Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار هاچ بک‌های شهری مونتاژ وطن همیشه گرم و پررونق بوده، از پراید ۱۱۱ گرفته تا پژو ۲۰۶ و مزدا ۳ هاچ بک همگی گزینه‌های نقد و پرمتقاضی بازار بوده و هستند. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ ترافیک‌های کلافه کننده شهرهای پرجمعیت، دغدغه جای پارک و مصرف سوخت کمتر نسبت به خودروهای سدان همگی از عوامل اقبال مردم به خودروهای هاچ بک بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران و برخی کشور‌ها هاچ بک‌ها با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. خودروهای هاچ بک در ایران خوب می‌فروشند و حتی در برخی موارد از نمونه‌های صندوق‌دار مشتری بیشتری دارند و البته با فرصت طلبی خودروسازان قیمتی بالاتر.
هاچ بک یکی از کلاس‌های خودرویی است که فضای صندوق عقب آن تقریباً حذف و در صندوق عقب و شیشه عقب یکی شده باشد. خرید یک خودروی هاچ بک گرچه از نظر برخی مردم اصلا توجیهی ندارد، اما از دید طیفی از مشتریان یک گزینه هوشمندانه محسوب می‌شود.
قابلیت‌های اسپرت، مانورپذیری بهتر در معابر تنگ و باریک شهری و زیبایی ظاهری را به لیست بالای خبرگزاری دانشجو اضافه می‌کنند و برای خرید هاچ بک‌ها هزینه می‌کنند. بگذریم؛ با همه این جنگ‌های تاریخی که اصولا چرا باید هاچ بک خرید، به هر جهت بازار هاچ بک‌های شهری مونتاژ وطن همیشه گرم و پررونق بوده و از پراید ۱۱۱ گرفته تا مزدا ۳ هاچ بک هرگز روی دست فروشنده باد نکرده است!

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو قصد بررسی سه هاچ بک پرادعای دنده‌ای را دارد. بله درست حدس زدید: پژو ۲۰۷ جدید، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رنو ساندرو. لابد با خود می‌گویید ساندرو را شیرهای نظامی هم وطنش غریب گیر آورده‌اند، اما این طور هم نیست و رقیب هم دست خالی به میدان نیامده است.
۱ -پژو ۲۰۶ تیپ ۵: کهنه‌کار دوست داشتنیپژو ۲۰۶ پرفروش‌ترین خودروی تاریخ پژو تا به امروز است که به خوبی ایرانیان با آن آشنا هستند؛ از سال ۸۰ در ۶ تیپ وارد بازار ایران شد که با دو موتور و گیربکس دنده‌ای و خودکار عرضه شد. ۲۰۶ طراحی سال ۱۹۹۸ پژوی فرانسه بود که در زمان خود فروش هاچ بک‌های سایر خودروسازان دنیا را تحت تأثیر قرار داد.
صبر کنید لب به گلایه نگشایید، مشکل کمبود جای پای صندلی عقب به پژو ربطی ندارد. اگر اهرم کنار صندلی‌های جلوی پژو ۲۰۶ را فشار دهید و صندلی را به جلو بخوابانید خواهید دید که صندلی تا می‎‌شود. اصولاً پژو ۲۰۶ سه درب طراحی شده و به همین دلیل فضای پای سرنشینان عقب کوچک و کم است که این موضوع در پژو ۲۰۷ جدید نیز مصداق دارد.

چهره ظاهریپژو ۲۰۶ سابقه تولید ۱۶ ساله دارد و به وفور در خیابان‌ها به چش می‌آید، ولی بعید است کسی ظاهر آن را نپسندد. گرد پیری هم نتوانسته شیر بااصالت فرانسوی را کسل کننده و بی‌هیجان جلوه دهد. هماهنگی چراغ‌های عقب، جلو و خطوط بدنه به داخل کابین هم کشیده شده و تخم مرغی بودن ماشین آیرودینامیک خوبی به آن داده است. داخل کابین نشان از برخود با یک خودرو با ذات اسپرت دارد که همه دکمه‌ها در اختیار راننده هستند و پلاستیک داشبورد هم نسبت به قیمت قابل قبول است.

با وجود گذشت ۱۶ سال از تولیدش در کشور از نظر ظاهر و طراحی داشبورد نسبت به سایر رقبا، وضعیت بهتری دارد لااقل نسبت به ساندروی ۲۰۰۸ داچیا که ظاهرش می‌چربد! برای همین است که پژو ۲۰۶ با وجود تکراری شدن هنوز چهره به روزش را دارد و آبروی نصفه نیمه پژوهای از رده خارج را در کشور حفظ کرده است. مزیت اصلی پژو ۲۰۶ نسبت به دو رقیب دیگر قیمت مناسب قطعات، سهولت در تعمیر و قیمت پایین‌تر است.

موتورپژو ۲۰۶ تیپ ۵، از موتور cc۱۶۰۰ سری TU۵ زیر کاپوت خود بهره می‌برد که با وجود فراری دادن ۵ اسب بخار از قدرت آن توسط گروه صنعتی ایران خودرو، باز هم از خودروهای تیز و چابک مونتاژ ایران محسوب می‌شود. سوغات فرانسوی این موتور صدای کم، آلایندگی پایین، مصرف سوخت مناسب و قدرت بالا است. همین ویژگی‌ها باعث شد ایران خودرو که سال‌هاست از موتور قدیمی و پرمصرف ۱۸۰۰ روی محصولات خود استفاده می‌کرد، رانا، سمند ال ایکس، پژو پارس و حتی پژو ۴۰۵ را با موتور TU۵ روانه بازار کند که البته در مواردی این پیوند ژنتیکی ناموفق هم بود!
امکاناتامکانات تیپ ۵ در زمان خودش مناسب بود و اکنون نیز نسبت به سایر خودروهای این رده قیمتی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه و آینه برقی، ترمز ۴ چرخ دیسکی مطمئن و سنسور عقب از اصلی‌ترین تجهیزات پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. ۲۰۶ تیپ ۵ کامل‌ترین ۲۰۶ دنده‌ای ایران است.
۲ -رنو ساندرو دنده‌ای: جادار، زشت با کیفیت!تولید داچیا ساندرو از سال ۲۰۰۸ در رومانی و سپس در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، روسیه، برزیل و مراکش شروع شد. سال ۱۳۹۴ پارس خودرو مونتاژ ساندرو را در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک آغاز کرد و از اعتبار تندر ۹۰ برای یافتن بازار فروش ساندرو استفاده کرد که استقبال نسبتاً خوبی هم از این ماشین شد.
موتورساندرو در تمام مدل‌ها از موتوری مشابه تندر ۹۰ با حجم cc۱۶۰۰ با کد K۴M بهره می‌برد. صدای کم پیشرانه و کیفیت بالای موتور از ویژگی‌های رنو ساندرو است. تندر نودهایی در بازار یافت می‌شود که با کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر همچنان آچار به موتورشان نخورده است. البته فراموش نکنید در صورتی که موتور ساندرو و ۲۰۶ باز شود پیچیدگی و هزینه تعمیر ساندرو به مراتب بالاتر از ۲۰۶ خواهد بود.

حجم و قدرت تولیدی موتور K۴M رنو بسیار شبیه به موتور ۲۰۶ تیپ ۵ است، اما به دلیل ضرایب دنده بهتر گیربکس، ساندرو کشش بهتری دارد، ولی با اضافه وزن ۵۰ کیلویی نسبت به تیپ ۵ از نظر موتور، کشش، شتاب و مصرف سوخت تفاوت ملموسی با هم ندارند.
چهره ظاهریباز هم رنو با همکاری شرکای خود گل کاشته است. به نظر می‌رسد داچیای رومانی تمایل به پرداخت هزینه برای طراحی ندارد و طراحی با گونیا را بیشتر از نقاله دوست دارد! خطوط شکسته و تیزی که یقیناً ساندرو را از نظر اصول طراحی و هندلینگ از رقیب خود که ۱۰ سال قبل طراحی شده (پژو ۲۰۶) چندین پله عقب می‌اندازد.

کابین بی‌روح، بدون امکانات رفاهی، ظاهر ناموزون و کسل کننده در کنار صندلی‌های بزرگ، اما نیمکت‌وار، همگی ساندرو را بازنده این میدان معرفی می‌کند. این تفاوت کابین و طراحی ظاهری به حدی است که اگر کسی بگوید ساندرو ۱۰ سال قبل از پژو ۲۰۶ طراحی شده است باز هم عده‌ای به رنو خرده می‌گیرند که باز هم زشت است؛ اما رقیب رومانیایی خیلی هم دست خالی نیامده و فضای مناسب صندوق عقب و اتاق جادارش خبر از یک خودروی کاربردی می‌دهد!

امکاناتبهتر است در این قسمت از کولر و بخاری برای حمایت از ساندرو نام برد، به جز کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ۴ شیشه برقی چیزی برای دفاع ندارد و حتی از سنسور پارک هم خبری نیست. تجهیزات ساندرو سایپا را وادار کرده از زه جانبی و مه شکن جلو برای پرکردن لیست تجهیزات ساندرو نام ببرد.
۲ -پژو ۲۰۷ جدید: اعتماد به نفس خروس‌هایک سال قبل از پایان تولید پژو ۲۰۶ در اروپا، پژو ۲۰۷ که فیس لیفتی بر روی شاسی و پلت فرم ۲۰۶ به حساب می‌آید، (سال ۲۰۰۹) در برزیل طراحی شد و در ایران از سال ۸۹ با موتور قدرتمند ۱۶۰۰ در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شد و پس از رفت و برگشت دوباره از سال ۹۴ به جاده مخصوص آمد.

چهره ظاهریاگر بخواهیم درباره ظاهر پژو ۲۰۷ صحبتی کنیم کار سخت می‌شود، بهتر است آن را به خواننده واگذار کنیم. مردم درباره ظاهر پژو ۲۰۷ نظرات متفاوتی دارند، عده‌ای طراحی جسورانه پژو ۲۰۷ به خصوص در قسمت جلو را اغراق آمیز و نوعی بی سلیقگی می‌دانند، اما عده‌ای معتقدند همین چراغ‌ها و امضای بزرگ پژو روی جلو پنجره ۲۰۷ نشان از طرحی به روز و اسپرت‌تر از برادر بزرگترش دارد و رنگ و بوی امروزی به ۲۰۷داده است.

یکی از نکات مثبت طراحی جدید پژو، جلو پنجره بزرگ است که باعث می‌شود با کوچکترین تصادفی، کاپوت ماشین تعویض نشود. نکته قابل توجه افزودن نوار نور مخصوص روز در نسخه‌های جدید ۲۰۷ است که برای برخی مشتریان در این رنج قیمتی قابل توجه است.
موتورتوضیح درباره موتور پژو ۲۰۷ به دلیل یکسان بودن کامل با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در قسمت معرفی اجمالی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ آورده شده است.
امکاناتمهمان دوباره ایران خودرویی‌ها که کمتر رنگ و بوی فرانسه دارد و حالا در دل خود قطعات آسیای شرقی زیادی را جای داده، به میدان آمده و حریف می‌طلبد. پژو ۲۰۷ خود را از لحاظ امکانات حسابی مجهز کرده و به جز رقبای چینی‌اش عرصه را بر سایر هاچ بک‌ها تنگ کرده است. کروز کنترل، نمایشگر و رهیاب، فرمان طرح جدید، رینگ آلومینیومی، سنسور عقب، چراغ مخصوص روز، چراغ‌های جدید عقب و جلو و دوربین دنده عقب بخشی از تجهیزات اضافه شده به این ایرانیزه شده فرانسوی الاصل است و مچ دو رقیب خود را در زمینه امکانات خوابانده است.
سخن پایانیگروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو در پایان قصد امتیازدهی ۱۲ پارامتر اثرگذار برای انتخاب خودرو را دارد. طبق جدول پارامترهای مورد ارزیابی از ۱ تا ۱۰ نمره ارزیابی شدند که ۱۰ بهترین نمره برای عملکرد هر خودرو است. بعضی از فاکتور‌ها برای مشتریان اساسی‌تر است و امکان دارد برای دست‌یابی به خودرویی با ویژگی‌های دلخواه قید سایر پارامتر‌ها را بزنند.
نمره ارزیابی عملکرد هاچ بک‌های دنده‌ای
با گزارش‌های خودرویی گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو همراه باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۰۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیکن فرانسوی پس از برخورد توپ به سرش بی‌هوش شد

به نقل از اکیپ فرانسه؛ جف رنه آدلاید، فوتبالیست فرانسوی تیم مولن بلژیک پس از اصابت توپ به سرش در جریان مسابقه لیگ این کشور از هوش رفت و در بیمارستان بستری شد.

این حادثه در جریان بازی مولن در هفته سی‌وپنجم لیگ برتر فوتبال بلژیک برابر شارلوا (۳ بر یک) رخ داد. در پایان نیمه نخست یک ضربه محکم توپ به سر رنه آدلاید ساله برخورد کرد. رنه آدلاید حدود ۱۰ دقیقه بیهوش بود. او را با برانکارد بردند و به دلیل خونریزی مغزی مشکوک به بیمارستان منتقل کردند. بعداً تیم پزشکی گزارش داد که این هافبک فرانسوی مشکل خاصی ندارد.

رنه آدلاید از سپتامبر ۲۰۲۳ برای مولن بیک بازی می‌کند. او در این فصل ۲۷ بازی انجام داد، سه گل به ثمر رساند و دو پاس گل داد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • اتمسفر فوق العاده و استقبال بی نظیر هواداران فرانسوی WWE از رویداد بکلش / فیلم
  • ساندرو راسل: بهترین و موفق‌ترین رئیس تاریخ بارسلونا هستم
  • عکس| ستاره محروم فرانسه بازیگر شد!
  • رکورد درازترین نان باگت جهان شکسته شد + فیلم
  • مقایسه جک J۴ با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟
  • L90 ایرانی؛ رونمایی از رقیب جدید تارا و دنا
  • خونریزی مغزی رنه آدلاید پس از برخورد توپ به سرش در لیگ بلژیک!
  • بازیکن فرانسوی پس از برخورد توپ به سرش بی‌هوش شد
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • حمایت متفاوت دانشجویان فرانسوی از غزه | ببینید