار مي رود روز جمعه، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کند که توافق هسته اي ايران در سال 2015 را تاييد نمي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين اقدام يکجانبه ضربه اي سنگين به تلاش هاي ديپلماتيک جهاني براي جلوگيري از گسترش تسليحات هسته اي خواهد بود و البته باعث بروز آشفتگي هاي بيشتر در خاورميانه مي شود.
تاکنون آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ هشداري نسبت به پايبند نبودن تهران به اين توافق هسته اي نداده است و ناظران بين المللي ثابت کرده اند که ايران مطابق با مفاد اين توافقنامه حرکت مي کند.
واشنگتن بدون ذکر موردي از نقض توافقنامه هسته اي از طرف تهران، با تصميم در مورد تاييد نکردن اين توافقنامه شک و ترديد عميقي را نسبت به انگيزه هاي خود ايجاد مي کند.
به نظر مي رسد موضوعي که در واقع واشنگتن را نگران مي کند، پايبند ماندن يا نماندن ايران به مفاد اين توافقنامه نيست. واشنگتن نسبت به اين توافقنامه انتقاد مي کند چرا که به مانعي براي تغيير مجدد در سياست خاورميانه اش تبديل شده است.
اگر تاييد نشدن توافقنامه هسته اي باعث وضع مجدد تحريم هاي آمريکا شود و اين اقدام ايران را به مسير جديدي در برنامه هسته اي اش سوق دهد، بي شک اين موضوع برابر با اضافه شدن بحران هايي به خاورميانه جنگ زده و بي ثبات است و متاسفانه تلاش هاي ديپلماتيک بين المللي براي مديريت اين شرايط بيهوده خواهد بود.
همچنين اعتبار واشنگتن در نظارت بر توافقنامه هاي بين المللي به طور جدي ضعيف خواهد شد.
براي حفظ روند منع گسترش تسليحات هسته اي، مخصوصا زماني که مسئله هسته اي در شبه جزيره کره در نقطه اوج خود قرار دارد، تمامي طرف ها در توافقنامه هسته اي ايران بايد ميراث مذاکرات را حفظ کرده و بر اجراي دقيق آن پافشاري کنند.
پايبندي به اين موضوع مي تواند باعث حل و فصل صلح آميز بحران هسته اي جهاني شود. در غير اين صورت، تصوير کلي ضد گسترش تسليحات هسته اي مي تواند به يک حالت مجهول تبديل شده و تمامي کشورهاي کره زمين را در سايه يک تهديد هسته اي ويرانگر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

به گزارش قدس آنلاین، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود در کشوری که پیشتر بی‌طرف و یکی از شرکت‌کنندگان مورد احترام در مذاکرات تقویت ثبات و امنیت در منطقه بود، ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها نزدیک مرز روسیه خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو به نوبه خود به دقت «اقدامات تهاجمی غرب جمعی» را تحت نظر دارد.

وی تاکید کرد: بدون تردید، همه تدابیر لازم سیاسی، نظامی و فنی را برای مقابله با تهدیدها علیه توان دفاعی کشورمان به کار خواهیم بست.

روسیه پیشتر نیز درباره افزایش تنش در مرزهای این کشور هشدار داده بود.

ناتو بهمن ماه گذشته رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» را با مشارکت بیش ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو آغاز کرد و این مانور تا اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه داشت.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه