Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین سازمان مردم‌نهاد بجستان در حوزه‌ی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پس از چهار سال تحقیقات در آستانه شروع به فعالیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛یاسر نظرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بجستان‌نیوز ضمن اشاره به چگونگی شکل‌گیری، اهداف و برنامه‌های اولین سمن شهرستان بجستان در رابطه با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: با توجه به اینکه همه اعضای سازمان در بجستان زندگی کرده‌اند و بخصوص در دوران جوانی مشکلات زادگاهشان را از نزدیک لمس و چشیده‌اند، اراده‌ای در آن‌ها وجود داشت تا اقدامی انجام بگیرد که این چرخه معیوب ادامه پیدا نکند و تا حد ممکن آسیب‌های آن به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنابراین تقریباً چهار سال پیش با تحقیقات اولیه مشخص گردید که علت اصلی اکثر مسائل و حتی مسائل اقتصادی شهرستان ریشه فرهنگی دارند و پیرو آن به‌منظور توسعه فرهنگی بجستان تحقیقات گسترده‌ای آغاز شد. آسیب‌های اجتماعی موجود، مسائل گریبان گیر خانواده‌ها و خصوصاً جوانان از طریق مصاحبه با مردم، مسئولان شهرستان و همچنین مسئولان استان مورد ارزیابی قرار گرفت.

عضو هیئت مؤسس انجمن سیمرغ ادامه داد: طبق آمارهای رسمی و غیررسمی آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، مهاجرت، افسردگی وغیره مسائل عمده‌ای بودند که نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای کاهش این آسیب‌ها در آینده داشتند.

نظرنژاد اضافه کرد: با توجه به گستردگی این آسیب‌ها سازمان سیمرغ تحقیقات خود را بر ریشه‌یابی و یافتن نقاط اشتراک آن‌ها متمرکز کرد. در مسیر این پژوهش که به‌وسیله یک گروه شش نفرِ در این سازمان انجام شد مشخص گردید که برخلاف ظاهر متفاوت آسیب‌های ذکرشده، تمامی آن‌ها در لایه‌های عمیق‌تر و نامشهود دارای ریشه‌های مشترکی هستند که به‌طور خلاصه می‌توان گفت ریشه اصلی عدم توازن در جنبه‌های مختلف زندگی و فقدان مهارت‌های اساسی زندگی تشخیص داده شد.

این مدرس دانشگاه افزود: بنابراین انجمن سیمرغ به این نتیجه رسید که بایستی بر آموزش مهارت‌های زندگی تمرکز کند. خبر خوش این بود که این آموزش‌ها می‌توانست برای تمامی گروه‌های اجتماعی مورداستفاده قرار بگیرد چه آن‌هایی که درگیر با آسیب‌ها هستند و چه کسانی که زندگی به‌ظاهر موفقی دارند می‌توانند از این آموزش‌ها برای ارتقاء کیفیت زندگی خودشان بهره‌گیری کنند و این موضوع که بخش وسیعی از جامعه بتوانند از این آموزش‌ها برخوردار شوند برای گروه ما بسیار امیدوارکننده و انگیزه‌بخش بود.

وی بیان کرد: آنچه مسلم است اینکه مخاطب ما در طراحی دوره‌ها و همایش‌ها جوانان عزیز هستند. بخصوص جوانان 15 تا 40 ساله. البته توجه داشته باشید که این ارقام سن شناسنامه‌ای آن‌ها نیست، بلکه احساس آن‌ها در مورد سن خودشان ملاک است و اینکه آیا قابلیت تغییر کردن را در خود می‌بینند یا نه؟ و این موضوع صرفاً به ذهنیت ایشان برمی‌گردد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: مخاطبین ویژه‌ی این برنامه (آموزش مهارت‌های زندگی) والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه اول و همچنین خود جوان‌های مقطع متوسطه دوم می‌باشند. ما اگر بخواهیم فرزندانمان تغییر کنند باید خودمان نقطه آغاز تغییرات باشیم و تغییر را از خودمان شروع کنیم و چنانچه این مسیر را در پیش نگیریم و فقط به نصیحت کردن بسنده کنیم کاری نکرده‌ایم جز اینکه به گسترش آسیب‌ها دامن زده‌ایم.

نظرنژاد تصریح کرد: بنابراین جایی باید به خودمان بگوییموقت آن رسیده که به نصیحت‌هایی که به فرزندانمان می‌کنیم عمل کنیم و گام در مسیر تغییر بگذاریم. اگر این‌گونه عمل کنیم می‌توانیم مطمئن باشیم که اطرافیان ما هم بدون نصیحت، بلکه با رفتار ما در مسیر اصلاح قرار خواهند گرفت. البته آموزش‌های والدین مقطع ابتدایی و متوسطه اول کمی متفاوت با آموزش جوانان متوسطه دوم خواهد بود و برای این جوانان جدا از مهارت‌های زندگی مهارت‌های ایجاد و توسعه کسب‌وکار باهدف کاهش مهاجرت در آینده نیز آموزش داده خواهد شد.

عضو هیئت مؤسس سمن سیمرغ در ادامه خاطرنشان کرد: مردم عزیز شهرستان مطلع باشند طبق قانون پس از ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد مردم می‌توانند به عضویت سازمان دربیایند و در ساختارهای اداره و تصمیم‌گیری آن مشارکت کنند.

وی بیانداشت: هیئت مؤسس در سازمان‌های مردم‌نهاد بعد از ثبت سازمان هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند و مانند سایر اعضای جدید خواهند بود. بنابراین اساساً سمن‌ها همان‌طور که از اسم آن‌ها برمی‌آید متعلق به خود مردم هستند و طبق قانون هیچ‌یک از اعضا و یا هیئت مؤسس از منابع درآمدی سازمان وجهی دریافت نخواهند کرد و تمام درآمدهای سازمان صرف تحقق اهداف آن خواهد شد و فعالیت در آن‌ها کاملاً به‌صورت داوطلبانه است.

وی در خصوص منابع مالی سازمان اظهار کرد: کسب‌وکاری برای تأمین مالی سمن سیمرغ در درازمدت طراحی‌شده است که هدف آن در ابتدا ایجاد یک برند قدرتمند جهانی در حوزه زعفران است. این کسب‌وکار با نام شرکت بازرگانی آیریانا و نام تجاری ثبت‌شده آیریانا زعفران فعالیت خواهد کرد (آیریانا نام قدیم خراسان بزرگ است که شامل افغانستان هم هست). گروه مدیریت و اجرایی آیریانا کاملاً جدا و متمایز از مدیریت انجمن سیمرغ می‌باشند و انجمن هم هیچ‌گاه قصد ورود به فعالیت‌های اقتصادی ندارد و صرفاً فعالیت تخصصی در حوزه فرهنگ مدنظر است.

عضو هیئت مؤسس انجمن سیمرغ ادامه داد: گروه آیریانا در حوزه‌ی کاری خود دارای تخصص و تجربه لازم برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی استراتژی‌های تدوین‌شده برای این کسب‌وکار هستند. انشا الله در 3 تا 5 سال آینده (پس از شروع به کار آیریانا زعفران) سمن سیمرغ بهره‌مند از یک جریان مالی مداوم که طبق اساسنامه شرکت آیریانا برابر با 30 درصد سود خالص آن است، خواهد بود.

این مشاور جوان حوزه مدیریت ابراز کرد: این شرکت بعد از مدتی معین که برای تکمیل زیرساخت‌ها و زنجیره ارزش خود نیاز دارد سهام خود را به مردم با اولویت کشاورزان واگذار خواهد کرد. به‌این‌ترتیب مردم صاحبان اصلی این شرکت خواهند بود و با نظارت فعالی که سهامداران (مردم) بر فعالیت‌های آیریانا خواهند داشت انشا الله از آسیب‌های احتمالی در امان خواهد بود. هدف ما ایجاد یک کسب‌وکار سالم بر مبنای اخلاق است و تابه‌حال به خواست خداوند سنگ بناها را به‌گونه‌ای چیده‌ایم که منجر به ایجاد دستگاهی اخلاق محور شود که در آینده متکی به سلیقه اشخاص نباشد.

نظرنژاد خاطرنشان کرد: طراحی دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز مخاطبان ذکرشده برای شش ماه آینده در حال اتمام است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دوره‌های آموزشی از اوایل ماه مبارک ربیع یعنی تقریباً اواخر آبان ماه یا اوایل آذرماه آغاز خواهد شد. برای شش ماه اول 10 تا 12 همایش-کارگاه آموزشی به‌صورت هر دو هفته یک‌بار برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۹۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند

 


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، امام جمعه بجستان روز یکشنبه در گردهمایی گرامیداشت نهم اردیبهشت روز شوراها در بجستان نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و گفت: همه برنامه ریزی های مسوولان و دست اندرکاران ذیربط در این زمینه باید در مرحله نخست با نگاه به توانمندی ها و پتانسیلهای مناطق روستایی باشد.

حجت الاسلام دهقانی افزود: مناطق روستایی از ظرفیتهای بسیار خوبی در زمینه های مختلف تولیدی و کشاورزی متکی بر مشارکت مردمی برخوردارند و با حمایت از این بخش می توان بستر جهش تولید را فراهم و پتانسیلهای بالقوه تولیدی روستاها را با برنامه ریزی صحیح به فعلیت تبدیل کرد.

امام جمعه بجستان گفت: شوراهای اسلامی روستاها نقش بسیار مهمی در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در این مناطق دارند و باید با تعامل با سایر دستگاههای اجرایی و مسوولان ذیربط برای عمران این مناطق و جهش تولید برنامه ریزی جامع داشته باشند.

حجت الاسلام دهقانی افزود: شوراهای اسلامی وابسته به هیچ جناح و حزبی نیستند، بلکه از توده مردم هستند و باید با همکاری سایر ادارات و سازمانها به مردم مناطق شهری و روستایی خدمت کنند.

فرماندار بجستان هم در این جلسه گفت: شوراهای اسلامی شهری و روستایی این شهرستان در ارایه خدمات به مردم پیشگام هستند و اتحاد و انسجام بین شوراها موجب خدمات اثر بخش و هدفمند به مردم و سرعت بخشی در رفع مشکلات جامعه می شود.

حسن حیدری ادامه داد: مشکلی در شهرستان نبوده که در بین اعضای شورا مطرح شود و آنان در ارایه خدمت به مردم جلوتر از سایر مسوولان شهرستان بجستان نباشند و این از نقاط قوت شوراهای اسلامی بجستان است.

نهم اردیبهشت به عنوان روز ملی شوراهای اسلامی نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

 
 

دیگر خبرها

  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند