Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير امور خارجه کشورمان گفت: اين موضوع را صراحتاً در مذاکرات و پس از آن اعلام کرديم که هر زمان که جمهوري اسلامي احساس کند که اقدامات طرف مقابل در لغو تحريم ها براي منافع جمهوري اسلامي کافي نيست، ايران مي‌تواند انتخاب‌هاي خود را داشته باشد که يکي از آنها خروج از برجام است.
به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان، با حضور در برنامه نگاه يک شبکه اول سيما، پيرامون نطق ترامپ و آينده برجام، به اظهار نظر پرداخت و گفت: صحبتهاي آقاي ترامپ بيانگر ادبيات غير مناسبي بود که پيشتر هم در سخنراني ايشان در مجمع عمومي ملل متحد شاهد بوديم، بسياري از رسانه‌هاي آمريکايي در دوران مجمع عمومي ملل متحد بعد از سخنراني آقاي روحاني و در مقايسه با ترامپ گفتند که ترامپ با اين لحن نامناسب سخنراني، ايران را پيروز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظريف افزود: اکثريت به اتفاق تحليلهاي رسانه‌هاي غربي بيانگر آن است که آقاي ترامپ حرفي براي گفتن نداشت. در واقع ترامپ نداشتن استراتژي را پشت پرده حرفهاي تند پنهان کرده بود.
وي تصريح کرد: نوع نگاه غلط ايالات متحده به ايران سابقه تاريخي 40 ساله دارد و امريکايي‌ها با اقداماتشان در کودتاي سال 32 نشان داده بودند که از آغاز مقابل مردم ايران ايستاده اند و محافظ ديکتاتوري هستند و مي توان گفت آنچه شب گذشته گفته و شنيده شد حرف و اتفاقي تازه نبود.
ظريف ادامه داد: سخنان چند ساعت قبل از سخنراني اصلي آقاي ترامپ، ترامپ واقعي را نشان مي دهد و صحبتهاي رسمي او از زبان رئيس جمهور امريکا مطرح شده که البته ايشان در همان چارچوب هم نتوانست درست عمل کند و با استفاده از عباراتي که براي مردم ايران کاملا زننده محسوب مي شود صحبت مي‌کند.
رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: ترامپ کسي است که متحدينش در منطقه، تروريستهاي منطقه‌اند، ترامپ بيشتر با الفاظي که بکار برد نفرت ايرانيان را متوجه خودش کرد کسي که نسبت به سپاه که افتخار و عزت همه ايران است با الفاظي که شايسته خودش است خطاب مي‌کند؛ حواسش نيست آن تعارفهايي که انجام داده هيچ توجهي را جلب نمي‌کند و فقط آن توهين هاست که مردم را ناراحت مي‌کند و بالاخره کسي که حاضر است براي چند صد ميليارد دلار پول که از کشورهاي منطقه براي سلاحهاي امريکايي اخذ کرده يا به زور گرفتند. حالا بيايد و براي خوشحالي کساني که آنها را سرکيسه کرده ، اسم تاريخي خليج فارس را به غلط استفاده کند تا با اين کار به همه نشان دهد که از چه شخصيتي برخوردار است؛ ترامپ براي تاريخ و واقعيات ارزشي قائل نيست. من اصلا فکر نمي کنم ترامپ اشتباهي حرفي زده باشد. او براي خوشامد آنهايي که خريداران بزرگ تسليحات امريکا هستند اين عبارات را بکار برده زيرا چهار توييت ترامپ بعد از اعلام حصر قطر مي توانست زمينه ساز فاجعه بزرگ در منطقه باشد. همانگونه که در ماههاي گذشته شاهد رخداد فاجعه اي بزرگ در يمن بوديم.
ايران هميشه با سلاح شيميايي مخالف بوده و هست
وزير امور خارجه کشورمان گفت: هميشه استفاده از سلاح شيميايي را محکوم کرده ايم.
ظريف افزود: کسي که ياغي گرايانه ديگران را در عرصه بين المللي ياغي خطاب مي کند بدون شک تعهدات خود و کشورش را در عرصه جهاني زير پا گذاشته است، زيرا وقتي انقلابي صورت مي گيرد دولتهاي جديد وارث تعهدات دولتهاو نظامهاي قبلي هستند، حال آقاي ترامپ فقط دستخوش انتخاباتي داخلي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: از روزي که ترامپ بر سر کار آمده همه تعهدات خارجي از جمله قرارداد پاريس، پاسيفيک، قراردادهاي نفتي، قراردادهاي محيط زيستي را زير پا گذاشته است يونسکو را در حمايت از رژيم صهيونيستي زير پا گذاشته است تا جايي که فردي مي گويد؛ اگر ترامپ دکتريني داشته باشد آن، دکترين خروج است.
وزير امور خارجه کشورمان گفت: ايران بعنوان قرباني سلاحهاي شيميايي هر گونه استفاده سلاح شيميايي توسط هرکس محکوم مي کند و سياست ما همواره مورد تاکيدمان بوده و در بالاترين سطوح کشور دنبال شده و مي شود؛ در بحث سوريه هم ضمن اينکه ما نقش فعالي در خلع سلاح شيميايي داشتيم تاکيد هم کرديم گروههاي تروريستي طبق اسنادي که ما حدود 4 سال قبل در اختيار دولت امريکا هم قرار داديم داراي سلاح شيميايي هستند و اينجا نقص بزرگي وجود داشت مبني بر اينکه گروههاي تروريستي خلع سلاح شيميايي نشدند و در واقع همه ساز و کارهاي بين المللي متمرکز بر خلع سلاح دولت سوريه بود.
ظريف گفت: استفاده از سلاح شيميايي آثاري را بر محيط بجا مي‌گذارد که قابل تشخيص است و امريکا و کشورهاي غربي مانع شدند از انجام تحقيقات ميداني در منطقه خان شيخون سوريه، زيرا مي ترسيدند که معلوم شود چه کسي به چه نحوه اي از سلاح شيميايي استفاده کرده است وقتي هم که در زمان جنگ تحميلي صدام عليه ما از سلاح شيميايي استفاده مي کرد ما به شوراي امنيت مراجعه کرديم که يک نوع برخورد ديديم و وقتي هم به دبيرکل ملل متحد رجوع کرديم آقاي خاوير پرز و دکوئيار دبير کل وقت حاضر شد 6 مرتبه تيمهايي را به منطقه جنگي اعزام کند. منطقه جنگي در آن زمان امن نبود همانگونه که منطقه خان شيخون امروزي امن نيست.
او گفت: لازم بذکر است در زمان جنگ تحميلي شوراي امنيت ملي و دبيرکل سازمان ملل حتي يکبار هم حاضر نشدند نتايج تحقيقاتشان را آنگونه که حقيقت داشت بر ضد صدام انتشار دهند و همه بيانيه هاي شوراي امنيت در بهترين شرايط به استفاده از سلاح شيميايي عليه سربازان ايراني اشاره کرد بدون اينکه مسئول آن را مشخص کنند؛ بعدها وقتي عراق به کويت حمله کرد در روزنامه نيويورک تايمز مقاله مفصلي ديديم که نوشته بود (وقتي صدام عليه مردم کرد حلبچه از سلاح شيميايي استفاده کرده بود cia امريکا برنامه وسيعي را تدارک ديد که ايران را متهم کند) اين در حاليست که ايران در مقابل سلاح شيميايي از روز اول يک موضع داشته و هنوز هم بر سر موضع خود ايستاده است، ما مخالف سلاح شيميايي هستيم همانگونه که مخالف سلاح هسته اي هستيم زيرا اينها با موازين انساني و اسلامي ما مغايرت دارد.
ظريف، حمله ناو وينسنس به يک هواپيماي مسافربري با 290 مسافر را يکي از هولناکترين اتفاقات جنگ تحميلي بيان کرد و افزود: زمان وقوع اين فاجعه دولت امريکا اول ادعا کرد هواپيماي جنگي را مورد حمله قرار داده و بعد که ابعاد فاجعه معلوم شد تلاش کردند بگويند همزمان هواپيماي جنگي را ديده اند در کنار هواپيماي مسافربري و بعد که مکالمه برج مراقبت با هواپيما را شنيديم ديگر چاره اي نداشتند جز اينکه بگويند اشتباه شده بود اما ما هرگز فراموش نکرديم تنها چند سال بعد فرمانده آن ناو توسط دولت امريکا مدال دريافت کرد.
ظريف گفت: چنين اقداماتي کاملا نشان مي دهد بيانات ديروز ترامپ ديگر نمي تواند کسي را گول بزند.
وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: تنها مرجع رسيدگي و تعيين پايبندي ايران به تعهداتش در برجام، آژانس بين المللي انرژي اتمي است و لازم بذکر است برجام چارچوب نظارت آژانس را هم معلوم نموده و در بندهاي 74 تا 78 ضميمه يک برجام کاملا معلوم است که چگونه بايد نظارتها انجام شود اما مذاکرات ما در برجام، 2 نکته را نشان داد؛ اينکه ما همه مقررات را در برجام تدوين کرده و مي دانستيم، بيان اين بود که ما از اول به دولت امريکا اعتماد نداشتيم يعني برجام براساس اعتماد تدوين نشده بود و اين موضعي بود که مسئولين ايران به ويژه رهبري روي آن تاکيد داشتند.
ظريف تصريح کرد: نکته قابل توجه بعدي اينکه با نيم نگاهي به حرفهاي انتخاباتي ترامپ در مورد لزوم پاره کردن برجام و پس از گذشت 9 ماه هنوز چنين اتفاقي رخ نداده زيرا برجام استحکام دارد به اين دليل است که صاحب نظران مي گويند اگر امريکا در برجام تخطي کند خودش را منزوي کرده است.
وي ادامه داد: با احتساب همه اينها برجام سند کاملي نيست زيرا بر اساس بده بستانهاي طرفين نوشته شده است.
ظريف گفت: صحبتهاي شب گذشته ترامپ با بندهاي 26، 28 و 29 برجام ناسازگار و مغاير است، البته ما در مقابل اقدامات امريکا برخوردهاي مناسب را داشته و خواهيم داشت. در ضمن، نامه اي که به نقل از من در اينترنت منتشر شده مربوط به 2 ماه پس از روي کار آمدن ترامپ است يعني اسفند ماه و روي صحبتم فقط اروپايي ها نيستند و اين هم اولين نامه بنده بوده است. من نامه اي در تابستان سال قبل تنظيم و ارسال کرده بودم که منجر به صدور مجوز مبادلات و مراودات تجاري بوئينگ و ايرباس توسط امريکا شد. از آن تاريخ تاکنون 9 نامه نوشته ام و کوتاهي ها و موارد نقض در آنها ياد شده است؛ در خصوص صحبتهاي اخير و ديشب ترامپ هم نامه اي خواهم نوشت.
آمريکا موظف است به تعهداتش در برجام عمل کند
وزير امورخارجه کشورمان با اشاره به اينکه مقررات داخلي امريکا براي ما و برجام اعتباري ندارد، گفت: آمريکا موظف است که به تعهدات بين المللي اش در قالب برجام که يک قطعنامه شوراي امنيت است عمل کند.
ظريف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما افزود: برجام بر خلاف آنچه که آقاي ترامپ تصور و يا القاء مي کند، توافق ميان ايران و امريکا نيست که به تصويب کنگره امريکا نياز داشته باشد يا کنگره بتواند در آن اخلال ايجاد کند و يا رئيس جمهور امريکا بتواند آن را باطل کند.
وي ادامه داد: همان گونه که خانم موگريني هم به صراحت اعلام کرد برجام قابل پايان يافتن توسط هيچ يک از اعضا نيست بلکه ساز و کار خودش را دارد و ما به مقررات و ساز و کارهاي داخلي کشورها خيلي توجهي نداريم.
ظريف تاکيد کرد: آنچه که براي ما مهم است اين است که ايالات متحده امريکا متعهد است مواردي را که تحريم هاي گذشته را اسقاط کرده است تمديد کند و به آنها پايبند باشد اگر از اينها تخلف کند، حتماً جمهوري اسلامي ايران اقدام مشابه و متقابل انجام خواهد داد.
وزير امورخارجه کشورمان گفت: البته اين که چه اقدامي را انجام دهيم با تصميم هيأت نظارت و اينکه جمهوري اسلامي ايران چقدر از منافع برجام بهره مند است، ارتباط پيدا مي کند.
ظريف افزود: به رغم همه کارشکني ها و بدعهدي هاي امريکا، به لطف خدا و به برکت استقامت مردم خوب کشورمان، تا کنون توانستيم از بسياري از امکاناتي که پس از برجام ايجاد شده است از جمله سرمايه گذاري خارجي، امکانات مالي جديد، باز شدن امکان فروش نفت و روش هاي تعاملات بانکي استفاده کنيم.
وي ادامه داد: امريکايي ها هم در دولت گذشته و هم به صورت فزاينده‌اي در دولت کنوني بدعهدي کردند و موارد نقض داشتند و اين موارد را پيگيري کرديم اما به اين معني نبود که اين موارد نقض به حدي برسد که از نظر هيأت نظارت، بر منافع حضور جمهوري اسلامي ايران در برجام فزوني يابد و نياز پيدا کند که ايران در مورد حضورش در برجام تصميم بگيرد.
ظريف گفت: اين موضوع را صراحتاً در مذاکرات و پس از آن اعلام کرديم که هر زمان که جمهوري اسلامي احساس کند که اقدامات طرف مقابل در لغو تحريم ها براي منافع جمهوري اسلامي کافي نيست، ايران مي تواند انتخاب هاي خود را داشته باشد که يکي از آنها خروج از برجام است.
وي با بيان اينکه از ابتدا بر اساس بدبيني و بي اعتمادي، برجام را مذاکره کرديم، افزود: به همين علت هم است که ساز و کار خروج ما از برجام در خود برجام ديده شده و در آنجا پيش بيني شده است که اگر در حوزه هايي که براي ما اهميت دارد ازجمله فروش نفت، برگرداندن اموالمان و بيمه کشتي و کشتيراني و خريد هواپيماهاي نو، تحريم ها برگردد در آن زمان ما اين حق را داريم که درباره ادامه حضور خود در برجام تصميم بگيريم.
وزير امورخارجه کشورمان گفت: ما با حفظ تحقيق و توسعه مان در انرژي هسته اي شرايطي را فراهم کرديم که اگر روزي به علت خطاي راهبردي طرف مقابل به اين نتيجه برسيم که ادامه حضورمان در برجام در منفعت کشور نيست در آن صورت شرايط ما از نظر هسته اي به گونه اي خواهد بود که بهتر از زمان قبل از مذاکرت برجام و پيشرفته تر از آن برنامه صلح آميز هسته اي خودمان را ادامه دهيم.
آمريکا با سياست‌هايش خود را در دنيا منزوي و بي اعتبار مي‌کند
وزير امور خارجه کشورمان گفت: امريکا با سياست هايش خود را در دنيا منزوي و بي اعتبار مي کند و ديگر هيچ کشوري اين آمادگي را نخواهد داشت که با اين کشور وارد تفاهم شود.
ظريف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما درباره قرارداد بوئينگ افزود: اين قرارداد از نظر ما مشکلي ندارد، اگر دولت امريکا مانع اجراي قرارداد بوئينگ توسط اين شرکت شود از تعهداتش در برجام تخلف کرده است.
وي درباره علت حمايت اروپايي ها از برجام گفت: آنچه که مهم است و بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که امريکا با سياست هايش خود را در دنيا منزوي و بي اعتبار مي کند و ديگر هيچ کشوري اين آمادگي را نخواهد داشت که با اين کشور وارد تفاهم شود زيرا اين رئيس جمهور امريکا رسماً اعلام مي کند که تفاهم ها با امريکا فقط به اندازه دوره يک رئيس جمهور اعتبار دارد بنابراين جهان متوجه مي شود که بايد در مقابل اين حرکت ايستادگي کند.
ظريف ادامه داد: اقدامي که ديروز توسط اعضاي اتحاديه اروپا و خانم موگريني به عنوان هماهنگ کننده و سه کشور طرف مذاکره ما در اتحاديه اروپا انجام شد فقط منحصر به برجام نيست بلکه نگراني از نحوه رفتار دولت آقاي ترامپ است که اين دولت به تعهدات بين المللي اش پايبند نيست.
وي افزود: پايبند نبودن دولت امريکا به تعهدات بين المللي اش مي تواند براي نظام بين المللي مشکلاتي را ايجاد کند.
ظريف اضافه کرد: البته اين موضوع امتيازي براي ماست زيرا قبلاً هر وقت امريکا مي خواست تحريمي را عليه کشورمان اعمال کند فوراً اروپايي ها پشت سر او حرکت مي کردند اما اکنون اروپايي ها در برابر آنها ايستاده اند و زياده خواهي هاي آنها را نپذيرفتند.
وي گفت: اروپايي ها بايد تصميم بگيرند که منافع آنها در کجاست، اروپا حتماً در حفظ برجام منافعي دارد هم منافع حيثيتي دارد و هم منافعي به عنوان يک روش دارد.
ظريف با بيان اينکه برجام روشي است که براي اروپا اهميت دارد، افزود: ممکن است در فرهنگ سياسي اروپا رسيدن به تفاهم يا راه حل مذاکره شده جايگاهي نداشته باشد زيرا امريکايي ها عادت کردند که با زور ديدگاه هاي خود را بر ديگران تحميل کنند بنابراين برجام براي آنها سخت است.
وي اضافه کرد: برجام يکي از نخستين حوزه هايي است که دولت امريکا ناگزير شد در بده بستان واقعي به رغم اينکه شش کشور برابر ايران بودند وارد شود تا حدي که آقاي ترامپ آن را بي آبروترين قرارداد دولت امريکا تلقي مي کند.
وزير امورخارجه کشورمان گفت: البته از نظر من اين گونه نيست که برجام کاملاً يک طرفه به نفع ايران باشد اما اين سخنان او نشان دهنده تفکر و گرايش امريکاست که به تحميل عادت کرده است.
ظريف با اشاره به اينکه هيچ کدام از کشورهاي اروپايي به رغم مؤثر بودن در صحنه بين المللي ، ابرقدرت نيستند، افزود: آنها کشورهاي مؤثري هستند که از روش هاي ديگري براي پيگيري منافع خود استفاده مي کنند و براي آنها ديپلماسي بسيار مهمتر از امريکاست.
وي اضافه کرد: اروپايي ها به منطقه ما نزديکترند بنابراين منافع امنيتي و سياسي هم دارند که در اين منطقه آشوب و تشنج جديدي بر مبناي اتهام هاي واهي شکل نگيرد.
وي افزود: سرنوشت برجام نشان خواهد داد که آيا اروپا مي تواند نقش قابل توجهي در صحنه بين المللي داشته باشد يا فقط يک نقش دنباله رو را ايفا مي کند.
وي در پاسخ به اين پرسش که چرا توان موشکي کشورمان غيرقابل مذاکره است؟ افزود: در بحث هسته اي تصميم گرفتيم يک موضوع را حل کنيم و حدود 13 سال طول کشيد تا حل شود و تصميم گرفتيم درباره بقيه موضوعات وارد بحث نشويم.
ظريف ادامه داد: اگر درباره آن موضوعات هم با اروپايي ها وارد بحث جدي شده بوديم حتماً به حقانيت موضع ما پي برده بودند همان گونه که در بحث هسته اي اکنون کسي که در مقابل ما قرار گرفته است منزوي شده و موضع ما مورد حمايت است و فقط سه کشور در منطقه ما هستند که متأسفانه به اشتباه امنيت خود را به امريکا واگذار کرده اند و تصور مي کنند امنيت را مي توانند با خريدهاي تسليحاتي گران بخرند.
وي افزود: آنها بايد امنيت را در منطقه جستجو کنند و بهترين حامي امنيت آنها همکاري منطقه اي است و ايران خواهان امنيت همه کشورهاي منطقه است.
وزير امورخارجه کشورمان اضافه کرد: سخنراني آقاي ترامپ بيش از آن که سخنراني خودش باشد سخنراني آقاي نتانياهو بود که توسط آقاي ترامپ بيان شد و براي همين است که هم در مجمع عمومي سازمان ملل و هم در سخنراني اخيرش نخستين کسي که به آقاي ترامپ تبريک گفت، نتانياهو بود.
ظريف گفت: اين سه کشور، نتانياهو و يک سازمان تروريستي تنها کساني بودند که از سخنراني آقاي ترامپ حمايت کردند.
وي با تأکيد بر اينکه در موضوع هسته اي حقانيت موضع ما کاملاً مشخص است، افزود: در ديگر موضوعات بحث نکرديم و اجازه ورود نداديم زيرا نمي خواستيم موضوع را به اندازه اي پيچيده کنيم که قابل حل نباشد.
ظريف اضافه کرد: دفاع ما در حيطه صلاحيت و اختيارات خود ماست و به کسي اجازه نمي دهيم در حوزه دفاعي ما وارد شود، به همين علت موضوع موشک و مسائل منطقه اي به هيچ وجه در برجام جايگاهي ندارد و همه به آن معترف هستند.
وي ادامه داد: آقاي ترامپ در سخنراني اخير خود تلاش کرد با منطق بر عکس، اين مسائل را به هم ربط دهد که همه دنيا فهميدند بسيار پايه استدلالي ضعيفي دارد و اصلاً در اين زمينه استدلالي وجود ندارد.
ظريف درباره چرايي اينکه آمادگي مذاکره درباره مسائل دفاعي مان را نداشتيم گفت: جمهوري اسلامي هشت سال جنگ تحميلي را تحمل کرد که در آن مدت انواع پيشرفته ترين سلاح ها در اختيار متجاوز قرار داده مي شد و تلاش وسيع بين المللي به سرکردگي امريکا وجود داشت که از دسترسي ايران به کمترين ابزار دفاعي جلوگيري کنند.
وي افزود: آنها با اين کارشان ما را به اين سمت سوق دادند که نيازهاي دفاعيمان را خودمان تأمين کنيم. امريکايي ها اشتباهات زيادي کردند و حاضر نيستند نتيجه اشتباهات خود را بپذيرند.
وي گفت: اکنون نگران نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه هستند، نفوذ ما در منطقه به علت اين است که ما انتخاب هاي درست و آنها انتخاب هاي غلط کردند.
وزير امورخارجه کشورمان افزود: آنها بودند که مردم ما را از دسترسي به حداقل ضرورت هاي دفاعي محروم کردند.
ظريف با اشاره به اينکه امنيت و پيشرفتمان را از مردم خودمان کسب مي کنيم ادامه داد: به همين علت است که مردم ما خودشان امکانات لازم دفاعيمان را ساختند تا هيچ وقت يک صدام ديگر نتواند مردم ما را تهديد و به شهرهاي ما حملات شيميايي و موشکي کند.
وي افزود: مردم ما اين شرايط را با گوشت، پوست و خون خود لمس و حس کردند و اين دستاورد به هيچ وجه قابل مذاکره نيست.
دستاوردهاي دفاعي ما قابل مذاکره نيست
دستاوردهاي دفاعي و موشکي ما به هيچ وجه قابل مذاکره نيست
محمدجواد ظريف افزود: اکنون در منطقه اي زندگي مي کنيم که صدها ميليارد دلار سلاح هاي مرگبار امريکايي به منطقه سرازير شده است و آن را به يک انبار باروت تبديل کرده است، و اين در شرايطي است که جمهوري اسلامي هيچگاه عليه کشوري تجاوز نکرده اما مورد تجاوز قرار گرفته است و اين مردم بزرگ با مقاومت خود متجاوز را پشيمان کردند.
وي گفت: بنابراين حق داريم که امکانات دفاعي داشته باشيم و اجازه ندهيم کسي در مورد آن دخالت کند، به همين علت موضوع موشک هاي ما هيچ وقت موضوع مذاکره نبوده است.
ظريف اضافه کرد: اما اگر روزي قرار باشد در اين زمينه بحث کنيم حرف براي زدن زياد داريم. جمهوري اسلامي کمترين هزينه دفاعي را در منطقه دارد، کشوري مانند عربستان سعودي در سال 2016 شصت و سه ميليارد دلار هزينه تسليحاتي کرده است و امارات متحده عربي با يک و نيم ميليون شهروند، پارسال 22 ميليارد دلار هزينه تسليحاتي داشت.
وي افزود: هزينه تسليحاتي جمهوري اسلامي ايران با 80 ميليون نفر جمعيت به مراتب کمتر از آن است اما به لطف خدا و مقاومت مردم بزرگ ايران؛ قوي ترين کشور منطقه هستيم.
ظريف اضافه کرد: آنها خيال مي کنند با خريدن اين ابزارها مي توانند امنيت ايجاد کنند اما هيچ وقت چنين کاري را نمي توانند انجام دهند.
وزير امورخارجه کشورمان گفت: امريکا با سرازير کردن اسلحه به منطقه و دامن زدن به تشنج موجب رقابت تسليحاتي ميان متحدانش شده است و هر کدام سعي مي کنند با خريد بيشتر تسليحات از امريکا زمينه را براي حمايت هاي بيشتر اين کشور از خودشان فراهم کنند.
ظريف تأکيد کرد: اين موضوع ظرفيت بسيار خطرناکي را در منطه ما ايجاد کرده است لذا اگر زماني قرار باشد در اين زمينه بحث شود، ايران است که مدعي است که چرا با اين سياست هاي غلط، منطقه ما را به يک بحران هميشگي مسابقات تسليحاتي تبديل کرده اند؟
وزير امورخارجه کشورمان گفت: غربي ها بدانند که اگر روزي در اين حوزه هايي که آنها براي خودشان اعلاميه صادر مي کنند قرار باشد صحبتي شود حتماً مانند بحث هسته اي از پاسخ به نظرات و استدلالات جمهوري اسلامي ناتوان خواهند بود.
ظريف افزود: آنها با ادعاي غني سازي صفر شروع کردند و در چندين قطعنامه گفتند ايران حق غني سازي ندارد اما اکنون حق غني سازي ايران را به رسميت شناختند.
وي اضافه کرد: اگر قرار باشد روزي مذاکره کنيم که چنين قراري را نداريم زيرا دفاع خودمان را موضوع مذاکره نمي دانيم آنها حرفي براي زدن ندارند و حتماً ما مدعي خواهيم بود.
وزير امورخارجه کشورمان تأکيد کرد: جمهوري اسلامي در پي تجاوز عليه هيچ کشوري نبوده و نيست.
سياست ترامپ محکوم به شکست است
وزير امورخارجه کشورمان گفت: اکنون به ويژه در حوزه برجام، اجماع به نفع ايران در جهان شکل گرفته و ايالات متحده امريکا کاملاً منزوي شده است بنابراين سياست کنوني آقاي ترامپ محکوم به شکست است.
ظريف در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما افزود: در طول 300 سال گذشته ايران با وجود داشتن امکانات فراوان به سرزمين هاي کشور ديگري چشمداشتي نداشته است و در سرزمين خود احساس آرامش مي کند.
وي گفت: اين موضوع ما را در شرايط ويژه اي قرار داده است که کشوري هستيم ذاتاً در پي ثبات و امنيت هستيم، نه مانند آقاي ترامپ که در مبارزات انتخاباتي خود اعلام کرد «تا زماني که ميان ايران و عراق جنگ بود ما راحت بوديم».
ظريف با اشاره به اينکه ما هيچ وقت در پي درگيري نيستيم، افزود: ما مي خواهيم درگيري ها را در عراق، سوريه و يمن پايان بدهيم، طرح چهار ماده اي ما براي حل بحران سوريه که تقريباً پس از انتخاب آقاي روحاني در دوره اول توسط جمهوري اسلامي ايران مطرح شد و همچنين طرح چهار ماده اي را براي حل بحران يمن، بلافاصله پس از حملات تجاوزکارانه عربستان سعودي پيشنهاد داديم.
وزير امورخارجه کشورمان گفت: همه اين طرح ها نشان دهنده اين واقعيت است که جمهوري اسلامي ايران هميشه يک سياست را دنبال کرد و آن مقابله با افراط، خشونت و تلاش براي صلح و آرامش در اين منطقه است.
ظريف با تأکيد بر اينکه اين سياست و نياز ذاتي ماست، افزود: اين موضوع؛ خاستگاه امنيت ملي جمهوري اسلامي با توجه به شرايط ويژه کشورمان است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا ترامپ مي خواهد با ايران همانند عراق و ليبي برخورد کند؟ گفت: وي ممکن است آرزوهايي داشته باشد اما جمهوري اسلامي موفق شده است اجماع امنيتي سازي عليه ايران را که دولت هاي قبلي امريکا با تلاش ايجاد کرده بودند نابود کند.
ظريف افزود: اکنون به ويژه در حوزه برجام، اجماع به نفع ايران در جهان شکل گرفته و ايالات متحده کاملاً منزوي شده است، بنابراين سياست کنوني آقاي ترامپ محکوم به شکست است و ايران با تدبير، درايت و استقامت مانع از آن خواهد شد که آقاي ترامپ و صهيونيست ها بتوانند بار ديگر از ايران پرونده و موضوع امنيتي در سطح بين المللي ايجاد کنند.
وزير امورخارجه کشورمان، ناکامي را خاستگاه اتهامات امريکا عليه ايران دانست و گفت: امريکايي ها سياست هاي غلطي را دنبال کردند البته آقاي ترامپ زماني که نامزد رياست جمهوري بود به اين موضوع معترف بود و اکنون در جايگاهي قرار گرفته که ناگزير است از موضع ديگري صحبت کند.
ظريف با اشاره به اينکه امريکايي ها در کودتاي 28 مرداد حکومت ملي کشورمان را ساقط کردند، افزود: آنها پس از آن حکومت ديکتاتوري اي را بر سر کار گذاشتند و از ساواک حمايت کردند و بر مردم ايران فشار آوردند و پس از انقلاب نيز تلاش کردند با کودتا دوباره همان نظام ديکتاتوري را برگردانند و از صدام هم حمايت کردند.
وي با بيان اينکه امريکايي ها در منطقه ما همه راه هاي غلط را انتخاب کردند اضافه کرد: اکنون گله دارند که چرا در منطقه منزوي هستند و جمهوري اسلامي ايران در آنجا نفوذ دارد.
ظريف با اشاره به اينکه عربستان و امارات متحده عربي کشورهايي بودند که طالبان را به رسميت شناختند، گفت: آنها در سوريه و يمن موجب به خاک و خون کشيده شدن مردم شدند و اين اشتباهات راهبردي آنها و امريکايي ها در منطقه، آنها را به جايي رسانده است که شکايت مي کنند چرا ايران در منطقه قدرتمند است.
وزير امورخارجه کشورمان با بيان اينکه قدرت ايران در منطقه به علت انتخاب هاي درست کشورمان است افزود: ما از ابتدا در منطقه انتخاب هاي درست داشتيم و در کنار مردم منطقه بوديم و هيچگاه خواهان دخالت در امور مردم نبوديم.
ظريف با اشاره به اينکه هيچ کس حق ندارد براي مردم کشورهاي منطقه تعيين تکليف کند اضافه کرد: امريکايي ها از هزاران کيلومتر آن طرفتر مي خواهند براي مردم منطقه تعيين تکليف کنند و برخي کشورهاي منطقه نيز از آنها تقليد مي کنند.
وي گفت: سياست امريکا براي تغيير نظام و فشار بر کشورمان جديد نيست و سالهاست آنها اين تلاش را کردند اما شکست خوردند.
ظريف افزود: بايد پيش از هر چيز براي اينکه بتوانند آينده متفاوتي را رقم بزنند بايد به اشتباهات خود نگاه کنند و ببينند آيا اين اشتباهات با متهم کردن ديگران حل مي شود؟
وي گفت: اشتباه را بايد با حل کردن حوزه هاي اشتباه حل کنيد نه اينکه تلاش کنيد ايران را متهم کنيد.
وزير امورخارجه کشورمان خطاب به امريکايي ها افزود: شما چهل سال است که ايران را متهم مي کنيد، چه دستاوردي داشتيد؟
ظريف گفت: آنها نبايد فراموش کنند که تاوان اشتباهات خودشان را پس مي دهند.
وي افزود: آنها اگر اين اشتباهات را اصلاح کنند، امکان اين را دارند که شرايط متفاوتي را تجربه کنند اما اگر بخواهند ادامه دهند کار اشتباهي است.
وزير امورخارجه کشورمان با بيان اينکه نيروهاي مقاومت و مردم در برابر داعش ايستاده و مانع سقوط دمشق و بغداد و اربيل شده است گفت: بنابراين با متهم کردن آنها مشکلي را حل نمي کنند بلکه به افراط و ترور در منطقه دامن مي زنند.
ظريف افزود: اقداماتي که در شرق سوريه انجام شده نشان مي دهد اولويت نخست براي امريکايي ها به رغم ادعاي آنها، مبارزه با داعش نيست بلکه اولويت آنها چيز ديگري است.
وي در پاسخ به اين پرسش که چرا ترامپ و امريکايي ها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خصومت و دشمني مي کنند؟ گفت: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از جمهوري اسلامي و در دفاع از تماميت ارضي کشورمان غيرقابل ترديد است.
ظريف افزود: اينها نيروهايي بودند که با استفاده از حمايت مردم اقدام کردند زيرا از خود مردم هستند و توانستند در برابر ارتش تا دندان مسلح صدام مقاومت کنند.
وي گفت: يکي از برنامه هايي که براي ناکام کردن حرکت استقلال طلبانه مردم ايران داشتند حمله صدام بود که ناکام ماندند.
وزير امورخارجه کشورمان افزود: آنها تلاش کردند با فشارهاي ديگر ازجمله تحميل خشونت و تکفير بر منطقه ما، سياست هاي مخربي را دنبال کنند که به علت حمايت هاي مستشاري برادران ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ناکام ماندند بنابراين از آنها کينه دارند.
ظريف گفت: متأسفانه دولتمردان امريکا تحت تأثير القائات افرادي قرار مي گيرند که منافع ويژه اي دارند و منافع امريکا را دنبال نمي کنند.
وي افزود: در گذشته هم دولت هاي قبلي امريکا همين حرفها را تکرار کردند، دولت امريکا به جاي اينکه به واقعيات توجه کند، بيشتر به گروه هاي فشار و گروه هايي که براي تأمين خواسته هاي يک مجموعه بسيار کوچک اقدام مي کنند توجه مي کند.
ظريف با اشاره به اينکه سياست هاي امريکا در جهت منافع اين کشور نيست، گفت: اين سياست ها بيشتر منافع کساني را تأمين مي کند که بيشترين توان تحميل نظراتشان را بر مراکز تصميم گيري ايالات متحده دارند و اين يکي از مشکلات سياست ورزي در امريکاست که برخي اقليت هاي پر سر و صدا با امکانات مالي گسترده در آنجا لابي مي کنند.
وي افزود: علت دشمني آنها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اين است که آن کساني که اين هزينه ها را مي کنند کينه عميقي نسبت به سپاه دارند و هم در مراحل مختلف سياست هايي که عليه جمهوري اسلامي داشتند توسط مقاومت مردم ايران که سنبل و نماد آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است به ناکامي کشيده شده است و اين نگراني نهادينه اي را براي آنها ايجاد کرده است.
وزير امورخارجه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که چرا ترامپ سياست هايش را بي پرده اعلام مي کند؟ گفت: اجماع جهاني در برابر اقدام آقاي ترامپ ايجاد شده است و حرفهاي وي عليه ايران شنونده زيادي ندارد و اين موجب شده که وي با لحن خشن تري صحبت کند و اميد داشته باشد اين لحن خشن وي تأثيرگذار باشد.
ظريف با اشاره به اينکه بازارهاي مالي و اقتصادي در طول ماه هاي گذشته به لفاظي هاي ايالات متحده توجه زيادي نکرده اند ادامه داد: از ابتداي رياست جمهوري آقاي ترامپ بيشترين سرمايه گذاري ها و قراردادها توسط شرکاي بين المللي جمهوري اسلامي شکل گرفته است و کشور با آرامش کامل به سمت پيشرفت و توسعه همه جانبه در جهت اقتصاد مقاومتي پيش مي رود.
وي گفت: هر چه امريکا و آقاي ترامپ بي پرده تر صحبت مي کند در دنيا منزوي تر مي شود و بنگاه هاي اقتصادي در سطح جهان به اين نتيجه مي رسند که سياست هاي جمهوري اسلامي، معقول است و آنها لحن کشورمان را با لحن آقاي ترامپ مقايسه مي کنند و به اين نتيجه مي رسند که اگر قرار باشد محل امني براي سرمايه گذاري وجود داشته باشد؛ در ايران است.
ظريف افزود: آنها مي بينند اين سياست هاي امريکا در طول سال هاي گذشته ادامه داشته اما تأثيري بر امنيت و آرامش ايران نداشته است.
وي با اشاره به اينکه ما در طول 38 سال به رغم فشارهاي خارجي توانستيم کشورمان را بسازيم گفت: علت اين است که امنيت، پيشرفت و توسعه اقتصادي ما از درون ما سرچشمه مي گيرد.
وزير امورخارجه کشورمان با بيان اينکه سر ناسازگاري و جنگ با دنيا نداريم افزود: ما در پي ثبات و امنيت در منطقه هستيم و امنيت و پيشرفتمان را از بيرون نمي خريم به همين علت جمهوري اسلامي براي سرمايه گذاري از سوي جامعه بين المللي، جذاب ديده مي شود.
ظريف تأکيد کرد: يقين دارم به رغم همه اين لفاظي ها، هم سرمايه داخلي در جهت توليد و اشتغال استفاده خواهد شد و هم سرمايه و مشارکت خارجي در طرح هاي زيربنايي کشورمان ادامه خواهد داشت.
وي با اشاره به اينکه در هفته هاي گذشته توانستيم قراردادهاي مهمي در حوزه فاينانس منعقد و نهايي کنيم، گفت: اين نشان دهنده حرکت آرام، خوب و رو به جلو است.
ظريف با بيان اينکه وزارت امورخارجه در اين دوره به عنوان تسهيل کننده روابط اقتصادي خارجي است نه تصدي گري، افزود: ما اين وظيفه را در اين دوره با ايجاد معاونت اقتصادي و با تمرکز بر حوزه هاي اقتصاد مقاومتي ازجمله جذب سرمايه، جذب فناوري و جذب گردشگر خارجي از يک طرف و صادرات کالاهاي غيرنفتي و خدمات فني و مهندسي و همچنين صادرات نيروي تخصصي ادامه خواهيم داد و بر روي آن متمرکز مي شويم.
وزير امورخارجه کشورمان تأکيد کرد: نياز داريم زمينه هاي داخلي و بين المللي لازم را توسط بخش خصوصي و بخش اقتصادي کشور براي حضور فعال تر در چرخه ارزش جهاني فراهم کنيم و وزارت خارجه به عنوان تسهيل کننده در خدمت بخش هاي خصوصي و دولتي خواهد بود.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۱۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی

 نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پروژه بلندپروازانه‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس ارام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، رسانه هندی تایمز آو ایندیا در گزارشی نوشته این ابتکار نوآورانه آمریکا در نمایشگاه دریایی-هوایی-فضایی ۲۰۲۴ در واشینگتن دی سی رونمایی شد و بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای تقویت قابلیت‌های نظامی ایالات متحده در منطقه است. 

این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند. 

این سکوها با ظرفیت نگهداری ۱۰۰ پرتاب کننده موشک بزرگ افزایش قابل توجهی در قابلیت‌های نیروی دفاعی آمریکا در مقایسه با شناورهای نیروی دریایی این کشور ارائه می‌دهند. 

پلت‌فرم‌های دفاعی متحرک برای تبدیل سکوهای نفتی به پایگاه‌های جزیره‌ای شناور بزرگ طراحی شده که می‌توانند بیش از ۱۲ ماه به طور مستقل عمل کرده و در فاصله‌ای ایده‌آل از ساحل قرار گیرند. سکوهای تبدیل شده به طور بالقوه می‌توانند نقش دوگانه‌ای در تقویت قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و یا کمک به ماموریت‌های ضربتی داشته باشند.

 از دیگر قابلیت‌های این پلت‌فرم‌ها می‌توان به توانایی پشتیبانی از جنگنده‌هایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و همچنین زیردریایی‌های هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده اشاره کرد. همچنین این قابلیت جدید از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه‌تر است و می‌تواند با تنها ۱۰ درصد از قیمت دفاع موشکی بالستیک فواید قابل توجهی داشته باشد. 

با این حال امکان‌سنجی اجرای چنین پایگاه‌های شناوری همواره موضوع بحث بوده است. برخی از کارشناسان آسیب‌پذیری این پلت‌فرم‌ها در برابر حملات موشکی و همچنین ناکارآمدی نسبی آنها در مقایسه با قابلیت‌های متعارف را مورد بحث قرار داده‌اند. 

این پروژه بلندپروازانه نشان‌دهنده تغییر استراتژی نظامی است چرا که ایالات متحده با واقعیت‌های جدید ژئوپلتیکی و پیشرفت فن‌آوری در جنگ خود را تطبیق می‌دهد و تلاش می‌کند شکاف‌هایی که بین قابلیت‌های دفاع زمینی و دریایی وجود دارد را از این طریق برطرف سازد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟
  • پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا برای استحاله اراده ملت ایران/ روزنامه شرق: ایران در عملیات وعده صادق صهیونیست‌ها را پشت خط ترس نگاه داشت
  • امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی