Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی: پیشرفت و تحولات روزافزون در محیط کسب‌وکار امروزی، واحدهای کوچک و متوسط را جزئی از شبکه‌ها و زنجیره‌های تولید جهانی قرار داده که توانایی‌های فناوری، نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

به گزارش بولتن نیوز، درواقع صنایع کوچک با ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند و به‌علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده تا اقبال به این صنایع بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات اخیر بانک جهانی حاکی از آن است که واحدهای کوچک صنعتی در کشورهای درحال‌توسعه، اثرات کاملاً محسوسی بر اشتغال و درآمد ملی داشته و از این نظر در حصول رشـد توزیع‌شده و برابر، نقش مهمی ایفا کرده‌اند به‌نحوی‌که بالغ‌بر 50 درصد اشتغال کشورها متعلق به صنایع کوچک است.

این در حالی است که در ایران صنایع کوچک 92 درصد کل صنایع کشور را به خود اختصاص داده اما میزان اشتغال ایجادشده آن‌ها نسبت به صنایع بزرگ 15 درصد از کل اشتغال صنعتی است.

بیش از دو دهه است که صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی گردهم آمده‌اند. اگرچه جمع شدن صنایع در شهرک‌ها تمرکز بیشتر برای مهیا شدن توسعه صنعتی است، اما استقبال پایین از این شهرک‌ها در ایجاد اشتغال سبب شده تا شهرک‌های صنعتی نتوانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند.

کارشناسان می‌گویند، صنایع کوچک در ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان، قدرت بالا در جذب و بومی کردن تکنولوژی، برتری در صرفه‌جویی در مقیاس تولید، قابلیت تراکم دانش بیشتر در فرآیند تولید و قدرت بــالا در تربیت کارآفرینان و مدیران اقتصادی بسیار نقش مؤثری دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم ارزش‌افزوده صنایع کوچک در اقتصاد ایران تنها 8/16 درصد است و سهم ارزش تولیدات این صنایع 17 درصد و سهم صادرات آن‌ها 10 درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که این ارقام نسبت به صادرات غیرنفتی ایران بسیار پایین است.

به‌رغم تسهیلاتی که برای توسعه صنایع کوچک در نظر گرفته‌شده، هنوز هم این صنایع از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. از سوییی نداشــتن متولی واحد و نبود وحدت رویه در بین دستگاه‌های متولی صنایع کوچک ازجمله مسائلی است که صنایع کوچک از آن رنج می‌برند.

از سویی نامناسب بودن فضای کسب‌وکار کشور برای ایجاد و رشد واحدهای کوچک صنعتی و نداشتن برنامه راهبردی جامع توسعه صنایع کوچک مبتنی بر توسعه رشته صنعتی در سطح کشور ازجمله مشکلاتی که صاحبان صنایع کوچک خواستار حل آن از سوی دولت هستند.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم همکاری بین این صنایع و صنایع متوســط و بزرگ سبب نامتوازن شدن ساختار صنعتی در کشور شده است.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۲۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان

 حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اکنون با صدور چهار هزار و ۵۶۶ فقره سند مالکیت، فرایند حدنگاری شهرک‌های صنعتی هرمزگان به صورت کامل به پایان رسید.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: سند مالکیت همه واحد‌ها در شهرک‌های صنعتی کشور تا پایان خرداد صادر می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی مشکلات مربوط به ثبت و مالکیت فکری و معنوی شرکت را هم بیان کردند افزود:

در این جلسه مقرر شد با همکاری رئیس مرکز مالکیت معنوی، مشکلات فعالان اقتصادی بررسی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور