Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی انجمن‌های علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور چهارمین همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» را در دی ماه سال جاری برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی انجمن‌های علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور، به منظور تقویت دانش و گسترش ادبیات علمی حوزه علوم اجتماعی و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در روزهای ۶ و ۷ دی ماه ۱۳۹۶، چهارمین همایش دوسالانه ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» را با محور ویژه «نابرابری و عدالت اجتماعی» برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همایش عرصه‌ای را برای صاحب­نظران و علاقمندان علوم اجتماعی فراهم می­سازد تا پیرامون پژوهش اجتماعی و فرهنگی و دستاوردهای آن برای توسعه و ترویج دانش، بهبود سیاست گذاری‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی و تسهیل همکاری‌های بین نهادی بحث و گفتگو کنند. بدین وسیله از استادان، پژوهشگران، کارشناسان، دانش آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می­شود تا با مشارکت در این همایش و ارائه مقاله در محورهای عمومی و وِیژه زیر بر غنای محتوایی آن بیافزایند.

۱–محورهای عمومی همایش

۱-۱– طرح و معرفی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در قلمروهای تخصصی جامعه شناسی نظیر جامعه شناسی دین، خانواده، تاریخی، زنان و جنسیت، هنر، صلح، توسعه روستایی، اخلاق، اقتصادی، پزشکی و سلامت، احساسات، آینده پژوهی، سیاست اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، مسائل اجتماعی، و همچنین درقلمروهای بین رشته‌ای و سایر رشته‌های علوم اجتماعی مانند؛ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، علوم سیاسی، جمیعت شناسی، انسان شناسی، مددکاری اجتماعی، رفاه اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی، و روانشناسی اجتماعی

۱ –۲ – جامعه شناسی پژوهش های اجتماعی و فرهنگی در ایران

۱ – ۳– جایگاه طرح های ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در سیاست گذاری­ها و برنامه ­ریزی های توسعه اجتماعی-اقتصادی

۱ – ۴ – نقد و بررسی دستاوردهای نهادهای تحقیقاتی اثرگذار در عرصه پژوهش اجتماعی و فرهنگی

۱ – ۵ – نقد و بررسی تجربیات و دستاوردهای پژوهشی نهادهای مدنی

۱ – ۶ – کاربرد روش های کمی، کیفی و ترکیبی در پژوهش های اجتماعی و فرهنگی ایران

۲–محور ویژه همایش (نابرابری و عدالت اجتماعی)

۲ – ۱– قشربندی اجتماعی و انواع نابرابری‌های اجتماعی در جامعه ایران

۲ – ۲ – تبیین نابرابری‌های اجتماعی در جامعه ایران

۲ – ۳ – پیامدهای نابرابری‌های اجتماعی در جامعه ایرا

۲ – ۴– آثار و پیامدهای سیاست گذاری بر نابرابری و عدالت اجتماعی

همکاران و حامیان

دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه الزهرا (س)، سازمان بهزیستی کشور، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن جمعیت شناسی ایران، انجمن انسان شناسی ایران، انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن روان‌شناسی ایران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی، موسسه مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، انجمن مددکاران اجتماعی ایران، وزارت ورزش و جوانان، موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی(احیای ارزش ها)، موسسه توانمندسازی کودکان ستاک و …

دبیر علمی: دکتر شیرین احمدنیا

دبیر محور ویژه: دکتر سمیه توحیدلو

مهلت ارسال چکیده اولیه و متعاقبا چکیده مفصل مقالات: ۳۰ مهر ۱۳۹۶

اعلام نتایج داوری چکیده مقالات:۱۵ آبان ۱۳۹۶

مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۰ آبان ۱۳۹۶

(جهت اطلاع از شیوه نامه ارسال چکیده و اصل مقالات اینجا را کلیک کنید)

پست الکترونیک برای ارسال چکیده و اصل مقالات: ۴th.research.congress@gmail.com

مسئول دبیرخانه همایش: مریم نوری زنوز ۰۹۱۴۸۹۱۹۶۱۱

آدرس دبیرخانه: تهران، بزرگراه جلال آل­احمد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه اول، انجمن جامعه شناسی ایران

تلفکس دبیرخانه: ۸۸۰۰۴۷۴۲

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۹۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های ایران فراخوان داد
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • همایش شاهنامه و امر سیاسی برگزار می‌شود
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود