Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@03:31:02 GMT

بساز و بفروش‌هاي زرنگ را بشناسيم

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۸۰۱۴

بساز و بفروش‌هاي زرنگ را بشناسيم

خبرگزاري آريا - با وجودي که بسياري از سازندگان متعهد سعي مي‌کنند با کيفيت‌ترين خانه‌ها را تحويل مشتري بدهند، بعضي بساز و بفروش‌هاي منفعت‌طلب در حال هدر دادن منافع ملي هستند.
به گزارش ايسنا، قطعا براي خيلي از مردم اتفاق مي‌افتد که مدت کوتاهي پس از سکونت در يک آپارتمان با انواع و اقسام دردسرهاي تعمير و نگهداري مواجه مي‌شوند؛ چرا که فرد سازنده براي اين‌که سود بيشتري ببرد به اصطلاح از کار زده و مصالح بي‌کيفيت و ارزان استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين در حالي است که معمولا قيمت مسکن نوساز در نقاط مختلف از ميانگين مشخصي تبعيت مي‌کند. اما چه اتفاقي مي‌افتد که يک واحد مسکوني بيش از 70 سال عمر مي‌کند و واحد ديگر ظرف 20 سال فرسوده مي‌شود؟
براي حل اين مشکل از سال 1374 همزمان با تصويب قانون، سازمان نظام مهندسي تشکيل شد که وظيفه‌ي آن طراحي، اجرا و نظارت بر ساخت و ساز است؛ قانون و ساختاري که چندان جدي گرفته نمي‌شود؛ حتي توسط ارگان‌هاي مرتبط.
بارها و بارها بر جلوگيري از عدم ورود سازندگان فاقد صلاحيت در بخش ساخت و ساز تاکيد شده اما ظاهرا قرار نيست اين مشکل به طور کامل برطرف شود. گفته مي‌شود که در حال حاضر عمر مفيد ساختمان ها در ايران به 25 سال نمي‌رسد؛ در حالي که ميانگين جهاني 100 سال و حتي در برخي کشورهاي صنعتي اين عدد به بالاي از 100 سال مي‌رسد.
از سوي ديگر بنا بر اعلام رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران اگر موفق شويم تنها يک سال به عمر مفيد ساختمان ها در ايران اضافه کنيم ساليانه از هدررفت 4000 ميليارد تومان سرمايه هاي ملي جلوگيري کرده ايم. حال تصور کنيد اگر موفق شويم اين نرخ را به متوسط جهاني برسانيم چقدر به اقتصاد کشور کمک مي شود.
استفاده از سازندگان فاقد صلاحيت باعث افزايش هدررفت انرژي در واحدهاي مسکوني و تجاري شده است. در حال حاضر حدود 41 درصد انرژي کشور در بخش ساختماني مصرف مي شود که بيشترين هدررفت انرژي در اين بخش صورت مي گيرد. مقايسه بهره وري بين دو کشور ايران و ترکيه نشان مي دهد با وجودي که توليد ناخالص داخلي ترکيه 2.5 برابر ايران و مصرف انرژي در اين کشور نصف ايران است. بدين معنا که ترکيه 5 برابر ايران بازدهي سرمايه دارد.
در حال حاضر دو گروه در ايران اقدام به ساخت و ساز مي کنند؛ گروه اول صلاحيت دارند و گونه ديگر فقط پول دارند و از صلاحيت برخوردار نيستند و طبق قانون حق ساخت ندارند. اما با توجه به جدي نگرفتن قانون، در حوزه ساخت و ساز حضور فعال دارند، تاسف آورتر اينکه در اين گروه افرادي هستند که چون خودشان مصرف کننده نهايي نيستند سعي مي کنند از بي کيفيت ترين مصالح ساختماني و نيروي کار ارزان استفاده کنند و دود اين رفتار به چشم مصرف کننده مي رود.
در اين خصوص عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران به ايسنا گفت: شهرداري تهران هم اکنون در صدور پروانه هاي ساختماني، طراحي و نظارت از افراد صلاحيت دار استفاده مي کنند اما متاسفانه اين ارگان به عنوان يک نهاد حاکميتي که وظيفه کنترل دارد بحث مجري را جدي نمي‌گيرد.
بيژن خطيبي افزود: اگر بحث اقتصاد مقاومتي ايمان داريم بايد بدانيم يکي از مهمترين سطوح اقتصاد مقاومتي، موضوع ساخت به‌صرفه است. به جاي اين‌که طول عمر ساختمانها 25 سال باشد بايد به 100 سال برسد. اما در حال حاضر از مصالح مرغوب و افراد داراي مهارت استفاده نمي شود.
وي درباره اين صحبت که استفاده از مهندس مجري هزينه هاي ساخت و ساز را بالا مي برد گفت: به هيچ عنوان اين موضوع صحت ندارد؛ چرا که عمده هزينه هاي يک ساختمان در بخش زمين و مصالح است. مثلا يک ساختمان 1.5 ميليون تومان براي سازنده هزينه دارد و پرداخت مبالغي بين 30 تا نهايتا 100 هزار تومان در هر متر مربع به يک مهندس مجري، هزينه نيست بلکه سرمايه‌گذاري است؛ چون عمر مفيد ساختمان را دهها سال افزايش مي دهد.
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به نوسازي بافتهاي فرسوده گفت: هم اکنون ديده مي شود که در بافت فرسوده به جاي نوسازي، فرسوده سازي صورت مي‌گيرد. ساختمان فرسوده را مي‌کوبند و ساختماني مي‌سازند که عمرش شايد به 20 سال هم نرسد. چون از کساني استفاده مي‌شود که از کمترين مهارت برخوردار نيستند.
خطيبي از معاونت معماري شهرداري‌هاي سراسر کشور درخواست کرد که مر قانون را درخصوص مجري صاحب صلاحيت رعايت کنند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۸۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به ایران به فلسطینی‌ها ساخت موشک را آموزش داد!

بازدید 3 در جریان عملیات طوفان الاقصی و پس از آن، گروه‌های مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامی، هزاران موشک به سمت فلسطین شلیک شد. کارشناس فرانس 24 می‌گوید علاوه بر انتقال سلاح، ایران به فلسطینی‌ها آموزش داده در محاصره کامل چگونه موشک های مورد نیاز خود را تولید کنند. اظهارات این شخص را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود
  • دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسین کشور با خانواده شهید صداقت
  • سخنگوی سپاه : ادعای آسیب‌ دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است
  • ادعای آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران کذب است
  • دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسین کشور با خانواده شهید «محسن صداقت»
  • به ایران به فلسطینی‌ها ساخت موشک را آموزش داد!
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • ساختمان قرن هفدهمی بورس دانمارک در آتش سوخت/ تلاش برای نجات نوتردام کپنهاگ (فیلم)
  • ساختمان تاریخی دانمارک در آتش سوخت (فیلم)
  • تصاویری جدید از آتش سوزی ساختمان بورس (فیلم)