Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: چرا متخصصان بیهوشی که تعرفه هایشان از سال 93 افزایش قابل توجه پیدا کرده سکوت کردند.وزارت بهداشت امسال هم طرفدار کاهش تعرفه نبود، متخصصان بیهوشی خواسته هایشان را از وزارت رفاه و سازمان برنامه پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی علیرضا اولیایی منش افزود: کاهش تعرفه خدمات بیهوشی، حدود یک پنجم از رشد قبلی در تعرفه خدمات این رشته را کسر کرده است.
وی گفت: این غیرمنصفانه است که تعدادی از همکاران رشته بیهوشی به محض کاهش مختصر تعرفه خدمات بیهوشی در شورای عالی بیمه هجمه‌های سنگین و غیرکارشناسی را متوجه وزارت بهداشت کنند و این در حالی است که در زمان افزایش تعرفه ها در سال‌های 93 تا 95 حتی یک مورد، از دست اندرکاران یکسان سازی کای جراحی و بیهوشی و افزایش قابل توجه درآمد، تقدیر صورت نگرفت.
علیرضا اولیایی منش با اشاره به استفاده از کتاب قدیم ارزش گذاری نسبی خدمات درمانی موسوم به کتاب کالیفرنیا از حدود سال 1364 در کشور، در پاسخ به علت بازنگری این کتاب، گفت: این کتاب به مدت سه دهه مورد بازنگری قرار نگرفته بود و اشکالات زیادی در نظام پرداخت بیمارستانهای کشور ایجاد کرد و تقریبا تمام گروه‌های پزشکی خواستار بازنگری این کتاب شدند.
وی گفت: البته توصیه وزارت بهداشت اجرای بدون دست کاری و کم و کاست کتاب RVU سال 2014 بود ولی چون بیمه سلامت و تامین اجتماعی و کمیته امداد و نیروهای مسلح منابع لازم را نداشتند و اجرای کامل آن نیاز به حداقل 14 هزار میلیارد تومان اعتبار داشت، ضرایب کتاب در مواردی تغییر یافت که حاصل این تغییر در ضرائب رشد چشمگیر تعرفه بیهوشی بود.
مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کتاب قدیم ارزش گذاری نسبی خدمات درمانی در راستای اصلاح انگیزه پزشکان و کارکنان غیرپزشک بازنگری شد، افزود: همانند سایر اقدامات طرح تحول سلامت در دولت یازدهم، این کتاب اصلاح شد تا بار بر زمین مانده از سه دهه گذشته برداشته شود و نظام ارائه خدمات از چالش های زیادی در حوزه پرداخت نجات یافت.
اولیایی منش با اشاره به بند (هـ) ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، گفت: بر این اساس شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور مکلف است هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیات وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای همه ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی، درمانی و تشخیصی در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، تاکید می کنم با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی بر اساس بند (8) ماده (1) و مواد (8) و (9) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب سوم آبان 73 3 اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، قبل از پایان هر سال برای سال بعد جهت تصویب به هیات وزیران ارائه کند.
وی افزود: بر همین اساس، در سال 1393 برای اولین بار کتاب ارزش نسبی بعد از سه دهه بازنگری شد و پس از آن ویرایش دوم و سوم در همین راستا تدوین و منتشر شد و این فرایندی است که مطابق قانون به طور سالیانه صورت خواهد گرفت.

* متخصصان بیهوشی تعهداتشان را انجام ندادند
مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت در ادامه، در خصوص تغییرات صورت گرفته در تعرفه خدمات بیهوشی طی سال های 93 تا 96، گفت: طبق توافقات صورت گرفته با انجمن و بورد رشته بیهوشی در سال 93، افزایش تعرفه های این رشته مشروط به رعایت بیهوشی همزمان حداکثر 2 بیمار عادی یا یک بیمار پرخطر در اتاق عمل بود که این همکاران علیرغم تعهد ذکر شده نتوانستند آن را عملیاتی کنند و به تعهد داده شده هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی عمل نکردند.
اولیایی منش افزود: در شورای عالی بیمه، سازمانهای بیمه گر مدعی بودند که هزینه های آنها به شدت افزایش یافته بدون اینکه مردم تغییر خاصی در کیفیت خدمات بیهوشی احساس کنند، افزایش یافت و به همین دلیل و نیز دلایل دیگر، پیشنهاد کاهش از سوی همه تامین کنندگان منابع مالی و سایر ذینفعان مطرح و پیگیری شد.
وی گفت: همه اعضای شورا از جمله رئیس وقت سازمان نظام پزشکی شاهد هستند که بیشترین دفاع را از عدم کاهش، وزات بهداشت و شخص وزیر بهداشت داشت و به اصرار این وزارتخانه، اعضای شورا از کاهش 30 درصد کوتاه آمدند.

* وزارت بهداشت فقط یک رای دارد

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، هرگونه تغییر در تعرفه گروه‌های پزشکی لزوما باید به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی بیمه مستقر در وزارت رفاه بررسی و در شورای عالی بیمه خدمات درمانی که به ریاست وزارت رفاه تشکیل می‌شود و وزارت بهداشت که تنها یک رای از 9 رای آن را در اختیار دارد، مصوب شود، افزود: البته مصوبات مربوط به تعرفه پس از تصویب توسط شورای عالی بیمه باید به تائید سازمان برنامه و بودجه و در نهایت توسط دولت ابلاغ شود.

* افزایش تعرفه بیهوشی از سال 93 تا 96
اولیایی منش با تاکید بر اینکه کاهش تعرفه خدمات بیهوشی، حدود یک پنجم از رشد قبلی در تعرفه خدمات این رشته را کسر کرده است، گفت: این غیرمنصفانه است که تعدادی از همکاران رشته بیهوشی به محض کاهش بخشی از تعرفه خدمات بیهوشی، هجمه‌های سنگین و غیرکارشناسی را متوجه وزارت بهداشت کنند و این در حالی است که در زمان افزایش تعرفه ها در سال‌های 93 تا 95 حتی یک مورد تقدیر از دست اندرکاران یکسان سازی کای جراحی و بیهوشی و افزایش قابل توجه درآمد، صورت نگرفت.
مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت دریافتی افزایش رشد ضریب ریالی کا ( K) که از 5 هزار تومان در سال 93 به 9540 تومان در سال 96 رسید را یکی از روش های افزایش تعرفه رشته بیهوشی در سال های 93 تا 96 بیان کرد.
وی گفت: رشد پایه خدمات بیهوشی که نسبت آن در خدمات مختلف، متفاوت و از 20 تا 60 درصد رشد کرد و افزوده شدن کدهای تعدیلی جدید، که از آن جمله می توان به کد تعدیلی ریکاوری، کد تعدیلی بیهوشی اطفال و نوزادان و کد تعدیلی بیهوشی اعمال مجدد قلب اشاره کرد، از دیگر روش های افزایش تعرفه بیهوشی در طی این سه سال بوده است.
وی گفت: در مورد مقایسه عدد کا در خدمات بیهوشی و مقایسه آن با برخی خدمات دیگر مانند زالو درمانی که در فضای مجازی ارائه شده و محاسبات غیر کارشناسی و غلط با هدف تشویش اذهان گروه پزشکی بیان شده است که باید گفت، براساس کتاب ارزش نسبی، حق الزحمه متخصصان بیهوشی براساس چهار فاکتور ارزش پایه بیهوشی، ارزش زمان، ارزش کدهای تعدیلی و ارزش ریکاوری محاسبه می شود.
وی افزود: محاسبات آن گونه که در فضای مجازی منتشر شد صرفا شامل مقایسه یکی از اجزای تعرفه بیهوشی یعنی ارزش پایه بیهوشی با خدماتی مانند زالو درمانی بوده است. به عنوان مثال تعرفه بیهوشی آنوریسم آئورت حدود 30 برابر تعرفه زالو درمانی است که متاسفانه در انتشار اخبار غیر واقعی، تعرفه این دو خدمت، برابر نشان داده شده است.
اولیایی منش با اشاره به رشد قابل توجه حق‌الزحمه مقیمی متخصصان بیهوشی در بخش های مراقبت ویژه از سال 92 تا 96 ، افزود: علاوه بر این موضوع، بسیاری از متخصصان بیهوشی به ویژه پزشکان درمانی که قبلاً مشمول پرداخت دو کا (تعرفه دو برابر) تمام وقتی نبودند، با دریافت مجوز تمام وقتی مشمول دو کا (2K) شدند.
وی ادامه داد: مجموع این اقدامات باعث شد که رشد تعرفه رشته بیهوشی حتی کمی از متوسط رشد اعمال شده در کتاب برای سایر رشته‌ها، بالاتر رود و این رشد بی سابقه با این استدلال صورت گرفت که همکاران این رشته متعهد به رعایت استاندارد خدمات بیهوشی برای حداکثر دو بیمار به طور همزمان شده بودند تا از این طریق کیفیت ارائه خدمات و ایمنی بیمار تضمین شود که متاسفانه در عمل اتفاق نیفتاد. اصرار وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه این رشته، به این دلیل بود که معتقد بودیم همکاران این رشته دریافت غیرقانونی ندارند.

*اعضای منتخب بورد و انجمن بیهوشی پیشنهاد ندادند، همکاری هم نکردند
اولیایی منش با بیان اینکه در ویرایش سوم کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، دبیرخانه شورای عالی بیمه، برای اعمال مصوبه هیات وزیران نسبت به دعوت از اعضای بورد های آموزشی و انجمن‌های تخصصی مرتبط اقدام کرد، افزود: اعضای منتخب انجمن بیهوشی و بورد مربوطه در تاریخ 12 تیر سالجاری در دبیرخانه شورا حضور یافتند و در این جلسه ضمن مخالفت با کاهش ضریب ارزش ریالی خدمات بیهوشی، متعهد به همکاری برای اجرای مصوبه دولت شدند و بر اساس صورت جلسه ای که به امضای ایشان رسید، مقرر شد در صورت عدم ارائه پیشنهاد توسط انجمن و بورد مربوطه، مصوبه هیات وزیران براساس پیشنهاد اعضای دبیرخانه شورای عالی بیمه، نهایی و در کتاب ویرایش سوم اعمال شود.
اولیایی منش گفت: لازم به توضیح است که مصوبه دولت کاهش 25 درصد تعرفه است و با اصرار همکاران انجمن و برخی افراد موثر این رشته و حمایت جدی وزارت بهداشت، مقرر شد به جای جداسازی کای جراحی از کای بیهوشی، انجمن این رشته به دبیرخانه شورای عالی بیمه کمک کند به همان میزان 25 درصد، ضرایب نسبی تغییر نمایند تا مصوبه دولت اجرایی شود.
وی گفت: از آنجایی که در مکاتبات بعدی انجمن و بورد بیهوشی با رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه، هیچ گونه پیشنهادی ارائه نشد، دبیرخانه شورا با حضور اعضای خود نسبت به اعمال کاهش بیهوشی اقدام کرد و این پیشنهاد در جلسات مختلف با حضور اعضای شورا شامل نمایندگان سازمان‌های بیمه گر پایه، نماینده سازمان نظام پزشکی، نماینده وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور مورد بحث قرار گرفت و در نهایت بدون امضای نماینده وزارت بهداشت، تائید و به تصویب هیات وزیران رسید و این در حالی است که علیرغم تلاشهای وزارت بهداشت برای عدم کاهش تعرفه، متاسفانه برخوردهای غیر منصفانه با این وزارتخانه صورت می گیرد.

* ادعاهای نادرست و غیرواقعی
مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به مکاتبات اخیر انجمن بیهوشی مبنی بر کاهش حدود 45 تا 50 درصدی خدمات بیهوشی در قالب ویرایش سوم به جای کاهش 25 درصدی ضمن رد این ادعا، افزود: تعرفه بیهوشی از چهار بخش اصلی یعنی ارزش پایه، ارزش زمان، ارزش کدهای تعدیلی و ارزش ریکاوری تشکیل شده است و مصوبه هیات وزیران صرفا شامل کاهش در ارزش‌های پایه بیهوشی به میزان 45 تا 50 درصد است و سایر اجزای تعرفه بیهوشی بدون تغییر باقیمانده است که با توجه به وزن ارزش پایه، کاهش کمتر از 25 درصد در تعرفه این رشته در ویرایش سوم اعمال شده است.
وی افزود: اعضای جامعه پزشکی ما در همه برهه ها امتحان خود در خصوص رجحان منافع مردم بر منافع صنفی را پس داده و صداقت خود را اثبات کرده است و در این مرحله نیز چنین انتظاری از جامعه فهیم و فداکار پزشکی می رود.
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه در جلسه 67 این شورا با موافقت همه اعضا، کمیته دائمی کتاب ارزش نسبی تشکیل شد که با توجه به آمادگی کامل این کمیته جا دارد همه گروه های پزشکی از جمله رشته بیهوشی مطالبات خود را در مورد کتاب ارزش نسبی از طریق این کمیته پیگیری کنند تا در فضایی آرام بحث های کارشناسی انجام و به نتیجه برسد و خدایی ناکرده این اختلافات کارشناسی سبب تشویش اذهان جامعه و اخلال در ارائه خدمت به بیماران نشود.

*مستندات افزایش درآمد متخصصان بیهوشی بعد از اجرای طرح تحول سلامت
اولیایی منش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اقدامات صورت گرفته برای افزایش تعرفه متخصصین رشته بیهوشی، گفت: در دولت یازدهم و در راستای برنامه تحول سلامت بر ضرورت افزایش میزان دریافتی متخصصیان بیهوشی نسبت به گذشته توجه بیشتری شد.
وی با اشاره به ایجاد 24 هزار تخت بیمارستانی، افزایش تعداد اتاق های عمل، افزایش قابل توجه دستگاه های بیهوشی و بیمه شدن 11 میلیون ایرانی در راستای اجرای برنامه تحول سلامت، افزود: همه این عوامل باعث شد که کمیت خدمات جراحی رشد و به تبع آن درآمد متخصصین بیهوشی افزایش یابد و اگر جزئیات این مطالب برای افکار عمومی بیان شود، به صلاح متخصصین بیهوشی نخواهد بود.
مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت در خصوص مقایسه درآمد متخصصان بیهوشی قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت، گفت: مستندات افزایش درآمد متخصصان بیهوشی بعد از اجرای طرح تحول سلامت با جزییات نیز موجود است و در صورتی که لازم باشد آن موارد را اعلام می کنیم.

*شورای عالی بیمه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخگو باشند
مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت افزود: برای اجرای مصوبه دولت دو راه وجود داشت یا باید ارزش ریالی کا بیهوشی تغییر می کرد یا تغییر در ضرایب صورت می گرفت، بنابراین باید این توضیحات را دبیرخانه شورای عالی بیمه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدهد و وزارت بهداشت در زمینه اطلاع رسانی مسئولیتی ندارد و اگر اعتراضی به تصمیمات شورای عالی بیمه وجود دارد نباید به وزارت بهداشت هجمه کرد.
اولیایی منش افزود: معتقد هستیم متخصصان بیهوشی اگر تصور می کنند که کاهش 25 درصدی ضرایب به نفعشان نیست و ضرایب باید به عدد قبل برگردد، مصوبه دولت که 25 درصد کاهش ارزش ریالی کای بیهوشی است، می تواند در عدد k اعمال شود.
دریافت خبر: افشین شاعری ** ناشر: مریم برزآبادی
اجتمام ** 3063 ** 1418

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی

محمدباقر حیدری نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، با اشاره به مصوبه هیأت وزیران درخصوص رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی، گفت: پیش از آنکه تعرفه‌های خدمات پزشکی در هیات وزیران مطرح شود، در ابتدا شورای عالی سلامت رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی را تصویب کرد، هرچند که با همان افزایش ۴۶ درصدی هم جامعه پزشکی توان ارائه خدمات مطلوب به جامعه مورد نیاز را نداشت، اما درنهایت رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی به تصویب رسیده است.

وی افزود: عده‌ای تصور دارند که تمام مبلغ با این افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها، دستمزد پزشکان است و آن را با میزان افزایش دستمزد کارگران و کارمندان مقایسه می‌کنند، این درحالیست که کمتر از ۱۰ درصد این رقم سهم ویزیت پزشکان را شامل خواهد شد. تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی معادل دستمزد پزشکان نیست و اجزای تعرفه شامل جزء حرفه‌ای و جزء فنی، ویزیت، تعرفه پرستاری، دارو و ملزومات پزشکی، خدمات آزمایشگاه و تصویر برداری و جزء هتلینگ بیمارستانی است.

نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه درخواست جامعه پزشکی این بود که بهای تمام شده خدمت را در نظر بگیرند و براساس کار کارشناسی در این زمینه تصمیم‌گیری شود، یادآور شد: طی ۱۲ سال گذشته، دستمزد اعمال جراحی پزشکان چه در بخش خصوصی و چه دولتی دو برابر نشده است، اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که کدامیک از خدمات طی این مدت چندین برابر نشده است؟

حیدری معتقد است که افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها باعث خواهد شد جامعه پزشکی توان ارائه خدمات مطلوب به بیماران را نداشته باشند و ادامه داد: این موضوع موجب فشار وارد شدن به بیمارستان دولتی خواهد شد. از سوی دیگر نیز بخش دولتی به تنهایی گنجایش ارائه خدمات به بیماران را ندارد. با این کار نمی‌دانم باید چه پاسخی به جامعه پزشکی داد؟.

وی بیان کرد: اگر راهکاری در این زمینه اندیشیده نشود، موجب تعطیلی مراکز درمانی یا کاهش ارائه خدمات بهتر به جامعه خواهد شد.

منبع : ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر اسبق به خودکشی دکتر پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • انتقاد از تعرفه‌های جدید پزشکی/افزایش ۳۵ درصدی بار سنگینی بر دوش بیمارستانهای دولتی وارد می‌کند
  • تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد رشد داشته است
  • تعرفه‌های پزشکی چند درصد افزایش پیدا کرد؟
  • تکذیب افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی
  • تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد افزایش می‌یابند
  • تصویب تعرفه‌های پزشکی بر خلاف پیشنهاد شورای عالی بیمه