Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت گجت نيوز: فرانک لويد رايت (Frank Lloyd Wright)، معروف ترين معمار آمريکايي است که آثار زيبايي را از خود به جا گذاشته است؛ در ادامه به بررسي آثار اين هنرمند مي‌پردازيم.
ظاهر سفيد رنگ و شيب مارپيچ مانند موزه سليمان رابرت گوگنهايم نيويورک (Soloman R. Guggenheim Museum) شاهکاري است که تنها يکي از چندين آثار معماري‌ فرانک لويد رايت افسانه‌اي بوده و مانند بسياري ديگر از طرح‌هاي اين هنرمند برجسته، معماري ارگانيک که بر هماهنگي ساختمان‌ها با طبيعت اطراف تاکيد دارد را به حد اعلا رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ليندار واگنر (Lynda Waggoner)، مسئول يکي از ساختمان‌هاي طراحي‌شده توسط فرانک لويد رايت با نام خانه آبشار يا فالينگ‌واتر (Fallingwater) که اکنون به مکاني تاريخي براي بازديد عموم تبديل شده است، در مصاحبه‌اي با وب سايت بيزنس اينسايدر اظهار کرد که رايت که از به کار بردن ايده‌ها و مواد جديد هراسي نداشت و با هوش و استعدادش سبک جديدي که از آزمون زمان سربلند بيرون خواهد آمد را به وجود آورد؛ در همين رابطه با ما همراه باشيد تا بهترين آثار مشهورترين معمار آمريکايي را با بررسي کنيم.
تصوير زير مربوط به فالينگ‌واتر است که در ابتدا به عنوان اقامتگاهي براي خانواده کافمن در بالاي يک آبشار ده متري، در جنوب غربي ايالت پنسيلوانياي آمريکا، ساخته شد. اين ساختمان در حدود 43 سال پيش به عنوان مکاني تاريخي-ملي به ثبت رسيد.
واگنر در اين رابطه گفته است که خانه آبشار رابطه‌ي بسيار نزديکي با محيط اطرافش دارد و در بيننده اين حس را به وجود مي‌آورد که ديوارها و ساير بخش‌هاي بنا از دل طبيعت به بيرون زده و رشد کرده‌اند.

فضاي داخلي اين اثر فرانک لويد رايت هم درست مانند فضاي خارجي،‌ هارموني خاصي با محيط اطراف دارد.

ده مورد از شاهکارهاي رايت براي کسب عنوان ميراث جهاني يونسکو نامزد شده‌اند که يکي از آن‌ها با نام معبد يونيتي (Unity Temple) در ايلينوي آمريکا، انقلابي در سبک معماري کليسا ايجاد کرد و به گفته‌ي واگنر، برخلاف قواعد معماري پيشين براي ساخت کليسا بود.

مورد بعدي از اين شاهکارها، خانه هربرت و کاترين جيکوبز (Herbert and Katherine Jacobs House) در ايالت ويسکانسين است که به عنوان اولين خانه‌ي ساخته‌شده توسط فرانک لويد رايت براي اقامت يک خانواده شناخته مي‌شود. از مشخصه‌هاي اصلي اين بنا مي‌توان به سقف‌هاي افقي و صفحات لبه‌دار گوشه‌هاي اين سقف‌ها اشاره کرد.

در ايالت ويسکانسين ساختمان ديگري از معروف ‌ترين معمار آمريکا وجود دارد که اهالي منطقه آن را با نام خانه تاليسين (Taliesin home) مي‌شناسند. اين بناي سنگي در ارتفاع مشخصي بر فراز تپه‌هاي منطقه قرار گرفته است.

با وجود اينکه وقوع زلزله‌اي در سال 1347 خورشيدي، بخش قابل‌توجهي از ساختمان هتل امپراتوري توکيو (Tokyo Imperial hotel) را تخريب کرد و کل بنا هم بعدها نابود شد، سالن انتظار اين شاهکار فرانک لويد رايت در موزه ميجي مورا (Meiji-Mura museum) ژاپن بازسازي شده است.

برج هفتاد متري پرايس (Price Tower) در اُکلاهماي آمريکا به عنوان تنها آسمان‌خراش ساخته‌ي رايت شناخته مي‌شود؛ البته اين هنرمند برجسته تا قبل از مرگش تعداد زيادي از اين دست بناها را طراحي کرده بود.

مرکز مردمي شهرستان مارين (Marin County Civic Center) مورد بعدي در ليست آثار فرانک لويد رايت است که تنها ساختمان دولتي طراحي شده توسط مشهورترين معمار آمريکا بوده و ظاهر اندودکاري شده‌ي آن از تپه‌هاي کاليفرنيا الهام گرفته است.

خانه عظيم هالي‌هاک (Hollyhock House) در لس آنجلس يکي از نمونه‌هاي بارز استفاده از بتن زينتي براي زيبايي بخشيدن به ظاهر ساختمان توسط رايت است.

فرانک لويد رايت اين خانه زيبا را هم براي پسرش ديويد، در آريزوناي آمريکا ساخت.

خانه ايوري کونلي (Avery Coonley House) در ريورسايد ايلينويز، اثر برجسته‌ي ديگري از طرح‌هاي اين هنرمند نامدار است که 40 هزار مترمربع زمين را پوشش داده و شامل باغ‌ها و حوضچه‌هاي بزرگ و زيبايي مي‌شود. اين مجموعه به چهار بخش جداگانه تقسيم شده است.
در تابستان سال گذشته ميلادي بخش کوچکي از اين بنا به قيمت 355 هزار دلار فروخته شد؛ اين در حالي است که ساير مجموعه در حدود 1.799 ميليون دلار قيمت‌گذاري شده است.

فرانک لويد وايت تنها به ساختن بناهاي عظيم و مجلل علاقه نداشت و بخشي از آثار او همانند تصوير پايين که متعلق به خانه‌اي دو طبقه در ميلواکيِ ويسکانسين است، با قيمتي ارزان و براي استفاده قشر متوسط جامعه ساخته شده‌اند. واگنر در اين رابطه مي‌گويد که رايت در تلاش براي پياده‌سازي معماري براي دموکراسي (برخلاف معماري براي طبقه ثروتمند) بود.

در حالي که اکثر معماران قرن بيستم ميلادي از آثار اجداد اروپايي خود الهام مي‌گرفتند،‌ رايت ورژن متفاوتي از خانه‌هاي آمريکايي را به علاقه‌مندان معرفي کرد؛ عکس پايين مربوط به منزل روبي (Robie House) در سال 1290 خورشيدي، در ايلينوي آمريکاست که شامل پنجره‌هاي پيوسته در اطراف خانه و فضاي نشيمني بزرگ در داخل خانه مي‌شود.

ساختمان اداري اس سي جانسون (S.C. Johnson Administration Building) در ويسکانسين به خوبي تفکر و نظر فرانک لويد رايت در مورد وضعيت بناهاي اداري در آينده را نشان مي‌دهد. در فضاي اصلي ساختمان، محيطي باز و ستون‌هاي بلندي که به تنه‌ي درخت شباهت دارند، در نظر گرفته شده‌اند.

موزه سليمان رابرت گوگنهايم نيويورک که به عنوان برجسته‌ترين اثر فرانک لويد رايت شناخته مي‌شود، جزو آخرين آثار اين هنرمند بزرگ است. در اين بنا يک راهروي بتني مارپيچي به دور اشيا موجود در موزه پيچيده شده است.

با وجود اينکه ساير همکاران رايت به اين طرح او روي خوشي نشان ندادند و معتقد بودن که نمايش دادن آثار هنري در کنار شيب پلکان مارپيچي ساختمان، ايده‌ي جالبي به نظر نمي‌رسد، رايت بر روي طرح نمادين خود پافشاري کرد و ظاهري منحصر به فرد را به يکي از بهترين موزه‌هاي شهر نيويورک داد؛ اين موزه سالانه سه ميليون بازديدکننده را از سراسر جهان به نيويورک مي‌آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۳۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | کنایه کارگردان معروف به رپ‌خواندن حمید صفت روی آنتن زنده تلویزیون

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895572

دیگر خبرها

  • تیپ «شتر گاو پلنگ» بازیگر معروف زن در یک مراسم رسمی | تصویر
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • گل فرانک ریبری به رئال مادرید (لیگ قهرمانان اروپا - 17 آوریل، 2012) / فیلم
  • (ویدئو) بزرگراه معروف شیخ زاید دبی بعد از بارندگی!
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • سرنوشت بلدیه تهران | آیا این بنا امسال افتتاح می شود؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت
  • ببینید | کنایه کارگردان معروف به رپ‌خواندن حمید صفت روی آنتن زنده تلویزیون
  • تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در ۵۲ سالگی/ عکس
  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد