Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@20:07:19 GMT

انواع انحراف جنسي را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۸۲۰۶

انواع انحراف جنسي را بشناسيد

خبرگزاري آريا -

انواع انحراف جنسي را بشناسيد
«پارافيلي» مشکلات کنترل تکانه جنسي است که با تخيلات، اميال و رفتارهاي مکرر جنسي متمرکز بر اشياء، فعاليت‌ها يا موقعيت‌هاي غيرمعمولي مشخص مي‌شود که براي ديگران از لحاظ جنسي محرک نيست. در اغلب موارد اين اشياء، فعاليت‌ها يا موقعيت‌ها براي اينكه افراد کارکرد جنسي داشته باشند، ضروري‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اميال و رفتارهاي فرد مبتلا به پارافيلي ممکن است باعث ناراحتي قابل توجه يا اختلال کارکرد شخصي، اجتماعي يا شغلي شود. فرد دچار پارافيلي را ممکن است «منحرف» بخوانند و اين رفتارها ممکن است پيامدهاي اجتماعي و قانوني وخيمي براي او داشته باشد.
پارافيلي يا انحراف جنسي انواع متعددي دارد و با رفتارهاي متعددي ممکن است بروز کند؛ از جمله:
1- نمايشگري: نمايشگري با تخيلات، اميال يا رفتارهاي شديد و برانگيزاننده جنسي مشخص مي‌شود و شامل نشان دادن دستگاه تناسلي به يک فرد غريبه و بي‌خبر است. افراد دچار اين مشکل، نياز به غافلگيري، تکان دادن يا تاثيرگذاري بر طعمه‌هاي خود دارند. اين عارضه معمولا محدود به نشان دادن است و فرد بيش از اين حد، آسيب‌رساني انجام نمي‌دهد ولي در معرض مشکلات قانوني قرار خواهد گرفت. تماس واقعي جنسي با قرباني نادر است اما ممکن است فرد حين نمايشگري يا تخيل درباره آن به خودارضايي بپردازد.
2 -يادگارپرستي (فتيشيسم): اميال جنسي فرد مبتلا به اين مشکل بر اشياي غيرزنده متمرکز است. اين فرد با پوشيدن يا لمس يك شيء به تحريک جنسي مي‌رسد؛ براي مثال لباس، کفش زنانه، لباس زير زنانه و مانند آنها. فرد يادگارپرست ممکن است روابط با همسر را کنار بگذارد يا فعاليت‌هاي جنسي‌اش را با اين تمايلات ترکيب کند. وقتي شيء يادگار به کانون منفرد ميل جنسي تبديل مي‌شود، فرد آميزش جنسي با همسر را ترك مي‌كند.
3 -مالشگري: در فرد دچار اين مشکل، کانون اميال جنسي، لمس يا مالش دستگاه تناسلي به بدن يک فرد ناآشنا و بي‌خبر است. در اغلب موارد، اين رفتار را مردان در محيط‌هاي شلوغ با زنان انجام مي‌‌دهند. اين عارضه نيز ممکن است براي فرد مبتلا مشکلات قانوني به دنبال داشته باشد.
4 -پدوفيلي: افراد مبتلا به اين عارضه تخيلات، اميال يا رفتارهايي شامل فعاليت جنسي غيرقانوني با بچه‌هاي بالغ‌نشده (عموما 13 سال يا کمتر) دارند. اين رفتارها ممکن است شامل طيفي از رفتار (از برهنه‌کردن تا تماس جنسي اجباري) باشد. برخي از پدوفيل ها عمل جنسي را فقط با کودکان انجام مي‌دهند (پدوفيل انحصاري) و به بزرگسالان تمايل ندارند.
برخي ديگر فقط با خانواده و بستگان نزديک اين كار را انجام مي‌دهند (زناي با محارم). گاهي هم بچه‌هاي ديگر قرباني مي‌شوند. پدوفيل هاي شکارچي ممکن است از زورگويي يا تهديد به افشا براي تداوم سوء‌استفاده خود استفاده کنند. پزشکان و ساير کارکنان بهداشتي از لحاظ قانوني موظفند که چنين سوءاستفاده‌‌هايي از افراد صغير را گزارش کنند. اين فعاليت نوعي تجاوز هم محسوب مي‌شود و محکوميت‌هاي سنگيني به دنبال دارد.
5 -خودآزاري جنسي (مازوخيسم): افراد مبتلا به اين عارضه بر تخيلات، اميال و رفتارهايي متمرکزند که شامل عمل (واقعي نه، شبيه‌سازي شده) مورد توهين قرار گرفتن و کتک خوردن است يا هر چيز ديگري که باعث رنج بردن آنها شود تا به ارضاي جنسي برسند. اين اعمال خودآزارانه ممکن است به توهين شفاهي محدود يا شامل کتک خوردن، بستن دست و پا و ديگر موارد سوءاستفاده باشد.
افراد خودآزار ممکن است تخيلاتشان را روي خودشان پياده کنند، مثلا پوستشان را سوراخ کنند يا ببرند يا خودشان را بسوزانند، يا به دنبال همسراني باشند که از توهين و آزار ديگران لذت ببرد (ديگرآزار يا ساديست). گاهي در ميان افراد عادي هم تخيلات يا رفتاري شبيه ديگرآزاري يا خودآزاري وجود دارد اما در اغلب موارد اين برون‌ريزي به صورتي توافق‌شده به شکل فانتزي انجام مي‌شود. افراد مي‌دانند که اين رفتار يک «بازي» است و از ايجاد درد يا جراحت واقعي اجتناب مي‌شود.
6- ديگرآزاري (ساديسم): افراد مبتلا به اين عارضه تخيلات مداومي دارند که در آن تحريک جنسي با رنج رواني يا جسمي (از جمله توهين و وحشت ايجاد کردن) در شريک جنسي ايجاد مي‌شود. در شديدترين شکل، ديگرآزاري جنسي ممکن است با اعمال غيرقانوني مانند تجاوز، شکنجه وحتي قتل همراه شود.
البته بايد توجه داشت که گرچه تجاوز ممکن است تظاهري از ديگرآزاري جنسي باشد، اما اغلب موارد تجاوز به اين عارضه مربوط نمي‌شود و درد قرباني، تحريک جنسي متجاوز را بيشتر نمي‌کند. در عوض تجاوز شامل ترکيبي از ارضاي جنسي و اعمال قدرت بر قرباني است. افراد دچار ديگرآزاري جنسي به درمان شديد روان‌پزشکي نياز دارند و ممکن است به دليل اعمالشان مورد پيگرد قانوني قرار گيرند.
7 -ديگرپوشي (ترانسوستيسم): در اين عارضه که به آن «فتيشيسم ديگرپوشانه» هم مي‌گويند، پوشيدن لباس زنانه باعث تحريک جنسي يا تشديد تحريک جنسي مردان مي‌شود. معمولا برانگيختگي جنسي شامل شريک جنسي واقعي نمي‌شود اما ممکن است فرد در تخيل خودش را در قالب شريک جنسي زن هم تصور کند. برخي از اين مردان فقط به لباس‌هاي زنانه خاصي مثل لباس‌ زير علاقه دارند و برخي ديگر لباس کامل زنانه را به همراه آرايش مو مي‌پسندند. ديگرپوشي به خودي خودي اشکالي ايجاد نمي‌کند، به جز اينکه فرد براي برانگيختگي يا تجربه لذت جنسي به آن نيازمند است.
8 -چشم‌چراني: اين اختلال شامل رسيدن به تحريک جنسي از طريق مشاهده شخص بي‌خبر و ناراضي در حال برهنه شدن يا در حال انجام فعاليت جنسي است. فرد چشم‌چران ممکن است به خودارضايي هم دست بزند و به دنبال تماس جنسي با فردي که مشاهده مي‌کند، نيست.
شيوع
اغلب پارافيلي‌ها نادر هستند و در ميان مردان بيش از زنان شيوع دارند (حدود 20 به 1) اما دليل اين تفاوت ميان زنان و مردان مشخص نيست. با اينکه در بسياري از اين اختلالات، رفتارهاي پرخاشگرانه و تهاجمي ديده مي‌شود، در مواردي هم تهاجمي يا آسيب‌رسان به ديگران نيستند. در ميان اين اختلالات، پدوفيلي، نمايشگري، چشم چراني، ديگرآزاري و مالشگري جرم محسوب مي‌شوند.
اما داشتن تخيلات يا رفتارهاي پارافيليايي هميشه به معناي مبتلا بودن به بيماري رواني نيست. اين تخيلات يا رفتارها ممکن است در اشکال بسيار خفيفي وجود داشته باشند و باعث اختلال کارکرد فرد و مانع ايجاد روابط سالم فرد با ديگران نشوند و به فرد يا ديگران آسيب نرسانند و به پيگرد قانوني نينجامند. ممکن است اين تمايلات در حد تخيلات در هنگام فعاليت جنسي باقي بمانند.
علت
دقيقا معلوم نيست که چه عواملي پارافيلي ايجاد مي‌کنند. برخي کارشناسان ضربه‌هاي عاطفي در دوران کودکي مانند مورد سوءاستفاده جنسي قرار گرفتن را مقصر مي‌دانند. برخي ديگر معتقدند اين اشياء يا موقعيت‌ها هنگامي به صورت عامل تحريک جنسي اين افراد درمي‌آيد که به صورت مکرر و متوالي باعث فعاليت جنسي خوشايندي شده باشند.
در اغلب موارد افراد مبتلا به پارافيلي در ايجاد رابطه شخصي و جنسي با ديگران مشكل دارند. بسياري از پارافيلي‌ها در دوران نوجواني آغاز مي‌شود و تا بزرگسالي ادامه پيدا مي‌کند. شدت و بروز تخيلات مربوط به پارافيلي در هر فردي متفاوت است و ممکن است با افزايش سن کاهش يابد.
درمان
اغلب موارد پارافيلي با مشاوره و روان‌درماني درمان مي‌شود تا به فرد کمک شود رفتارهايش را تغيير دهد. داروها ممکن است به کاهش احساس اجباري که فرد مبتلا پارافيلي براي انجام آن رفتارها تجربه مي‌کند، کمک کنند و ميزان تخيلات و رفتارهاي انحرافي را کاهش دهند. در افرادي که بروزهاي مکرر رفتارهاي خطرناک يا نابهنجار جنسي را تجربه مي‌کنند، ممکن است درمان هورموني تجويز شود.
بسياري از اين داروها باعث کاهش ميل جنسي فرد مي‌شوند. درمان پارافيلي وقتي بيشترين تاثير را دارد که به صورت درازمدت انجام شود. عدم تمايل به پذيرش درمان ممکن است مانع موفقيت آن شود. ضروري است که افرادي که پارافيلي‌هاي آنها ماهيتي مجرمانه دارد، پيش از آسيب‌ر‌ساندن به ديگران و ايجاد مشکلات قانوني براي خودشان به افراد متخصص مراجعه كنند.
منبع : هفته نامه سلامت
سيمرغ


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شادی نیا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ظهر امروز حادثه انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم بعد از عوارضی بستان آباد به سمت تبریز، بعد از تونل شیبلی به دیسپچ مرکز ارتباطات اورژانس استان اعلام و چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: در این حادثه که در اثر انحراف رخ داد ۸ نفر مصدوم در پی داشت، مصدومین بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی، چهار نفر از آنها به بیمارستان بستان آباد و چهار نفر بعدی به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز منتقل شدند.

کد خبر 6094569

دیگر خبرها

  • مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) ۸ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • انحراف مینی بوس در تبریز هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • شهید جوادی را بهتر بشناسید