Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشور الجزایر هفدهم اکتبر هر سال را به یاد ۱۷ اکتبر سال ۱۹۶۱ و به مناسبت روز ملّی هجرت گرامی می­دارد. این روز ضمن اینکه یکی از نقاط حساس در تاریخ الجزایر به حساب می­‌آید، شاهدی بر حمایت الجزایری­‌های ساکن در خاک فرانسه از انقلاب کشورشان، و نشان دهنده توان جبهه آزادی ملی در کشاندن انقلاب به خاک فرانسه و در نهایت یکی از زشت­‌ترین‌جلوه­‌های جنایت انسانی فرانسه به دست «موریس پاپون» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سفارت الجزایر در تهران در مطلبی نوشته است: جنایت ۱۷ اکتبر که نیروهای فرانسوی در حق شهروندان الجزایری فرانسه مرتکب شدند تنها چند ماه پیش از مذاکرات ایویان در مارس ۱۹۶۲ و در اوایل جنگ آزادی­بخش ملی الجزایر (۱۹۵۴-۱۹۶۲) به وقوع پیوست.

از مظاهر این جنایت سرکوب­‌های خونین و وحشتناک نیروهای امنیتی فرانسه بود که در سبتامبر ۱۹۶۱ بر ضد مهاجران الجزایری اعمال شد. همچنین بازرسی­‌های ناگهانی، دستگیری­‌های خودسرانه و بی­ دلیل، سرکوب و تحقیر و برپایی اردوگاه­‌هایی به مراتب مخوف­تر از اردوگاه­‌های نازی­‌ها از دیگر نمودهای این جنایت بود. روز ۵ اکتبر ۱۹۶۱ بود که موریس پاپون رئیس پلیس شهر پاریس قانون منع آمد و شد را که فقط شامل الجزایری­‌ها می­‌شد، صادر کرد. به موجب این ممنوعیت الجزایری­‌ها حق نداشتند از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب تا ۵ و ۳۰ دقیقه صبح در خیابان­‌های پاریس تردد کنند. همچنین همه کافه­‌ها و رستوران­‌هایی که الجزایری­‌ها به آنجا تردد داشتند می­‌بایست رأس ساعت ۱۹ عصر تعطیل کنند. ضمناً این مقررات شامل فرانسوی­‌ها یا دیگر شهروندان خارجی مقیم فرانسه نمی­‌شد.

جبهه آزادی­بخش ملی الجزایر در فرانسه این ممنوعیت را از نوع نژادپرستی و ظالمانه خواند و از شهروندان الجزایری خواست تا در محکومیت این اقدامات ظالمانه به خیابان­های شهر پاریس درآیند و دست به یک تظاهرات مسالمت­ آمیز بزنند. در روز ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ هزاران تن از الجزایری­‌ها به خیابان­‌ها آمدند. در میان آنها زنان و کودکانی بودند که از محله­‌های فقیر نشین و حومه پاریس آمده بودند تا طی یک راهپیمایی مسالمت آمیز به دفاع از آزادی و کرامت خود بایستند. تظاهرات کنندگان در میدان­های عمومی شهر تجمع کردند تا ضمن محکوم نمودن این قانون که تنها شامل الجزایری­‌ها می­‌شد، برخی خواسته­‌های سیاسی خود را به گوش مقامات فرانسوی برسانند؛ پیام­‌هایی همچون «لغو قانون منع آمد و شد»، «مذاکره با دولت موقت جمهوری الجزایر» «زنده باد جبهه آزادی­بخش ملی» و «استقلال الجزایر».

علیرغم مسالمت­‌آمیز بودن این تظاهرات، نیروهای پلیس فرانسه شامل ۷۰۰۰ پلیس و سه یگان و دو پادگان از بخش امنیت جمهوری­خواه با بدترین ابزار سرکوب همچون نارنجک­‌های اشک­‌آور و باتوم و شلیک گلوله به جمیعت تظاهرات کنندگان حمله­‌ور شدند. ده­ها تن از آنان را در خیابان­‌ها و متروها کشتند و ده­‌ها تن دیگر را زنده در آب­های سرد رود سن انداختند، چنانکه جسد بی­جان آنها تا چندین روز پس از آن شب سیاه بر روی آب شناور بود. باقی تظاهرات کنندگان را نیز روانه زندان­‌ها و اردوگاه­‌ها کردند.

شواهد حاکی از آن است که نتایج این جنایت بسیار سنگین بوده است. چیزی حدود ۳۰۰ إلی ۴۰۰ شهید، ۲۴۰۰ زخمی، ۴۰۰ مفقود الأثر، بعلاوه دستگیری ۱۵۰۰۰ نفر که ۳۰۰۰ نفر از آنها چندین هفته در حبس به سر بردند و در این مدت بدترین نوع شکنجه­‌ها و خشونت­‌ها در موردشان اعمال شد و بسیاری از آنها به دلیل عدم ارائه کمک­های لازم در اردوگاه­ها جان باختند. اگرچه مقامات فرانسوی به همین مقدار بسنده نکرده و دانشجویان الجزایری را مورد پیگرد قرار داده و فعالیت آنها را در انجمن­های مختلف دانشجویی متوقف کردند. همچنین دامنه این تجاوزات شامل خانواده­‌های الجزایری ساکن در فرانسه گردیده و شمار زیادی از ایشان را به خارج از مرزهای فرانسه تبعید کردند.

دولت استعمارگر فرانسه در آن زمان تلاش کرد تا نشانه­‌های این جنایت زشت را پاک کند، لذا اجازه تشکیل کمیته تحقیق در مورد این حوادث را نداد و با کنترل منظم بیشتر نشریاتی که در مورد این وقایع خونین چیزی منتشر کرده بودند خاموشی و سکوت را بر اطراف خود تحمیل کرد تا این واقعه را به باد فراموشی بسپارد. دولت فرانسه تا امروز حاضر نشده به این کشتار اعتراف کند، اما در مقابل چندین انجمن و سازمان و نیز نویسندگان و فرهیختگانی هستند که برای زنده کردن خاطره این کشتار و کشف حقایق آن، و معرفی آن به عنوان جنایت دولت فرانسه فعالیت­های گسترده­‌ای انجام می­‌دهند.

تظاهرات ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ پاریس تا همیشه به عنوان یک مرحله حساس از تاریخ انقلاب الجزایر باقی خواهد ماند. این تظاهرات نشانه وحدت ملت الجزایر و توان بالای سازماندهی آنها در مورد مسائل ملی است. همچنین موجب تقویت روحیة مبارزه طلبی ملت الجزایر و بالا بردن میزان همبستگی میان آنها با این انقلاب چه در داخل یا خارج از کشور بود. این تظاهرات به همة دنیا ثابت کرد که چگونه جبهة آزادی ملّی توانست – در شرایطی که فرانسه ادعا می­‌کرد که پیوند میان مهاجران الجزایری با کشورشان گسسته است - انقلاب را به درون خانه استعمار بکشاند. همچنان که این وقایع موجب شد که کشورهای بسیاری به حمایت از مسئله الجزایر برخیزند و انقلاب الجزایر را از نظر سیاسی و تبلیغاتی و مادی حمایت کنند. پایان سخن اینکه این تظاهرات تأثیر شگرفی در تحکیم خواست جبهه آزادی ملی در مورد استقلال الجزایر داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه

مردم یک روستا در هند برای رای دادن در انتخابات سراسری به سمت شعبه اخذ رای می روند./ خبرگزاری فرانسه بازدید نخست وزیر انگلیس از کارخانه ایرباس در "هرتفوردشایر" انگلیس/ PA بازدید وزیر خارجه انگلیس از یک مدرسه آموزش زبان انگلیسی در پایتخت مغولستان/ خبرگزاری فرانسه دستگاه خنک کننده هوا در شهر داکا بنگلادش/ نورفوتو حمله اسرائیل به خانه های مسکونی مردم در جنوب لبنان/ خبرگزاری فرانسه ساحل شهر رفح در جنوب نوار غزه/ خبرگزاری فرانسه مهاجرت تابستانه فلامینگوها به دریاچه ای در شهر آنکارا ترکیه/ خبرگزاری آناتولی تظاهرات مخالفان در مقابل کاخ ریاست جمهوری آرژانتین در شهر بوینوس آیرس علیه سیاست های اقتصادی دولت/ آسوشیتدپرس شعار نوشته شده روی دیوار پله های ورودی دانشگاه جورج داشنگتن در پایتخت آمریکا از سوی دانشجویان حامی فلسطین: "جو بایدن کودک کُش"/ زوما دستگیری معترضان حامی فلسطین در پایتخت آمریکا/ زوما مراسم رژه سالانه " سیک ها" در شهر نیویورک آمریکا/ زوما حضور یهودیان ضدصهیونیست در تظاهرات هفتگی حامیان فلسطین در شهر لندن/ زوما تیمی از کارشناسان خارجی، بمب بزرگ منفجر نشده ای را که توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل به اردوگاه "نصیرات" در مرکز نوار غزه پرتاب شده را بازرسی می کنند./ APA رقصنده سنتی نقابدار در یک جشن سنتی در کاتماندو نپال/ زوما اردوگاه آوارگان جنگ داخلی سودان در کشور همسایه چاد/ گتی ایمجز خشک کردن ماهی در ساحل سنگال/ رویترز کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ توفان اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین از آمریکا تا اروپا

دیگر خبرها

  • ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس برای زنان فرانسه!
  • چراغ سبز پدر امباپه به تصمیم جنجالی رئال
  • چراغ سبز پدر امباپه به تصمیم بزرگ رئال
  • تعلیق یارانه دانشگاه «سیانس پو» پاریس پس از حمایت دانشجویان از فلسطین
  • پیوستن دانشگاه سوربن به جنبش ضدصهیونیستی 
  • تجمع ضدصهیونیستی در دانشگاه سوربن فرانسه
  • تظاهرات حامیان غزه در دانشگاه سوربن پاریس
  • دانشگاه «سوربن» فرانسه در دست حامیان فلسطین
  • تجمع دانشجویان مراغه در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه