Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه المیادین مدعی شد که ایران مرزهای زمینی اش با کردستان عراق را بست.این شبکه خبری دقایقی پیش این خبر را به عنوان خبری فوری منتشر کرد. آفتاب‌‌نیوز : پس از برگزاری رفراندوم در کردستان عراق، در تاریخ دوم مهرماه ، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده این شورا که به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان است مسدود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: بر اساس این تصمیم کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است.

به نوشته ایسنا، خسروی خاطرنشان کرد: تصمیم‌های عجولانه برخی مسوولان اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق ،امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.
درگیری نیروهای کرد و شیعه در جنوب کرکوک
پیش از این نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی عراق نوشته بود که نیروهای اقلیم کردستان و حزب ترکمان شیعه در طوز خورماتو با یکدیگر درگیر شدند.
گفته می‌شود خشونت‌ها میان طرفین به مدت ۲ ساعت طول کشیده، با این وجود هیچ کشته یا زخمی برجای نگذاشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز در پی این درگیری‌ها عده‌ای از زنان و کودکان کرد به سمت منطقه تحت کنترل اقلیم کردستان پناه برده‌اند.
طوز خورماتو در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر نفت خیز کرکوک قرار دارد و ساکنان آن عمدتا ترکمان‌های شیعه و کردها هستند. پیش از این نیز درگیری‌های پراکنده‌ای میان دو طرف روی داده بود اما خشونت‌ها از زمان برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) تشریفات خاص برگزاری جشن عروسی صائبین مندایی

فرارو- در جریان برگزاری مراسم جشن عروسی یک زوج مندایی در منطقه شقلاوه واقع در اقلیم کردستان عراق آن‌ها را در مراسمی خاص در آب رودخانه تعمید دادند تا گذشته از طهارت جسم، روح و روان آن‌ها هم پاک شود.

به گزارش فرارو، این مراسم یکشنبه (۱۴ آوریل ۲۰۲۴) برگزار شد و اوس عصام و رانیا رعد حلقه‌های ازدواج خود را رد و بدل کردند.

رنگ سفید برای صائبین مندایی معانی خاصی دارد، به همین دلیل است که در تعطیلات و مراسم خود لباس سفید می‌پوشند و در مراسم غسل تعمید، اعضای جامعه مندایی خود را در آب روان غوطه ور می‌کنند تا روح و جسم را تصفیه کنند.

در مراسم ازدواج منداییان ابتدا عروس با لباس یکدست سفید از جنس کتان وارد رودخانه شده، سپس تعمیدکننده طی تشریفاتی خاص و با ریختن آب رودخانه روی سر عروس او را تعمید می‌دهد و دعایی به زبان مندایی می‌خواند. بعد از عروس نوبت به داماد می‌رسد. وی هم تعمید داده می‌شود.

در دین مندایی به داماد اجازه داده شده که اگر همسرش قادر به بارداری نباشد یا بیماری داشته باشد، به شرط رعایت عدالت، با بیش از یک زن ازدواج کند و اولین زن در مراسم مذهبی در وهله اول قرار می‌گیرد.

در مذهب مندایی طلاق جز در موارد خاص جایز نیست و مرد مندایی فقط می‌تواند با زن مندایی ازدواج کند.

همچنین قانونی بودن ازدواج مندایی جز با انجام چند مراسم و تشریفات خاص توسط تعدادی از اعضای این فرقه جایز نیست.

صائبین مندایی در شهر‌های العماره، بصره و ناصریه سکونت دارند و برخی از آن‌ها اخیراً به کرکوک و شقلاوه سکنی گزیده‌اند.

آمار‌های شورای امور صائبین مندایی در عراق نشان می‌دهد که تعداد آن‌ها تا سال ۲۰۰۳ حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر بود، اما تنش ها، جنگ فرقه‌ای و تهدیدات گروه‌های مسلح منجر به کاهش تعداد آن‌ها به حدود ۱۵۰۰۰ نفر پس از مهاجرت اکثریت آن‌ها به سوریه، اردن، ترکیه، کشور‌های اروپایی و آمریکا شده است.

شایان ذکر است که مذهب مندایی یا صابئین مندائیان یکی از ادیان ابراهیمی است و پیروان آن معتقدند که یحیی بن زکریا نویسنده پیام آنهاست و ادعا می‌کنند که آن‌ها اولین و قدیمی‌ترین ادیان و قوانین توحیدی هستند که در عراق گسترده شده اند.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در سنندج + فیلم
  • عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود
  • برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در سنندج
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • فرمانده شمال شرق ارتش: عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود
  • آمادگی نیروهای مسلح برای برقراری امنیت در مرزهای ایران
  • (تصاویر) تشریفات خاص برگزاری جشن عروسی صائبین مندایی
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟/ از قرارداد نظامی 140 میلیون دلاری تا سکوت رسمی درباره پاسخ نظامی ایران به اسرائیل