Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@03:31:33 GMT

ساعت صفر جنگ داخلی در کرکوک فرا رسیده است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۰۷۵۰

ساعت صفر جنگ داخلی در کرکوک فرا رسیده است؟

رویداد۲۴- بر اساس اخبار منتظر شده بامداد روز دوشنبه در بخشی وسیعی از کرکوک درگیری‌ مسلحانه‌ای بین پیشمرگ های اقلیم کردستان و نیروهای مسلح عراق روی داد که درنتیجه آن بخش وسیعی از کرکوک در اختیار نیروهای عراقی قرارگرفته است.
به گزارش رویداد۲۴ شورای امنیت کردستان عراق شامگاه یکشنبه اعلام کرد نیروهای عراقی برای کنترل چاه‌های نفتی به راه افتاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فرمانده پیشمرگ‌ها در این رابطه گفته است که دو طرف با استفاده از سلاح‌های سنگین در این منطقه تبادل آتش کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از پیشمرگ‌ها گزارش داده که توپخانه‌های نیروهای کردی و عراقی در جنوب کرکوک اقدام به تبادل آتش کرده‌اند.
این در حالی است که تلویزیون دولتی عراق پیش‌تر از کنترل مناطق وسیعی در کرکوک بدون هیچ‌گونه درگیری خبر داده بود و حیدرالعبادی نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق با یک پیام توییتری از نیروهای عمل‌کننده در کرکوک خواسته بود که «امنیت شهر کرکوک را با کمک مردم شهر و نیروهای پیشمرگه کرد تأمین کنند.»، اما کمال کرکوکی، از فرماندهان پیشمرگ‌ها این موضوع را رد کرده است.
منابع خبری عراق هم در حالی از کنترل کامل یکی از پایگاه‌های این کشور خبر می‌دهد که یک دستیار ارشد مسعود بارزانی مدعی است که پایگاه "کا یک" را تصرف کرده است. در همین حال، کوسرت رسول، معاون اقلیم کردستان عراق هم گفته که ۳۰۰۰ پیشمرگ دیگر در کرکوک مستقرشده‌اند. وی پیش‌تر از استقرار ۶۰۰۰ نیرو در این منطقه خبر داده بود.
پس‌ازآنکه اقلیم کردستان اقدام به یک همه‌پرسی برای اعلام استقلال از عراق را عملی سازد و مردم به آن رأی مثبت دادند تنش بین طرفین بر سر آینده کردستان عراق بالا گرفت. این‌همه‌پرسی روز دوم مهرماه باوجود مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و برخی از دولت‌های کشورهای همسایه برگزار شد، البته بسیاری از کشورهای دیگر جهان ازجمله آمریکا نیز با آن مخالفت کردند و یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا موضع این کشور را اتحاد عراق و کاهش تنش‌ها از طریق گفتگو عنوان کرده بود و باوجود اصرار بر ابطال نتیجه این‌همه پرسی تا به امروز رهبران کردستان عراق نپذیرفتند که نتیجه آن را باطل اعلام کنند که به نظر می‌رسد همین باعث شکست گفتگوهای روز یکشنبه بین طرفین شده است.
با شروع درگیری روز دوشنبه شبکه خبری الجزیره قطر گزارش کرد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از نیروهای عراقی و پیشمرگه کرد خواسته است تا از هرگونه اقدامی که منجر به بی‌ثباتی شود، خودداری کنند.
پنتاگون در ادامه تأکید کرده که واشنگتن همچنان از عراق یکپارچه حمایت می‌کند و گفت‌وگو را بهترین گزینه برای کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند.
وزارت دفاع آمریکا همچنین از همه طرف‌های درگیر خواست تا بر تهدید مشترک که گروهک تروریستی داعش است، متمرکز شوند.
منطقه کرکوک نفت‌خیز است و حکومت خودمختار کردستان عراق مدعی است که مالکیت آن را در اختیار دارد، اما دولت مرکزی عراق این مناطق را بخشی از کردستان محسوب نمی‌کند و گرچه اقلیم کردستان اعلام کرده که این جنگ به دلیل منابع نفتی است ولی دولت عراق می‌گوید «هدفش محافظت از پایگاه‌ها و تأسیسات دولت فدرال است.» البته باید تأکید کرد درزمانی که نیروهای تروریستی داعش به عراق حمله کردند و بخشی از این کشور را تحت اختیار خود درآوردند دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان بر سر جنگ با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند و پیشمرگه‌های کرد کنترل بخش‌های عمده‌ای از کرکوک را به دست گرفته بودند.
جنگی که امروز در کرکوک آغاز شده است گرچه هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز آن می کنند، اما بدون شک فارغ از اینکه شروع کننده کدام یک از طرفین محسوب می شود آینده خوبی برای کشور عراق و منطقه رقم نخواهد زد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۰۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر

به گزارش همشهری‌آنلاین، «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» با سید ابراهیم رئیسی در محل نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق ظهر روز گذشته - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه - در صدر هیاتی به تهران سفر کرده است.

کد خبر 849674 برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • دیدار رییس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیر عبداللهیان
  • عکس/ دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • بارزانی وارد تهران شد
  • آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟