Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرید صادقی‌زاده صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چندین هزار کلنی زنبور عسل ریز در مناطق مختلف استان بوشهر در حال فعالیت و تولید عسل و گرده افشانی هستند که با برداشت‌های غیر اصولی در معرض آسیب جدی و خطر کاهش جمعیت هستند.

وی گفت: این‌گونه زنبور عسل ریز که که مختص مناطق گرمسیری است، غیر پرورشی بوده و قابل نگهداری در کندو نیستند و به صورت آزاد (وحشی) در هوای آزاد و در لابلای درختان و مابین بوته‌ها و در منازل مسکونی درون چاه‌ها، غار‌ها و شکاف کوه‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. زندگی می‌کنند.

صادقی زاده افزود: زنبور عسل به عنوان یکی از با ارزش‌ترین مخلوقات خداوندی که بنا به وحی او در خدمت ما قرار گرفته و می‌توان گفت: یکی از معجزات و معما‌های خلقت است که ارزش اقتصادی گرده افشانی و نقش عظیم آن در حفظ فلور گیاهی جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست و همچنین افزایش محصولات کشاورزی بیش از ۱۴۰ برابر مقدار عسل تولیدی آن است.

وی بیان داشت: تحقیقات نشان داده که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کل رژیم غذایی مورد استفاده انسان وابسته به گرده افشانی زنبور عسل است و هر کلنی زنبور عسل ریز حدودا یک کیلو عسل تولید می‌کند که منصفانه نیست به خاطر برداشت مقدار ناچیزی عسل که ذخیره زمستانی آن‌ها است از بین بروند.

مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به اینکه زمان برداشت عسل اینگونه زنبور‌ها در اوایل پاییز است متاسفانه در چند سال اخیر بعضی افراد با برداشت‌های غیر اصولی در حال آسیب رساندن جدی به جمعیت این زنبور‌ها هستند.

صادقی زاده گفت: اشتباهات جبران ناپذیری که بعضی افراد انجام می‌دهند از بین بردن لانه آنان٬ برداشت در زمستان، بهار و اوائل تابستان که هنوز عسلی تولید نشده است. همچنین استفاده از آتش و روش‌های غیر معمول هنگام برداشت عسل است که غالبا با از بین رفتن ملکه کلنی و در نهایت کل کلنی همراه می‌شود.

صادقی زاده افزود: برای محافظت از این مخلوق خداوندی پیشنهاد می‌شود نظر به اهمیت این حشره در محیط زیست و زندگی انسان و با توجه به مقدارکم عسل تولیدی حتی الامکان از برداشت آن صرف نظر شود.

وی توصیه کرد: از برداشت عسل در زمستان و بهارخودداری شود، چون فقط زمان استراحت یا تکثیر جمعیت است و زمان تولید از تابستان شروع و در پاییز برداشت می‌شود.

مسئول پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: محل ذخیره عسل و گرده فقط قسمت بالایشان است و پایین آن محل جمعیت و تخم ریزی است و لذا باید اطمینان حاصل شود که کلنی دارای عسل به قدر برداشت باشد.

انتهای پیام /پ

گونه زنبور عسل ریز استان بوشهر در خطر کاهش جمعیت است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد تصادفات در استان بوشهر ۶۰ درصد کاهش یافت

رسول قنبری در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: تعداد تصادفات از ۲۴ اسفند سال قبل تاکنون در جاده‌های استان بوشهر ۲۰۰ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳۰۲ مورد تصادف، ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: تردد‌های درون استانی از ۲۴ اسفند تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.

جانشین پلیس راه استان بوشهر تصریح کرد: تردد خودرو‌ها در محور‌های ورودی استان ۶ درصد و خروجی هفت درصد در ۱۴ روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قنبری ادامه داد: از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۲تا روز گذشته تعداد تلفات جاده‌ای استان بوشهر بر اثر تصادف خودرو‌ها ۱۵ نفر بود که امسال به پنج نفر کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در ۱۴ روز گذشته ۱۶۷ نفر بر اثر تصادف خودرو‌ها در جاده‌های استان بوشهر مصدوم شدند که با توجه به تعداد مصدومین در مدت مشابه سال قبل به تعداد ۱۵۷ نفر، ۶ درصد افزایش یافته است.

جانشین پلیس راه استان بوشهر یادآور شد: نداشتن تمرکز کافی و بی‌توجهی راننده به جلو عامل اصلی تصادفات جاده‌ای و شهری است.

قنبری بیان کرد: خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت زیاد از دیگر عوامل تصادفات به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • ۱۷۱ نفر از زندانیان استان بوشهر به مرخصی رفتند
  • تعداد تصادفات در استان بوشهر ۶۰ درصد کاهش یافت
  • نبود پایگاه امداد دریایی گناوه یک‌زنگ خطر است!
  • پایگاه امداد دریایی گناوه از نان شب هم واجب تر است
  • استفاده از ظرفیت قانونی برای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های بوشهر
  • تنگ بنیون بهشتِ گردشگری بوشهر
  • ضرورت رهاسازی آب برای نجات گاوخونی و کلنی فلامینگو‌ها 
  • کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر
  • آبزیان حرام گوشت در بوشهر معدوم سازی شدند
  • آبزیان حرام گوشت در شهرستان بوشهر معدوم سازی شد