Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:30:42 GMT

پرندگان مهاجر به تالاب های گلستان آمدند

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۳۴۵۲۲

پرندگان مهاجر به تالاب های گلستان آمدند

گرگان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که با نفوذ موج سرما به عرض های شمالی، کوچ زمستانه پرندگان مهاجر به تالاب های گلستان آغاز و اولین گروه این گونه ها وارد تالاب های استان شدند.

به گزارش ایرنا از محیط زیست استان، امیر عبدوس روز شنبه اظهار کرد: در آستانه نخستین موج سرما، زیستگاه های آبی استان گلستان پذیرای صدها گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که ازعرض های شمالی اوراسیا برای زمستان گذرانی به این مناطق زیبا پناه می آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: تاکنون دو گونه چنگر و خوتکا به عنوان پیش قراولان میهمانان زمستانه وارد تالاب های گلستان شده اند و در روزهای آتی سایر گونه های مهاجر زمستان گذران از قبیل اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ پرستوهای دریایی ، سلیم ها و کاکائی ها با پیمودن هزاران کیلومتر به استان پناه آورده و چند ماه از سال را در این زیستگاه ها سپری می کنند.
او نوان کرد: مهاجرت و حضور این میهمانان سرزمین های دور جذابیت خاصی به تالاب های استان بخشیده و مناظر زیبایی را برای مشاهده علاقمندان و دوستداران طبیعت به ارمغان آورده است.
به گفته وی؛ تالاب های گلستان وخلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان بوده و تعدادی از آنان در این زیستگاه ها زمستان گذرانی کرده و برخی گونه ها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: برخی از این پرندگان مانند پلیکان ، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش های حفاظتی ، حمایت شده و برخی نیز همانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه های در معرض خطر انقراض به شمار میآیند که حفظ و حراست از این پرندگان ارزشمند را ضروری می نماید.
وی یاد آورشد: گلستان در مجموع میزبان حدود 304 گونه پرنده است که از این تعداد 102 گونه بومی استان و 97 گونه زمستان گذران و تعداد 19 گونه مهاجرعبوری و اتفاقی در زمستان دیده و ثبت شده اند.
عبدوس افزود: تالاب های بین المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی فراهم نموده و از گیاهان حاشیه آنها می توان ازعلف شور ،جارو ترکمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خار شتر و یولاف وحشی نام برد.
به گفته وی؛ همچنین از گیاهان بن در آب می توان به نی، جگن، لویی و گیاهان غوطه ور در آب به بومادران و گونه گوشاب اشاره کرد.
وی گفت: در حاشیه تالاب های بین المللی آلاگل ، آجی گل و آلما گل در شرق و شمال شرق استان پستاندارانی نظیرروباه معمولی، روباه ترکمنی، گربه وحشی ، گربه جنگلی ، شغال ، گراز ، تشی ، جرد بزرگ و موش صحرائی زیست می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین اظهار کرد: با توجه به اصل 50 قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود از تمامی علاقمندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنین حاشیه تالاب ها در خواست می شود که همچون گذشته در حفاظت از این میراث های طبیعی ارزشمند محیطبانان را یاری نموده و میزبانی شایسته برای این میهمانان خارجی زیبایی بخش طبیعت گلستان باشند.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری