Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@10:00:13 GMT

آغاز انتخابات رياست جمهوري قرقيزستان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۱۹۱۷

آغاز انتخابات رياست جمهوري قرقيزستان

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - انتخابات در قرقيزستان امروز 15 اکتبر (23 مهر) براي انتخاب رئيس جمهوري آينده اين کشور از بين 10 نفر شروع شد. مقامات قرقيزستان گفتند، که بيش از 700 ناظر خارجي جريان اين انتخابات را نظارت مي‌کنند.

به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي محلي در آغاز ثبت نام نامزدها داوطلبان رياست جمهوري در قرقيزستان حدود 60 نفر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کميسيون مرکزي انتخابات و همه پرسي فقط به 13 نفر آنها اجازه داد، که وارد رقابت شوند. حالا در ورقه‌هاي راي دهي نام 13 داوطلب کرسي رياست جمهوري نوشته شده است. اما پس از انتشار برگه هاي راي سه نفر ديگ هم از ادامه‌ رقابت دست کشيدند.
از ميان 10 نامزد باقيمانده، شهروندان قرقيزستان بايد به يک نفر راي دهند دهند و پيش بيني مي شود، که رقابت اصلي ميان دو نامزد نماينده حزب حاکم سوسيال-دموکرات «سارانباي جيينبيکاو»و نامزد مستقل «آموربيک ببناو» صورت مي‌گيرد.
​نظرخواهي هاي مختلف شانس اين دو نامزد براي پيروز‌ي در انتخابات را زياد ارزيابي و پيش بيني مي‌کنند، که امکان برگزاري دور دوم انتخابات زياد است. رقابت اين دو نامزد در هفته‌هاي اخير پيش از انتخابات شدت گرفت و سبب آن هم ملاقات «ببن اف» با نورسولطان نظربايف رئيس جمهوري قزاقستان بود.
الماسبيک آتمبايف اين ملاقات را با عنوان مداخله در امور داخلي قرقيزستان محکوم کرد و پس از آن هم فعالانه پشتيباني از نامزدي «جيينبيک اف» را در مناطق کشور ادامه‌ داد.
مقامات مي‌گويند، نتيجه‌هاي انتخابات قبل از چهارم نوامبر (13 آبان ) امسال اعلام خواهد شد. ماه دسامبر زمان رياست الماسبيک آتمبايف، رئيس جمهور کنوني قرقيزستان پايان مي يابد . رئيس جمهور جديد بايد تا هفتم دسامبر سوگند ياد کند. اما اين کار تنها زماني امکان‌پذير خواهد بود، که نامزد بيش از 50 درصد رأي را تصاحب کند در غير صورت انتخابات به دور دوم کشانده مي‌شود.
حالا همه چشمها به قرقيزستان دوخته شده است کشوري، که با دستاوردهاي دموکراتيک ‌اش در ميان کشورهاي منطقه آسياي مرکزي، تفاوت دارد.
در طي 25 سال به استقلال رسيدن اين کشور دو بار انقلاب شده است، که با سرنگوني دو رئيس جمهوري شامل «عسکر آقايف» در سال 2005 و «قرمانبيک باقييف» در سال 2010 انجاميد.
يک بار هم اين کشور را به صورت موقت و يا در دور گذرش «رازه آتونبايوه» رهبري کرده است. الماسبيک آتمبايف هم، که از تيم انقلابگران آتونبايوه بود، سال گذشته روابطش با شريکان سياسي پيشين را کاهش داد و از اينرو زير باد انتقاد قرار گرفت. آتمبايف را در خيانت به آرمانهاي انقلاب، کوشش تمرکز قدرت و توسعه نفوذش در حکومت، حمله به مطبوعات و زنداني کردن رقيبان سياسي‌اش، متهم مي‌کنند.
بهار سال جاري يکي از نامزدهاي کليدي انتخابات رياست جمهوري «آموربيک تيکيبايف» با اتهام رشوه بازداشت و ماه آگوست به هشت سال زندان محکوم شد.
آساق**1663**ترجمه ، گزارش و انتشار: خسرو حسيني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۱۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه ، ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه در سالن شهدای دولت استانداری انجام شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دریافت فیلم

دیگر خبرها

  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد