Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدون شک تامین و رساندن آب آشامیدنی سالم به شهروندان یکی از ابتدایی ترین اصول حقوق شهروندی است که برگردن دولت است. به ویژه اگر مربوط به شهروندانی باشد که در استانی سرشار از رودخانه ها و سدها زندگی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهوازنوین:بدون شک تامین و رساندن آب آشامیدنی سالم به شهروندان یکی از ابتدایی ترین اصول حقوق شهروندی است که برگردن دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه اگر مربوط به شهروندانی باشد که در استانی سرشار از رودخانه ها و سدها زندگی کنند. سد هایی که جز بزرگترین سدهای بتنی جهان هستند و خیری به مردم منطقه خودشان نرساندند.

۶۵ درصد تأمین آب شرب استان خوزستان از آب‌های سطحی و ۳۵ درصد از آب‌های زیرزمینی است. ۲۸۲ حلقه چاه و ۶۰ چشمه نیز در کل استان وجود دارد. طبق گزارش ها تا مردادماه امسال سدهای کارون ۴، کارون سه، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند علیا هم اکنون ۷ میلیاردو ۴۷۲ میلیون متر مکعب، سد دز ۵ میلیاردو ۲۶۳ میلیون متر مکعب، سدهای کرخه و سیمره ۳ میلیاردو ۲۸۶ میلیون متر مکعب، سد مارون ۸۷۰ میلیون متر مکعب و سد جره ۸۸ میلیون متر مکعب آب دارند.

سدهای کارون ۳ و ۴ در فاصله تقریباً ۱۵ کیلومتری ایذه و باغملک قرار دارند، اما آب‌های پشت سد در اختیار مردم این منطقه قرار نمی‌گیرد. و این دو شهر از محروم ترین شهرهای خوزستان از نظر حق آب شرب هستند. صبوری و متانت مردم خوزستان بازهم میدان را برای نادیده گرفته شدن توسط دولت باز گذاشت.

هدایت الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در مجلس دهم در این باره گفت: رودخانه کارون به طور کامل از ایذه می‌گذرد، تعدادی از روستاها را دور می‌زند و به مسجدسلیمان سرازیر می‌شود. به عبارتی ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه کارون در شهرستان ایذه و باغملک قرار دارد. قرار بود تعدادی سد در این منطقه احداث شود تا علاوه بر تولید برق برای کشور، آب شرب و کشاورزی مردم منطقه را تأمین کنند. سد «کارون ۳» تا شهرستان ایذه ۱۵ کیلومتر فاصله دارد که این فاصله با زمین‌های کشاورزی روستاییان این منطقه به مراتب کمتر است اما مردم محروم این شهرستان سهمی از آب پشت سد نمی‌برند.

مجاهد مقصودی نماینده مردم ایذه در شورای عالی‌ استان‌ها با انتقاد از جیره‌بندی ۳۰ ساله آب آشامیدنی در این شهرستان گفت: انتقال آب به شهرستان ایذه کار چندان سختی نیست، اما متاسفانه به رغم اینکه در دولت‌های مختلف وعده انتقال آب به این شهرستان داده شد، هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

مجاهد مقصودی با اشاره به معضل آب شرب این شهرستان گفت: سال‌هاست آب شرب در ایذه جیره‌بندی است و مردم در طول شبانه‌روز آب ندارند. یعنی از صبح تا ساعت ۱۲ ظهر آب لوله‌کشی در جریان بوده و از ۱۲ تا ۵ بعد از ظهر آب قطع است، از ۵ تا ساعت ۹ شب آب در لوله‌ها در جریان است و بعد از این ساعت دوباره آب قطع می‌شود.

مشکل نبود لوله کشی آب در خوزستان فقط محدود به این دو شهر خوزستان نیست و مانند بسیاری از مشکلات دیگر یک بلای همه گیر در استان است. روستاهای زیادی از شهر شوش و کارون و آبادان و خرمشهر هم با این مشکل مواجه هستند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خدمتی که استان خوزستان به کشور و نظام دارد هیچ استان دیگری ندارد، اظهار داشت: وضعیت نامناسب آب شرب خوزستان همه مردم و مسئولان استانی و شهرستانی را اذیت کرده است. ما انتظار داریم دولت و وزارت نیرو هرچه سریع‌تر برای رفع مشکل آب شرب روستایی استان خوزستان دست به‌کار شود.

وی افزود: بخش قابل توجهی از روستاهای حوزه انتخابیه‌ام در گرمای بالای ۵۰ درجه آب شرب ندارند و علی‌رغم دستور وزیر نیرو اقدامی برای رفع این مشکل از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه به این روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: قطعی آب در این مناطق نه به‌خاطر نبود آب بلکه به‌خاطر شکستگی لوله‌ها است و مشکل کار با ۲۰کیلومتر لوله‌کشی حل می‌شود.درویشعلی کریمی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی در این خصوص گفت: در کنار اروندکنار نیز پنج روستا همچنان آب شربشان با تانکر تأمین می‌شود. در مجموع ۶۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند. این روستاها دچار خشک شدن چاه و تخریب قنات و شکستگی خط شده‌اند.

آب بسیاری از روستاهای خوزستان به ویژه در منطقه ایذه و باغملک از طریق حفر چاه تامین می شود که به دلیل خشکسالی های پی در پی و استفاده ناصحیح بسیاری از این چاه ها امروز خشک شد و مشکل را دوچندان کرد. سفره های آب زیرزمینی خوزستان که از دارایی های با ارزش هر مکانی است امروزه با بحران جدی روبرو شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی در خصوص آب‌رسانی با تانکر که پایدار نیست، توضیح داد: در نظر داشتیم در برنامه‌ای پنج‌ساله؛ آب‌رسانی با تانکر را حذف کنیم اما به‌صورت غیرمنتظره با خشک شدن بسیاری از چاه‌ها حتی در بهبهان مواجه شدیم. ابتدا ۱۳۰ روستا را از چرخه آب‌رسانی با تانکر خارج کردیم که با خشک شدن چاه‌ها در روستاهای دیگر مواجه شدیم.

کریمی توضیح داد: چاه زدن امر ساده‌ای نیست و گاهی برای یک چاه ۲۵۰ متر را حفر می‌کنند اما به آب نمی‌رسند. در شهرستان‌های ایذه و باغملک آب شرب بیشتر روستاها از طریق سفره‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شود. برای نمونه در بارانگرد ایذه بیش از ۱۸۰ متر حفر کردیم و به گوگرد رسیدیم و نمی‌شود گوگرد به خورد مردم دهیم. فنّاوری فقط به ما می‌گوید در کجا می‌شود چاه زد اما نمی‌گوید که به آب شرب مناسب می‌رسیم یا نه.

یکی دیگر از دلایلی که مسئولین امر برای کند بودن روند اجرای آب رسانی به روستاها بیان می کنند پراکندگی روستاها است که هزینه و زمان را افزایش می دهد. در بسیاری مناطق هم فرسوده بودن شبکه انتقال آب بارها باعث شکستگی لوله ها شده که نارضایتی مردم را به دنبال داشت. هرچند این عوامل بر سرعت و هزینه آب رسانی اثرگذارند ولی نمی تواند مردمی که سال ها چشم انتظار حل این مشکل هستند را قانع کند.

اگراندکی پای درددل و گفت و گو با اهالی شهرهای مختلف خوزستان بنشینیم، می توان فهمید که بسیاری از آن ها از تبعیض در حوزه امکانات رفاهی ناراضی هستند و شهر و منطقه خود را فراموش شده می دانند. موضوعی که صدای خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی را هم درآورد.

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تلویزیونی خود با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان استان نسبت به مساله بی آبی ایذه و باغملک در این روزها و تشنگی مردم اظهار کرد: با توجه به بحران به وجود آمده در آب ایذه و باغملک باید متولیان امر در استان خوزستان فکر اساسی نسبت به این موضوع داشته باشند ولی متاسفانه مدیریت آبفا استان خوزستان در این مساله بخشی‌نگری می‌کند و تامین آب را به شهرهایی اختصاص می‌دهد که مورد سفارش خود هستند.

وی افزود: متاسفانه استاندار خوزستان نیز به فکر شهرهای مورد نظر و مورد علاقه خود است و هیچ توجهی به آب شهرستان‌های ایذه و باغملک ندارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحران آب در ایذه، باغملک، صیدون، میداود، سوسن، دهدز، قلعه‌تل، میداود، بارانگرد و بسیاری از مناطق این حوزه بیداد می‌کند ولی با توجه به مدیران ضعیف و ناکارآمد در راس استان خوزستان امیدی برای حل این مشکل نداریم.

در این میان دلیل اصلی مشکل لوله کشی آب در خوزستان نبود اعتبارات و بودجه مناسب برای حذف همیشگی این مشکل است. خوزستان که خود درصد زیادی از بودجه کشور را تامین می کند برای اساسی ترین نیاز مردمش کاری از دست مسئولین ساخته نیست و روزها سپری می شود و گامی برداشته نمی شود.

کریمی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی در این خصوص گفت: دغدغه اصلی در توقف یا عدم تسریع در تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی مشکلات مالی و عدم تامین اعتبارات مورد نیاز بوده است، با این حال به همت تلاشگران این شرکت تامین آب شرب مورد نیاز اهالی شریف روستاها در حال انجام است.

وی همچنین با بیان اینکه وضعیت تخصیص اعتبار از سال ۹۲ رو به افول بود گفت: سال ۹۴ به گفته رئیس‌جمهور، بدترین سال برای اعتبارات را داشتیم. برنامه‌هایی برای رسیدگی به این وضعیت داریم اما اعتبارات کافی نیست. پارسال ۱۴ مجتمع آب‌رسانی را شروع کردیم و این تعداد امسال به ۲۷ مجتمع افزایش پیدا کرد و قرار است در آینده نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یابد.

خوزستان دارای نیروگاهها و سدهای بزرگی چون دز، کارون ،کرخه ، مارون، گتوند و دهها سد کوچک ودیگر سازه های آبی و شبکه های مدرن آبیاری است اما بحران کم آبی هنوز یکی از مهمترین معضلات این استان به شمار می رود. معضلی که حل آن در گرو همت مسئولین استانی و توجه مقامات دولتی است. هرچند که این مسئله بارها توسط نمایندگان خوزستانی به گوش آنها رسیده است. دولت ها یکی پس از دیگری می روند و یکی کلنگ زنی طرحی را انجام می دهد که هیچوقت اجرایی نشد و دیگری با بازدید از سد کارون۳ وعده هایی می دهد که خود فراموش می کند ولی در یاد مردم منطقه می ماند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از سد کارون ۳ به شهرستان ایذه با احداث تونل آغاز شده است و در صورت تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید.

محمد خانچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان اظهار کرد: یکی از مهمترین مصوبات سفر ریاست جمهور به استان آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریاچه کارون ۳ به ایذه و پس از آن باغملک، قلعه‌تل، رامهرمز، هفتکل و مناطق اطراف برای آب شرب و کشاورزی بود که باید سال‌ها پیش انجام می‌شد.

وی افزود: با اجرای این پروژه انتقال آب اراضی ایذه، باغملک، رامهرمز و مناطق اطراف از لحاظ کشاورزی متحول می‌شود و با اجرای طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری زمین‌های مسیر را تا جایی که بودجه تخصیص داده شود، آماده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: طرح آب‌رسانی به شهرهای شمال شرق استان با هدف تأمین کمی و کیفی آب شرب شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، میداود، صیدون، رامهرمز، هفتکل و ۶۸۹ روستای تابع با جمعیتی بالغ بر ۷۳۰ هزار نفر به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب، تأمین آب کشاورزی ۲۰ هزار هکتار زمین و توسعه ۴۰ هزار هکتار باغ‌های دیم به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: فعالیت این پروژه از جمله احداث تأسیسات برداشت آب و تونل به طول ۹۰۰ متر و با ظرفیت ۱۱.۱ مترمکعب بر ثانیه و احداث ایستگاه پمپاژ با همین ظرفیت، حفر تونل انتقال آب به طول ۴.۵ کیلومتر، احداث تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۵۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، احداث پل به طول ۱۲۰ و عرض شش متر، اجرای پست برق ۴۰ مگاواتی و شبکه‌ی فشار قوی، اجرای خط انتقال آب شرب ۱۵۰۰ میلی‌متر به طول ۲۵ کیلومتر و آب کشاورزی به قطر ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیمتر به طول ۱۰۵ کیلومتر است.

خانچی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز پروژه هشت هزار میلیارد تومان است، گفت: فاز نخست که در حوزه شهرستان ایذه است با عملیات احداث تونل آغاز شده است و در صورتی که مشکل تأمین اعتبار و بودجه ایجاد نشود، این پروژه در شهرستان ایذه تا سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید و سرانجام پس از سال‌ها انتظار مردم ایذه می‌توانند از آن استفاده کنند.

کد خبر 747184

دیگر خبرها

  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • ۹۵ درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار ۴۰۰میلیاردتومان طی امسال
  • عملیات آبرسانی به روستاهای محروم خرمشهر
  • آغاز عملیات پروژه انتقال آب کارون ۳ به ایذه
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند