Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-29@09:15:34 GMT

سور یاقوت سرخ در انارستان های هورامان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۵۹۲۷

سور یاقوت سرخ در انارستان های هورامان

با آغاز فصل پاییز برداشت انار در مناطق هورامان آغاز شد و تا اواخر آبان ماه نیز ادامه دارد. ۳۵۰ هکتار از باغات این مناطق به کشت انار اختصاص یافته است که از این میزان ۲۵۰ هکتار بارور است که انتظار می رود بیش از ۵ هزار تن انار از باغات هورامان برداشت شود. به گزارش جهان نيوز،انار هجیج، انار ملس، یارالی، تا له شیرین و انار ساوه از ارقام انار است که در اورامان برداشت می شود و انار آبی (هه ناره که وه) از انارهای بومی و کهن اینجاست که هر میوه آن از نیم کیلو تا یک کیلو وزن دارد، دیررس است و تا نیمه های زمستان هم روی درخت دوام می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترین ارقام تولید شده در باغات هورامان ملس، رباب و ارقام بومی منطقه هستند که به صورت فراوری شده رب انار مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از پوست آن برای تولید رنگ و دارو نیز استفاده می شود.
اما مهم ترین دغدغه باغداران این منطقه با توجه به مسافت طولانی با شهرستان سروآباد و خاکی بودن جاده، نبود سردخانه است که با توجه به این مسئله زودتر از موعد مقرر اقدام به برداشت محصولاتشان می کنند. تصاوير کوچک تصاوير بزرگ اسلايد تصاوير

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن نورمحمدی اظهار کرد: سطح باغات گردو در شهرستان خلخال ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است و سالانه سه هزار و ۸۰۰ تن گردو از این باغات برداشت می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردوی شهرستان در سال‌های اخیر گفت: طرح سرشاخه‌کاری با هدف جلوگیری از سرمازدگی محصول، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو در باغات این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه تاکنون برای اصلاح و پایدارسازی تولید باغات گردو ۷۰ هکتار از باغات خلخال سرشاخه‌کاری شده است، اظهار کرد: در سال جاری ۵۰ هکتار برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته و در این راستا ۲۵ هزار پیوندک سه چشمه‌ای و تجهیزات پیوندزنی تهیه شده است.
نورمحمدی همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث ۴۰۰ هکتار باغ جدید و اصلاح و جایگزینی از طریق نهال‌های اصلاح شده در این شهرستان خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار مناسب در سال‌های نه چندان دور شاهد شکوفایی اقتصاد کشاورزی در منطقه و شهرستان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: برای اصلاح کامل باغات گردوی شهرستان خلخال یک برنامه ۱۰ ساله با برآورد اعتبار مورد نیاز و سطح اجرایی به صورت سالانه تهیه و به مراجع استانی و شهرستانی از قبیل فرمانداری، استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارسال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه با اعتبارات استانی و شهرستانی، این طرح برنامه پیشرفت مناسبی نخواهد داشت، گفتد: با توجه به نقش طرح سرشاخه‌کاری در اقتصاد شهرستان و استان، امیدواریم جزو طرح‌های پیشنهادی سفر آتی ریاست جمهوری به استان قرار بگیرد.
نورمحمدی افزود: با توجه به اینکه غالب کشاورزان سطح شهرستان خلخال دارای باغ گردو بوده و با توجه به فراگیر بودن طرح مذکور، در صورت تامین اعتبار گردش مالی بالایی در شهرستان ایجاد و موجب رونق اقتصادی منطقه و همچنین سایر صنایع مرتبط و وابسته از قبیل صنایع تبدیلی و فرآوری، بسته‌بندی و صنایع چوبی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شناسنامه دار شدن بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های مازندران
  • غرق شدن باغات انار «عرب رودبار»
  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • کشت ۵۰ هکتار انگور دیم در اراضی شیب دار شهرستان فیروزه
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال متوالی
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجراست
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجرا است
  • اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال