Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@16:31:47 GMT

معصومیت از دست رفته

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۴۲۲۹۱

معصومیت از دست رفته

اجتماع > اجتماعی - پوران درخشنده:
تصاویر و خبرهای هولناکی که در فضای مجازی منتشر می‌شود و باز‌نشرشان توسط شهروندان، اتفاق نگران‌کننده‌ای است که باید جدی‌شان گرفت.

مي‌شود گفت در محاصره خبرهاي بد قرار گرفته‌ايم و آنچه نگران‌كننده‌تر است نوعي ولع عمومي براي خواندن و بازنشر چنين اخباري است. چرا بايد جامعه اتفاق‌هاي تلخ و تراژيك را مورد توجه قرار دهد؟ اينجاست كه بايد نسبت به سلامت اجتماعي دغدغه داشت؛ اينكه در اتفاقي به شدت تلخ كودكي مورد آزار قرار گرفته و به قتل مي‌رسد افكار عمومي را به شدت متأثر مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبيعي است كه مجرم بايد مورد تعقيب و مجازات قرار گيرد ولي اين طبيعي نيست كه ساعت 4 صبح انبوهي از جمعيت موبايل به دست به شكل آنلاين در حال انتشار تصاوير اعدام باشند. از همه بدتر اينكه تعداد زيادي از كودكان در ميان جمعيت مشاهده مي‌شوند. كودك 5 ساله‌اي كه اعدام را از نزديك مي‌بيند تا آخر عمر اين تصوير از ذهنش پاك نمي‌شود.

اين همه كارشناسان توصيه مي‌‌كنند كه فيلم‌هاي اكشن كه داراي صحنه‌هاي خشونت‌بار هستند را پيش فرزندانمان تماشا نكنيم. چيزي به نام درجه‌بندي فيلم‌ها وجود دارد(كه البته در ايران جدي گرفته نمي‌شود) و آن وقت فرزندانمان را به تماشاي صحنه اعدام مي‌بريم؟ اين همان بذر خشونت نيست كه خودمان آن را در ذهن و نهاد پاك كودكان مي‌‌كاريم؟ آن قاتل زنجيره‌اي با فلان متجاوز بيماري كه با اعمال شنيعش جامعه را دچار آسيب رواني كرده از شكم مادر قاتل و متجاوز متولد نشده‌اند. حتماً بستري وجود داشته كه فرد در دل آن رشد كرده و به هيولا بدل شده است. هر چند تأكيد بر شرايط اجتماعي نافي مسئوليت فردي نيست و نمي‌شود و نبايد انسان‌ها را افرادي فاقد اراده تصور كرد.

از سوي ديگر اما نمي‌توان نسبت به رفتارهايي كه به خشونت دامن مي‌زنند حساسيت نشان نداد. به عنوان فيلمسازي كه سينمايم سمت و سويي اجتماعي دارد، براي هر كاري تحقيقات ميداني انجام مي‌دهم و از دل اين تحقيقات معمولا با زيرپوست وقايع و رخدادها آشنا مي‌شوم؛ با زير لايه‌هاي اتفاق‌هايي كه معمولا در پوسته آن باقي مي‌مانيم ولي هر كدام از اين پرونده‌ها داستاني براي خود دارند كه اغلب به آن توجه نمي‌شود. اين جمله نغز و عالمانه ژان‌پل ساتر، نويسنده و فيلسوف فرانسوي همچنان مصداق دارد: «كودكي انسان تعيين كننده است.»‌ اگر دغدغه سلامت رواني جامعه‌مان را داريم بايد حساسيت ويژه‌اي نسبت به كودكان داشته باشيم . كافي است به اين موضوع توجه كنيم كه هر گامي كه برمي‌داريم، هر كاري كه انجام مي‌دهيم، هر ناسزايي كه از دهانمان بيرون مي‌آيد، هر دروغي كه با هر توجيهي مي‌گوييم را فرزندمان مي‌بيند و مي‌فهمد.

بچه‌ها را دست كم نگيريم به‌خصوص بچه‌هاي اين نسل را كه به شدت هوشمند هستند. از اين هوش، انرژي و استعداد مي‌شود و بايد به بهترين شكل بهره گرفت تا آينده سرزمينمان سبز شود. اگر قابليت‌ها و توانايي‌هاي فرزندانمان را به درستي متبلور سازيم، سلامت رواني جامعه را تضمين مي‌كنيم. فراموش نكنيم آن كه امروز و در كودكي مورد آزار قرار مي‌گيرد، فردا كه بزرگ شد خود مستعد تبديل‌شدن به مجرمي خطرناك است. در معصوميت تباه شده بچه‌هاي امروز و مجرمان فردا،‌ خيلي‌ها مقصرند؛ همان‌ها كه با بي‌توجهي و سهل‌انگاري بذر خشونت‌ را در جامعه پاشيدند بي‌آنكه حواس‌شان باشد چه مي‌كنند و بي‌مبالاتي‌شان چه ابعادي در آينده خواهد داشت.

در همین زمینه: اپیدمی سنگدلی لطفاً میز را کتک نزنید!

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد

به‌گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان،  یاسر قندهاری با اعلام این خبر گفت:  مجمع عمومی جامعه حرفه‌ای هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره این جامعه برگزار شد و بر این اساس محمد عجم به‌عنوان رئیس جامعه هتلداران معرفی و با اهدا لوح از تلاش و اقدامات ابراهیم ممشلی رئیس پیشین جامعه هتلداران قدردانی شد.معاون گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل جامعه حرفه‌ای هتل‌داران استان آموزش، توسعه کمی و کیفی و نظارت بر واحدهای اقامتی است.او اقدامات جامعه هتلداران استان را قابل‌تقدیر بیان کرد و تصریح کرد: فعالان حوزه گردشگری استان ازجمله هتل‌داران با ارائه خدمات مناسب به جامعه هدف، در تمامی فصول سال توانسته‌اند به‌عنوان عاملی مهم نقش بسزایی در توسعه صنعت توریسم استان داشته باشند.قندهاری بابیان این‌که دومین دوره فعالیت هیئت‌مدیره جامعه هتلداران استان است، گفت: در حال حاضر استان گلستان دارای 50 هتل، متل و هتل‌آپارتمان است.

 

دیگر خبرها

  • ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است
  • بلاتکلیفی متقاضیان مسکن ملی اسلامشهر
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی
  • کاهش ۳۵ درصدی سرقت در شهرستان ارومیه
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد
  • کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
  • کارشناسان بهداشت محیط در صیانت از سلامت جامعه
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز