Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:19:24 GMT

4 تکنیک اصولگرایان برای تخریب روحانی

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۹۰۴۴

4 تکنیک اصولگرایان برای تخریب روحانی

تهران- ایرنا- با گذشت 4 سال و اندی از زمان روی کارآمدن حسن روحانی، به نظر می رسد موج رسانه ای راه افتاده علیه شخص و دولت وی، روز به روز شدت بیشتری می گیرد.
برجام مرکز ثقل این حملات بوده و هست. ترکمانچای خواندن توافق نامه ای که کشور را از زیر بند 7 منشور سازمان ملل متحد بیرون آورد و تخریب تیم مذاکره کننده هسته ای بخشی از اقدامات رسانه ای رقیب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خط رسانه ای رقبای دولت چیست و آنان چه استراتژی و هدفی را دنبال می کنند؟
گروه تحلیل اخبار و پژوهش ایرنا در نظر دارد این موضوع را با متخصصان حوزه رسانه درمیان بگذارد.


*****رجایی: چهار تکنیک اصولگرایان برای تخریب روحانی

غلامعلی رجایی از چهره های نزدیک به مرحوم آیت ا... هاشمی افزود: خط مشی رسانه های اصولگرا در این 4 سال اخیر یک جهت کلان و ثابت داشته که آن مایوس کردن مردم از انتخاب هایی است که از سال 92 به این سو کرده اند.
وی تصریح کرد: کافی است انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری 94 مجلس و 96 شوراها را مداقه کنیم خواهیم دید که رویکردی که غالب مردم ایران دارند با خط فکری اصولگراها همخوانی ندارد. برای همین آنها برای کسب وجهه از دست داده دست به تخریب رقیب می زنند.
این فعال رسانه ای افزود: البته اصولگراها زمان زیادی در دست داشتند تا خود را وجیه ملت نگهدارند. مردم فرصت خوبی برای کار به آنها داده بودند. برای نمونه آنها سه دوره و حدود 14 سال شورای شهر تهران را در اختیار گرفته بودند. اما مردم حتی به سرلیست اصولگراها (آقای مهدی چمران) این شانس را ندادند که نفرآخر شورای شهر تهران باشد.
رجایی ادامه داد: همچنین در انتخابات مجلس دهم موضوعی عجیب رخ داد و آن رای آوردن هر 30 نامزد اصلاح طلبان در تهران بود. در صورتی که بعد از مجلس ششم حضور اصلاح طلبان در مجلس کمرنگ شده بود و آنها فقط در سطح برخی کمیسیون ها مطرح بودند اما اکثریت مجلس دهم در اختیار اصلاح طلبان و اعتدالیون قرار گرفت.
وی اظهار داشت: اصولگرایان از چهار تاکتیک بزرگنمایی، کوچک نمایی، سیاه نمایی و جعل برای تخریب رقیب استفاده کرده و می کنند. متاسفانه رسانه ملی هم همین خط مشی رسانه های اصولگرا را به ویژه با استفاده از روش سیاه نمایی دنبال می کند.

*** خط تخریب بیست و سی

این مدرس دانشگاه گفت: چون کار من رسانه است بخش های خبری مختلف صدا و سیما را بارها با دقت نگاه کرده ام. به خصوص بخش های خبری بیست و سی و اخبار شبکه های 1 و 2 خط خبری تخریب دولت را دنبال می کنند. مثلا آسفالت یک خیابان برآمده است. دوربین به آنجا می رود و شروع به گفت و گو با راننده تاکسی ها می کند که جلوبندی ماشین ما خراب شده است. البته مسوولان باید به این موضوعات رسیدگی کنند ولی برجسته کردن چنین موضوعی جای سوال دارد.
وی اضافه کرد: یا اینکه وقتی تراز تجاری کشور مثبت است تیم خبری صدا و سیما به کارخانه ای می رود که محصولات بسته بندی اش در انبار مانده است تا به این وسیله به مخاطب بگویند تراز تجاری منفی است. این مشاهدات خود من است. بارها شمرده ام که گاهی از 12 خبر یک بخش خبری 11 مورد آن منفی است و یکی مثبت. آن یکی هم طبعا در میان این تعداد خبر منفی مضمحل و ناچیز است و عملا تاثیری ندارد.

*** پلاسکو بدون قالیباف!

رجایی افزود: اخیرا فیلمی راجع به ساختمان پلاسکو از صدا و سیما پخش شد. اول از همه قالیباف شهردار تهران که مقصر اصلی بود که چرا آنجا را پلمپ یا تجهیز نکرده بود در این فیلم گم بود و خبرنگار صدا و سیما با اعضای شورای شهر فعلی که در جریان پلاسکو اصلا هنوز روی کار نیامده بود مصاحبه می کرد. وسط فیلم حرف آقای روحانی رییس جمهور را پخش کرد که می گوید ما اینجا را دوباره درست می کنیم بلافاصله بعد آن مصاحبه هایی از مردم عصبانی پخش می کند که می گویند مسوولین دروغ می گویند و فقط شعار می دهند.
هر فرد این فیلم را ببیند این نکته در ذهنش تداعی می شود که رییس جمهوری دارد شعار می دهد و دروغ می گوید.
این فعال سیاسی تاکید کرد: در مجموع سیاست رسانه ای اصولگرایان مایوس کردن مردم از اصلاح طلبان و اعتدالیون است. مخصوصا رسانه ملی که به نظرم با وجود توسعه فضای مجازی هنوز طلایه دار است و هنوز از نظر برد و وسعت پخش از دیگر رسانه ها جلوتر است. البته مایوس کردن مردم از دولت بر سرشاخه بن بریدن است و به نفع هیچ کس نیست. چون مردم به تدریج می گویند دوجناح سر و ته یک کرباسند.

*** همسو با کاخ سفید

رجایی به سیاست رسانه ای اصولگراها نسبت به برجام اشاره کرده و گفت: سیاست آنها کوچک نمایی برجام است. در حالی که بزرگترین دستاورد خارجی ما بعد از قطعنامه 598 برجام است به عبارتی در28 سال اخیر هیچ دستاورد خارجی به اهمیت برجام نداشته ایم. طرف ما هم در این قضیه 6 کشور است نه یک کشور و ما با آن 5 کشور مساله ای نداریم و این ترامپ است که سازناکوک می زند.
وی تصریح کرد: ما در برجام خوب عمل کردیم چون توانستیم اجماع 6 کشور را داشته باشیم چون اگر با یک کشور انجام می دادیم شکننده بود و رییس جمهوری بعد از اوباما می توانست آنرا لغو کند. ولی دیدیم کشورهای اروپایی دیگر حضور و پایبندی ایران به برجام را تایید کردند. متاسفانه اصولگراها و رسانه هایشان هم افق با کاخ سفید عمل می کنند. چون برجام نقطه قوت دولت است اصولگراها می خواهند آنرا به نقطه ضعف تغییر دهند.

*** توصیه آیت ا...

رجایی اظهار داشت: البته که مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی به حق می گفت و من خود شاهد آن بودم در ارائه عملکرد و دستاوردهای خود به مردم موفق نبوده است. ایشان گفتند تیم رسانه ای دولت با دولت هماهنگ نیست و حتما باید در آن تجدید نظر شود. ولی متاسفانه دولت این اخطار را جدی نگرفت. فقط هم نگرانی آیت ا... هاشمی نبود این را سایر دلسوزان دولت هم به آقای رییس جمهور گوشزد کرده بودند ولی شاهد این تغییر رویکرد نیستیم. اگر اصولگرایان تا حدی موفق می شوند برجام و دیگر دستاوردهای آقای روحانی را کم اثر نشان دهند یکی از دلایل اصلی اش ضعیف بودن تیم رسانه ای و اطلاع رسانی دولت است.
وی گفت: علاوه بر این برخی رسانه ها در دست مخالفین دولت است. مثلا تریبون های نماز جمعه یا رسانه ملی. همچنین من خبر دارم دهها کانال تلگرام توسط آنها و صرفا برای خنثی نشان دادن عملکرد دولت به وجود آورده اند. کلاس های توجیهی را هم به این اضافه کنید. با تاسف باید گفت رویکرد دولت آنی نیست که بتواند با این همه دامنه هجوم حرکت کند.


***** سپنجی: منافع ملی در گوشه رینگ

مدرس و پژوهشگر رسانه در گفت و گو با گروه تحلیل اخبار و پژوهش ایرنا درباره خط خبری رسانه های منتقد دولت گفت: این رسانه ها سعی کرده و می کنند با حملات رسانه ای مداوم، دولت را در گوشه رینگ قرار دهند و از آن امتیاز بگیرند. ظاهرا برایشان مهم هم نیست که این کارشان چه قدر با منافع ملی کشور همخوانی دارد.
امیرعبدالرضا سپنجی افزود: کلیت مطلب این است که رسانه های اصولگرای منتقد دولت حتی اگر دولت کار ارزنده ای هم انجام می داد تنها نکات منفی آنرا می دیدند. در حالی که حرف مقامات عالی نظام این است که وقتی کار خوبی انجام می شود همه باید از آن حمایت کنند. در 4 سال و اندی اخیر این رسانه ها کمتر اقدامات مثبت دولت چون کاهش تورم، آرامش نسبی اقتصادی حاکم شد، دفاع دولت از فضای مجازی و کمک به رشد و توسعه آن را مد نظر قرار داده اند. اگر رسانه های رقیب از این کارهای دولت روحانی پشتیانی می کردند مردان کابینه نیز با انرژی بیشتری به ادامه این فعالیت ها ترغیب می شدند.

*** کار ترامپ را هم از چشم روحانی می بینند

این فعال رسانه ای ادامه داد: تنها دیکته ننوشته غلط دارد و در هر کاری نقطه منفی وجود دارد، اما اینکه نقاط منفی به شکل غلو انگیز برجسته شود امر پسندیده ای نیست. آنها حتی برخی اقدامات مثبت دولت را هم ضعف قلمداد می کردند. بارزترین نمونه آن هم برجام است. در حالی که رهبری و همه ارکان دیگر نظام از حل و فصل مناقشه هسته ای حمایت کردند رسانه های اصولگرای رقیب، برجام را به عنوان یک اقدام منفی در سطح افکار عمومی طرح کردند. از سویی رسانه های رقیب، حمایت رهبری و مقامات عالی نظام از برجام را پوشش درستی ندادند.این روزها هم شاهدیم که وقتی آمریکا در حال سنگ اندازی علیه برجام است این رسانه ها بدعهدی ترامپ را هم از چشم آقای روحانی می بینند.

*** سوگیری شدید رسانه را می کشد

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: عدم پوشش رسانه ای مطلوب دستاوردهای دولت و حتی انعکاس آن به صورتی منفی خط مشی ای است که این رسانه ها در این سالها به کار گرفته اند. البته خود دولت هم با ضعف در تیم اطلاع رسانی و رسانه ای درخود و کمبود ایده های خلاق به این مساله دامن زد.
وی اضافه کرد: این رسانه ها سعی کرده و می کنند با حملات رسانه ای مداوم، دولت را در گوشه رینگ قرار دهند و از آن امتیاز بگیرند. ظاهرا برایشان مهم هم نیست که این کارشان چه قدر با منافع ملی کشور همخوانی دارد. رسانه ها باید هم کم و کاستی ها و هم نقاط مثبت دولت و دیگر دستگاهها را مطرح کنند و اصل بی طرفی و عینیت را رعایت کنند. انسان حیوانی ناطق و البته سیاسی است و افراد بالاخره دانسته یا ندانسته دیدگاه سیاسی خاصی را دنبال می کنند. اما اینکه برخی رسانه ها کاملا سویه های سیاسی خود را در امر اطلاع رسانی و تبلیغات به کار گیرند.
این فعال رسانه ای اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور حزب به معنای رایج کلمه وجود ندارد و رسانه های ما نیز از بودجه عمومی و بیت المال ارتزاق می کنند و دخل و خرج آنها را احزاب سیاسی نمی پردازند پس حتما باید اصل بی طرفی و عینیت در رسانه ها رعایت شود. اما شواهد و پژوهش ها نشان می دهد که این مهم در رسانه های رقیب دولت مراعات نمی شود. البته عدم رعایت بی طرفی باعث عدم رضایت و ریزش شدید مخاطب می شود که مرگ آن رسانه را در پی دارد؛ چرا که بدون مخاطب وجود رسانه هم بی معنی است.

پژوهشم3081**خبرنگار: ناصر غضنفری**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان

به گزارش قدس آنلاین رایزن فرهنگی پاکستان با اشاره به اینکه مردم این کشور، استقامت و مقاومت و شجاعت ملت ایران را ستایش می‌کنند، گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت و شجاعت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.

 رایزن فرهنگی پاکستان با تاکید بر این مطلب، افزود: مردم ایران روی مواضع خودشان محکم و پابرجا هستند و مردم پاکستان این استقامت‌ها و شجاعت‌ها را گرامی می‌دارند و بزرگ می‌دانند. به این خاطر است ملت ایران در چشم ملت پاکستان و مردم این کشور، ملتی بزرگ و قابل تقدیر و ستایش است.

عملیات وعده صادق این علاقه را بیشتر هم کرد

وی درباره خوشحالی مردم از انتقام سخت یا همان وعده صادق، نیز افزود: نماد و نمود این بزرگی و عظمت در روزهای اخیر همان دفاع شجاعانه و پاسخ مقتدرانه عزیزان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی بود. اگر مردم پاکستان به ایران اسلامی و مردم ایران و رهبران ایران تا قبل از این پاسخ دندان‌شکن، علاقه‌مند بودند این علاقه‌مندی ظرفِ چند روز گذشته‌ای که از این پاسخ می‌گذرد ده‌ها برابر بیشتر شد و در ملاقات‌های مردمی که ما با مردم پاکستان و حتی با برخی از دولتمردان پاکستان داریم اولین نکته‌ای را که یادآوری می‌کنند همین است که آنچه آرزوی دیرینه جهان اسلام بود امروز توسط جمهوری اسلامی ایران محقق شد. با این نگاه مردم پاکستان و دولتمردان پاکستان میزبان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران بودند.

چرا محدودیت استقبال پیش آمد؟

مشکی درباره دلیل محدودیت استقبال و اجازه ندادن به برخی از تجمعات خیابانی برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران، تأکید کرد: طبیعی است در چنین فضایی با آن علاقه‌مندی که به زمینه‌هایش اشاره کردم چقدر می‌تواند استقبال از طرف مردم پاکستان، استقبال پرشور و هیجان‌انگیزی باشد. به‌رغم اینکه شرایط امنیتی در پاکستان شرایط به هر حال ویژه‌ای است و دولت عزیز پاکستان برای حفظ امنیت سفر رئیس جمهور کشور ایران و هیئت همراه مجبور بود تدابیری را اتخاذ کنند و نمی‌توانستند تجمعات خیابانی را اجازه بدهند، اما ما شاهد بودیم در مسیر کاروان ریاست محترم جمهور در شهرهای لاهور و کراچی به ویژه کاروان‌های استقبال مردمی شکل گرفت و برخی از تصاویری که امکان انتشار آنها بود شاهد این مسئله است.

تصاویر شگفت انگیزی که هم در اخبار سراسری ایران و رسانه‌های جمعی ایران منتشر شد

وی ادامه داد: در شهر اسلام‌آباد که مقصد اول سفر رئیس‌جمهور ایران بود ما شاهد تلاش مردم برای استقبال عمومی بودیم که اشاره کردم به دلیل شرایط ویژه، این امکان فراهم نشد، اما در نشست‌های نخبگانی و نشست‌هایی که با شخصیت‌های تراز اول اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ادبی در محل اقامت ریاست محترم جمهور برگزار شد این علاقه، این عشق و ارادت به نمایش گذاشته شد که تصاویر آن در اخبار سراسری جمهوری اسلامی ایران و اخبار رسانه‌های جمعی کشور پاکستان منتشر شد. البته آن چیزی که به نمایش گذاشته شد قطره‌ای از دریایی بود که مردم پاکستان تلاش داشتند به نمایش بگذارند. اما به دلیل شرایط خاص امکان ظهور و بروز آن خیلی فراهم نشد.

استقبال از رئیس‌جمهور در کراچی و لاهور

رایزن فرهنگی پاکستان به شور مردم در لاهور و کراچی اشاره کرد و افزود: در شهرهای لاهور و کراچی این فضا قدری فراهم‌تر شد، اما آنچه در واقعیت میدان بود شاید رسانه‌ها نتوانند به تصویر بکشند. بازتاب‌هایی که ما الان در حال رصد آنها هستیم در رسانه‌های مکتوب و مجازی و رسانه‌های دیداری و نوشتاری همه مملوء از شور، سپاس و تقدیر از انجام شدن سفر و مواضع بسیار خوب رئیس جمهور ایران در این سفر هستیم و همچنان موج خوشحالی همچنان که قبل از این سفر شروع شده بود همچنان بعد از گذشت یک روز از پایان سفر ادامه دارد و پیش‌بینی این است در روزهای آینده این موج ادامه داشته باشد و حتماً این سفر یک نقطه عطفی برای گسترش روابط همه جانبه ایران و پاکستان خواهد بود.

این سفر افق‌های بلندتری را پیش‌روی دو کشور گذاشت

مشکی در پایان تاکید: ما در پاکستان شاهد بودیم که برخی از کشورهای منطقه و برخی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای خیلی تلاش داشتند برای این سفر محدودیت‌های فراوانی ایجاد کنند حتی اگر بتوانند اصل سفر را تحت‌الشعاع قرار دهند، اما با لطف خدای متعال سفر به خوبی انجام شد و هم دستاوردهایی که این سفر داشت چه دستاوردهای اجتماعی و چه دستاوردهای سیاسی و منطقه‌ای در همین مدت کوتاه بازتاب خودش را داشت و حتماً در ادامه و آینده پس از این سفر، شاهد بازتاب‌های بیشتر و گشوده شدن افق‌های بلندتری در روابط دو کشور خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • ادعای تخریب رادار اس ۳۰۰ پایگاه شکاری اصفهان واقعیت دارد؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • بررسی ادعای تخریب رادار اس ۳۰۰ پایگاه هشتم شکاری اصفهان
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
  • گفت و شنود/ بعدش چی؟!
  • رییسی: همه بخش‌ه ملزم به اجرای قانون حجاب هستند