Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:39:13 GMT

تبدیل تهدید به فرصت ملی- سیدرضا صالحی امیری*

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۴۰۷۱۴

تبدیل تهدید به فرصت ملی- سیدرضا صالحی امیری*

استراتژی و راهبرد امریکا طی چهار دهه گذشته، جلوگیری از نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی و محدودسازی قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی، از اصلی‌ترین راهبردهای ایالت متحده علیه کشورمان بوده است؛ همچنان که در سال‌های اخیر هم با ایجاد فضای ایران‌هراسی در منطقه و جهان قصد انزوای ایران در جامعه جهانی را داشت.

دولتمردان امریکا در دوره‌های مختلف برای تحقق هریک از سه استراتژی مذکور تاکتیک‌هایی را در شرایط گوناگون به کار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تردیدی نیست که یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های آنان، حفاظت از امنیت صهیونیست‌ها و همچنین گسترش ائتلاف با کشورهای عربی منطقه برای فروش تسلیحات، خرید نفت ارزان و تأمین منافع کلان امریکا در منطقه بوده است.
این استراتژی عمدتاً از طریق تضمین ثبات رژیم صهیونیستی و ائتلاف منطقه‌ای درجهت بی‌ثباتی ایران دنبال می‌شود. به همین خاطر تلاش گسترده برای ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی، تحریم‌های گسترده فناوری و تکنولوژیک، ایجاد محدودیت‌های سیاسی و مواردی از این دست را در رفتار امریکایی‌ها شاهد بوده و هستیم. به بیان دیگر امریکا بر این باور است که توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ایران در منطقه به منافع و امنیت امریکا آسیب می‌رساند.
ظهور پدیده ترامپیسم در امریکا ناظر بر این واقعیت است که ترامپ فاقد دانش لازم و تجربه حکمرانی عقلانی است. ادبیات خشونت‌زا و بی‌منطق، موضعگیری‌های متعارض، رفتارهای پرریسک، عدم خردورزی و سیاست‌ورزی، همه و همه نمایانگر بحران فقدان دکترین سیاسی روشن در دوره اخیر دولت ایالات متحده است.
در واقع می‌توان سیاست داخلی امریکا را پوپولیسم و سیاست خارجی آن را آنارشیسم نامید. سیر تحولات تاریخی امریکا بیانگر این واقعیت است که ترامپ به دنبال بازگشت به دوران نیکسون و بوش پدر و پسر یعنی دوران خشونت، جنایت و آدم‌کشی است که نمونه بارز آن جنگ ویتنام بوده است. جایی که نیکسون می‌گفت می‌خواهم ویتنامی‌ها فکر کنند من طاقتم طاق شده و برای پایان جنگ حاضرم دست به هر کاری بزنم.
از این منظر، ادبیات ترامپ شباهت‌هایی با ادبیات نیکسون دارد؛ چه آن که شاخصه‌های رفتاری‌اش متضمن تهدید، واکنش‌های غیرعقلانی، پیش‌بینی‌ناپذیری و تصمیمات جنون‌آمیز است. بازگشت ترامپ به دوران گذشته، در حقیقت حرکتی قهقرایی با پیامد گسترش جنگ و خونریزی برای جهانیان و نیز مردم امریکا خواهد بود.
رفتارهایی از این دست در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران در آستانه پایان دادن به عمر بزرگ‌ترین جریان تروریستی قرن (داعش) است. به بیان روشن‌تر، امریکایی‌ها نگران گسترش نفوذ و قدرت ایران در خاورمیانه و انهدام داعش هستند. از این رو استراتژی هرج و مرج و بی‌نظمی در خاورمیانه را در پیش گرفته‌اند. لفاظی، تهدید، موضعگیری‌های ناهمگون در مجمع عمومی سازمان ملل و... حاوی این پیام روشن است که ایالات متحده فاقد استراتژی و دکترین روشن در مواجهه با خاورمیانه و ایران است. آیا می‌توان باور کرد در شرایطی که ایران بازیگر اصلی ایجاد ثبات در خاورمیانه است، مورد تهاجم قرار گیرد؟ از این منظر، رفتار امریکا به تقویت رژیم‌های شرور منطقه مانند رژیم صهیونیستی و در نتیجه تداوم خشونت و هرج و مرج و ناامنی خواهد بود.
پس برای رویارویی با چنین تفکری، وحدت و انسجام ملی بهترین گزینه برای عبور از چالش‌ها و تنش‌ها است. رویکرد انسجام ملی ناظر بر به حاشیه راندن شکاف‌ها و اختلافات داخلی و اتخاذ سیاست واحد در مقابل بی‌نظمی حاکم بر جهان امروز است. خنثی‌سازی تلاش ترامپ برای مرعوب‌سازی ایران و از سوی دیگر القای ایران‌هراسی در منطقه و جهان، نیازمند استراتژی‌های کارآمد در داخل برای عبور از این بحران است. بنابر این باید با اتخاذ استراتژی و تاکتیک‌های معین، این پیام را به منطقه و دنیا منتقل کنیم که اقتدار دفاعی، سیاسی و امنیتی ایران در جهت ثبات و امنیت منطقه است.
رویکرد تعاملی در چند سال گذشته با 1+5 و دستیابی به برجام پیام روشن پذیرش صلح و ثبات از سوی جمهوری اسلامی ایران است. پذیرش برجام از سوی ایران که محصول تعامل بین‌الملی بوده، برآیند خواست جهانی و بیانگر خردورزی، عقلانیت و گسترش صلح و ثبات جهانی است.
ما می‌توانیم از تهدیدات موجود به‌عنوان فرصتی برای عبور از چالش‌ها و تنش‌های داخلی و رسیدن به انسجام و وحدت ملی حداکثر بهره را ببریم. باید باور داشته باشیم که دشمن هیچ‌ تفکیک و مرزبندی میان جناح‌ها، احزاب، نهادها و ساختارهای قدرت جمهوری اسلامی قائل نیست. نظام، دولت، قوه قضائیه، مجلس، سپاه، ارتش، احزاب و اقطاب سیاسی و همه کانون‌های قدرت در داخل تنها زیر چتر وحدت آفرین رهبری می‌توانند به حیات و اقتدار خود دوام و قوام بخشند. پس با اتخاذ رویکردی مدبرانه، از تهدید اخیر امریکا یک فرصت استثنایی برای افزایش اقتدار خود در منطقه و جهان بسازیم.
*استاد دانشگاه
منبع: روزنامه ایران 22/07/1396
پژوهشم**1197**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری‌ قوای مسلح،صلح و ثبات را برای ملت‌های ایران-پاکستان و منطقه به ارمغان می‌آورد

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

به گزارش مشرق به نقل از بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دیدار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رفت.

در این بیانیه آمده است: گفت وگو ی طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، بویژه صلح منطقه‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود.

هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی مواضع مشترک داشتند.

فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را "مرز صلح و دوستی" توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه توسط تروریست ها تاکید کرد.

روابط عمومی ارتش پاکستان به تقل از سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فی مابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز به وقت محلی در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد.

دیگر خبرها

  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • صلح و ثبات در منطقه با تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان
  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد
  • رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد
  • فرمانده ارتش پاکستان با رئیسی دیدار و گفتگو کرد
  • تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟
  • تقویت همکاری‌ قوای مسلح،صلح و ثبات را برای ملت‌های ایران-پاکستان و منطقه به ارمغان می‌آورد
  • امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی